szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy friss kutatási eredmény szerint ha a gyerekek túl sokat használják a digitális asszisztenseket, azzal a szociális és kognitív fejlődésük is veszélybe kerül.

Egy, az Archives of Disease in Childhood folyóiratban megjelent kutatási eredmény szerint nem szerencsés, ha a digitális asszisztenseket – köztük például a Google Home-ot, az Amazon Alexát vagy az Apple Sirit – túl sokat használják a gyerekek. A jelentés szerint ezek hosszú távon negatív hatást gyakorolnak a kognitív és szociális készségeik fejlődésére, különösen az empátiára, az együttérzésére és a kritikus gondolkodásra.

Anmol Arora, a kutatás társszerzője a The Guardiannak úgy nyilatkozott, komoly aggodalomra ad okot, hogy a gyerekek emberi tulajdonságot és viselkedést társítanak egy olyan eszközhöz, ami betanított szavak és hangok alapján alkot meg egy választ. A gyerekek ezt a viselkedést kezdik el utánozni, így nem változtatnak hangszínt, hangerőt, hangsúlyt a beszédjük közben. Emellett az is probléma, hogy a gépek nem várják el a gyerekektől, és nem is mondják nekik a kérem és a köszönöm szavakat. Szintén gondot jelent, hogy a digitális asszisztensek csak egy bizonyos típusú kérdést tudnak megválaszolni, így a gyerekek sem fognak tudni összetett kérdéseket feltenni és megválaszolni – sőt, a kérdéseik feltevésénél is csak a felszólító módot használják emiatt.

Arora arra is emlékeztetett, a digitális asszisztensek nem is mindig értik meg, hogy mit kérnek tőle a gyerekek. Példának hozta azt az esetet, amikor egy gyerek és édesanyja internetes kihívásokat keresett, majd azt a tanácsot adta nekik Alexa, hogy a gyerek dugjon egy érmét a konnektorba.

Az Amazon Alexája azt mondta egy gyereknek, hogy dugjon pénzérmét a konnektorba

A személyi asszisztens máskor is mondott furcsa dolgokat, de olyat még nem, ami életveszélynek teszi ki a felhasználót. Szerencsére nem történt baj.

„Ezek az eszközök nem értik, hogy mit mondanak nekik. Csupán annyit tesznek, hogy leszűkítik az információt egy adott kérdésre, amit akár félre is érthettek, ezzel pedig olyan eredményt adhatnak, ami nem való egy gyerek számára” – tette hozzá a szakember.

Caroline Fitzpatrick, a gyerekek digitális tartalomfogyasztásával, valamint annak hatásaival foglalkozó szakember szerint amíg a szülők odafigyelnek arra, hogy a gyerekek ne használják túl sokat ezeket az eszközöket, ők pedig másokkal is beszélgetnek és figyelik a viselkedésüket, nincs ok a komoly aggodalomra.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!