szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyszerű állampolgárként, több napra szóló légtérhasználati engedélyt kért és kapott egy magyar, hogy a Balaton fölött repkedhessen, ami aztán igen abszurd helyzetet szült. A blokkolás miatt műrepülő Besenyei Péter bemutatója is elmaradhat. [Frissítve: úgy tűnik, törölték a foglalást.]

Bár néhány országban már rendes (értsd: valóban műküdő) szabályok vonatkoznak a drónreptetésre, és úgy általában az azzal kapcsolatos légtérhasználatra, a magyarországi helyzet továbbra sem túl rózsás. Hogy mennyire, azt egy mostani eset is remekül illusztrálja.

Egy magyar drónos ugyanis eseti légtérhasználati engedélyt igényelt a Honvédelmi Minisztériumtól, amit meg is kapott, ráadásul, mint a 444 megírta, lényegében a teljes, Balaton feletti légtérre július 26.-27-28.-ára. Vagyis pont a minden évben esedékes Kékszalag vitorlásverseny idejére. Csakhogy az illető, mint írják, az engedély megszerzésével, ha nem is szándékosan, de lényegében mindenki mást kiszorított a légtérből,

ráadásul meg is kereste a versenyt szervező Vitorlás Szövetséget azzal, hogy fizessenek neki a drónvideózás koordinálásáért, ha már a felszállásra csak neki van engedélye.

A szervezők állítólag elutasították ezt, sőt, a portál érdeklődésére, noha más források megerősítették a próbálkozás tényét, azt mondták, nem is tudnak ilyen megkeresésről.

Wien Energie

Besenyeit is érinti?

Később az Index is beszámolt a különös esetről, ők pedig további részleteket is megtudtak. Kiderült ugyanis, hogy a privát légtérfoglalás miatt valóságos népharag kezdett gyűrűzni a "DJI Phantom tulajdonos" nevű, csaknem háromezer tagot számláló zárt Facebook-csoportban. A helyzet, illetve a drónos három napra szóló légtérkérelme miatt az Indexhez eljutott információk szerint az 50. Kékszalag egyik látványos programja, Besenyei Péter műrepülőpilóta bemutatója is elmarad.

A portál ugyancsak érdeklődött a Magyar Vitorlás Szövetségnél a helyzetről, valamint annak hátteréről. Bár a társaság részéről Rápolthy Edit Kommunikációs vezető nem közölt részleteket, egy hivatalos állásfoglalást mégis eljuttatott hozzájuk. Ebben azt írták, hogy "a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSz) nem kért és így nem is kapott eseti légtér engedélyt a Kékszalag idejére", de "figyelemmel kíséri a drónok és a különféle repülési eszközök használatát, és indokolt esetben megteszi a szükséges jogi lépéseket, ha ezen eszközök használata a verseny sikeres megrendezését vagy aversenyzők biztonságát veszélyezteti."

A történtek után a pilóta ismét jelentkezett (erről egy másik cikkben számolt be a 444), és tisztázta, miről is van szó: valóban kért és kapott eseti légtérhasználati engedélyt, ezzel azonban állítása szerint nem az volt a célja, hogy másokat kiszorítson onnan.

Csak a magyar légügyi szabályozás furcsaság miatt a helyzet jelenleg olyan, hogy a drónosok közül csak az repülhet, aki először bejelentkezett és légtérhasználati jogot kapott egy adott helyszínen. Ez pedig automatikusan azzal jár, hogy más ott nem repülhet.

Azt is elmondta, hogy az engedélyre a Kékszalagon induló barátai miatt volt szüksége, hogy felvételeket készítsen róluk. Emellett összesen annyi előzetes üzleti elképzelése volt, hogy esetleg majd elad néhány felvételt a médiának – olvasható a cikkben.

A pilóta állítása szerint azért is mondott le légtérhasználati engedélyéről, mert nem látta biztosítottnak, hogy egyidőben 50-nél több légijármű biztonságosan repülhetne a Kékszalag közben. Miközben baleset esetén a teljes jogi felelősség pedig őt terhelte volna. A légtérhasználati kérelmeket összegző Légtér adatbázisából péntek délre eltűnt a foglalás.

Problémák

A lap megszólaltatta a Drónpilóták Országos Egyesületének elnökét is. Tuzson Gergely azt mondta, hogy a jelenlegi jogszabályi környezetben legfeljebb hatvan, de legalább harminc nappal a tervezett repülés előtt be kell nyújtani a hatósághoz (a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztályához) a kiszemelt légtér ideiglenes használatára vonatkozó kérelmet. Azt azonban, hogy ki, milyen célból akar repülni, mekkora területen, és hogy mivel, már nem mérlegeli a hatóság. Valószínűleg így jutott hozzá az élelmes magyar is az eseti engedélyhez.

Fülöp Máté

Tuzson szerint a probléma elsősorban abból van, hogy a nagy érdeklődést vonzó események idején ütközhetnek a drónpilóták légtérhasználati igényei, pedig, mint mondta, lett volna rá mód, hogy koordináltan adjanak be kérelmet a drónpilóták. A fő gond szerinte nem abból van, hogy valaki pénzt kér másoktól a berepüléshez, hanem, hogy a pilóta valószínűleg nincs rá felkészülve, hogy a légiforgalmat megszervezze.

"Képzeljük el, hogy bejelentkezik hozzá húsz drónos. Hogyan koordinálja őket, hogy ne legyen fennakadás, baleset a repülésükből? Rádióforgalmazásra, kommunikációs infrastruktúrára, összehangolt repüléstervekre lenne szükség" – mondta az elnök.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!