hvg.hu

A tudósok hamarosan elvégzik majd annak a "rendszernek" a főpórbáját, amely megvédheti a Földet az aszteroidáktól.

Míg korábban inkább csak a katasztrófafilmek témájaként találkozhattunk a Földet veszélyeztető aszteroidákkal, az elmúlt években egyre több szó esett erről a hétköznapi életben is. Bár annak a valószínűsége, hogy a Földet eltalálja egy pusztító aszteroida, meglehetősen kicsi, a világűrben azonban semmit sem szabad félvállról venni.

Már csak azért sem, mert nemrég kiderült, egyszerre két aszteroida is megközelítette a Földet, szeptember elején pedig arra derült fény, hogy az amerikai űrhivatal szakembereinek fogalma sem volt, hol fog belépni a Föld légterébe egy felénk száguldó aszteroida.

Az is egyértelmű, hogy egy ilyen méretű fenyegetést egyetlen ország sem lenne képes egyedül leküzdeni, ezért globális szintű összefogásra lenne szükség. Szerencsére úgy tűnik, ezen a téren történhet némi előrelépés: a NASA és az Európai Űrügynökség (ESA) tudósai hamarosan Rómában ülnek majd össze, hogy megbeszéljék az Asteroid Impact Deflection Assessment nevű projektet. Ez lényegében egy közös kutatási lenne, ami kiderítheti, egy űrhajó aszteroidának vezetése mennyire lenne hatékony módszer az égitest eltéréséhez.

A kutatók a Didymos nevű aszteroidapáron próbálnák ki először a technológiát, ami 2024-be közelíti majd meg a Földet. Az égitest egyikét a Mars és a Föld között térítenék új pályára.

A tervek szerint a szerkezet 2021-ben indulna útnak, és körülbelül 23 760 km/h-val csapódna az aszteroida felszínébe. A pillanatot egy olasz műhold, a LICIACube tanulmányozná. Az ESA ezután 2024-ben indítana egy egységet az égitest tanulmányozására: megnéznék a becsapódás helyét, illetve egy szondát, a Herát is elküldenék rá.

Ha szívesen olvasna még az űrkutatással kapcsolatos cikkeket, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Visszavonulóban Borkaiék ügyvédje, távozott egy boros cég vezetéséből

Leállt az 1-es villamos egy szakaszon, mert egy utas rosszul lett

A Fidesszel szavazott két MSZP-s Budafokon, a párt kilépésre szólítja fel őket

Kábítószert és a lőszert rejtegettek Kazincbarcikán

Egy új szoftver 2 perc alatt kideríti egy hírről, hogy igaz-e

Most akkor túl drága volt vagy megéri majd az árát a Puskás Aréna?