Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Lilában marad a magyar válogatott 25 éves középpályása.","shortLead":"Lilában marad a magyar válogatott 25 éves középpályása.","id":"20250129_labdarugas-atigazolas-nikitscher-tamas-kecskemet-real-valladolid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21.jpg","index":0,"item":"ca926852-4ac1-48a2-9d69-ce64718e22de","keywords":null,"link":"/sport/20250129_labdarugas-atigazolas-nikitscher-tamas-kecskemet-real-valladolid","timestamp":"2025. január. 29. 11:38","title":"Nikitscher Tamás a spanyol élvonalba igazolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3bcc9f89-a779-4980-8b87-1b485b7e99b8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A fő termelőnek számító Brazíliában a rossz termés miatt a szokásos 8 millió zsák helyett legfeljebb 500 ezer van készleten, további áremelkedés várható.","shortLead":"A fő termelőnek számító Brazíliában a rossz termés miatt a szokásos 8 millió zsák helyett legfeljebb 500 ezer van...","id":"20250130_kave-dragulas-brazilia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bcc9f89-a779-4980-8b87-1b485b7e99b8.jpg","index":0,"item":"0a397b43-75a7-4eaa-bc35-13b57eb607d2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_kave-dragulas-brazilia","timestamp":"2025. január. 30. 10:35","title":"Megjött a feketeleves: durván drágul a kávé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elfogadott rendelet szerint a kerületeket mintegy 259 milliárd forint (46 százalék), a fővárost pedig nagyjából 305 milliárd forint (54 százalék) illeti meg.","shortLead":"Az elfogadott rendelet szerint a kerületeket mintegy 259 milliárd forint (46 százalék), a fővárost pedig nagyjából 305...","id":"20250129_Dontottek-a-fovarosi-kepviselok-a-forrasmegosztasrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d.jpg","index":0,"item":"beb73a60-62b3-4e33-80de-6a7f5d576f78","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Dontottek-a-fovarosi-kepviselok-a-forrasmegosztasrol","timestamp":"2025. január. 29. 22:01","title":"Döntöttek a fővárosi képviselők a forrásmegosztásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d1b0f8a0-1799-439b-8836-1277ea654700","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"„Szigorúak a környezetvédelmi előírások, világszínvonalú eszközök vizsgálják az értékeket. Debrecenben és környékén mindenki biztonságban van!” – írja a miniszter.","shortLead":"„Szigorúak a környezetvédelmi előírások, világszínvonalú eszközök vizsgálják az értékeket. Debrecenben és környékén...","id":"20250129_Videoban-nyugtatgatja-a-debrecenieket-Navracsics-a-kornyekbeli-gyarak-biztonsagossagarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1b0f8a0-1799-439b-8836-1277ea654700.jpg","index":0,"item":"98560a89-6d55-429c-9032-a994e9adfef3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Videoban-nyugtatgatja-a-debrecenieket-Navracsics-a-kornyekbeli-gyarak-biztonsagossagarol","timestamp":"2025. január. 29. 12:41","title":"„Mindenki biztonságban van!” – videóban nyugtatgatja a környékbeli gyárak miatt aggódó debrecenieket Navracsics Tibor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31a1c841-61ee-44d6-8f40-787684282199","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A New York Times előfizetéses sportlapjában, az Athleticben Andrew Jones, a kimondottan a Liverpoollal (és a Burnley-vel) foglalkozó munkatársa méltatta a magyar válogatott kapitányát.","shortLead":"A New York Times előfizetéses sportlapjában, az Athleticben Andrew Jones, a kimondottan a Liverpoollal (és...","id":"20250129_Hi-he-tet-len-Szoboszlai-Liverpool-New-York-Times-Athletic-foci","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31a1c841-61ee-44d6-8f40-787684282199.jpg","index":0,"item":"24f21393-6990-4089-a129-f7e88a51b0e9","keywords":null,"link":"/sport/20250129_Hi-he-tet-len-Szoboszlai-Liverpool-New-York-Times-Athletic-foci","timestamp":"2025. január. 29. 11:25","title":"„Hi-he-tet-len!”: így lett nélkülözhetetlen Szoboszlai a Liverpoolban – külön cikkben értékeli a focistát a New York Times sportlapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"504a2f21-1752-41d1-a80d-7cc4f8ce7616","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A szakaszon pótlóbusz közlekedik.","shortLead":"A szakaszon pótlóbusz közlekedik.","id":"20250129_baleset-villamosok-kozlekedes-buda-moricz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/504a2f21-1752-41d1-a80d-7cc4f8ce7616.jpg","index":0,"item":"45051b49-af41-42aa-8487-cfb406164a6b","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_baleset-villamosok-kozlekedes-buda-moricz","timestamp":"2025. január. 29. 08:05","title":"Baleset miatt nem járnak a villamosok Albertfalva kitérő és a Móricz Zsigmond körtér között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f50a3cba-4cf8-4775-ab13-081d48120c02","c_author":"HVG","category":"360","description":"Profizmus a legjavából – alighanem ez a legtalálóbb meghatározás a magát francia filmszínészből franciás eleganciájú rendezővé átképző Emmanuel Courcol új munkájára, amely egy karmesterről szól.","shortLead":"Profizmus a legjavából – alighanem ez a legtalálóbb meghatározás a magát francia filmszínészből franciás eleganciájú...","id":"20250130_hvg-Emmanuel-Courcol-rendezo-Varatlan-dallamok-film","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f50a3cba-4cf8-4775-ab13-081d48120c02.jpg","index":0,"item":"94be607c-fdf0-4a9a-804a-9b659a1f1d9a","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-Emmanuel-Courcol-rendezo-Varatlan-dallamok-film","timestamp":"2025. január. 30. 16:06","title":"„A zene összeköt” – elkerüli az ilyen közhelyeket ez a vígjáték, amely egy halálos betegséggel küzdő karmesterről szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41e9d61-cdab-4ec4-a905-d389bdd5a6e8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy napja még csak több millió font adóelkerülésről szóltak a vádak, most viszont már milliárdos tételekről van szó. ","shortLead":"Egy napja még csak több millió font adóelkerülésről szóltak a vádak, most viszont már milliárdos tételekről van szó. ","id":"20250129_Roman-Abramovics-adoelkerules-ado-Chelsea","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41e9d61-cdab-4ec4-a905-d389bdd5a6e8.jpg","index":0,"item":"d134afb4-378f-46f0-bdcb-2a2a1a31ca6e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Roman-Abramovics-adoelkerules-ado-Chelsea","timestamp":"2025. január. 29. 09:14","title":"Egymilliárd fontot követelhetnek Roman Abramovicstól adóelkerülés miatt, a Chelsea neve is szóba került","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rendkívüli politikai csatározások közepette, a miniszterelnök távollétében adták át 1876-ban a második állandó hidat a Duna pesti szakaszán. Az elsőt még Haynau avatta fel, a másodikat, a Margit hidat viszont egy mára elfeledett közlekedési miniszter.
Több mint 135 évvel ezelőtt, 1876. április 30-án avatták fel Budapest második állandó hídját, a Margit hidat. Ez az átkelőhely valamivel kevésbé lehangoló körülmények között nyílt meg, mint az első. A Lánchidat ugyanis az osztrák rémuralom idején maga Haynau, az aradi vértanúk kivégeztetője avatta fel 1849. november 20-án – a levert szabadságharc után pár hónappal.
Ehhez képest 27 évvel később, a Margit híd avatásakor „csak” a dunai árvíz és a magyar kormány lemondása zavarta itthon az általános közhangulatot. Ezek közül az árvíz levonult, a magyar kormány pedig maradt a helyén, hiszen az egy évvel korábban hatalomra került Tisza Kálmán és „cabinetjének” nem nagyon volt alternatívája Magyarországon.
Zavaros politikai helyzet
Megírta ezt a Pesti Napló is, amely 1876. április 30-án, a hídavatás napján így tudósított az akkori nagypolitikai eseményekről: „A válság vége felé közeledik. A kérdés vajjon a Tisza-cabinet lemondásához ragaszkodik, s a király a demissiót elfogadja-e, választ kap legközelebb. A mai tőzsde, bécsi hírekre, már megadta a választ; ’a kiegyezés megvan’ (…) Hogy a Tisza-cabinet lemondásának idehaza semmi ratiója nincs, azt felesleges bizonyítani. Számbavehető ellenzéke nincs; a pártban versenytárs nélkül áll, s a ház nagy többségével rendelkezik.”
Tisza Kálmán
Valóban: az 1867-es kiegyezés után évekig kormányzó Deák-párt 1875-ben a korrupció és az 1873-as gazdasági válság miatt teljesen szétzilálódott. Éppen ezért kénytelen volt egyesülni az addigi „Balközéppel”, vagyis a Tisza Kálmán vezette – viszonylag mérsékelt - ellenzéki csoportosulással, akik szögre akasztották addigi kiegyezés-ellenes álláspontjukat, így stabil kormány jött létre az egyesült Szabadelvű Pártra alapozva. Ez a politikai tömörülés 1906-ig, amíg kormánypárt maradt, az Osztrák-Magyar Monarchia „magyar pillérét” alkotta.
Már áprilisban, az árvíz idején is használták a hidat
A hídavatáson az elfoglalt miniszterelnök, Tisza Kálmán nem vehetett részt. A király azonban elküldte képviselőjeként az április 30-ai eseményre a közlekedési minisztert, Péchy Tamást. A Pesti Napló, 1876. május elsején, a hivatalos átadás kapcsán azonban megjegyezte, hogy az április árvíz miatt már rég használják a pestiek a hidat:
„A múlt hó első napjaiban, midőn a főváros több pontján az árvíz pusztított, adatott át a Margit-híd a forgalomnak. Minden ünnepélyesség nélkül ment végbe ama nagyfontosságú esemény, hogy új és nagyszerű állandó híd épült a Dunán. A veszély, mely a fővárost fenyegette, nem hagyott időt az ünnepélyre. Az új hidat a közönség azonnal tömegesen használni kezdette. Itt szállították át az élelmi szert, a víz alatt álló budai részekbe, itt sietett át mindenki, a ki a veszélyben forgó lakosságnak segélyt akart nyújtani.”
Azért átadták hivatalosan is a hidat
Végül azonban április 30-án mégiscsak átadták a hidat „és pedig oly fénynyel, mely méltó volt a fontos eseményhez”. „Egy órával a kitűzött idő előtt sok ezernyi közönség sietett ki fényes fogatokon, bérkocsikon, lóvasúton s gyalog, az ünnepély színhelyéhez” – a Pesti Napló szerint. „Mindkét hídfőnél óriási lobogók lengtek, babér övezte lapjaikon aranyos betűkkel ragyogott az ’1876’; a feljárati oszlopokon az ország és a főváros czímerei díszlettek; a hídon és a híd alján álló hajókon temérdek zászlót lobogtatott a szél.”
Ernest Gouin, a Margit híd tervezője
Wikipedia
Az átadáson megjelent „de Gouen Ernő úr a franczia akadémia és törvényhozó testület tagja, az egyesült franczia kereskedelmi és iparkamarák elnöke, ki a hidat építette” – írta a Pesti Napló. A híd tervezőjének a nevét sokféleképpen írják azóta is: „Ernest Alexandre Goüin” és Gouin a leginkább elterjedt változatok.
Hídavatás és várostervezés
A híd közepén aztán Ráth Károly főpolgármester kezdte az átadási beszédeket: „A Margit-hídnak megnyitása, mely a fővárosnak a Duna folyam elválasztott két részét ismét egy ponton új ponton örökre összeköti, rendkívüli fontossággal bír, nem egyedül csak közlekedési tekintetben, hanem különösen a fővárosi forgalom élénkítése, az ipar s kereskedelem fejlesztése, a főváros jellegének emelése, a főváros szépítése, s fekvőségeinek értékesítése szempontjából. Rendkívüli fontossággal bír annál is inkább, mert ezen újabbi összeköttetése a fővárosi Dunapartoknak oly szerencsés ponton lőn létesítve, mely a főváros eddigi terjeszkedési irányának és a megállapított szabályozási tervnek leghelyesebben megfelel és azon biztos reményre jogosít, hogy ezen újabb közlekedési mű, a forgalom előmozdítása mellett nemcsak a főváros szabályozási terveinek keresztülvitelét fogja elősegíteni s gyorsítani, hanem általában a főváros fejlődésének, szépítésének s felvirágozásának egyik hatalmas emeltyűjét képezendi.”
Képes történelem a Margit hídról - kattintson!
hvg.hu
Ráth főpolgármester nem véletlenül utalt a főváros egészére, Budapest fejlesztésére. A Margit híd pesti oldalán ugyanis éppen ekkoriban kezdődött a Nagykörút kiépítése. Erről a híd építéséhez hasonlóan törvények, jogszabályok rendelkeztek, amit jól bizonyít a Pesti Napló egy korábbi cikke, a Fővárosi Közmunkák Tanácsának áprilisi üléséről. A tanács 1876 áprilisában egy „átnézeti tervet” dolgoztatott ekkor ki, amelyben a különböző adómentességeket tüntették fel egy térképen. Az első csoportba tartoztak a „nagy körúti és sugárúti új épületek” (Sugár út: a mai Andrássy út). Ezek az első 15 éven át teljes adómentességben részesülnek, a következő 15 évre pedig a háziadó elengedése mellett, „csak is jövedelmi adó fizetésre kötelezvék”. A második csoportba a 25 évig adómentes épületek tartoztak: „mindazon legalább is két emeletes új épületek, amelyek Pesten a körút és a Duna közötti területen (…) létesülnek és 1877. évi aug. haváig lakhatókká válnak”. A harmadik csoportba tartozókat húszévi adómentesség illette meg: „mindazon legalább is egy emeletes új házakat, melyek Pesten a belső és nagy-körút közötti területen (…) 1877. augusztus haváig lakhatókká válnak”.
A Nagykörút 1894-ben - nézze meg képeinket!
Wikipedia
Mindez azt mutatja, hogy a Nagykörút kiépülését adókedvezményekkel (is) segítette az egységesülő főváros. Az 1873-ban egyesített Pest, Buda és Óbuda között ugyanis a Margit híd és a Nagykörút teremtett fontos közlekedési kapcsolatokat. Tehát nemcsak a körút nyomvonalát jelölték ki, hanem anyagilag is ösztönözte a város és a magyar állam a mai Nagykörút beépülését, meghatározva a városfejlesztés későbbi irányait is.
Ki adta át végül a hidat?
Nézzük végül, hogy ki is avatta fel az új Margit hidat 1876-ban. A főpolgármester után Péchy Tamás közlekedési miniszter szólalt fel: „Most, hogy a híd teljesen kész, és azon czélnak, mely főczélul lebegett a törvényhozás előtt: a közforgalom biztosításának, könnyebbítésének – teljesen megfelelhet: ezennel ő felsége nevében ezen Szent-Margit-hidat megnyitottnak és a közforgalomnak átadottnak nyilvánítom” – tudósított a Pesti Napló.
Péchy bejelentését „élénk éljenzés” fogadta, majd „a korlát leeresztetett, és a fényes közönség végig ment a hídon és a budai oldalon eloszolt”.
A Margit híd felújításának kivitelezője ma este kezdi az átkelő Margitszigetre vezető szárnyhídjának próbaterhelését, a gyalogosok itt csak a mérések szüneteiben tudnak bemenni a szigetre.
A szárnyhídra nyolc, egyenként 26 tonnás teherautó hajtott fel, amelyekkel hét tesztet hajtanak végre különböző teherállásokban, amikor a járműveket más-más alakzatban állítják fel a szárnyhídon.
A Margit híd felújítása két éve, 2009. augusztus 21-én kezdődött el. Az első elképzeléshez képest egy évvel később helyezik véglegesen forgalomba - írja a Blikk.
Tömegkatasztrófa történt 1944. november 4-én Budapesten: a budapesti Duna-hidak közül elsőként a Margit híd esett el. Német utászok dolgoztak a Margit híd aláaknázásán, amikor a szombat déli csúcsforgalomban – máig tisztázatlan okokból – óriási robbanás történt. A detonáció következtében leomlott a híd Pest és Margitsziget közti része. A halálos áldozatokról máig sincs biztos adat: 100-600 között mozognak az iszonytató számok.
Elrontott a kivitelező a Margit híd budai hídfőjébe fúrt új kerékpáros alagút forgalomtechnikai jelzéseit, ezért zárták le az átjárót kedden nem sokkal a megnyitása után – írja az Index.
Továbbra is zajlanak a munkálatok a Margit hídon. A járókelők leginkább a villamosmegálló átadását várják, amelyet várhatóan augusztus végétől lehet használni.
Hétfőtől ismét megállnak a villamosok a Margitszigetnél és részlegesen átadták a Margit híd északi járdáját is, ezzel a legtöbb forgalmi korlátozás megszűnt a felújított átkelőn. A Margit híd rekonstrukciója több mint két évig tartott; a híd közelgő átadása alkalmából összefoglaltuk a felújítás részleteit.
A fővárosi projektek esetében már megszokott költségnövekedés a Margit hidat sem kerülte el, ám az, hogy a híd rekonstrukciója az eredetileg becsült összeg duplájába került, még a költségtúllépésben tapasztalt várospolitikusokat is meglepte. Hogy szállt el így a hídfelújítás ára? S kik állnak a közbeszerzésen induló cégek mögött? Pénzügyi összefoglalónk.
Fel sem épülhetett volna, mégis felépült. Kevésnek bizonyult, kibővítették. Kétszer is elpusztították, mégis újra áll. Aztán békeidőben elhasználtuk. A Margit híd Budapest egyik legfontosabb és legkülönlegesebb hídja, amely végre visszakapta régi, Budapesthez méltó pompáját. A felújítás végéhez közeledve felidézzük a Margit híd kalandos történetét.