Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7098b695-27e0-401e-af4d-3cd30331d19d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem rajtuk múlt, hogy nem történtek balesetek.","shortLead":"Nem rajtuk múlt, hogy nem történtek balesetek.","id":"20250310_Ket-autos-akik-ugy-kozlekednek-mintha-nem-lenne-holnap-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7098b695-27e0-401e-af4d-3cd30331d19d.jpg","index":0,"item":"abff3bfd-a2d5-4076-b863-78b93e8e3ee1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_Ket-autos-akik-ugy-kozlekednek-mintha-nem-lenne-holnap-video","timestamp":"2025. március. 10. 08:31","title":"Két autós, akik úgy közlekednek, mintha nem lenne holnap – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0c02848-0acf-4c1d-865d-efa6d237b090","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Majdnem minden marad a régiben.","shortLead":"Majdnem minden marad a régiben.","id":"20250310_Az-uj-Bond-ferfi-lesz-es-brit-allitja-a-007-es-uj-tulajdonosa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0c02848-0acf-4c1d-865d-efa6d237b090.jpg","index":0,"item":"7d29c4ef-b00a-4073-8842-99adadb30f66","keywords":null,"link":"/kultura/20250310_Az-uj-Bond-ferfi-lesz-es-brit-allitja-a-007-es-uj-tulajdonosa","timestamp":"2025. március. 10. 08:28","title":"Az új Bond férfi lesz és brit – állítja az Amazon, a 007-es tulajdonosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4705259-2872-44de-8cd7-f157b41cd028","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Összeurópai mozgalom indult az amerikai termékek és szolgáltatások bojkottjára Donald Trump külpolitikai ámokfutásának hatására. Sok mindent kiválthatunk európai alternatívákkal, de a Google-nak, a Facebooknak és a Microsoftnak egyelőre nem kell attól tartania, hogy bevételei a kontinensen úgy visszazuhannának, mint Elon Musk Teslájának.","shortLead":"Összeurópai mozgalom indult az amerikai termékek és szolgáltatások bojkottjára Donald Trump külpolitikai ámokfutásának...","id":"20250308_donald-trump-bojkott-reddit-europa-google-meta-microsoft-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4705259-2872-44de-8cd7-f157b41cd028.jpg","index":0,"item":"c43ecdfa-dd48-4df9-9f92-b6876f74cbeb","keywords":null,"link":"/360/20250308_donald-trump-bojkott-reddit-europa-google-meta-microsoft-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 17:30","title":"Utálja Trumpot? Vásároljon európait! De vajon meglennénk amerikai kütyük, appok és áruk nélkül?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54ec8fc0-092f-44f6-abe6-481765ea8da8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Porsche Taycan Turbo GT szedán még a kétajtós Porsche 911-re is rávert 1 másodpercet Interlagosban.","shortLead":"A Porsche Taycan Turbo GT szedán még a kétajtós Porsche 911-re is rávert 1 másodpercet Interlagosban.","id":"20250310_uj-rekordot-huzott-be-az-1108-loeros-legdurvabb-porsche-taycan-turbo-gt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54ec8fc0-092f-44f6-abe6-481765ea8da8.jpg","index":0,"item":"d897bf59-b8ff-4f84-ad00-10f414a80c37","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_uj-rekordot-huzott-be-az-1108-loeros-legdurvabb-porsche-taycan-turbo-gt","timestamp":"2025. március. 10. 07:59","title":"Új rekordot húzott be az 1108 lóerős legdurvább Porsche – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes. Amerikai kutatók tesztelő eszköze ezúttal a Nintendo közkedvelt Super Mario Bros. játéka volt.","shortLead":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes...","id":"20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc.jpg","index":0,"item":"2aaa186b-92e2-4a0d-b64e-31806eedb3d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 08. 20:03","title":"Meg kell mutatnia, mit tud? Akkor játsszon kicsit a Marióval a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0e502f9-026d-4432-828d-65721c04c54a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az osztrák közlekedési minisztérium nem nyugodott bele, hogy a magyar fél erőből lenyomta őket a vasúti társaságban.","shortLead":"Az osztrák közlekedési minisztérium nem nyugodott bele, hogy a magyar fél erőből lenyomta őket a vasúti társaságban.","id":"20250310_Ausztria-kozlekedesi-miniszterium-Lazar-Janos-GYSEV-MAV-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0e502f9-026d-4432-828d-65721c04c54a.jpg","index":0,"item":"505b380e-efcb-4fde-a2f0-8748082096fc","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_Ausztria-kozlekedesi-miniszterium-Lazar-Janos-GYSEV-MAV-per","timestamp":"2025. március. 10. 08:16","title":"Beperelte Lázárékat az osztrák állam a GYSEV miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A brit kormány álláspontja szerint a nemzetközi jog egyértelműen kötelezi Oroszországot az általa Ukrajnának okozott háborús károk megtérítésére.","shortLead":"A brit kormány álláspontja szerint a nemzetközi jog egyértelműen kötelezi Oroszországot az általa Ukrajnának okozott...","id":"20250308_A-zarolt-orosz-vagyon-hozamabol-adtak-hitelt-Ukrajnanak-a-britek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6bdb9ba-1026-4c95-9781-c454e451b4c8.jpg","index":0,"item":"d610bbc3-8d68-4ae8-b0a5-db78a199560a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250308_A-zarolt-orosz-vagyon-hozamabol-adtak-hitelt-Ukrajnanak-a-britek","timestamp":"2025. március. 08. 13:20","title":"A zárolt orosz vagyon hozamából adtak hitelt Ukrajnának a britek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel összekapcsolható néhány ismerősön keresztül. A közösségi médiának köszönhetően ez a szám nagy valószínűséggel tovább csökkent, csupán egy kattintás, és szinte bárkivel összebarátkozhatunk. De valódi kapcsolatok ezek, amelyek aztán valódi közösséggé épülnek, vagy csak ámítás, és tulajdonképpen egyre magányosabbak vagyunk?","shortLead":"Sokáig tartotta magát a mondás, hogy minden ember csupán öt kézfogásnyira van egymástól, vagyis bárki bárkivel...","id":"20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/054f813a-42b0-4bb9-912a-d0fe4ddce618.jpg","index":0,"item":"64ae3927-eac4-4ede-a4b5-ebfb0d74f06a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Sosem-voltunk-ennyire-maganyosak-remotiv","timestamp":"2025. március. 08. 15:30","title":"Sosem volt ennyi barátunk, és sosem voltunk ennyire magányosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""}]
Egyre gyakoribbak lesznek a Velencét elöntő árvizek, és a tervezett, ám kínos lassúsággal épülő gátrendszer sem lehet alkalmas arra, hogy megmentse a részben cölöpökön álló olaszországi várost.
A héten többször is víz alá került Velence területének 85 százaléka. A város egyes területeit másfél méteres víz borította: az ár a partra sodort hajókat, és elöntötte az otthonok és üzletek többségét. Ketten meg is haltak: egy hetvenéves embert agyonütött az áram, amikor bekapcsolta a szivattyút, a másik áldozatot pedig a rendőrök egy lakóházban találták meg.
MTI / EPA / ANSA / Andrea Merola
A közlekedés is megbénult, a víz elmosta a hajóhidak és pontonok jó részét, így a lakóknak, illetve a szállóvendégeknek sok esetben az ablakokon keresztül kellett bemászniuk az épületbe. Furcsa módon az árvíz miatt tüzek is keletkeztek: a rövidzárlatok nyomán megannyi épület kigyulladt, többek között a modern művészetek múzeumában csaptak fel a lángok.
A helyiek – akik már többször is kikeltek a Velencét sújtó turistainvázió miatt – aligha zárták most a szívükbe a városba látogató vendégeket. A gumicsizmás turisták ugyanis vidáman készítették magukról a szelfiket az elöntött utcákon és tereken, miközben a velenceiek próbálták kimenteni értékeiket a víz alá került épületekből.
Velencében viszonylag gyakoriak az árvizek, átlagosan ötévenként kerül víz alá a város egy-egy része. Viszont a mostanihoz hasonló pusztító özönvíz – aqua alta – viszonylag ritka, legutóbb 1966-ban volt hasonlóan súlyos a helyzet. (Akkor egyébként hét centiméterrel magasabb volt a legmagasabb vízszint, mint most.) Ráadásul a város sűrűn lakott részei mindössze 1,1-1,4 méterrel helyezkednek el a tengerszint fölött, s az egyik legmélyebben fekvő rész éppen a világhírű Szent Márk tér. A legutóbbi, pénteki árvíz után le is zárták a teret, s csak a fertőtlenítés után lehet majd újra sétálni a városközpontban.
Szerencsétlen egybeesés
Az árvíz kialakulásához több tényező kellett: a telihold miatt az árapály hatása jobban érvényesült, így magasabb lett a dagály, erős szél fújt, és napokig tartó komoly esőzés emelte a folyók vízszintjét. A károk az első becslések szerint egymilliárd eurót tesznek ki. Megrongálódott a Szent Márk bazilika is, a helyiek szerint az épület strukturális károkat szenvedett, s amikor visszahúzódik a víz, és kiszáradnak a falak, lehullhat a csempék és mozaikok egy része.
A velenceiek szerint azonban meg lehetett volna akadályozni a város épületeit és lakóit fenyegető természeti katasztrófát. Például azzal, ha elkészült volna az eredetileg 2011-re tervezett gátrendszer, a több mint hatmilliárd dollárba kerülő MOSE, amely elzárná a szigetekre és cölöpökre épült várost a tengertől: a Velence előtti lagúna három bejáratához tervezett gátak építését 2003-ban kezdték el, és a kiemelkedő, illetve lesüllyedő, több sorban elhelyezett fémfalak akár három méter magas ár ellen is megvédenék a várost. De nem védi: az építkezést korrupció, sikkasztás, késés és költségtúllépés kíséri, 2014-ben azért kellett lemondania az akkori polgármesternek, Giorgo Orsoninak, mert bűntársaival együtt dollármilliókat tett zsebre a gátépítésre szánt összegből. Orsonit és több társát le is ültették a sikkasztás miatt. 2013-ban amúgy Giancarlo Galant, a velencei térség kormányzóját – és a Berlusconi-kormány államtitkár-helyettesét – kapták rajta sikkasztáson: a politikus 12 millió eurónyi kenőpénzt fogadott el különféle építkezési cégektől. 2014-ben az exkormányzó bűnösnek vallotta magát, és 2 év 10 hónap börtönt kapott.
A gát sem elég
Miközben késik a gát befejezése, már kiderült: az eredetileg 80-100 évre tervezett védmű is csak azt teszi lehetővé, hogy a város időt nyerjen. Velence az 1950-1970 közötti 15 centiméteres süllyedés után továbbra is egyre mélyebbre kerül. Az évente kétmilliméteres süllyedést az okozza, hogy az adriai lemez, amelyen a város fekszik, fokozatosan becsúszik az Appeninni-félsziget alá. Közben látványos a talajerózió is, s e miatt a partmenti szakaszok egy része beleomlik a tengerbe.
MTI AP / Luca Bruno
És persze emelkedik a vízszint is. Az 1984-ben kezdeményezett MOSE-projekt tervezői azzal számoltak, hogy 2100-ig az Adriai-tenger vízszintje legfeljebb 22 centiméterrel nő majd, ám a tudósok most már azt sem tartják kizártnak, hogy az évszázad végére egyméteres lesz a vízszintemelkedés. Az a legnagyobb gond, hogy ha valóban közel egy méterrel emelkedne a vízszint, úgy a gátakat állandóan kiemelve kellene tartani. „Viszont a kapukat néha le kell engedni, évente legalább hússzor. Be kell ugyanis tartani a karbantartási szabályokat. Ez pedig azt jelenti, hogy a MOSE az állandóan magas vízszint miatt 30-40 év múlva már nem lesz képes ellátni feladatát” – vélekedett Georg Umgiesser, német tengerkutató.
A rendkívüli állapotot elrendelő Luigi Brugnaro jelenlegi polgármester – aki szerint a mostani árvíz térdre kényszerítette városát – is azt hangsúlyozta, hogy a következő évtizedekben az emelkedő tengerszint végveszélybe sodorhatja Velencét. Véleményét azokra a tanulmányokra alapozza, amelyek szerint, ha nem tesznek komolyabb lépéseket a város megvédelmezésére, az száz éven belül véglegesen víz alá kerül. Brugnaro azt ígérte, hogy felgyorsítják a gátépítést, a római kormány pedig – összeg megnevezése nélkül – közölte: megsegíti a turisták között is népszerű várost. Addig is, egyelőre annyi a vállalás, hogy a gátrendszer 2022-re teljes mértékben üzemképes lesz. Addig meg csak reménykedni lehet, hogy a mostanihoz hasonló árvizek valóban igen ritkák.
A nagy cégek elköteleződése töretlen a munkavállalók egészsége iránt, az állami szférában és a kkv-szektorban azonban sokan lemondtak a munkaalkalmassági vizsgálatokról. A belügy nem siet a magyarázattal.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.