Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4f5a618-9608-4ac0-a0e9-72987b04eafa","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A PwC legfrissebb kutatása szerint a mesterséges intelligencia a következő évtizedben évi egy százalékpontot adhat hozzá a gazdaság növekedési üteméhez, ami a világ 19. századi iparosítását jellemző fejlődéshez mérhető. ","shortLead":"A PwC legfrissebb kutatása szerint a mesterséges intelligencia a következő évtizedben évi egy százalékpontot adhat...","id":"20250531_pwc-kutatas-mesterseges-intelligencia-gdp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4f5a618-9608-4ac0-a0e9-72987b04eafa.jpg","index":0,"item":"1b3a8fb2-81ff-465e-bb48-91c383d8882f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_pwc-kutatas-mesterseges-intelligencia-gdp","timestamp":"2025. május. 31. 10:03","title":"Akár 15 százalékponttal ugorhat meg a GDP, mutatjuk hozzá a receptet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Kisföldalatti kivételével.","shortLead":"A Kisföldalatti kivételével.","id":"20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7792b1b-9ea0-4c20-b277-ab7e91d56cd6.jpg","index":0,"item":"918154db-78fa-4f75-97cf-6934c1d0d0f3","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_metro-tovabb-jar-meghosszabbitott-uzemido-BKK","timestamp":"2025. június. 01. 08:45","title":"Mától tovább járnak a metrók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","shortLead":"Ez a bukólámpás hátsókerék-hajtású Lamborghini Diablo SV egyenesen a 90-es évekbe repít vissza bennünket.","id":"20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e01b6c8-a6e7-404f-9d2a-93bea5d6fe26.jpg","index":0,"item":"cf858b48-9930-400a-84a9-b4880d84b1e2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250601_28-eves-de-alig-hasznalt-brutalis-lamborghini-diablo-sv-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. június. 01. 07:21","title":"28 éves, de alig használt brutális Lambo vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13c509a6-36a1-436f-983b-b07f8bf035c3","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Egy góllal győzte le a dán Esbjerg csapatát a címvédő Győr a budapesti négyes döntőjének nyitómeccsén.","shortLead":"Egy góllal győzte le a dán Esbjerg csapatát a címvédő Győr a budapesti négyes döntőjének nyitómeccsén.","id":"20250531_kezilabda-bajnokok-ligaja-negyes-donto-gyor-esbjerg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13c509a6-36a1-436f-983b-b07f8bf035c3.jpg","index":0,"item":"fba03160-9112-4905-98b4-b3ba82a5bd5b","keywords":null,"link":"/sport/20250531_kezilabda-bajnokok-ligaja-negyes-donto-gyor-esbjerg","timestamp":"2025. május. 31. 17:33","title":"Izgalmas meccsen harcolta ki a döntőbe jutást a Győr a kézilabda BL-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58f669d6-82f0-4584-8167-7ad71dd9e8cf","c_author":"HVG","category":"360","description":"Mit jelent az, hogy egy üzleti vállalkozás felelősségteljesen működik? Ezt úgy kell megválaszolniuk a vezetőknek, hogy félreteszik a szóvirágokat.","shortLead":"Mit jelent az, hogy egy üzleti vállalkozás felelősségteljesen működik? Ezt úgy kell megválaszolniuk a vezetőknek...","id":"20250531_hvg-esg-celok-cegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58f669d6-82f0-4584-8167-7ad71dd9e8cf.jpg","index":0,"item":"bce3c346-fb72-44d7-9fb7-c58df5d8575b","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-esg-celok-cegek","timestamp":"2025. május. 31. 12:30","title":"Se greenwashing, se greenhushing: tilos mellébeszélni, amikor egy cég meghatározza ESG-céljait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"603f33f7-4ee6-4606-9d3e-b50ec5168e8c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Több százezer dolláros hiány lett több amerikai Pride-rendezőcsoport költségvetésében, miután gazdag támogatók távoztak.","shortLead":"Több százezer dolláros hiány lett több amerikai Pride-rendezőcsoport költségvetésében, miután gazdag támogatók távoztak.","id":"20250601_pride-cegek-szponzorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/603f33f7-4ee6-4606-9d3e-b50ec5168e8c.jpg","index":0,"item":"74d777ad-a063-415f-ac3c-373e2897f09a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_pride-cegek-szponzorok","timestamp":"2025. június. 01. 16:09","title":"Sorra hátrálnak ki az amerikai cégek a Pride mögül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1506f6-61f9-4158-bc4b-0f4ef58a7218","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az egyik áldozat életveszélyes állapotban van. ","shortLead":"Az egyik áldozat életveszélyes állapotban van. ","id":"20250602_Gyujtopalackkal-tamadt-a-tomegre-egy-ferfi-Coloradoban-hatan-megserultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1506f6-61f9-4158-bc4b-0f4ef58a7218.jpg","index":0,"item":"415b8ba0-3a1a-4620-a736-2e1ac58dbf86","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_Gyujtopalackkal-tamadt-a-tomegre-egy-ferfi-Coloradoban-hatan-megserultek","timestamp":"2025. június. 02. 05:15","title":"Gyújtópalackkal támadt az izraeli túszok miatt összegyűlt tömegre egy férfi Coloradóban, nyolcan megsérültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia társadalmat 80 éve. A megbékélést és újjáépítést lekopaszított nők, tébláboló hadifoglyok és családjuktól elszakított gyerekek is nehezítették.","shortLead":"Számonkéréssel, nemzeti mítoszépítéssel és jóléti intézkedésekkel próbálta Charles de Gaulle összefogni a francia...","id":"20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8fc6443-1621-4e96-983b-4b201bb6c7f6.jpg","index":0,"item":"21fb69b3-f357-4035-9547-9bcffb1e7a17","keywords":null,"link":"/360/20250601_hvg-ii-vilaghaboru-de-gaulle-franciaorszag-kollaboracio-ellenallas-1945-szamonkeres","timestamp":"2025. június. 01. 19:30","title":"A „vad” tisztogatástól az ellenálló nemzet mítoszának építéséig: így békült meg a francia társadalom a világháború után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Míg nálunk a karácsony ünnepét sem tisztelte meg havas szakállával a télapó, addig Svájc nagy részét december első hetében belepte a hó. A Matterhorn lábánál, Zermattban, Wallis kanton és egész Svájc egyik legszebb téli üdülővárosában félméteres hó fogad. Zermatt autómentes település. A benzingőz, a gázolajszag ismeretlen.
A Glacier Express hatalmas panoráma ablakai hirtelen elsötétülnek Zermatt előtt egy megállóval, Täuschban. Konténerparkoló csúfítja el a hófehér tájat. Itt van az utolsó benzinkút, itt az utolsó parkoló. Innen már csak vonattal lehet továbbmenni. Az átutazók a vonat után kötik autóikat, külön kocsiban persze. De aki idáig eljött, az továbbmegy. Hat kilométerre innen, Zermattban mindenki megáll, itt van a különleges vonat végállomása is. Egy óra innen a 3100 méter magasan fekvő Gornergrat, ahová hegyi vasút viszi fel a kalandra vágyókat. Hó van itt, örök hó, kaland, örök kaland.
Az 1616 méter magasan fekvő városka egyike annak a kilenc svájci településnek (Zermatt, Saas-Fee, Wengen, Mürren, Riederalp, Bettmeralp, Braunwald, Rigi, Stoos), ahonnan a hatóságok, a lakosság beleegyezésével kitiltották az autóforgalmat. Hogy lehet élni autó nélkül – kérdeztem hegyi vezetőnket, Stéphanie-t? A fiatal lány mélyen beleszippantott kezére kipakolt tubákjába, majd mosolyogva, szinte nevetve mondta: Nagyon jól!
A huszonöt négyezer méter magas hegy övezte Zermatt csendjét a csilingelő szánok, harsogó korcsolyák, suhanó sítalpak, a nap sugarain széttörő jégcsapok csengetése és duda nélkül hangtalanul, állandó veszélyként elszaladó Jumbolinók törik meg. A közel százhúsz szállodát, kétezer lakost és háromszor annyi turistát csak ki kell szolgálni valamivel. Erre vannak az elektromos egyenjárművek, amelyek éhes falkaként tülekednek már az állomáson a zsíros pénztárcájú turisták kegyeiért kuncsorogva. A jövevényt a németet törő sofőrök betessékelik a fűtetlen dobozokba, a csomagokat behányják mögéjük és máris indul a hószafári. A fapados taxik teljesen hangtalanul járnak, némelyiken van hólánc csak annak a hangját hallani. Elvből, vagy azért mert nincs, nem dudálnak a sofőrök, így külön sport Zermattban túlélni a Jumbolinókat. Mindenütt ott vannak, ezekkel szállítják a csomagokat, a turistákat, az árut és mindent és mindenkit, ami és aki szállításra szorul. A síelők, hódeszkások gyakorlottan dobálják fel cuccaikat a tetőre. Minden szállodának megvan a saját verdája, csak a szálloda nevét kell megjegyezni. Ez a transzfer főként éjjel hasznos, sok-sok snapsz és caipirinja elfogyasztása után.
[[ Oldaltörés: A távolsági busz is elektromos (Oldaltörés) ]]
Zermattban közel 250 elektromos jármű fut egyszerre, a legtöbb kisbusz, de van kabrió, pick-up, kupé és teherautó. Aki hosszabb útra indul, annak halálpontosan, menetrend szerint jön az e-busza. A településen az elektromos nagybuszok két vonalon közlekednek. Csupán a kukásautók mennek dízellel, a mentők és a helyi orvosokon kívül Otto, Diesel vagy Wankel motorjainak tilos a behajtás.
A Jumbolino ára igencsak borsos, nem is vehet ilyet akárki. Ha lenne is rá 10 millió forintnak megfelelő svájci frankja, a tanácstól kellene kérvényeznie az autó beszerzését, amelyet csak nyomós indok esetén hagynak jóvá. Az autó beszerzésén túl drága a feltöltése és a szervizelése is. A helyi lakosok többsége gyalog, illetve sível, hótalpakkal vagy deszkán közlekedik. Minden üzlet, kocsma, vagy vendéglő, de még a templom előtt is van léc-és deszkatartó. Hatalmas a forgalom a városban, idén meg kell becsülni a havat, a környék mindhárom síterülete, a Kis Matterhorn, a Gornergrat és a Sunegga téli sportoláshoz tökéletes.
A Jumbolino története 1978-ban kezdődött, ekkor alapították a Jumbo személyszállító céget Zermattban, két évre megalakult a teherszállítás cége is. Ma a térség közel 400 elektromos járművét ellátó szervizközpont 1987-ben épült meg. A Jumbolino taxik első példányai itt készültek 1990-től. A dizájn, a technika, vagyis minden helyi fejlesztés. 1991-től készülnek a teherszállításra is alkalmas járművek. A Jumbolinónak immár három különböző típusát gyártják. A járművek 100 kilométeres hatótávolsággal és 20-30 kilométer/órás végsebességgel büszkélkedhetnek.
A legújabb fejlesztésű, 15 kilowattos K-típus már billenccsel is kérhető, megkönnyítendő a helyi kőművesek munkáját, akik megfelelő jármű híján főként kötelekkel és csigákkal vonszolják fel a város magasabb pontjaira az építőanyagot. Két nap alatt Zermattban csupán két hagyományos autót láttam, az egyik ráadásul Esztergomban látta meg a gyártószalag neonfényét. Mindkettő orvos autója volt, a helyi egészségház előtt álltak. Az autók hiánya nem csupán Zermattban tűnt fel, alig vannak az országutakon, a kisvárosokban. A svájciak vonattal járnak, igaz nekik abból annyi van, mint nekünk autónk.
XVI. Benedek pápa egy különlegesen felszerelt Phaetont vett át minap a Volkswagen elnökétől. A hosszú tengelytávolságú luxusautót 450 lóerős, tizenkét hengeres, hatliteres motor hajtja. A német autópályán 270-el is kipróbáltuk az új pápamobilt.
Idén a svájci PostAuto különleges alkalmat ünnepelhet. Pont száz évvel ezelőtt indult az első postabusz Bernből Wohlenen és Detlingenen át Svájc középső részébe. Ma a vállalkozás évente több mint száz millió utast szállít, tízezer kilométeres vonalhálózattal és 2029 járművel Svájc vezető személyszállító cégei közé tartozik.
Január 16-tól új, közvetlen járatot indít a Swiss - heti négy alkalommal - Budapestről Bázelbe. A retúrjegy, a közvetlen járatra akár már 7900 forinttól megvásárolható.