Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"07519cf2-14f1-4e8a-8195-d9ff66e2373d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Napjainkban valamilyen stresszhatás folyamatosan ér minket, a kérdés az, hogy van-e hatékony megküzdési stratégiánk. ","shortLead":"Napjainkban valamilyen stresszhatás folyamatosan ér minket, a kérdés az, hogy van-e hatékony megküzdési stratégiánk. ","id":"20250208_stressz-csokkentes-harmonia-termeszet-20-5-3-szabaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07519cf2-14f1-4e8a-8195-d9ff66e2373d.jpg","index":0,"item":"8e62ebfc-2fd0-4f02-9483-a0817c4eb21a","keywords":null,"link":"/elet/20250208_stressz-csokkentes-harmonia-termeszet-20-5-3-szabaly","timestamp":"2025. január. 08. 05:50","title":"Hogyan csökkenthetjük a stresszt, és lehetünk boldogabbak a 20-5-3 szabállyal?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d38decde-2078-4abb-aaea-6471905ab936","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A BMW valamikor 2025 végén mutatja be az első olyan autóját, egy városi terepjárót, ami a Neue Klasse platformra épül, és aminek utastere teljesen eltér az eddigi bajor autók utasterétől.","shortLead":"A BMW valamikor 2025 végén mutatja be az első olyan autóját, egy városi terepjárót, ami a Neue Klasse platformra épül...","id":"20250109_bmw-kijelzo-szelvedo-neue-klasse-auto-kiterjesztett-valosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d38decde-2078-4abb-aaea-6471905ab936.jpg","index":0,"item":"36830a8b-3702-4069-88dd-c1cce701dbdb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_bmw-kijelzo-szelvedo-neue-klasse-auto-kiterjesztett-valosag","timestamp":"2025. január. 09. 19:03","title":"Kijelzőt csinált a BMW a szélvédőből, kiterjesztett valóság segíti a sofőröket – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a897dd7-39c3-4763-9a7a-044f178a825f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megszokott látvány a két számítógép vagy monitor azoknál, akik gyakran dolgoznak többfeladatos üzemmódban. Sokkal egyszerűbb ennél egy kétkijelzős gépet használni multitaskinghoz. Az Asus rendre kínál ilyet, és most a Las Vegas-i technológiai világkiállítást, a CES 2025-öt tartotta a legrelevánsabb helyszínnek egy újabb bemutatóra.","shortLead":"Megszokott látvány a két számítógép vagy monitor azoknál, akik gyakran dolgoznak többfeladatos üzemmódban. Sokkal...","id":"20250109_asus-zenbook-duo-ux8406ca-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a897dd7-39c3-4763-9a7a-044f178a825f.jpg","index":0,"item":"725bf22f-fe46-4ad4-9b31-f4355ca4c86f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_asus-zenbook-duo-ux8406ca-ces-2025","timestamp":"2025. január. 09. 16:24","title":"Nem mindennapi notebook: két képernyője, lecsatolható billentyűzete van az Asus laptopjának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"114db46c-a62e-4d0c-8f48-5203ed821e45","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Alaposan megújul a típus, kicsit a Cybertruck stílusában.","shortLead":"Alaposan megújul a típus, kicsit a Cybertruck stílusában.","id":"20250109_Alcazas-nelkul-bukkant-fel-a-frissitett-Tesla-Model-Y","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/114db46c-a62e-4d0c-8f48-5203ed821e45.jpg","index":0,"item":"a984bfb2-918c-4a1e-bf35-656fd339b73e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250109_Alcazas-nelkul-bukkant-fel-a-frissitett-Tesla-Model-Y","timestamp":"2025. január. 09. 15:24","title":"Álcázás nélkül bukkant fel a Tesla legfontosabb újdonsága, a frissített Model Y – képek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b115f70c-179e-40e2-be0d-ae38793529a5","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Indulásának egyéves évfordulóján lezárják a Napenergia Plusz Programot. Az energiatárolóval kiegészített háztartási napelemes rendszerek telepítését akár ötmillió forinttal megtámogató, korábban nagyon várt pályázat kerete még bő négyezer pályázóra lenne elég, de úgy tűnik, ők már feladták. A kormány pedig köszöni, most már inkább másra költené a megmaradt milliárdokat.","shortLead":"Indulásának egyéves évfordulóján lezárják a Napenergia Plusz Programot. Az energiatárolóval kiegészített háztartási...","id":"20250109_napenergia-program-plusz-vege-napelemes-palyazat-ingyen-akkumulator-megujulo-energia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b115f70c-179e-40e2-be0d-ae38793529a5.jpg","index":0,"item":"0192816f-5d38-4b2c-a70e-3438ee47606c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250109_napenergia-program-plusz-vege-napelemes-palyazat-ingyen-akkumulator-megujulo-energia-ebx","timestamp":"2025. január. 09. 06:51","title":"Bealkonyul a legutóbbi napelemes pályázatnak, ezrek bukhatják el az ingyenakkumulátort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"604fcd58-af3c-4665-873c-f96bc3762ecf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az újbudai alpolgármester szerint házkutatás is lehet az énekesnél, aki rendőrigazolványnak látszó tárggyal akarta elkerülni a parkolási bírságot.","shortLead":"Az újbudai alpolgármester szerint házkutatás is lehet az énekesnél, aki rendőrigazolványnak látszó tárggyal akarta...","id":"20250109_delhusa-gjon-parkolas-botrany-kozokirat-hamisitas-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/604fcd58-af3c-4665-873c-f96bc3762ecf.jpg","index":0,"item":"909fbec1-424d-4cd6-9e83-dd3f5b5500e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_delhusa-gjon-parkolas-botrany-kozokirat-hamisitas-nyomozas","timestamp":"2025. január. 09. 17:00","title":"„Kicsit szerényebben álljon az élethez” – zajlik a nyomozás Delhusa Gjon ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09ce41f8-1c85-4f5f-bdac-ebd9da85d17e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Nemzeti Színházban súlyosan megsérült színészek a Centrálban játszanak együtt. ","shortLead":"A Nemzeti Színházban súlyosan megsérült színészek a Centrálban játszanak együtt. ","id":"20250108_Szasz-Julia-Horvath-Lajos-Otto-baleset-Nemzeti-Szinhaz-bemutato-Central-Szinhaz-apa-lanya-szerep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09ce41f8-1c85-4f5f-bdac-ebd9da85d17e.jpg","index":0,"item":"369fa178-e1d8-44cd-a839-f7a7b6812f81","keywords":null,"link":"/kultura/20250108_Szasz-Julia-Horvath-Lajos-Otto-baleset-Nemzeti-Szinhaz-bemutato-Central-Szinhaz-apa-lanya-szerep","timestamp":"2025. január. 08. 10:46","title":"Februárban újra apa-lánya szerepben tér vissza a színpadra Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5273532b-0bcd-45aa-9711-07ddf8ae1a17","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Számos nemzetközi lap ír arról, hogy az USA szankciós listára tette Rogán Antalt. A Financial Times és a Guardian foglalkozik Rogánnak a rendszer működésében játszott kulcsszerepével. Utóbbi aláhúzza, a szankciós listáról lekerülni nehéz lesz, még akkor is, ha hamarosan Donald Trump érkezik a Fehér Házba.","shortLead":"Számos nemzetközi lap ír arról, hogy az USA szankciós listára tette Rogán Antalt. A Financial Times és a Guardian...","id":"20250108_nemzetkozi-lapszemle-rogan-antal-egyesult-allamok-szankcios-lista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5273532b-0bcd-45aa-9711-07ddf8ae1a17.jpg","index":0,"item":"d03d54c8-8fa9-486d-b074-a60b4834ec5a","keywords":null,"link":"/360/20250108_nemzetkozi-lapszemle-rogan-antal-egyesult-allamok-szankcios-lista","timestamp":"2025. január. 08. 09:20","title":"Egyértelmű üzenet az Orbán-rezsimnek – így ír a világsajtó Rogán Antal szankcionálásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hibrid autó mentheti meg a környezetet és az iparágat
szerző:
Folk György (hvg.hu)
Tetszett a cikk?
Sikerre vitte a benzinfaló Egyesült Államok autósainak körében a hibrid autókat a világ második legnagyobb autókonszernje, most pedig be akarja bizonyítani: a benzin-befecskendezéses motor a múlté, a jövő a hibridé.
Hibrid. Megoldás?
A hibrid autót egy elektromos motor és egy benzines motor összekapcsolásából létrejövő hajtómű mozgatja. A két hajtómű együttműködése hozza létre a hibrid hajtást. A közös tengelyre épített motorok egymást segítik. Indulásnál az elektromos motor gyorsítja fel az autót körülbelül 14 kilométer per órás sebességre, s csak ezután kapcsol be a benzinüzemű motor. A benzines hajtómű azonban azon túl, hogy átveszi a kocsi hajtását, tölti is az elektromotort, amely így nem igényel külön töltést. Ráadásul a jármű a fékezéskor felszabaduló – a hagyományos autóknál hőként távozó – energiát is hasznosítja és tárolja az elektromotor akkumulátorában. Ha pedig szükséges – például emelkedőn – a benzinmotort a villanymotor működésével támogatja meg a rendszer.
A Toyota öt évvel ezelőtt bemutatott egy takarékos, környezetbarát járgányt, amellyel tesztelte az amerikai piacot, most pedig hibáin javítva, hajtóművét erősebbé téve, új karosszériával látta el, s csökkentett profittal piacra dobta a Prius második kiadását.
A Toyota jelenlegi éves eladási statisztikáiban a hibrid autók aránya nem éri el az egy százalékot. Ezzel együtt a gyártó sokat remél a fejlesztésektől. A cél ambiciózus: a jelenlegi összesen 120 ezer amerikai hibrid gépkocsi mellé idén újabb 100 ezer értékesítésére tesz kísérletet a japán óriás. Emellett a tervek szerint még az idén legördülnének a futószalagról az első luxus kategóriás hibridek, amelyeket hibrid terepjáró követhet.
A Toyota Prius első változata nyolc évvel ezelőtt debütált Japánban. Akkoriban az első modell csak nagy nehezen 15 másodperc alatt érte el a száz kilométeres óránkénti sebességet, ami pedig még nagyobb gond volt, a vezetőt kifejezetten zavarta, amikor a jármű villanyról benzines üzemmódra váltott.
A hibrid autókat eredetileg a Japán városi közlekedési szokásokra tervezték, vagyis kis távok alacsony sebességű megtételére. Bár az a modell jobban gyorsult és a hajtóforrások közti váltás sem volt annyira sokkszerű, az autóval együtt járó kellemetlenségek csak csökkentek, de nem szűntek meg. Ami azonban végképp betette a kaput a hibridek Egyesült Államok béli térnyerése előtt, az az áruk volt, hiszen egy hibrid Priusért egy alapfelszereltségű Toyota Corollánál háromezer dollárral többet kértek a szalonokban.
A Prius második változata 25 százalékkal jobban gyorsul elődjénél, köszönhetően a jobb akkumulátortöltésnek, a hibrid elemek ugyanis képesek a 200 voltos váltóáramból 500 volt egyenáromot generálni.
13 kilógrammal könnyebb lett az akkumulátor is, ezáltal jobban gyorsul az autó és takarékosabban bánik a kőolajszármazékkal. A legnagyobb újítások azonban a két hajtómű közti kapcsolatban és az ezeket optimalizáló algoritmusokban érzékelhető. Nincs tehát szó arról, hogy alacsony sebességnél csak az elektromos, nagy sebességnél, pedig csak a robbanómotor üzemelne.
A technológiai nehézségek megoldását követően a következő probléma: hogyan tehető eladhatóvá és árban versenyképessé egy olyan jármű, amelynek gyakorlati hasznát ma még csak kevesen ismerik fel.
Olcsóbbá teheti a hibrid autók gyártását, ha – mint ígérik – a dél-koreai LG Electronics kijön a lítium-ionos akkumulátoraival, amelyek könnyebbek és nagyobb feszültségleadásra képesek. Könnyebbé tehetőek a járművek, ha a karosszéria alapanyagok összetételén változtat a gyártó, bár a könnyű és rendkívül erős – ezáltal pedig biztonságos – szénalapú anyagok felhasználásával tovább drágítaná a gyártást.
Iparági elemzők szerint a szóba jöhető egyéb könnyű karosszéria alapanyagok közül a „teljesen alumínium autók” megjelenésére még nincs felkészülve az autóval közlekedők társadalma. S ami még jobban megnehezíti a helyzetet, hogy a vevők igényei alapján a hibrid gyártók igyekeznek a hagyományos modellek mintájára építeni hibrid modelljeiket, ami megköti az újítók kezét.
Az autógyártás az igazán innovatív iparágakkal szemben gyakorlatilag az 1885-ben megalkotott Otto-motorok alapján építi a mai napig az összes gépjármű hajtóművét. 1981 és 2003 között az egyetlen változás a lóerő számának növekedése volt: ebben az időszakban átlagosan 93 százalékkal lettek erősebbek a verdák. A lóerők száma tehát az autókereskedelem központi kérdése.
A Toyota mellett számos gyártó jött ki hibrid járművekkel, a Ford például Escape truckjának hibrid változatával, és 2008-ig további négy modell hibrid verzióját dobja piacra. A Nissan 2006-ban rukkol elő Almerájának hibridjével, viszont ellentétben a Forddal – amely saját hajtóművet kísérletezett ki – a japán cég a Toyota licenceit vásárolta meg.
A Honda, amely elsőkként jelent meg az Egyesült Államokban hibrid autóval, elszomorító eladási mutatókat produkált, januárban összesen 1169 hibrid Civic-et adott el, 45 százalékkal kevesebbet az előző havinál. Ennek ellenére tervezik az Element vagy a Pilot SUV hibrid verzióját.
Konkurens megoldások (Oldaltörés)
A legnagyobb gond, hogy rendkívül nehéz munka hibrid energiaellátású hajtóműveket létrehozni, olyannyira, hogy senkinek nem sikerült eddig a Toyota megoldásait felülmúlni. A Mercedes például az F 500 Mind autóval kísérletezett, amely dízel-elektromos hibrid elven üzemelt volna, de eredményei messze alulmúlták bármely benzin-elektromos megoldás mutatóit.
A hibrid fejlesztések rendkívüli nehézségei miatt több autógyár más irányba tapogatózik, az Audi, a BMW és a Volkswagen például a „tiszta dízelen” dolgozik, amely 30 százalékos hidrogéndúsítással előállított dízel üzemagyag, és így elvileg kétszer több energia leadására képes.
A legtöbb gyártó a hidrogén-meghajtású járművekben bízik, amely rendkívül környezetbarát, hiszen a kocsi tiszta vizet pöfög ki. Ehhez azonban sok százmilliárdos dolláros beruházásra lenne szükség és rengeteg időre, mire a töltőállomások kiépülhetnének.
A Wired magazin szerint az autógyárak nagy része azért foglalkozik a hibridekkel, hogy mutassa, tesz valamit a jövőért. A valóság azonban az, hogy többnyire a kivárásra bazíroznak. Az egyetlen valódi kivétel talán a Toyota, amely komolyan veszi saját fejlesztéseit.
A hibrid autók bár nem szüntetik meg a széndioxid-kibocsátást, de legalább csökkentik azt, és ami nagy előny, a meglévő infrastruktúrára – a benzinkutakra – támaszkodnak. A Toyota csúcsvezetői szerint, a világ nem teheti meg, hogy további negyven évet várjon az új technológia megszületéséig, így szerintük a kiút jelenleg csak a hibrid lehet.
A fejlődő világban sokan képesek lemondani amúgy is szűkös étkezéseik egyikéről- másikáról, hogy televízióhoz jussanak. Ezt a sok szempontból értékelhető felismerést próbálja meglovagolni egy indiai kutató, akinek elképzelése szerint a számítógéppel összekapcsolt tévékészülékek elterjesztése komoly hatással lehet a falvakban élő szegények életére.
A legnagyobb elektronikai cégek most ismét azzal próbálkoznak, hogy minél több nappaliba eljuttassák azokat a hibrid készülékeket, amelyek ötvözik a tévé, a PC és a hifi berendezések funkcióit. A készülékek hazai elterjedésének azonban technikai gátjai vannak.
A Toyota Motors elnöke, Cho Fujio közölte, hogy vállalata néhány éven belül 1 millió hibrid, vagyis vegyes benzin-áram üzemelésű autót fog értékesíteni.
A DaimlerChrysler AG és a General Motors Corporation megállapodtak abban, hogy kettős üzemmódú hibrid hajtási rendszert dolgoznak ki, azzal a céllal, hogy a GM, a Chrysler Csoport és a Mercedes személyautós üzletág járműveiben használják majd fel.
A Kozma utcai izraelita temetőben helyezték örök nyugalomra Keleti Ágnes ötszörös olimpiai bajnok tornászt, a Nemzet Sportolóját, aki január 2-án hunyt el, és a temetése napján töltötte volna be a 104. életévét.