Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"33256900-c18e-4e3c-83db-499ca8f1b8d1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A KLM flottájában harmincnégy Boeing 787 Dreamliner is van.","shortLead":"A KLM flottájában harmincnégy Boeing 787 Dreamliner is van.","id":"20250613_air-india-lezuhant-repulogep-boeing-787-dreamliner-air-france-klm-vezerigazgato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33256900-c18e-4e3c-83db-499ca8f1b8d1.jpg","index":0,"item":"c5afbf73-78bf-49f9-91c4-3e74f9b3de44","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_air-india-lezuhant-repulogep-boeing-787-dreamliner-air-france-klm-vezerigazgato","timestamp":"2025. június. 13. 17:23","title":"Az Air France–KLM vezérének töretlen a bizalma az Indiában lezuhant repülőtípus iránt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6cd58ee-c774-4591-8293-e1929de40cdc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Wayne Ivey felsorolta, mi vár a rendbontókra.","shortLead":"Wayne Ivey felsorolta, mi vár a rendbontókra.","id":"20250613_egyesult-allamok-florida-bevandorlasi-hatosag-eroszakos-tuntetes-seriff","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6cd58ee-c774-4591-8293-e1929de40cdc.jpg","index":0,"item":"6d8648b3-6d93-499f-88ff-372026946ca3","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_egyesult-allamok-florida-bevandorlasi-hatosag-eroszakos-tuntetes-seriff","timestamp":"2025. június. 13. 16:54","title":"Halálos fenyegetéssel üzent egy floridai seriff azoknak, akik erőszakos tüntetésre készülnek a megyéjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91c4286c-e15e-4ad9-ad7c-90320f7e8072","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Bizottság kritikáira is reagálva az NGM államtitkára és főosztályvezetője levezették, hogy sem a magasabb jövedelműek fokozott adóztatása (sávos szja), sem a magasabb nyereségadó nem jó megoldás.","shortLead":"Az Európai Bizottság kritikáira is reagálva az NGM államtitkára és főosztályvezetője levezették, hogy sem a magasabb...","id":"20250613_Az-NGM-magyarazza-miert-jo-a-vilagbajnok-magyar-afa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91c4286c-e15e-4ad9-ad7c-90320f7e8072.jpg","index":0,"item":"8cb2040f-a46c-425f-b58f-08d4bf42300f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_Az-NGM-magyarazza-miert-jo-a-vilagbajnok-magyar-afa","timestamp":"2025. június. 13. 15:10","title":"Az NGM magyarázza, miért jó a világbajnok magyar áfa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcd792ab-6dc9-42ec-90b3-5fac625a3f6b","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"gazdasag","description":"A közel 900 milliós Völner–Schadl korrupciós per fővádlottja és felesége százmilliós nagyságrendű osztalékot vehetett fel végrehajtó irodáikból tavaly is.","shortLead":"A közel 900 milliós Völner–Schadl korrupciós per fővádlottja és felesége százmilliós nagyságrendű osztalékot vehetett...","id":"20250613_korrupcios-per-ide-hazi-orizet-oda-a-Schadl-hazaspar-tovabb-gazdagodott-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcd792ab-6dc9-42ec-90b3-5fac625a3f6b.jpg","index":0,"item":"06e0b761-922a-4d67-9020-2d7498015abf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_korrupcios-per-ide-hazi-orizet-oda-a-Schadl-hazaspar-tovabb-gazdagodott-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 16:00","title":"Korrupciós per ide, házi őrizet oda, a Schadl házaspár tovább gazdagodott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b73031b-4052-4162-a893-a76d94069294","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"gazdasag","description":"A kormány az elmúlt évtizedben kiemelt ágazatként kezelte a turizmust, tulajdonosként mégis hagyta, hogy lepusztuljon a hévízi tófürdő központi épülete, amelyet így le is kellett zárni. A helyiek közül sokan szobakiadásból élnek, és már érzik a forgalom csökkenését.","shortLead":"A kormány az elmúlt évtizedben kiemelt ágazatként kezelte a turizmust, tulajdonosként mégis hagyta, hogy lepusztuljon...","id":"20250614_hvg-heviz-furdo-fejlesztes-allami-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b73031b-4052-4162-a893-a76d94069294.jpg","index":0,"item":"aa8bd265-5d3a-41a3-8726-5ce0d22f6fd7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250614_hvg-heviz-furdo-fejlesztes-allami-tamogatas","timestamp":"2025. június. 14. 09:00","title":"Kiemelt terület az idegenforgalom, mégis állami kézben pusztult le a második számú turisztikai látványosság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba9c56ba-a3bc-4d22-a0fc-0735012e4a7d","c_author":"Sárközi Helga","category":"360","description":"Finnországban sokaknak lett elegük a klímaváltozás ellen küzdő Elokapina környezetvédő szervezet akcióiból. Százezernél is több aláírás gyűlt össze a mozgalom betiltását, bűnszervezetté nyilvánítását és a pénzügyi támogatásuk kriminalizálását követelő népi kezdeményezésre. A mozgalom többnapos akciója hétfőtől szerdáig tartott a finn főváros több forgalmas pontján. A mostani megmozdulás egyik kimondott célja a rendőrségi szervezetre történő nyomásgyakorlás, amihez a szervezők még helyszíni oktatást is tartanak.","shortLead":"Finnországban sokaknak lett elegük a klímaváltozás ellen küzdő Elokapina környezetvédő szervezet akcióiból. Százezernél...","id":"20250613_Tuntetes-finn-modra-helyszini-gyorstalpalo-oktatas-kezdo-ellenalloknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba9c56ba-a3bc-4d22-a0fc-0735012e4a7d.jpg","index":0,"item":"7b537c12-e4aa-4617-8ea4-778d7fbad193","keywords":null,"link":"/360/20250613_Tuntetes-finn-modra-helyszini-gyorstalpalo-oktatas-kezdo-ellenalloknak","timestamp":"2025. június. 13. 17:35","title":"Tüntetés finn módra – helyszíni gyorstalpaló kezdő ellenállóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1074f65-e3b5-416e-bba5-6dc26f42ac0e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hegyi Zsolt szerint a buszok „ugrásra készen” állnak majd.","shortLead":"Hegyi Zsolt szerint a buszok „ugrásra készen” állnak majd.","id":"20250613_ketszaz-busz-hetvege-mav-vasuti-kozlekedes-hegyi-zsolt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1074f65-e3b5-416e-bba5-6dc26f42ac0e.jpg","index":0,"item":"878d8b59-85bd-40c2-8b6c-643104c3e6b2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_ketszaz-busz-hetvege-mav-vasuti-kozlekedes-hegyi-zsolt-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 12:55","title":"Kétszáz busszal, mentesítő vonatokkal készül a hétvégére a MÁV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A denevérek akár negyed évszázadon át is élhetnek, ráadásul az esetek többségében rákmentesen. Most a kutatók kiderítették, mi állhat ennek a hátterében – ez pedig az emberi rákkezelések terén is fontos lehet.","shortLead":"A denevérek akár negyed évszázadon át is élhetnek, ráadásul az esetek többségében rákmentesen. Most a kutatók...","id":"20250613_deneverek-rakmentesseg-daganat-p53-gen-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06f919b3-0853-42b3-b0cd-4d583cae6988.jpg","index":0,"item":"a84db4ec-cc74-4f5c-9911-0bc746713831","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_deneverek-rakmentesseg-daganat-p53-gen-kezeles","timestamp":"2025. június. 13. 13:03","title":"A denevérek „szuperképessége” segítheti a rák legyőzését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mióta a világ szerencsésebb felén milliószámra közlekednek a személygépkocsik, állandósult a versenyfutás a tolvajok...
Mióta a világ szerencsésebb felén milliószámra közlekednek a személygépkocsik, állandósult a versenyfutás a tolvajok és a tulajdonosok, védelmi szakemberek között. Abban manapság mindenki egyetért, hogy a rendelkezésre álló lopásvédelmi eszközök közül a „GPS” a leghatékonyabb, de azt már kevesen tudják, hogy ilyen címszó alatt nagyon különböző eszközökhöz lehet hozzájutni.
A választék alján − a kocsi eltulajdonításának nehézségét tekintve is − a kis műhelyekben beszerelt eszközök szerepelnek. Ezek lényegében egy átlagos riasztóhoz illesztett GPS egységből állnak, amely valamely, többnyire GSM eszközzel „riaszt”, vagyis küldenek valamiféle jelet valahová, leginkább a tulajdonos telefonjára. Nem sokkal jobb védelmi szintet képviselnek a jó nevű, de mára elavult, tízéves rendszerek is, amennyiben a tulajdonosok nem fordítottak kellő figyelmet a szinten tartásukra.
Mégis, miben különböznek az elvult megoldások a korszerű eszközöktől? Mindenekelőtt a méretben. Míg 10 évvel ezelőtt a beszerelt elektronika több, nagyjából cipős doboznyi egységből állt, ma már egy ilyen szerkezet központi egysége a mai mobiltelefonok méretében készül. Ez többek között azt jelenti, hogy a készüléket sokkal könnyebb elrejteni a jogosulatlanok elől, ami jelentősen hosszítja a hatástalanítására fordítandó időt. A méretcsökkenéssel ötödére esett vissza a rendszerek nyugalmi áramfelvétele is, ami azt jelenti, hogy a lopásvédelmi arzenál és az autó akkumulátora akár több heti állás után is aktív, használható marad.
Változott a kommunikáció módja is. Régen a GSM adók kizárólag hanghívásra voltak alkalmasak − faxhoz hasonlóan továbbítva az adatokat −, ma pedig, jellemzően GPRS technológiával, akár folyamatosan kommunikálnak a felügyeleti központtal. Ez utóbbi − bár nem új „fejlesztés” − szintén meghatározó a védelem szempontjából, hiszen egy 24 órás felügyelet azonnal reagál, a riasztást közvetlenül a rendőrséghez továbbítja, és a körülményektől függően azonnal le tudja tiltani a járművet. Ehhez képest egy felügyeleti központ nélkül működő rendszer legfeljebb a tulajdonost tudja értesíteni, akinek az intézkedési jogköre kérdéses, és nem is biztos, hogy azonnal reagálni tud a helyzetre.
Megújult, színesebb és gazdagabb lett a járműbe épített szenzorok, elektronikai eszközök választéka is. A nyitás-, mozgás-, és más érzékelők mellett a mai, canbus-os elektronikával szerelt autók − ma már mind ilyen − új lehetőségeket és feladatokat adtak a fejlesztőknek. Sokkal kevesebb lett a vezeték, könnyebb az autó gyári elektronikájához csatlakozni, azonban a tolvajok is épp ezt használják fel. A mai rendszerek ezért többek között a gyári elektronika hozzáférési pontjait is blokkolják.
Nagyot fejlődtek a GPS vevők is. A mai készülékek már szórt jelekből is képesek a helymeghatározásra, míg a korábbiak szűk térben, keskeny utcákban például nem, vagy lassabban működtek.
Egyszerűbbé vált a rendszerek kezelése is. A korábbi numerikus padok és PIN-kódok helyett ma már kódkártyák vannak, amelyeket elég magunknál tartani. A fenti felsorolás természetesen csak ízelítő, a fejlődés néhány ismertebb vívmányát mutatja be − a lényeg mindenekelőtt, hogy egy nagy értékű autó védelmét is naprakészen kell tartani. A tapasztalat nagyjából az, hogy a felsőkategóriás, igazán nagy értékű autók GPS védelmi rendszereit évente érdemes „upgrade”-elni, korszerűsíteni, négy-ötévente pedig teljesen vagy jelentős részben lecserélni. Ennyi idő után azonban ez a tulajdonosi réteg az autóját is cserélni szokta, a régebbi autókhoz pedig a már bent lévő rendszer is arányos védelmet jelenthet. Ezt azonban mindig szakértővel konzultálva érdemes megállapítani.
Az infláció gyorsul, a közlekedés lassul, elkészült egy mindenkit meglepő törvényjavaslat, amely kiütheti a plázákat, a kormány pedig megemelte a hiánycélt.