Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf047fdb-1970-4417-8361-977a50dea7a2","c_author":"Nagy Dániel Gergely","category":"360","description":"Kritikával illeti a baloldalt, amiért értékeit félredobva hozzájárult, hogy szavazói átpártoljanak a szélsőjobboldalhoz. Didier Eribon francia filozófus a fordulatot a családjában is megélte, ennek felismeréséről is szól a magyarul megjelent Visszatérés Reimsbe című könyve.","shortLead":"Kritikával illeti a baloldalt, amiért értékeit félredobva hozzájárult, hogy szavazói átpártoljanak...","id":"20250608_hvg-didier-eribon-interju-francia-filozofus-peremvideki-hangzavar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf047fdb-1970-4417-8361-977a50dea7a2.jpg","index":0,"item":"2ec603db-664d-4121-9c82-3504ad7a61e9","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-didier-eribon-interju-francia-filozofus-peremvideki-hangzavar","timestamp":"2025. június. 08. 10:30","title":"Tizenöt éve még furcsának hatott, hogy a munkások jobbra szavazzanak, ma ők a szélsőjobb bázisa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2822aec3-ec5f-4566-839d-5903de943684","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Elkészült Oroszország új haditengerészeti stratégiája, az elnök már jóváhagyta.","shortLead":"Elkészült Oroszország új haditengerészeti stratégiája, az elnök már jóváhagyta.","id":"20250609_Putyin-2050-ig-tervez-a-vizeken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2822aec3-ec5f-4566-839d-5903de943684.jpg","index":0,"item":"dcaae707-3f82-4178-91fe-de9cf3d88efe","keywords":null,"link":"/vilag/20250609_Putyin-2050-ig-tervez-a-vizeken","timestamp":"2025. június. 09. 11:45","title":"Putyin 2050-ig tervez a vizeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"038a9e73-f884-4128-84b2-fe2c4bba2bb3","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A független országgyűlési képviselő üresen találta a létesítményt, a vécé és és a jegypénztár sem volt nyitva. ","shortLead":"A független országgyűlési képviselő üresen találta a létesítményt, a vécé és és a jegypénztár sem volt nyitva. ","id":"20250608_hadhazy-akos-csisztapuszta-kisvasut-allomas-unios-palyazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/038a9e73-f884-4128-84b2-fe2c4bba2bb3.jpg","index":0,"item":"228efc25-f478-4985-9c19-bef32a7f9748","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250608_hadhazy-akos-csisztapuszta-kisvasut-allomas-unios-palyazat","timestamp":"2025. június. 08. 14:35","title":"„Ez felépült, csak minek” – a csisztapusztai kisvasútállomáson járt Hadházy Ákos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ad6f4b4-e56b-4f85-8614-f1b5421e21bd","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"Míg Zalában csak 15 fokot, addig Csongrád-Csanádban több mint 34 fokot mértek.","shortLead":"Míg Zalában csak 15 fokot, addig Csongrád-Csanádban több mint 34 fokot mértek.","id":"20250608_hidegfront-huszfokos-kulonbseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ad6f4b4-e56b-4f85-8614-f1b5421e21bd.jpg","index":0,"item":"462708bd-830b-45cb-8871-c55ec9505ca8","keywords":null,"link":"/zhvg/20250608_hidegfront-huszfokos-kulonbseg-ebx","timestamp":"2025. június. 08. 17:46","title":"Megjött a hidegfront, húszfokos különbség alakult ki az országban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fe73c5f-4402-4c5f-8f22-227863ec415f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A zenész szombati koncertjén beszélt arról, „gecire nem akarja”, hogy Magyarország egy tenger legyen, amit az emberek a két partról néznek.","shortLead":"A zenész szombati koncertjén beszélt arról, „gecire nem akarja”, hogy Magyarország egy tenger legyen, amit az emberek...","id":"20250608_ByeAlex-beszolt-azoknak-a-politikusoknak-akik-nem-engedik-hogy-szabadok-legyunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fe73c5f-4402-4c5f-8f22-227863ec415f.jpg","index":0,"item":"f44469a3-1549-4851-baa1-0f7c2c60525a","keywords":null,"link":"/kultura/20250608_ByeAlex-beszolt-azoknak-a-politikusoknak-akik-nem-engedik-hogy-szabadok-legyunk","timestamp":"2025. június. 08. 11:33","title":"ByeAlex beszólt azoknak a politikusoknak, akik nem engedik, hogy szabadok legyünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa6dfee0-3ff3-46fb-887d-b03345c3f26c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Csaknem Alaszkáig vitték a Tu-160-as stratégiai bombázóikat. Úgy okoskodhatnak, hogy közúton nem elérhető a bázisuk, így nem kell drónoktól tartani.","shortLead":"Csaknem Alaszkáig vitték a Tu-160-as stratégiai bombázóikat. Úgy okoskodhatnak, hogy közúton nem elérhető a bázisuk...","id":"20250608_bering-tenger-anadir-tu-160-strategiai-bombazo-repuloter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa6dfee0-3ff3-46fb-887d-b03345c3f26c.jpg","index":0,"item":"1e7d06b0-8db3-4d71-bfac-e8b19de84057","keywords":null,"link":"/vilag/20250608_bering-tenger-anadir-tu-160-strategiai-bombazo-repuloter","timestamp":"2025. június. 08. 21:26","title":"Az oroszok a Bering-tenger partjáig menekítették a legmodernebb bombázóikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A budapesti antifa-támadások egyik vádlottjával interjúzott a Spiegel. Mostantól kezdve minden választás létfontosságú lesz Nyugaton – véli Anne Applebaum. A The New York Times vezércikke szerint Trump első négy éve csak kosztümös főpróba volt ahhoz képest, amit jelenleg előad az erkölcsi normák felrúgásának műfajában. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A budapesti antifa-támadások egyik vádlottjával interjúzott a Spiegel. Mostantól kezdve minden választás létfontosságú...","id":"20250608_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"ec2d6c42-45ca-41fc-9280-cf3ea0040ecf","keywords":null,"link":"/360/20250608_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 08. 09:36","title":"Maja T. úgy érzi, az ítélet már megszületett, csak még a bizonyítékokat keresik hozzá – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e7f086e-0cb6-4e4a-8c46-6170445df694","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Olyan robotot fejlesztenek svájci kutatók, melyek akkor is hasznosak, ha az ember már elérte a célját velük. Végül ugyanis halak tápláléka lehet belőle.","shortLead":"Olyan robotot fejlesztenek svájci kutatók, melyek akkor is hasznosak, ha az ember már elérte a célját velük. Végül...","id":"20250609_uszo-eheto-robot-vizminoseg-ellenorzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e7f086e-0cb6-4e4a-8c46-6170445df694.jpg","index":0,"item":"1240a2f8-d9f1-4947-b800-4e2a933025b3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250609_uszo-eheto-robot-vizminoseg-ellenorzes","timestamp":"2025. június. 09. 12:03","title":"Úgy néz ki, mint egy kis motorcsónak, de valójában egy ehető robot ez a kütyü, és ennek nagyon is van értelme (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Beszélhetnek nekem Ferrariról, Maseratiról, Lamborghiniről, Aston Martinról, amíg nem próbálom ki őket, a Mazda RX-8 lesz számomra a versenykocsik non plus ultrája. Minden porcikájában tombol az adrenalin. Beszállás csak erős idegzetűeknek!
A Mazda RX-8 egy olyan sportautó, amely semmihez sem hasonlítható. Forradalmi koncepciókkal, kétrotoros Wankel-motorral, csábító külsővel, négy ajtóval és négy felnőtt számára is elegendő belső térrel. Sportos és funkcionális, ám soha nem unalmas. Tízezerig van skálázva a fordulatszámmérő, a sebességről digitális kijelzőn informálódhatunk. Az autó hangja felér egy rockoperával, már beindításkor úgy sivít, mint egy díjnyertes versenymalac. Olajnyomásmérő, vízhőfok-visszajelző és a szemmel látható sebességgel fogyó üzemanyag-tank telítettség jelző van a fordulatszámmérő köré csoportosítva.
A kéttónusú elektromos mozgatású bőrülések fűthetők, oldaltartásuk tökéletes. A belső vörös-fekete borítása a kormányon is visszaköszön, fogása kitűnő, működése precíz. A karjainkat nem tudjuk pihentetni, nincs kartámasz egyik oldalon sem, de pihengetésre nem is nagyon van lehetőség, aki beül ebbe az autóba, két kézzel kell, hogy fogja a kormányt.
A kézifék kar esernyő fogantyúra, BKV-kapaszkodóra emlékeztet, sok értelmét nem láttam, de a teszt végére megfejtettem, hogy csuklóerősítő gyakorlatokat lehet végezni vele. Hatlemezes Bose hangrendszer van a tesztautómban, mp3-at nem játszik le, de ez most itt ebben az autóban nem is baj. A tesztvezetés első napjaiban szigorúan zenementesen vezettem, ezt az autót hallgatni is öröm.
A dizájnolt visszapillantókból nem könnyű a kilátás, sokszor abban bízhatunk, hogy a közlekedők csak azért állnak meg és engednek előre tolatáskor, hogy gyönyörködjenek az autónkban. Az egy méter fölötti járókelőknek szó szerint kiesett a szeme, ha meglátták a kocsit, pedig már néhány éve kapható. A forgódugattyú formája az RX-8 fő dizájn-elemeinek egyike. Rotor formájú domborulat díszíti a motorháztetőt, amely a kíváncsi szemlélő számára jelzi, milyen motor rejtőzik alatta, míg az első fejtámlák, az első kötény csúcsdísze és a hátsó ködlámpa szintén forgódugattyú-motívumot mintáznak.
Ennél vadabb autó kevés van a világon. 1,3-as motor és 231 lóerő? Hűledezhetnénk, ha nem vennénk észre az árulkodó háromszögeket. Az RX-8-ban Wankel-motor üzemel, ez a különleges technika teszi egyedülállóvá. Úgy tűnik az RX-8-ban hal ki a bolygótárcsás, kétkamrás izomszív, a Mazda RX-8 utódjának kikiáltott Kabura sportkocsi várhatóan kétliteres szívómotorral készül.
Szíve egy új fejlesztésű Wankel-motor, a Renesis. Az elnevezés a forgódugattyús motor (rotary engine) genezisét és a forradalmian új forgódugattyús technikát takarja. A folyadékhűtéses kétrotoros Wankel-motor, két, egyenként 654 köbcentiméteres kamrával, két teljesítmény-változatban kapható. A normál kivitel 192 lóerőt teljesít 7000-es percenkénti fordulatszámnál, 220 newtonméter maximális forgatónyomatékkal (5000-es fordulatnál). A nagyteljesítményű változat, amihez nekem is szerencsém volt, teljesítménye 170 kilowatt (231 lóerő) 8200-as percenkénti fordulatszámnál, míg legnagyobb forgatónyomatéka 211 newtonméter, 5500-as fordulatnál. A vadállat mindössze 6,4 másodperc alatt gyorsul fel száz kilométer/órás sebességre, végsebessége 235 kilométer/óra.
Nem tetszett
Magas fogyasztás Magas ár Rossz kilátás
Bébiváltó kapcsolódik a Wankel-motorhoz, látszik, hogy mennyire rémült, remeg a félelemtől. Pedig nincs kegyelem, egyes, kettes és 120-nál járunk, pörög a rotor, vörösben izzik a fordulatszámmérő, érezni a versenygép szagát, a csikorgó gumik sikolyát. Ez az autó a sebesség megszállottjainak készül, igazi utcai versenyautó. Élmény minden perc benne. Jobb, mint egy kabrió.
Az állandó dörmögés, amit a vezető a motortér felöl hall, minimum nyolchengeres, de megkockáztatom, 12 hengeres erőmű érzetét keltik. Ha beüt nálam is majd egyszer a férfiklimax, és szeretnék újra megfiatalodni, akkor az MX-5 mellé egy RX-8-ast is veszek majd feltétlenül. Bár lehet, hogy a kabrió már nem is kell.
Ha négyes-ötösben szeretnénk előzni, akkor hiába a 231 lóerő, a motor kis nyomatéka megköveteli az erőteljes visszaváltást, a kényelmetlenségért cserébe iszonyú erővel lő ki. A végsebességet eszem ágában sem volt megkóstolni, az RX-8-cal nem kunszt kétszázzal közlekedni, annál izgalmasabb viszont lámpáról-lámpára ugrálni.
Az új fejlesztésű futómű-rendszer kettős keresztlengőkaros első- és multi-link rendszerű hátsó felfüggesztései kiváló menettulajdonságokkal ruházzák fel a modellt. Erőforrásának kompakt kialakítása lehetővé tette a fejlesztőmérnökök számára, hogy a jármű középpontja irányába tolják el, egy úgynevezett első-középső elrendezésbe. Ez ideális, 50:50 arányú tömegelosztást tett lehetővé az első és a hátsó tengelyek között, ami jelentős mértékben hozzájárul az RX-8 dinamikájához. Ezért lehet vele a határon autózni. Viselkedése tökéletes egyenesfutáskor, végsőkig semleges marad a gyors kanyarvételek során és csupán az igazi macsóvér felpezsdülésekor tapasztalható izgalmas, jellegzetesen sportautós túlkormányozottsága. Ami annyit tesz pontosan, hogy kormányzás nélkül, erős gázra kanyarodik, a feneke ide-oda jár, mint egy felpörgött macskának.
Futóműve rossz úton haladva sem üt fel. Az úttartása téligumi nélkül is parádés, a kilinccsel előre autózás mindennapos csíny. A menetstabilizáló direkt késlekedve lép be a képbe, hagyja, hogy játszunk egy kicsit. Semmi nem állhat az igazi élményautózás útjába. Talán a fogyasztás az, ami a parkettáig kinyomott gázpedál mellett egészen lerövidíti a lehetőségeinket. Ha nagyon nyomjuk, akár 18-20 liter körül is eszik az autó, így a hatótávolságunk 300 kilométer alatt marad. Én egy picit visszafogottabban közlekedtem, sokszor használtam a tempomatot, így az RX-8 nálam 15,4 liter benzint fogyasztott száz kilométerenként, többnyire városi használatban.
A középről nyíló ajtók napjaink egyeduralkodó elrendezésével szemben számos előnyt kínálnak és eredetileg azért vezették be, hogy egyszerűbb bejutást biztosítsanak a hátsó ülésre. Majdnem negyven poros esztendő után a Mazda innovatív módon, Freestyle név alatt újra bevezette ezt az ötletes koncepciót. Ha mindkét ajtó nyitva van, az új Mazda RX-8 a két felfüggesztés között 898 milliméteres ajtónyílást kínál. Az első ajtók legnagyobb nyitási szöge eléri a 67, míg a hátsóké a 80 fokot. Ez a hagyományos kétajtós, négyüléses sportautók esetében megszokottnál jóval könnyebbé és kényelmesebbé teszi a be- és kiszállást a Mazda RX-8 modellből, különösképp a hátsó ülésekről. Hátsó ajtói csak akkor nyithatók, ha az elsők már nyitva vannak, teljesen biztonságossá téve a Freestyle-ajtórendszert, a középről nyíló ajtók elrendezésének minden előnyével együtt. A hátsó ajtók és az új sportkupé számos más karosszériaelemének gyártása során a Mazda gyártástechnológusai egy új energiatakarékos alumíniumhegesztési technikát fejlesztettek ki. A nagy energiaigényű elektromos ellenállásos ívhegesztés helyett az új eljárás a súrlódási hőt használja fel az alumíniumelemek összehegesztéséhez, ami a jelenleg elterjedt hegesztési technológiákhoz képest óriási mennyiségű energia megtakarítását jelenti.
Az ajtókonstrukció az ajtókban elhelyezett, függőleges acélcső-merevítéseket tartalmaz, amelyek az ajtók zárt állapotában egyfajta B-oszlopként szolgálnak, és biztosítják a karosszéria oldalsó részének szükséges stabilitását. A Mazda RX-8 Freestyle ajtórendszere egy beépített nyitómechanizmus segítségével elégíti ki ezt a követelményt, amely baleset esetén könnyen elkérhető a hátsó ülések utasai számára – még akkor is, ha a vezető és az első utas blokkolja az első ülések mozgatását. Az első utasülés bal alsó részén található kar meghúzásával az első ülés támlájának retesze oldódik és lehetővé teszi a hátsó utasok számára, hogy könnyedén hozzáférjenek az első ajtók kilincseihez. Az első ajtók így nyithatóvá válnak, ezáltal a hátul utazók már a hátsó ajtókat is ki tudják nyitni, és szükség esetén kijuthatnak az autóból.
Tetszett
Páratlan menettulajdonságok Bődületes hang Dizájn és kényelem
Amikor a Freestyle-ajtókon át beültem a hátsó fertályra, eszméltem rá arra, hogy ez valóban egy négyüléses kupé. Hátul is kényelmes, még pohártartónk is van. Látni viszont semmit nem látunk, csak a sofőrt. Ezzel szemben a jobb első ülésen korlátozott a lábterünk, a motor és a hátsókerekes kialakítás innen vesz el teret. Ha csajozunk, akkor a hátsó sorba ültessük a lányokat.
Megkockáztatom: a Mazda MX-5 a világ legjobb hobbiautója. Ezzel a kijelentéssel nehéz vitatkozni, hisz az MX-5 izgalmas, vonzó, gyors, biztonságos, megbízható és olcsó. Egyszer az életben ki kell próbálni.
Best of Mazda 2006 elnevezéssel indít értékesítési kampányt a Mazda magyarországi értékesítési hálózata. A kampányban a márkakereskedések egyedülállóan kedvező áron kínálnak bemutató és tesztautókat, illetve egyedi ajánlatokkal szolgálnak a raktárkészleten található modellek egy részére.
Nagare néven egy teljesen új tanulmányautót mutat be a Mazda november 29-én, a Los Angeles-i Nemzetközi Autószalonon. A tavalyi szalonon bemutatott három rendkívül sikeres tanulmányautó – a Sassou, a Senku és a Kabura – nyomdokain haladva a Nagare a Mazda jövőbeli formatervezési elképzeléseire tesz utalásokat.
Megérkezett Európába az exkluzív kivitelű, nagy teljesítményű Mazda6 MPS „kistestvére”, a teljesen új fejlesztésű Mazda3 MPS. A Mazda legújabb csúcsmodellje születésétől fogva atletikus: nem csak roppant gyors, de legalább annyira igényes is.
Európában szűk, de előkelő körben mutatkozik be a Mazda3 MPS. Számos konkurens található ebben a dinamikus és gyorsan fejlődő szegmensben – többek között a Volkswagen Golf GTI, az Alfa Romeo 147 GTA, a Ford Focus ST, az Opel Astra OPC és a Renault Mégane RS. 2005-ben összesen 33 ezer autó talált gazdára ebből az öt típusból Európában. A Mazda nyolc millió alatti alapárával új vevőkört csábít át ehhez a kategóriához.
Ha visszamegyünk az időbe 10 évet, és magunk elé képzeljük, milyennek látták a mérnökök, tervezők a jövő autóját, bizony, a Mazda5 körvonalai derengnek ki. Ha már végre megalkották, örömmel ki is próbáltuk.