Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat egy kellemetlenebb mellékhatásra derített fényt. Úgy tűnik, a hivatalossá tett együttélés kimutatható mértékben növeli a túlsúly kockázatát, azonban nem mindkét félnél egyformán: a férfiaknak van nagyobb kitettségük.","shortLead":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat...","id":"20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984.jpg","index":0,"item":"a2cbf045-be5d-4c50-8375-9277796c0384","keywords":null,"link":"/360/20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","timestamp":"2025. május. 09. 16:15","title":"Egyre több adat támasztja alá: híznak a férfiak a házasságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e43269d-328d-448c-9c7c-3cc15e28bd47","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Az olasz szakembernél tovább csak egy szövetségi kapitány irányította a nemzeti válogatottat.","shortLead":"Az olasz szakembernél tovább csak egy szövetségi kapitány irányította a nemzeti válogatottat.","id":"20250509_marco-rossi-2030-ig-marad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e43269d-328d-448c-9c7c-3cc15e28bd47.jpg","index":0,"item":"d59ae568-b98b-4673-8147-e7ae473978a4","keywords":null,"link":"/sport/20250509_marco-rossi-2030-ig-marad","timestamp":"2025. május. 09. 11:29","title":"2030-ig meghosszabbította Marco Rossi szerződését az MLSZ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet, hogy nem kettő, hanem három tagja van.","shortLead":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet...","id":"20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489.jpg","index":0,"item":"c2245d5d-3a55-4d63-88e1-006bdb87a2f3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","timestamp":"2025. május. 09. 19:03","title":"Semmi máshoz nem hasonlító, eddig sosem látott bolygó jöhetett létre a Földtől nem is olyan messze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d467baa0-7ff1-4ceb-9541-b48f8d69be3d","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Alapítványának 25. évfordulóján jelentette be a milliárdos, hogy nem fog gazdagon meghalni.","shortLead":"Alapítványának 25. évfordulóján jelentette be a milliárdos, hogy nem fog gazdagon meghalni.","id":"20250508_Bill-Gates-milliardos-alapitvany-Windows","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d467baa0-7ff1-4ceb-9541-b48f8d69be3d.jpg","index":0,"item":"c195f8e5-7056-44df-9c24-173e97c3b77f","keywords":null,"link":"/kkv/20250508_Bill-Gates-milliardos-alapitvany-Windows","timestamp":"2025. május. 08. 15:16","title":"Bill Gates szinte a teljes vagyonát elosztogatja jótékony célokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Csúcsmobil vékony köntösben: jön a Galaxy S25 Edge, ami sok tekintetben azt tudja majd, mint a „nagyok”. Várhatóan nem a Samsung lesz az egyetlen gyártó, ami előáll hasonló készülékkel.","shortLead":"Csúcsmobil vékony köntösben: jön a Galaxy S25 Edge, ami sok tekintetben azt tudja majd, mint a „nagyok”. Várhatóan nem...","id":"20250508_samsung-galaxy-s25-edge-vekony-okostelefon-bemutatas-datum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4.jpg","index":0,"item":"6adb8725-6413-4393-84e8-8d890324c064","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_samsung-galaxy-s25-edge-vekony-okostelefon-bemutatas-datum","timestamp":"2025. május. 08. 15:03","title":"Megvan a dátum, mikor jön a Samsung legvékonyabb mobilja, a Galaxy S25 Edge","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19741484-f8b8-4292-a857-20c8726636de","c_author":"CIB Bank ","category":"brandcontent","description":"A banki csalások – legyen szó telefonos, sms-ben érkező vagy akár e-mailes üzenetekről – egyre nagyobb számban fordulnak elő. Az utca emberét kérdeztük arról, hogy találkoztak-e már ilyennel, és ha igen, akkor honnan ismerték fel azt, hogy átveréssel állnak szembe.","shortLead":"A banki csalások – legyen szó telefonos, sms-ben érkező vagy akár e-mailes üzenetekről – egyre nagyobb számban...","id":"20250508_CIB-bank-online-csalasok-banki-csalasok-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19741484-f8b8-4292-a857-20c8726636de.jpg","index":0,"item":"3103e495-9001-4d96-b3e6-d7174bd417ab","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250508_CIB-bank-online-csalasok-banki-csalasok-video","timestamp":"2025. május. 08. 15:30","title":"Gyanús tranzakciók, sürgős csomagátvétel: ezek a leggyakoribb banki csalások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba44ecdf-8506-48c4-93ee-92fc3db9089c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Jarrett a legnagyobb hatású dzsesszzongoristák egyike, a műfaj élő legendája. Magyarországi koncertje előtt a Műpában is bemondták, hogy tartózkodjon a közönség a köhögéstől.","shortLead":"Jarrett a legnagyobb hatású dzsesszzongoristák egyike, a műfaj élő legendája. Magyarországi koncertje előtt a Műpában...","id":"20250508_Nyolcvan-eves-Keith-Jarrett-akinek-a-koncertjein-kohogni-sem-lehet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba44ecdf-8506-48c4-93ee-92fc3db9089c.jpg","index":0,"item":"cf856bb9-5661-4b75-b6f6-62da513236cd","keywords":null,"link":"/kultura/20250508_Nyolcvan-eves-Keith-Jarrett-akinek-a-koncertjein-kohogni-sem-lehet","timestamp":"2025. május. 08. 14:30","title":"Nyolcvanéves Keith Jarrett, akinek a koncertjein köhögni sem lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","shortLead":"Brüsszel? Ukrajna? Németország? Netán a magyar kormány elhibázott gazdaságpolitikai intézkedései?","id":"20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50ca64c3-7b0d-49b7-a5d1-cff58494b8c1.jpg","index":0,"item":"5ba7ccfd-cbe0-46b1-add7-3a93cfc1ba81","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Tippeljen-ki-a-felelos-a-magyar-ipar-sorvadozasaert-Nagy-Marton-szerint","timestamp":"2025. május. 08. 10:20","title":"Tippeljen, ki a felelős a magyar ipar sorvadozásáért Nagy Márton szerint!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Beszélhetnek nekem Ferrariról, Maseratiról, Lamborghiniről, Aston Martinról, amíg nem próbálom ki őket, a Mazda RX-8 lesz számomra a versenykocsik non plus ultrája. Minden porcikájában tombol az adrenalin. Beszállás csak erős idegzetűeknek!
A Mazda RX-8 egy olyan sportautó, amely semmihez sem hasonlítható. Forradalmi koncepciókkal, kétrotoros Wankel-motorral, csábító külsővel, négy ajtóval és négy felnőtt számára is elegendő belső térrel. Sportos és funkcionális, ám soha nem unalmas. Tízezerig van skálázva a fordulatszámmérő, a sebességről digitális kijelzőn informálódhatunk. Az autó hangja felér egy rockoperával, már beindításkor úgy sivít, mint egy díjnyertes versenymalac. Olajnyomásmérő, vízhőfok-visszajelző és a szemmel látható sebességgel fogyó üzemanyag-tank telítettség jelző van a fordulatszámmérő köré csoportosítva.
A kéttónusú elektromos mozgatású bőrülések fűthetők, oldaltartásuk tökéletes. A belső vörös-fekete borítása a kormányon is visszaköszön, fogása kitűnő, működése precíz. A karjainkat nem tudjuk pihentetni, nincs kartámasz egyik oldalon sem, de pihengetésre nem is nagyon van lehetőség, aki beül ebbe az autóba, két kézzel kell, hogy fogja a kormányt.
A kézifék kar esernyő fogantyúra, BKV-kapaszkodóra emlékeztet, sok értelmét nem láttam, de a teszt végére megfejtettem, hogy csuklóerősítő gyakorlatokat lehet végezni vele. Hatlemezes Bose hangrendszer van a tesztautómban, mp3-at nem játszik le, de ez most itt ebben az autóban nem is baj. A tesztvezetés első napjaiban szigorúan zenementesen vezettem, ezt az autót hallgatni is öröm.
A dizájnolt visszapillantókból nem könnyű a kilátás, sokszor abban bízhatunk, hogy a közlekedők csak azért állnak meg és engednek előre tolatáskor, hogy gyönyörködjenek az autónkban. Az egy méter fölötti járókelőknek szó szerint kiesett a szeme, ha meglátták a kocsit, pedig már néhány éve kapható. A forgódugattyú formája az RX-8 fő dizájn-elemeinek egyike. Rotor formájú domborulat díszíti a motorháztetőt, amely a kíváncsi szemlélő számára jelzi, milyen motor rejtőzik alatta, míg az első fejtámlák, az első kötény csúcsdísze és a hátsó ködlámpa szintén forgódugattyú-motívumot mintáznak.
Ennél vadabb autó kevés van a világon. 1,3-as motor és 231 lóerő? Hűledezhetnénk, ha nem vennénk észre az árulkodó háromszögeket. Az RX-8-ban Wankel-motor üzemel, ez a különleges technika teszi egyedülállóvá. Úgy tűnik az RX-8-ban hal ki a bolygótárcsás, kétkamrás izomszív, a Mazda RX-8 utódjának kikiáltott Kabura sportkocsi várhatóan kétliteres szívómotorral készül.
Szíve egy új fejlesztésű Wankel-motor, a Renesis. Az elnevezés a forgódugattyús motor (rotary engine) genezisét és a forradalmian új forgódugattyús technikát takarja. A folyadékhűtéses kétrotoros Wankel-motor, két, egyenként 654 köbcentiméteres kamrával, két teljesítmény-változatban kapható. A normál kivitel 192 lóerőt teljesít 7000-es percenkénti fordulatszámnál, 220 newtonméter maximális forgatónyomatékkal (5000-es fordulatnál). A nagyteljesítményű változat, amihez nekem is szerencsém volt, teljesítménye 170 kilowatt (231 lóerő) 8200-as percenkénti fordulatszámnál, míg legnagyobb forgatónyomatéka 211 newtonméter, 5500-as fordulatnál. A vadállat mindössze 6,4 másodperc alatt gyorsul fel száz kilométer/órás sebességre, végsebessége 235 kilométer/óra.
Nem tetszett
Magas fogyasztás Magas ár Rossz kilátás
Bébiváltó kapcsolódik a Wankel-motorhoz, látszik, hogy mennyire rémült, remeg a félelemtől. Pedig nincs kegyelem, egyes, kettes és 120-nál járunk, pörög a rotor, vörösben izzik a fordulatszámmérő, érezni a versenygép szagát, a csikorgó gumik sikolyát. Ez az autó a sebesség megszállottjainak készül, igazi utcai versenyautó. Élmény minden perc benne. Jobb, mint egy kabrió.
Az állandó dörmögés, amit a vezető a motortér felöl hall, minimum nyolchengeres, de megkockáztatom, 12 hengeres erőmű érzetét keltik. Ha beüt nálam is majd egyszer a férfiklimax, és szeretnék újra megfiatalodni, akkor az MX-5 mellé egy RX-8-ast is veszek majd feltétlenül. Bár lehet, hogy a kabrió már nem is kell.
Ha négyes-ötösben szeretnénk előzni, akkor hiába a 231 lóerő, a motor kis nyomatéka megköveteli az erőteljes visszaváltást, a kényelmetlenségért cserébe iszonyú erővel lő ki. A végsebességet eszem ágában sem volt megkóstolni, az RX-8-cal nem kunszt kétszázzal közlekedni, annál izgalmasabb viszont lámpáról-lámpára ugrálni.
Az új fejlesztésű futómű-rendszer kettős keresztlengőkaros első- és multi-link rendszerű hátsó felfüggesztései kiváló menettulajdonságokkal ruházzák fel a modellt. Erőforrásának kompakt kialakítása lehetővé tette a fejlesztőmérnökök számára, hogy a jármű középpontja irányába tolják el, egy úgynevezett első-középső elrendezésbe. Ez ideális, 50:50 arányú tömegelosztást tett lehetővé az első és a hátsó tengelyek között, ami jelentős mértékben hozzájárul az RX-8 dinamikájához. Ezért lehet vele a határon autózni. Viselkedése tökéletes egyenesfutáskor, végsőkig semleges marad a gyors kanyarvételek során és csupán az igazi macsóvér felpezsdülésekor tapasztalható izgalmas, jellegzetesen sportautós túlkormányozottsága. Ami annyit tesz pontosan, hogy kormányzás nélkül, erős gázra kanyarodik, a feneke ide-oda jár, mint egy felpörgött macskának.
Futóműve rossz úton haladva sem üt fel. Az úttartása téligumi nélkül is parádés, a kilinccsel előre autózás mindennapos csíny. A menetstabilizáló direkt késlekedve lép be a képbe, hagyja, hogy játszunk egy kicsit. Semmi nem állhat az igazi élményautózás útjába. Talán a fogyasztás az, ami a parkettáig kinyomott gázpedál mellett egészen lerövidíti a lehetőségeinket. Ha nagyon nyomjuk, akár 18-20 liter körül is eszik az autó, így a hatótávolságunk 300 kilométer alatt marad. Én egy picit visszafogottabban közlekedtem, sokszor használtam a tempomatot, így az RX-8 nálam 15,4 liter benzint fogyasztott száz kilométerenként, többnyire városi használatban.
A középről nyíló ajtók napjaink egyeduralkodó elrendezésével szemben számos előnyt kínálnak és eredetileg azért vezették be, hogy egyszerűbb bejutást biztosítsanak a hátsó ülésre. Majdnem negyven poros esztendő után a Mazda innovatív módon, Freestyle név alatt újra bevezette ezt az ötletes koncepciót. Ha mindkét ajtó nyitva van, az új Mazda RX-8 a két felfüggesztés között 898 milliméteres ajtónyílást kínál. Az első ajtók legnagyobb nyitási szöge eléri a 67, míg a hátsóké a 80 fokot. Ez a hagyományos kétajtós, négyüléses sportautók esetében megszokottnál jóval könnyebbé és kényelmesebbé teszi a be- és kiszállást a Mazda RX-8 modellből, különösképp a hátsó ülésekről. Hátsó ajtói csak akkor nyithatók, ha az elsők már nyitva vannak, teljesen biztonságossá téve a Freestyle-ajtórendszert, a középről nyíló ajtók elrendezésének minden előnyével együtt. A hátsó ajtók és az új sportkupé számos más karosszériaelemének gyártása során a Mazda gyártástechnológusai egy új energiatakarékos alumíniumhegesztési technikát fejlesztettek ki. A nagy energiaigényű elektromos ellenállásos ívhegesztés helyett az új eljárás a súrlódási hőt használja fel az alumíniumelemek összehegesztéséhez, ami a jelenleg elterjedt hegesztési technológiákhoz képest óriási mennyiségű energia megtakarítását jelenti.
Az ajtókonstrukció az ajtókban elhelyezett, függőleges acélcső-merevítéseket tartalmaz, amelyek az ajtók zárt állapotában egyfajta B-oszlopként szolgálnak, és biztosítják a karosszéria oldalsó részének szükséges stabilitását. A Mazda RX-8 Freestyle ajtórendszere egy beépített nyitómechanizmus segítségével elégíti ki ezt a követelményt, amely baleset esetén könnyen elkérhető a hátsó ülések utasai számára – még akkor is, ha a vezető és az első utas blokkolja az első ülések mozgatását. Az első utasülés bal alsó részén található kar meghúzásával az első ülés támlájának retesze oldódik és lehetővé teszi a hátsó utasok számára, hogy könnyedén hozzáférjenek az első ajtók kilincseihez. Az első ajtók így nyithatóvá válnak, ezáltal a hátul utazók már a hátsó ajtókat is ki tudják nyitni, és szükség esetén kijuthatnak az autóból.
Tetszett
Páratlan menettulajdonságok Bődületes hang Dizájn és kényelem
Amikor a Freestyle-ajtókon át beültem a hátsó fertályra, eszméltem rá arra, hogy ez valóban egy négyüléses kupé. Hátul is kényelmes, még pohártartónk is van. Látni viszont semmit nem látunk, csak a sofőrt. Ezzel szemben a jobb első ülésen korlátozott a lábterünk, a motor és a hátsókerekes kialakítás innen vesz el teret. Ha csajozunk, akkor a hátsó sorba ültessük a lányokat.
Megkockáztatom: a Mazda MX-5 a világ legjobb hobbiautója. Ezzel a kijelentéssel nehéz vitatkozni, hisz az MX-5 izgalmas, vonzó, gyors, biztonságos, megbízható és olcsó. Egyszer az életben ki kell próbálni.
Best of Mazda 2006 elnevezéssel indít értékesítési kampányt a Mazda magyarországi értékesítési hálózata. A kampányban a márkakereskedések egyedülállóan kedvező áron kínálnak bemutató és tesztautókat, illetve egyedi ajánlatokkal szolgálnak a raktárkészleten található modellek egy részére.
Nagare néven egy teljesen új tanulmányautót mutat be a Mazda november 29-én, a Los Angeles-i Nemzetközi Autószalonon. A tavalyi szalonon bemutatott három rendkívül sikeres tanulmányautó – a Sassou, a Senku és a Kabura – nyomdokain haladva a Nagare a Mazda jövőbeli formatervezési elképzeléseire tesz utalásokat.
Megérkezett Európába az exkluzív kivitelű, nagy teljesítményű Mazda6 MPS „kistestvére”, a teljesen új fejlesztésű Mazda3 MPS. A Mazda legújabb csúcsmodellje születésétől fogva atletikus: nem csak roppant gyors, de legalább annyira igényes is.
Európában szűk, de előkelő körben mutatkozik be a Mazda3 MPS. Számos konkurens található ebben a dinamikus és gyorsan fejlődő szegmensben – többek között a Volkswagen Golf GTI, az Alfa Romeo 147 GTA, a Ford Focus ST, az Opel Astra OPC és a Renault Mégane RS. 2005-ben összesen 33 ezer autó talált gazdára ebből az öt típusból Európában. A Mazda nyolc millió alatti alapárával új vevőkört csábít át ehhez a kategóriához.
Ha visszamegyünk az időbe 10 évet, és magunk elé képzeljük, milyennek látták a mérnökök, tervezők a jövő autóját, bizony, a Mazda5 körvonalai derengnek ki. Ha már végre megalkották, örömmel ki is próbáltuk.