szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A mágneses mezővel pályán tartott kínai vonat prototípusa az utasszállító repülőgép sebességének háromszorosára is képes lehet majd.

A maglev technológia régóta egyet jelent a leggyorsabb vonatokkal. A Kínában 2003 óta, közforgalomban működő Sanghaj Maglev egy 30 km-es szakaszt 7 perc alatt tesz meg, menet közben a 431 km/h-s csúcssebességet is eléri. A maglev vonatoknál súrlódás nincs, kerekek nincsenek, a járművek mágneses mező tartja pályán és bírja mozgásra. Van viszont légellenállás, ami megnehezíti a sokkal nagyobb sebesség elérését: 400 km/h-nál már a mozgásba hozásra fordított energia 83 százaléka vész kárba a légellenállás miatt.

caijing.com.cn

A sanghaji Csiaotong Egyetem tudósai éppen ezért egy zárt rendszerű csőben képzelik el a technológia jövőjét. A Daily Mail beszámoló szerint a Dr. Deng Zigang és társai által fejlesztett szuper-maglev rendszerben a tengerszinten mérhető normál légnyomásnak tizedére csökkentik a nyomást, így a vonatok sebessége elméletileg az óránkénti 2900 km/h-t is elérheti.

A technológiában rejlő lehetőségek kihasználásához azonban még sokat kell dolgozniuk a szakembereknek: a szuper-maglev prototípusát jelenleg csak egy hat méter sugarú körben felállított vákumcsőben tudják tesztelni, a pálya csekély mérete arányosan (50 km/h-ra) csökkenti az elérhető csúcssebességet is. Mégis, a kínai tudósok számításai szerint egy jóval nagyobb, mindennapi utazások során értelmezhető méretű csőrendszerben a szuper-maglev lehet a jövő vasútja.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!