Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5223c708-f8f8-4957-a89e-5bec7569388c","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Kilépteti az USA-t a Párizsi Megállapodásból Donald Trump. Ez a második alkalom, hogy így tesz, de most várhatóan sokkal inkább az elevenébe vág. A lépésnek szerteágazó hatásai lehetnek, gyengülhetnek a klímaváltozás legsúlyosabb hatásainak elkerülését célzó erőfeszítések, és az USA biztosan elveszti a befolyását erre. Trump viszont gazdaságilag is lábon lőheti országát azzal, hogy átengedi a terepet a versenytársaknak a tiszta technológiákban, még úgy is, hogy Amerika fele nem megy vele. A lépés várható hatásait Ürge-Vorsatz Diána, az IPCC alelnöke segített mérlegelni.","shortLead":"Kilépteti az USA-t a Párizsi Megállapodásból Donald Trump. Ez a második alkalom, hogy így tesz, de most várhatóan...","id":"20250130_donald-trump-a-klimavaltozas-ellen-parizsi-egyezmeny-klimavedelem-kibocsatas-csokkentes-fosszilis-energia-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5223c708-f8f8-4957-a89e-5bec7569388c.jpg","index":0,"item":"61e370ad-0f3c-47e4-980a-95bf78129dc1","keywords":null,"link":"/360/20250130_donald-trump-a-klimavaltozas-ellen-parizsi-egyezmeny-klimavedelem-kibocsatas-csokkentes-fosszilis-energia-usa","timestamp":"2025. január. 30. 15:45","title":"Trump nem tudja feltámasztani a múltat, az USA gazdaságát viszont lábon lőheti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e47836-1f22-4bfd-94a9-61b31981d0a4","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"A hivatalos hazai népcsoporttá nyilvánítás egy fontos kritériumának nem felelnek meg a vietnámiak a Magyar Tudományos Akadémia szerint. De 40 év múlva már jó eséllyel próbálkozhatnak.","shortLead":"A hivatalos hazai népcsoporttá nyilvánítás egy fontos kritériumának nem felelnek meg a vietnámiak a Magyar Tudományos...","id":"20250129_Hiaba-jott-ossze-eleg-alairas-hozza-nem-lesznek-a-vietnamiak-a-14-hazai-nemzetiseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e47836-1f22-4bfd-94a9-61b31981d0a4.jpg","index":0,"item":"6e6b14f0-6e13-455b-8477-79b05788beae","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Hiaba-jott-ossze-eleg-alairas-hozza-nem-lesznek-a-vietnamiak-a-14-hazai-nemzetiseg","timestamp":"2025. január. 29. 13:58","title":"Hiába jött össze elég aláírás, nem lesznek elismert nemzetiség a vietnámiak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fa9708b-a9e6-4491-96e5-23490652b754","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az XB-1 repülőgépet a Mojave-sivatag felett tesztelte a fejlesztő Boom Supersonic, az út során pedig a hangsebesség 1,1-szeresét is sikerült elérni.","shortLead":"Az XB-1 repülőgépet a Mojave-sivatag felett tesztelte a fejlesztő Boom Supersonic, az út során pedig a hangsebesség...","id":"20250129_boom-supersonic-xb1-repules-hangsebesseg-concorde-utodja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fa9708b-a9e6-4491-96e5-23490652b754.jpg","index":0,"item":"61632081-7ee6-4dc0-9d53-1250319670a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_boom-supersonic-xb1-repules-hangsebesseg-concorde-utodja","timestamp":"2025. január. 29. 11:03","title":"Sikerült a történelmi teszt: átlépte a hangsebességet a Concorde utódja – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"Egy erőtlen ütés csak arra jó, hogy felbosszantsa az ellenfelet. A kínai technológiák kézben tartóit pedig nem volt érdemes az amerikaiaknak felbosszantaniuk. Vagy legalábbis illett volna felkészülni arra, hogy aki nem fekszik ki, az vissza fog ütni. Vélemény.","shortLead":"Egy erőtlen ütés csak arra jó, hogy felbosszantsa az ellenfelet. A kínai technológiák kézben tartóit pedig nem volt...","id":"20250129_balogh-csaba-kina-usa-deep-seek-technologiai-innovacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bda6c64d-2e6f-49e8-a022-a3877b583147.jpg","index":0,"item":"bd6ff02f-bd9e-4d40-b6a7-0ed74d89ec17","keywords":null,"link":"/360/20250129_balogh-csaba-kina-usa-deep-seek-technologiai-innovacio","timestamp":"2025. január. 29. 11:30","title":"Balogh Csaba: Most múlik pontosan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6ad69c7-d8b4-468c-8e58-6a5390ff4dd1","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Szemrevalóbb dizájn, jobb hatékonyság, nagyobb hatótáv, kisebb zaj, modernebb technika. Ezek a főbb hívószavai a világ legnépszerűbb autójaként jegyzett Tesla Model Y ráncfelvarrt változatának – jövünk az első személyes találkozás tapasztalataival.","shortLead":"Szemrevalóbb dizájn, jobb hatékonyság, nagyobb hatótáv, kisebb zaj, modernebb technika. Ezek a főbb hívószavai a világ...","id":"20250129_budapest-felfrissitett-tesla-model-y-juniper-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6ad69c7-d8b4-468c-8e58-6a5390ff4dd1.jpg","index":0,"item":"53d20a48-840d-4481-a683-93faf373b18c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_budapest-felfrissitett-tesla-model-y-juniper-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 29. 16:13","title":"Budapesten a legújabb Tesla: beültünk a menő fénycsíkos friss Model Y-ba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Miután egy bíró felfüggesztette a jogszabály végrehajtását, Donald Trumpék visszakoztak. A magyarországi a Szabad Média Pályázat nyertesei is fellélegezhetnek.","shortLead":"Miután egy bíró felfüggesztette a jogszabály végrehajtását, Donald Trumpék visszakoztak. A magyarországi a Szabad Média...","id":"20250129_visszavonas-feher-haz-tamogatasok-befagyasztas-rendeletet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/056dd5da-e326-4b60-a9e7-f916e994efc4.jpg","index":0,"item":"d020f026-bea0-4768-8da8-992331cb6b76","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_visszavonas-feher-haz-tamogatasok-befagyasztas-rendeletet-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 19:38","title":"Visszavonta a Fehér Ház a támogatások befagyasztásáról szóló rendeletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját fejlesztésű processzora támogatja.","shortLead":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját...","id":"20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936.jpg","index":0,"item":"38ea9443-894b-4854-8acc-891812fe2bb3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","timestamp":"2025. január. 29. 10:03","title":"Kiderült: a Huawei chipje dolgozik az iparágat felforgató kínai mesterséges intelligencia mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cca80d53-1632-4516-a32b-7f8eeb7261d3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a harmadik alkalom, hogy új csapatánál töréssel indít. ","shortLead":"Ez a harmadik alkalom, hogy új csapatánál töréssel indít. ","id":"20250129_Hamilton-osszetorte-Ferrarit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cca80d53-1632-4516-a32b-7f8eeb7261d3.jpg","index":0,"item":"a642d3fe-a0bb-4e91-a638-303bdad22423","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Hamilton-osszetorte-Ferrarit","timestamp":"2025. január. 29. 15:56","title":"Hamilton máris összetörte a Ferrari egyik autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Április 30-án, a kormánydöntés értelmében megszűnik a gázár-támogatás. És ha ez nem lenne elég, az Energia Hivatal - a szolgáltatók javaslata alapján - állítólag akár 15 százalékos gázáremelést is indítványozhat a jövő hónapban. Arról nem szólnak a híradások, miképpen próbálja majd az utolsó napjait élő kormány segíteni azokat, akik önhibájukon kívül szorulnak állami beavatkozásra. Egy biztos: az elmúlt húsz év – előző rendszertől örökölt – gázpolitikája zsákutcába vezetett. A jövő hívó szavai az energiatakarékosság és a tudatos fogyasztás. A nyugati hitelekből mesterségesen olcsón tartott, pazarlásra ösztönző gázáraktól pedig végleg búcsút vehetünk.
Gázár-fronton a pártok ugyanazon elkopott, demagóg lemezt teszik fel nyolc (vagyis inkább húsz) éve. A jelenlegi kampányban sincs ez másként. Az MSZP saját kormányának Energia Hivatalát támadja a javasolt áremelés miatt, a Fidesz pedig már jelezte: „pofátlanul magas gázáremelés” várható. Holott minden szakértő és szakmabeli tudta: a jelenlegi árviszonyok rövidtávon sem voltak fenntarthatóak.
sxc.hu
Nemcsak a szolgáltató véli úgy: ha tavasszal nem emelnek 12-15 százalékkal, akkor nyáron több mint 20 százalékkal kell. A világpiaci trend is jövőbeli emelkedést prognosztizál. Persze a mostani emelkedés mértéke nem elsősorban külső hatás eredménye lesz. Drámaivá az teheti a szituációt, hogy a korábban monopolista, de napjainkra liberalizált gázpiacon már ettől függetlenül, amúgy sincs olyan lehetőség az árak mesterséges leszorítására (pontosabban lent tartására), mint régebben. Tehát a két hatás – a piaci áremelkedés, illetve a szociális tarifa eltörlése – párhuzamosan, de összeadódó hatással jelentkezik majd. Emiatt az emelés a rászorultaknál arányában drasztikusabb is lehet.
Egyébként a hamarosan megszűnő gázár-támogatási rendszer a civil energiaszakma szerint is több kárt okozott, mint amennyi problémát megoldott. Pazarlásra ösztönzött és korántsem csak a rászorulók vették igénybe – mondta ki az Energia Klub. „A konferencia szakmai előadói hangsúlyozták, hogy a választási küzdelem hevében ígért olcsó gáz és távhő az egész társadalomra nézve káros. Olcsó gáz nem létezik, hiszen a különbözetet az adófizetők pénzéből finanszírozzák. Fontos azt is tudni, hogy ez a fajta támogatás pont a legszegényebb családokhoz nem jut el” - mondták el a szervezet rendezte januári tanácskozáson.
A probléma gyökerei visszanyúlnak a Kádár-rendszerig. Lévén, hogy a puha diktatúrát gazdaság-és szociálpolitikai dimenzióban két faktor tartotta víz fölött. A valutaalapú nyugati hitelek és az olcsó, rubelalapú szovjet energiahordozó-import. Mikor ez a két pillér ingani kezdett, a rezsim agóniája csak idő kérdése volt. A rendszerváltásra nyilvánvaló lett: az energiát a jövőben piaci áron kapjuk. A lakosságnak annyival lehet olcsóbban adni, amennyivel a büdzsé hajlandó a beszerzési és a fogyasztói ár közötti különbözetet finanszírozni. A ’90-es évek kormányai népszerűségüket féltve, nem merték vállalni annak kockázatát, hogy az alanyi jogú gázár-dotációt szigorúan rászorultság-elvűvé teszik. Mivel az Antall-és Horn-kormánynak amúgy is számos megszorítást kellett életbe léptetni, ezt már nem akarták megcsinálni. Nem volt azonban ilyen mentsége utódaiknak.
Az Orbán-és a Medgyessy-kormány is jórészt csak politikai szempontokat vett figyelembe a gázkérdésnél. 2002-ben vált először központi kampánytémává a gázár. Mindkét oldal tudta: hosszú távon (főként a piacnyitás, az uniós csatlakozás után) a nyomott tarifájú gázszolgáltatás nem tartható fenn. Orbánék eredetileg 12, 8 százalékos lakossági emelést terveztek, de szakértőik 22 százalékot sem tartottak elképzelhetetlennek. Ugyanakkor kampányfronton mindkét oldalról dacosan tagadták az efféle javaslatok realitását.
Egyik fél sem válogatott az eszközökben. A Fidesz 40 százalékos gázáremelést vizionált Medgyessy győzelme utánra – ez nyilvánvalóan nem volt valós. De az sem, hogy az MSZP a kisebb mértékű gázáremelés szükségességét is letagadta. A nagypárti politikusok egymást hajszolták bele a tarthatatlan és teljesíthetetlen ígéretekbe. Egyetlen rendezőelv a gázár volt, a körülötte folytatott tülekedésben más prioritások nem (vagy alig) érvényesültek.
Csak késve (és lassan) indultak be a fűtéskorszerűsítési, energiatudatossági programok. Ez persze nem is csoda: míg az embereket az áremelkedés nem kényszerítette rá, kevesen voltak hajlandóak ebbe önrésszel beszállni. Így a támogatás csalóka biztonságba ringatta a lakosságot. A politikának nem volt érdeke, hogy őszintén bevallja: a kvázi alanyi jogon járó olcsóság fenntartása olyan csődhelyzetet idéz majd elő, amelyben már a rászorultsági támogatás is kérdésessé válik. Az orosz-ukrán gázháború, hazánk egyoldalú függősége, a Nabucco-projekt bizonytalan jellege miatt ráadásul kiszolgáltatott az ország bizonyos geopolitikai folyamatoknak is. Ha annak a 600 milliárd forintnak, amit az ország az utóbbi hat évben gázár-támogatásra költött, csak az ötöde-tizede az alternatív (pl. geotermikus) hőenergia kutatására-fejlesztésére ment volna, nem itt tartanánk.
Olyan szituáció alakult ki, melyben az általánosan alacsony gázár fenntarthatatlanná vált, a rászorultságot viszont az inkompetens és impotens állam nem tudta igazságosan működtetni. Viszonylag jómódú potyázók tömegei vették igénybe jogtalanul a szociális támogatást, leapasztva a rendelkezésre álló forrásokat. Kérdés, a megszűnt állami támogatás helyébe milyen kompenzációt kész felajánlani a legszegényebbeknek az amúgy súlyos költségvetési gondokkal küszködő jelenlegi és a júliusban hivatalba lépő kormányzat. Gyors megoldás bizonyára nem lesz. Kóczián Péter találóan mutat rá: Orbán azért hirdet tízéves időtávú programokat, mert ő is érzi: négy év alatt képtelenség jelentős részben teljesíteni a vállalásokat. Nos, ugyanez a gázügyekre is áll. Talán egy évtizedbe is belekerül, míg olyan lakossági energiapolitikánk lesz, amely a szociális és a piaci szempontokat egyaránt hatékonyan, gazdaságosan képes összeegyeztetni.