Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4e18d90e-20d2-4b35-909b-545e6036103b","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Már megindították a washingtoni repülőgép-katasztrófa vizsgálatát, ami 16 év után az első súlyos, kereskedelmi járatot érintő baleset az Egyesült Államokban. Szakértők szerint emberi hiba, valamint a reptér nehéz megközelíthetősége egyaránt szerepet játszhatott a tragédiában.","shortLead":"Már megindították a washingtoni repülőgép-katasztrófa vizsgálatát, ami 16 év után az első súlyos, kereskedelmi járatot...","id":"20250130_repulogep-baleset-washington-utasszallito-helikopter-utkozes-tragedia-okok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e18d90e-20d2-4b35-909b-545e6036103b.jpg","index":0,"item":"b392b89c-74af-4416-834a-6e7725c44234","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_repulogep-baleset-washington-utasszallito-helikopter-utkozes-tragedia-okok","timestamp":"2025. január. 30. 13:46","title":"Mégis hogyan ütközhet össze egy utasszállító repülő egy katonai helikopterrel? Sok a kérdés a washingtoni baleset körül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","shortLead":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","id":"20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c.jpg","index":0,"item":"258089a6-852c-4079-a0c0-71c41a3a6b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","timestamp":"2025. január. 29. 14:37","title":"Hadházy: Az Integritás Hatóság és a NAV is vizsgálja a Gondosóra-ügyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80be6326-f567-4b41-85c8-87ebfaaf9e0f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Meghallgatta a szenátus Donald Trump jelöltjét.","shortLead":"Meghallgatta a szenátus Donald Trump jelöltjét.","id":"20250129_Nem-vagyok-oltasellenes-jelentette-ki-Robert-F-Kennedy-amerikai-egeszsegugyiminiszter-jelolt-a-meghallgatasan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80be6326-f567-4b41-85c8-87ebfaaf9e0f.jpg","index":0,"item":"6f49e8e8-d9e0-4b50-b03a-e35a87f3a9a6","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_Nem-vagyok-oltasellenes-jelentette-ki-Robert-F-Kennedy-amerikai-egeszsegugyiminiszter-jelolt-a-meghallgatasan","timestamp":"2025. január. 29. 20:25","title":"„Nem vagyok oltásellenes” – jelentette ki Robert F. Kennedy amerikai egészségügyiminiszter-jelölt a meghallgatásán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb376d7c-60e6-4ee9-9cb1-ca34b87a8317","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A hosszabb távú cél az, hogy felkerüljenek az UNESCO kulturális világörökség listájára. ","shortLead":"A hosszabb távú cél az, hogy felkerüljenek az UNESCO kulturális világörökség listájára. ","id":"20250130_cseh-sor-szellemi-orokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb376d7c-60e6-4ee9-9cb1-ca34b87a8317.jpg","index":0,"item":"835ae93a-3927-4111-9dd8-6a6d019af736","keywords":null,"link":"/elet/20250130_cseh-sor-szellemi-orokseg","timestamp":"2025. január. 30. 18:32","title":"A fejenként évente 140 liter sört ivó csehek felvették a szellemi örökség listájára a sörkultúrát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc230d78-8de6-40e4-89f3-03aaac2041cf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha az ön Garmin órája sem tölt be, nincs egyedül: rengetegen szembesülnek a problémával. Jó hír, hogy már a gyártó is felismerte a hibát.","shortLead":"Ha az ön Garmin órája sem tölt be, nincs egyedül: rengetegen szembesülnek a problémával. Jó hír, hogy már a gyártó is...","id":"20250130_garmin-okosorak-kek-haromszog-problema-lefagyas-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc230d78-8de6-40e4-89f3-03aaac2041cf.jpg","index":0,"item":"c3875527-0061-43f1-b770-b20fa1ff3ad3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_garmin-okosorak-kek-haromszog-problema-lefagyas-megoldas","timestamp":"2025. január. 30. 11:33","title":"Sorra fagynak le a Garmin okosórái – megszólalt a gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5a7e180-ad5d-44ff-84a0-dff0c5f4bdf4","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Rövid időn belül két sikeres beavatkozás is lezajlott a Semmelweis Egyetemen.","shortLead":"Rövid időn belül két sikeres beavatkozás is lezajlott a Semmelweis Egyetemen.","id":"20250130_robotasszisztalt-mutet-gyerek-paciens-da-vinci-robot-semmelweis-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5a7e180-ad5d-44ff-84a0-dff0c5f4bdf4.jpg","index":0,"item":"433ce884-8a33-4c6b-bfd3-417144e5c646","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_robotasszisztalt-mutet-gyerek-paciens-da-vinci-robot-semmelweis-egyetem","timestamp":"2025. január. 30. 08:31","title":"Először végeztek itthon robotasszisztált műtétet gyerekeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28d59132-211a-4e0b-85c2-4091d15c92f2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrök azonban hamar átláttak a szitán. ","shortLead":"A rendőrök azonban hamar átláttak a szitán. ","id":"20250130_Kamu-volt-a-pisilos-mese-lebukott-a-szuhogyi-sikkaszto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28d59132-211a-4e0b-85c2-4091d15c92f2.jpg","index":0,"item":"91e218f7-db67-4966-8095-8484f86eae92","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Kamu-volt-a-pisilos-mese-lebukott-a-szuhogyi-sikkaszto","timestamp":"2025. január. 30. 20:02","title":"Pisilős mesével próbálta bepalizni a rendőröket a szuhogyi sikkasztó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9509845b-5386-402b-aba5-22ca20b1490b","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Éles vita a Fővárosi Közgyűlésben a beruházásról és arról, hogyan akadályozhatja ezt meg Budapest vezetése. Barabás Richárd szerint valaki börtönbe fog menni. Karácsony Gergely és Vitézy Dávid szerint itt most minden a szuverenitásról szól. A Fidesz szerint „Make Budapest Great Again”, Radics Béla még ordítozott is egy kicsit, a tiszások pedig koradélután ki is vonultak. ","shortLead":"Éles vita a Fővárosi Közgyűlésben a beruházásról és arról, hogyan akadályozhatja ezt meg Budapest vezetése. Barabás...","id":"20250129_rakosdubaj-fovarosi-kozgyules-vitezy-david-karacsony-gergely-fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9509845b-5386-402b-aba5-22ca20b1490b.jpg","index":0,"item":"7b15dd44-85f4-4ce5-ac5f-20e47d7cbe9c","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_rakosdubaj-fovarosi-kozgyules-vitezy-david-karacsony-gergely-fidesz-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 10:58","title":"Karácsony Rákosdubajjal kapcsolatban a fideszeseknek:„Ingyen nem lehet valaki ilyen hülye”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem tűnik túl távoli jövőnek az, hogy önvezető autók uralják az utakat, de addig is a gyártóknak még több komoly akadályt kell leküzdeniük a programozás és a biztonság terén, illetve gondoskodniuk kell arról is, hogy a különböző rendszerek gond nélkül képesek legyenek együttműködni egymással. A SUSE szoftvercég szakértői szerint a nyílt forráskódú szoftverek ezen a téren is nagy löketet adhatnak az innovációnak.
Az IDTechEx elemzőcég előrejelzése szerint az önvezető járművek 2024-re elérik vagy akár meg is haladják az emberek által vezetett autók biztonsági szintjét. 2050-re pedig elméletileg önműködő járművekkel ellátható lesz világszerte minden szállítmányozási feladat. Ez komoly változásokat fog magával hozni, például csökkenti a dugók és a balesetek számát és ezzel együtt az egészségügyi költségeket is, míg az autók produktív élettérré alakulnak át. A vezetés helyett így egyéb fontos dolgokkal foglalkozhatunk, például játszhatunk a gyerekeinkkel, étkezhetünk, olvashatunk vagy felkészülhetünk a munkára. Addig azonban, hogy széles körben elterjedhessen ez a technológia, még le kell küzdeni pár fontos kihívást – hívja fel a figyelmet közleményében a SUSE.
A mai, internetkapcsolattal felszerelt autók több mint száz millió sornyi kódot futtatnak. A teljes automatizáláshoz ezt még tovább kell bővíteni, ami még komplexebbé teszi a rendszert, ezért megoldást kell találni a kód megfelelő méretezésére. Az interoperabilitás szintén elengedhetetlen, vagyis a szoftvernek együtt kell működnie több autóipari gyártó rendszerével is.
A biztonságra pedig az utakon és a kibertérben egyaránt ügyelni kell. A járműveknek meg kell felelniük az egyes országokban érvényes biztonsági előírásoknak, ami területenként változik. Emellett arról is gondoskodni kell, hogy illetéktelenek ne tudják feltörni az önvezető autók rendszereit, hangsúlyozzák a SUSE szakértői, hiszen ezzel óriási károkat okozhatnak, ami akár emberek életét követelheti. Ez egy olyan komoly aggály, amely képes volt összehozni több autóipari gyártót és kormányzati szervet, hogy közösen hozzanak létre biztonságos környezetet a különféle frissítések, a forgalmi és diagnosztikai adatok, illetve egyéb fontos információk tárolásához, valamint fel- és letöltéséhez.
API kocsit hajt
Az autóipari gyártók hasznos segítséget kaphatnak az open source szoftvergyártóktól, hiszen ők komoly tapasztalattal rendelkeznek az ilyen jellegű kihívások leküzdésében – véli a SUSE, amely ennek jegyében nemrég csatlakozott a hasonló célokat támogató ELISA kezdeményezéshez, illetve folytat együttműködést az Elektrobit autóipari szoftvergyártóval. Az Elektrobit különféle szoftveres termékeket és szolgáltatásokat kínál az autóipar számára, és összesen több mint 100 millió autóban és egymilliárd egyéni eszközben futnak a megoldásai. A vállalat több mint 30 éve aktív a piacon, és legnagyobb ügyfelei közé tartozik többek között az Audi, a BMW, a Continental, a Daimler, a Ford, a Porsche és a Volkswagen.
SUSE
Az Elektrobit a SUSE közreműködésével kihasználhatja az open source előnyeit az intelligens autóipari megoldások fejlesztéséhez.
Sok jó embed kis helyen is elfér
Az együttműködés olyan technológiák előtt nyit utat, mint például a Safety Linux embedded (beágyazott) megoldás, amelyet a SUSE és az Elektrobit közösen fejleszt kifejezetten az önvezető járművekhez. Ez a tervek szerint az edge rendszereken és hálózatokon keresztül támogatja az önvezető képességeket, és segít az önvezető autókat érintő, legégetőbb problémák megoldásában: teljesíti az elvárásokat a biztonság és a rugalmasság terén, továbbá együttműködik hagyományos rendszerekkel ugyanúgy, mint a jövő technológiáival.