Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"62f19a1d-6421-4187-87d8-c027641be5f5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Valószínűleg öngyilkosság történt. ","shortLead":"Valószínűleg öngyilkosság történt. ","id":"20241129_m3-autopalya-holttest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62f19a1d-6421-4187-87d8-c027641be5f5.jpg","index":0,"item":"d87e9068-7c7a-4d10-a5e6-d06e36f51d8e","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_m3-autopalya-holttest","timestamp":"2024. november. 29. 11:19","title":"Találtak egy holttestet az M3-as autópályán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"655daaa8-5397-46f4-bd76-5d2465fe13a0","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Szabadpiaci, tehát nem lakossági értékesítés esetében 11-23 százalékkal nő az energiatermékek jövedéki adója.","shortLead":"Szabadpiaci, tehát nem lakossági értékesítés esetében 11-23 százalékkal nő az energiatermékek jövedéki adója.","id":"20241129_energia-jovedeki-ado-emeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/655daaa8-5397-46f4-bd76-5d2465fe13a0.jpg","index":0,"item":"7398f32d-38e3-4466-b0c4-ef895b48155d","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_energia-jovedeki-ado-emeles","timestamp":"2024. november. 29. 14:23","title":"A kormány jócskán az inflációt meghaladó mértékben emeli az energia jövedéki adóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy újságcikkben közölt fotó alapján tudta azonosítani a férfit, akit kórházban kezeltek súlyos állapota miatt.","shortLead":"Egy újságcikkben közölt fotó alapján tudta azonosítani a férfit, akit kórházban kezeltek súlyos állapota miatt.","id":"20241128_25-ev-utan-talalta-meg-a-testveret-eltunt-ferfi-Kalifornia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d80096ac-887b-4883-82d9-d65a02626371.jpg","index":0,"item":"0342db4b-c1b7-4e4b-96be-4a4470f96236","keywords":null,"link":"/elet/20241128_25-ev-utan-talalta-meg-a-testveret-eltunt-ferfi-Kalifornia","timestamp":"2024. november. 28. 10:55","title":"25 év után találta meg nyomtalanul eltűnt testvérét egy nő Kaliforniában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5eeff3b1-b789-4e58-b7d7-21da0582c016","c_author":"HVG","category":"360","description":"Alaptőkeemeléssel és tőketartalékba helyezéssel oldották meg a problémát.","shortLead":"Alaptőkeemeléssel és tőketartalékba helyezéssel oldották meg a problémát.","id":"20241128_Libri-csoport-tokeemeles-MCC-alapitvany-MCC-Liber-Invest-Kft-Cafe-Frei-helyett-Scruton-kavezok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5eeff3b1-b789-4e58-b7d7-21da0582c016.jpg","index":0,"item":"14ef4921-9f58-4e8f-9c78-bfeb4de2b088","keywords":null,"link":"/360/20241128_Libri-csoport-tokeemeles-MCC-alapitvany-MCC-Liber-Invest-Kft-Cafe-Frei-helyett-Scruton-kavezok","timestamp":"2024. november. 28. 13:45","title":"Hatalmas adósságtól szabadította meg Libri-tulajdonos leánycégét az MCC","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f543391-0981-4ebe-aa94-41812723b1c7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A kínai hátterű Hungary Airlines száz darabot vehet a legmodernebb Boeing utasszállító gépből, sajtóértesülések szerint legalábbis részben Budapestre szánja őket a terjeszkedni kívánó társaság.","shortLead":"A kínai hátterű Hungary Airlines száz darabot vehet a legmodernebb Boeing utasszállító gépből, sajtóértesülések szerint...","id":"20241129_kinai-magyar-legitarsasag-hungary-airlines-boeing-737-max","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f543391-0981-4ebe-aa94-41812723b1c7.jpg","index":0,"item":"e7fca874-122d-4363-a5e7-de791840e7c5","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_kinai-magyar-legitarsasag-hungary-airlines-boeing-737-max","timestamp":"2024. november. 29. 11:33","title":"Boeing 737 MAX-okat hozhat Budapestre a kínai Magyar Légitársaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c3d4db0-f3c3-4234-81d9-89b9091193c4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"A Fradi elnöke a Sport Forum Hungary 2024 sportszakmai konferencián, egy pódiumbeszélgetésen fejtette ki a véleményét. ","shortLead":"A Fradi elnöke a Sport Forum Hungary 2024 sportszakmai konferencián, egy pódiumbeszélgetésen fejtette ki a véleményét. ","id":"20241128_kubatov-gabor-ratatics-peter-futball-kozvetites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c3d4db0-f3c3-4234-81d9-89b9091193c4.jpg","index":0,"item":"57bdb697-dcaf-4cad-a029-7f19d21a7879","keywords":null,"link":"/sport/20241128_kubatov-gabor-ratatics-peter-futball-kozvetites","timestamp":"2024. november. 28. 05:40","title":"Kubatov Gábor szerint végtelenül unalmasak és rosszak a közmédiás közvetítések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29bfe7ad-6b65-4272-ad08-b768757ab403","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A rossz kezdés után zsinórban harmadszor nyert a magyar bajnok és jelen állás szerint a Manchester Unitedet is megelőzi.","shortLead":"A rossz kezdés után zsinórban harmadszor nyert a magyar bajnok és jelen állás szerint a Manchester Unitedet is megelőzi.","id":"20241128_Ferencvarosi-TC-Fradi-Europa-liga-Malmo-gyozelem-kupatavasz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29bfe7ad-6b65-4272-ad08-b768757ab403.jpg","index":0,"item":"88a4c54f-af2c-4275-af02-43d1aec0c60e","keywords":null,"link":"/sport/20241128_Ferencvarosi-TC-Fradi-Europa-liga-Malmo-gyozelem-kupatavasz-ebx","timestamp":"2024. november. 28. 23:03","title":"Ismét négyet rúgott az El-ben a Fradi, karnyújtásnyira került a továbbjutás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d27ce98f-a86d-4f67-9a2f-4dacdf292eac","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség szerint csak így lehet megállítani a kártékony vadakat. ","shortLead":"A rendőrség szerint csak így lehet megállítani a kártékony vadakat. ","id":"20241128_Pecs-vaddiszno-vadaszat-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d27ce98f-a86d-4f67-9a2f-4dacdf292eac.jpg","index":0,"item":"68de1b34-ab79-4319-a729-6609bf873a57","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Pecs-vaddiszno-vadaszat-rendorseg","timestamp":"2024. november. 28. 13:14","title":"Vaddisznóvadászatot engedélyeztek Pécs belterületén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az európai szakirodalom néha már az unióra érvényes cégautó-szabályzatot preferálna, Magyarországon viszont a cégek több mint fele nem dolgoz ki az autói számára használati előírásrendszert. Cégjárműszabályzatokat leginkább csak a nagyobb – vagyis vélhetően jelentős számú cégautót üzemeltető – vállalatok készítenek.
A Tooltechnic Systems német vállalat a bruttó bér csökkentése ellenében kínálja fel szakalkalmazottainak és vezető munkatársainak cégautói magáncélú használatát. A levont jövedelem egy részét az üzemi nyugdíjalapba utalja át, ha a cégautó igénybevevője vállalja, hogy „cégdizájnos” járművel jár, vagyis ezüstszínű autóval, amelynek hátsó ablakán ott virít a céglogó. A társaság persze nem ezt láttatja fontosnak, hanem azt, hogy szerinte e megoldás révén a cégautó többé nem jövedelemkiegészítő, hanem „a jövedelemfelhasználás alternatív és innovatív formája”.
Természetesen a honlap is a cégreklám helye, ahol a képzett munkaerő toborzásának (vagy megtartásának) nyílt eszközeként vetik be a cégautó-szabályzatot. Magyarországon is van cégreklámozó cégautó, s nem csupán az ügynökök, területi képviselők járművei ilyenek, hanem különböző szintű vezetőké is, de a szabályzatok itt titkosak, amiből az következik, hogy a cégek a regulagyűjteményt itt más célt szolgáló eszköznek tekintik, legalábbis a nyilvános toborzáshoz nem látják szükségesnek. Az angol Chartered Institute of Personnel and Development idevágó tanulmánya viszont éppen azt tartja az egyik kiemelendőnek, hogy a szabályzat révén „a céghez csábítandó vagy ott marasztalandó képzett dolgozók” megismerhetik a cég juttatáscsomagjának egyik lényeges elemét.
Ettől függetlenül az Európa nyugati felén gyakorinak mondható cégautó-szabályzat (angolul: company car policy) nem elsősorban munkaerő-toborzásra szolgál, hanem hogy a munkáltató és a munkavállaló számára egyaránt átlátható és számon kérhető módon rögzítse a juttatást, vagyis a cégautó használata révén megszerzett jövedelmet, annak értékét, ahogy egyebek között az ellenértéket és az igénybevétel reguláit is (a szokásos főbb szabályzatpontokról lásd összeállításunkat a HVG Cégautó 2008 különszámban). A cégek autóhasználat-szabályozásának szakértői – több mint félszáz másik tanulmány, újságcikk, nyilatkozat szerint – a céges járműszabályzatot a munkaadó és a munkavállaló szempontjából szintén éppen az átláthatóság miatt is tartják igen fontosnak.
Ennek fényében az, hogy a kontinens keleti felén viszonylag kevés cég rendelkezik ilyen szabályzattal (Ausztriában a cégek 72,5 százaléka, Csehországban 54 százaléka, Magyarországon 44 százaléka, Szlovákiában 42 százaléka, Lengyelországban 38 százaléka), azt is jelenti, hogy a többiek lemondanak a munkaadó és a munkavállaló közötti kommunikáció egyik eszközéről. A leírt szabályrendszer ugyanis tárgyalási alap: például akkor is, ha vitatott karambol történik, s akkor is, ha a szabály szerint valakinek nem adható cégautó (de a munkavállaló igénye esetleg kielégíthető más juttatással vagy nagyobb fizetéssel). Ha nincs vita, akkor is „tisztábbak” a viszonyok. Van például magyarországi vállalat, amelyik cégautóba csak Mol-kártyával enged benzint vásárolni, más országokban pedig, ahol nincs Mol-kút, csak a kijelölt benzintársaságok kútjainál. Másik cég tiltja dolgozóinak, hogy az aznap ésszerű távolságon belül elérhető legolcsóbb üzemanyagnál drágábban tankoljanak. Ha mégis ezt teszik, az üzemanyag árát kifizettetik a dolgozóval. Másutt – mint például a Coca-Colánál – üzemanyag-takarékossági tanfolyamra, illetve gazdaságos vezetési (eco-driving) képzésre íratják be munkatársaikat (számításaik szerint ennek révén azonos futásteljesítmény mellett a korábbinál 6 százalékkal alacsonyabb fogyasztást értek el).
A cégautó-szabályzat azonban nemcsak a munkaadó és az alkalmazottja viszonyának „karbantartására” jó, hanem arra is, hogy a cég tudatosabban képes tervezni, működtetni autóparkját, legyen az saját vagy bérelt. Ennek fontosságát mi sem mutatja jobban, mint például az interneten fellelhető számtalan autókereskedői megnyilatkozás, amelyekből rendre kiderül, hogy sokkal jobb a tárgyalási pozíciója annak a cégnek, amelyiknek van autószabályzata, mint amelyiknek nincs. Már csak azért is, mert bizonyos kereskedők például eleve kiesnek (nem tudnák szállítani a cég szabályzata szerinti autóegyüttest, vagy nem tudnak olyan szerviz- és egyéb szolgáltatásokat nyújtani, amilyeneket a cég elvár), s hasonló a helyzet flottakezelői megbízáskor. „Van cégautó-szabályzatuk, pontosan tudják, mit akarnak” – foglalhatók össze a nem mindig lelkes kereskedői vélemények.
További részletek a HVG Cégautó 2008 különszámban.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
A nagyobb cégek havi több százezer forintnyi adót is befizetnek járműparkjuk után, ahelyett, hogy útnyilvántartást vezetnének. A kisebb vállalkozások az APEH-ellenőrzés előtt kapnak a fejükhöz, hogyan bizonyítsák visszamenőleg elszámolt költségeiket. Olyan menetlevelet kevesen tudnak felmutatni, amit a revizor el is fogad, pedig a bírság több millió forintra is rúghat. Melyek a leggyakoribb buktatók és hogyan lehet elkerülni a büntetést? Az autómenedzser.hu a szakértőket faggatta.
A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.