Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Herbert Kickl politikája miatt aggódik az osztrák sajtó, a Bloomberg nem érti, gazdasági szempontból mit vár Orbán Viktor Trump elnökségétől. Válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Herbert Kickl politikája miatt aggódik az osztrák sajtó, a Bloomberg nem érti, gazdasági szempontból mit vár Orbán...","id":"20250210_Nemzetkozi-lapszemle-trump-patriotak-kickl-orban-mini-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"12b83992-1ace-4f15-94be-b0bae894e59d","keywords":null,"link":"/360/20250210_Nemzetkozi-lapszemle-trump-patriotak-kickl-orban-mini-dubaj","timestamp":"2025. február. 10. 11:20","title":"Nemzetközi lapszemle: Szertefoszlott Budapesten a Dubaj-álom","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f11c96b-255c-478a-a4e0-b4de062a2c71","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az alábbiakban olyan, kevéssé szem előtt lévő beállításokat mutatunk meg, amelyeket nem ismer mindenki, holott hasznosak lehetnek az iPhone-tulajdonosoknak.","shortLead":"Az alábbiakban olyan, kevéssé szem előtt lévő beállításokat mutatunk meg, amelyeket nem ismer mindenki, holott...","id":"20250210_apple-iphone-rejtett-beallitasok-ios","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f11c96b-255c-478a-a4e0-b4de062a2c71.jpg","index":0,"item":"067bd8dc-29e7-4991-87b9-b74fa90797c5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_apple-iphone-rejtett-beallitasok-ios","timestamp":"2025. február. 10. 16:03","title":"Ha iPhone-ja van, fussa át: mutatunk pár helyet, ahova hasznos beállításokat rejtett el az Apple","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39bb4467-60ab-44bb-9052-91d65d940d68","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Plates London mellett még számos étterem van, ami most először részesült ilyen elismerésben. ","shortLead":"A Plates London mellett még számos étterem van, ami most először részesült ilyen elismerésben. ","id":"20250211_michelin-csillag-vegan-etterem-nagy-britannia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39bb4467-60ab-44bb-9052-91d65d940d68.jpg","index":0,"item":"2fd55180-da0b-4bb6-9050-ab660dd5b606","keywords":null,"link":"/elet/20250211_michelin-csillag-vegan-etterem-nagy-britannia","timestamp":"2025. február. 11. 14:41","title":"Először kapott Michelin-csillagot vegán étterem Nagy-Britanniában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90af775d-efe7-414d-8302-ad3770582c57","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A kultikus Empire State Building építésénél és más sikeres projektek esetében követett minta lényege, hogy „gondolkodjunk lassan, cselekedjünk gyorsan” – mutat rá a világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent. Szerkesztett részlet a Megvalósítás hatékonyan című könyvből.","shortLead":"A kultikus Empire State Building építésénél és más sikeres projektek esetében követett minta lényege...","id":"20250209_Egy-ceruza-New-York-latkepe-Empire_state_building-felhokarcolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90af775d-efe7-414d-8302-ad3770582c57.jpg","index":0,"item":"cea37b25-9ffb-432a-bd3a-ff9035207ae1","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250209_Egy-ceruza-New-York-latkepe-Empire_state_building-felhokarcolo","timestamp":"2025. február. 09. 19:15","title":"Egy ceruza, amely megváltoztatta New York látképét: Így született a legendás felhőkarcoló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0a91daa-fd66-4acd-96d7-9c69d8da8330","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A konferencián napjaink legfontosabb társadalmi, gazdasági, kulturális és erkölcsi kérdéseiről beszélnek majd az előadók.","shortLead":"A konferencián napjaink legfontosabb társadalmi, gazdasági, kulturális és erkölcsi kérdéseiről beszélnek majd...","id":"20250209_Novak-Katalin-hamarosan-eloadast-tart-egy-londoni-konferencian-alliance-for-responsible-citizenship","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0a91daa-fd66-4acd-96d7-9c69d8da8330.jpg","index":0,"item":"d9a53c50-e0c2-4065-bb87-0453b8408c93","keywords":null,"link":"/itthon/20250209_Novak-Katalin-hamarosan-eloadast-tart-egy-londoni-konferencian-alliance-for-responsible-citizenship","timestamp":"2025. február. 09. 21:58","title":"Novák Katalin hamarosan előadást tart egy londoni konferencián","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37b5ddc6-0add-4597-8b8e-488344644cf3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy japán cég különös mosógéppel áll elő. Nem piszkos zoknikat, pólókat, ruhákat kell tenni bele, hanem a testi-lelki megtisztulásra vágyó embernek kell beleülnie. A fürdő pedig pontosan meg fog felelni az igényeinek.","shortLead":"Egy japán cég különös mosógéppel áll elő. Nem piszkos zoknikat, pólókat, ruhákat kell tenni bele, hanem a testi-lelki...","id":"20250210_ultrahangos-furdokabin-mesterseges-intelligenciaval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37b5ddc6-0add-4597-8b8e-488344644cf3.jpg","index":0,"item":"88770939-997a-49d8-8ab7-2605769c573e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_ultrahangos-furdokabin-mesterseges-intelligenciaval","timestamp":"2025. február. 10. 10:03","title":"Embereket tisztító mosógépet talált ki egy japán vállalat: bele kell ülni, aztán indulhat a program","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"243def90-b76a-4b3f-b21b-937641f4779a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vasárnap délután automatikus védelmi működés lépett életbe a Paksi Atomerőműben.","shortLead":"Vasárnap délután automatikus védelmi működés lépett életbe a Paksi Atomerőműben.","id":"20250209_paksi-atomeromu-4-es-blokk-hiba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/243def90-b76a-4b3f-b21b-937641f4779a.jpg","index":0,"item":"3a4e3cdd-60f0-423c-a17c-10f815c8f46c","keywords":null,"link":"/itthon/20250209_paksi-atomeromu-4-es-blokk-hiba","timestamp":"2025. február. 09. 21:25","title":"Hiba történt a Paksi Atomerőmű 4-es blokkjában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb64b25d-f89d-413e-889f-4b355cb4c0ea","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Super Bowl félidei showjának reklámidejéért valóságos harc folyik minden évben, amit a nagy filmgyártók is igyekeznek kihasználni. Idén azonban nem minden stúdió költ csillagászati összeget, hogy az érkező filmjeikhez kedvet csináljanak.","shortLead":"A Super Bowl félidei showjának reklámidejéért valóságos harc folyik minden évben, amit a nagy filmgyártók is igyekeznek...","id":"20250209_filmelozetes-super-bowl-disney-universal-studios-paramount-elozetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb64b25d-f89d-413e-889f-4b355cb4c0ea.jpg","index":0,"item":"4bd52408-d19e-4442-854b-b0b6a2b6a7d9","keywords":null,"link":"/kultura/20250209_filmelozetes-super-bowl-disney-universal-studios-paramount-elozetes","timestamp":"2025. február. 09. 19:19","title":"Ezek a filmelőzetesek várhatók az idei Super Bowl szünetében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rengeteg ország, változatos pályák és iszonyat erős autók – ez a WRC, vagyis a rally-világbajnokság, melynek most megjelent a legfrissebb hivatalos játéka. Persze, hogy kipróbáltuk.
Adott egy rövid városi kisautó, benne pedig egy 1,6 literes motor. Ez eddig elég lohasztóan hangzik, azonban ha hozzátesszük, hogy a 4 méter körüli járgány 330 lóerővel, fejlett négykerékhajtással és alig 1200 kilogrammos tömeggel rendelkezik, akkor rögtön más lesz a képlet. Egész konkrétan ezek a 2016-os rally világbajnokságban versenyző WRC járgányok főbb jellemzői, no és persze azt sem árt tudni, hogy ezekkel a 0-ról 100-ra kevesebb, mint 4 másodperc alatt katapultáló vérbő méregzsákokkal nem ám rövidke és széles pályákon, hanem igen hosszú és keskeny gyorsasági szakaszokon, fák között suhanva-repülve versenyeznek a pilóták és navigátoraik. A talajt pedig néha murva, néha sár, néha aszfalt, néha pedig hó és jég borítja. Ha ezek alapján megtetszett a sportág, akkor irány valamelyik vb-futam, vagy a sorozat hivatalos játékszériájának most megjelent, hatos számú epizódja.
László Ferenc
Honnan jött?
A WRC-széria első hivatalos játéka 2010-ben látott napvilágot az olasz Milestone csapat gondozásában, akik egészen 2014-en gondozták a sorozatot, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Tavaly aztán egy francia gárda, a Kylotonn vette kezelésbe a projektet, és bár első alkotásuk, a WRC 5 igen messze volt a tökéletestől, egyértelműen azt bizonyította, hogy a dolgok jó irányban mozdultak el. Az elsősorban a gyenge grafika, az egyszerű fizika és a túl széles pályák miatt kritizált WRC 5-nek idén októberben WRC 6 néven mutatkozott be a PC-n, Xbox One-on és PlayStation 4-en játszható idei kiadása, amelynek bemutatása előtt a fejlesztők rengeteg előzetes ígéretet tettek.
Nem könnyű
A játékot elindítva rögtön néhány alapkérdés szegeződik a virtuális pilótának. Ez az első rallyjáték, amit kipróbál? Reális vagy könnyen játszható fizikát szeretne? Manuális vagy automata váltót favorizálna? Van-e kontrollerként kormánya? A kérdésekre adott válaszokat követően máris a volán mögött találja magát az ember, és elsőként egy olasz, majd pedig egy ausztrál gyorsasági szakaszon bizonyíthatja rátermettségét. Az első megtett kilométereket követően gyorsan felmérhetjük, hogy aktuális tudásunk körülbelül mire lehet elegendő, illetve finomhangolhatjuk a rendszert, mégpedig a realizmus/játékosság határmezsgyéjén egyensúlyozva. Nem kertelünk: a WRC 6 egyáltalán nem könnyű játék. Ezért lenne is rögtön néhány jó tanácsunk a kezdőknek.
László Ferenc
A szimuláció szintjét a hitelesség megtartása érdekében érdemes magasan tartani, és a fizika lebutítása helyett inkább az ellenfelek tudásának mérséklésével, illetve a lehetséges meghibásodások számának csökkentésével ajánlott javítani a kezdetben alacsony versenyképességünkön. Ugyancsak alapvetés, hogy a szoftvert lehetőség szerint inkább egy korrekt kormánnyal, semmint egy billentyűzet vagy kontroller segítségével nyüstöljük. (Tesztünk során a Logitech aktuális csúcskormányát, a G920-at használtuk - ezzel a kormánnyal nagyon nagy élményt jelent a száguldás.) Arra azonban oda kell figyelni, hogy a kormányok alaphelyzetben nagyobb (esetünkben 900 fokos) elfordulási szögét a rallyjátékban 360 fok körüli szintre mérsékeljük. Ellenkező esetben ugyanis esélyünk sem lesz a gyors és apró kormánymozdulatokra, pedig ez bizony élet és halál kérdése a szakadékok és kőfalak közvetlen közelében.
Arzenál
Gyorsverseny módban szabadon választhatunk a tizennégy ország bármely gyorsasági szakasza közül, illetve megadhatjuk azt is, hogy milyen napszakban és milyen időjárási körülmények mellett szeretnénk az autót terelgetni. Ezután jöhet a lényeg, az autóválasztás. A királykategóriát a WRC-k képezik, melyek igen impresszív adatait fentebb már említettük, alattuk a kicsit gyengébb és nehezebb WRC 2 járgányok találhatók, a kezdőknek pedig a jelentősen gyengébb és csak kétkerékmeghajtású Junior WRC-k lehetnek ideálisak. Hivatalos FIA játékról lévén szó, minden ország és minden autó megfelel a valóságnak – rajtunk áll a választás, hogy melyik helyszínen állunk rajtvonalhoz a Volkswagen, Ford, Citroen, Hyundai, Mini, vagy éppen Skoda gyártmányú szárazföldi torpedók valamelyikével.
László Ferenc
Nulla hiba
A fejlesztők abszolút nem a levegőbe beszéltek akkor, amikor hosszabb és keskenyebb pályákat ígértek. Tapasztalatunk szerint a WRC 6 valóban alaposan megizzasztja a játékost, amikor például egy 10 kilométer hosszú, szinte cérnavékonyságú gyorsasági szakaszon kell az elsőtől az utolsó centiméterig maximálisan koncentrálnia. A hibázást rögtön bünteti a pálya, ahol általában nincs kicsúszó zóna, hanem mindenhol falak, fák és sziklák. A navigátor persze folyamatosan hadarja, hogy milyen egyenes és kanyargós szakaszok következnek, de a dolgunk még így sem könnyű. Ha igazán jó időket akarunk futni, akkor mindenképpen érdemes egymás után többször is végigmenni ugyanazon a pályán.
Változatos helyszínek és problémák
A hivatalos bajnokság a fagyos aszfaltos és havas Monte Carlo rallyval kezdődik, és a murvás ausztrál futammal záródik, de ezenkívül akár saját bajnokságot is összeállíthatunk a kedvenc helyszíneinkkel. A pályák nem valódi lokációk lézerszkennelt virtuális változatai, hanem fantázia szülte produktumok, de feelingre nagyon hasonlítanak az adott országok valódi gyorsasági szakaszaira. A svédeknél a hó ugyanúgy beborítja a kocsikat, mint a briteknél a sár, és ha ki szeretnénk látni a szélvédőn, akkor bizony gyakran be kell kapcsolni az ablaktörlőt.
László Ferenc
A kocsik látványosan deformálódnak, ami több egyszerű vizuális effektusnál, ez ugyanis az aerodinamikára is hatást gyakorol. Bármikor defektet kaphatunk és a kerékcsere bizony sok időt el tud rabolni, csakúgy, mint a szervizparkban elvégzett javítások mindegyike. A hangok rendben vannak, az autóknak egyedi motorkarakterisztikájuk van, és az elmaradhatatlan rallys szuszogások és durranások sem hiányoznak az audioarzenálból.
Grafika
Ha őszinték akarunk lenni, a WRC 6-nál láttunk már szebb autós játékokat. Ezzel együtt is korrektnek nevezhető a látványvilág. A kocsik külseje rendkívül részletesen ki van dolgozva, a kipufogók berezonálnak gázadáskor, a por és fröccsenéseffektek látványosak, és a pályákon rengeteg tereptárgy fedezhető fel. Nagy kár, hogy a belsőnézet a vártnál egyszerűbben van kidolgozva, az pedig egyenesen szarvashiba, hogy a pályák mentén álló tömegek fixen egy irányban néznek, és nem követik fejükkel-testükkel a mellettük elsuhanó gépszörnyetegeket.
László Ferenc
A fényszórók fénye olyan, mintha nem magából a lámpatestből jönne, ráadásul a nappali tűzőfényben túlságosan megvilágítják az utat. Ezek szerencsére nem befolyásolják túlságosan negatívan a játékélményt, inkább csak a látványos visszajátszások során bántják a szemet, és egy hibajavító csomaggal elvileg könnyen orvosolhatók.
Fizika, karrier
Egy ilyen játék esetében mindig kulcsfontosságú a fizika, vagyis hogy az ember a lehetőségekhez képest a legjobban el tudja hinni, hogy ténylegesen autót vezet, és nem egy buta virtuális cipősdobozt terelget. A WRC 5-höz képest mindenképpen előrelépésnek lehetünk tanúi, a WRC 6 autóinak vezetése nagy élményt jelent – villámgyorsan bele tudunk feledkezni a száguldásba. Ellenben az etalonnak tekinthető DiRT Rally fizikában még mindig erősebbnek tűnik: a WRC 6-ban néha enyhén mesterkéltnek érződik a kocsik mozgása, és főleg az ugratások fizikáján lenne még mit csiszolni.
Pozitívum a karrier mód, melyben egy kis Junior WRC csapatból kell felfejlődnünk a WRC 2, majd pedig a WRC szintjére: elsőként egy kétéves szerződést kapunk, és választhatunk, hogy a legnagyobb sebességre vagy inkább a biztonságra fókuszáló teamnél szeretnénk versenyzezni. Statisztikából sincs hiány, bármikor lecsekkolhatjuk, hogy addigi karrierünk során hányat ugrattunk, hány kilométert vezettünk hóban és hány alkalommal tettük tetőre a drága technikát.
Verdikt
+: általánosan korrekt grafika és hangzásvilág, élvezetes vezetési élmény kezdőknek és haladóknak egyaránt, remek pályák.
–: a fizikán lehetne még egy kicsit csiszolni, elnagyolt belső nézet, a hitelességet csökkentő grafikai hibák, a komolyabb sikerekhez nagyon sokat kell gyakorolni.
Ha hivatalos FIA-licences rallyjátékra vágyunk, akkor egyszerűen nincs más választásunk, mint a WRC 6, mely szerencsére tovább haladt azon a jó úton, melyen az elődje tavaly elindult. Aki viszont ezen belül amolyan tökéletesféle játékélményre vágyik, annak az a rossz hírünk van, hogy ettől sajnos még messze van a hatos WRC. Egyelőre csak bízni tudunk abban, hogy a jövőre érkező WRC 7 esetében sikerül orvosolni a szerencsére azért inkább kisebb, mint nagyobb problémákat. Jövőre egyébként "megvadul" a WRC-sorozat, a fejlesztők azt ígérik, hogy a 2017-es autók erősebbek, szélesebbek és könnyebbek lesznek. Ennek előfutáraként a WRC 6-hoz letölthető kiegészítőcsomag formájában már elérhető a 2017-es Toyota Yaris WRC tesztautója.