Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a16ba950-bf65-43ea-91f9-7bfab89c3b50","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Paris Saint-Germain mellett az Al-Hilal is szívesen látná az egyiptomi csatárt.","shortLead":"A Paris Saint-Germain mellett az Al-Hilal is szívesen látná az egyiptomi csatárt.","id":"20250116_labdarugas-mohamed-szalah-liverpool-al-hilal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a16ba950-bf65-43ea-91f9-7bfab89c3b50.jpg","index":0,"item":"2c36eaab-d3b3-4af7-b43f-e24c11e8b527","keywords":null,"link":"/sport/20250116_labdarugas-mohamed-szalah-liverpool-al-hilal","timestamp":"2025. január. 16. 17:02","title":"Neymar szaúdi csapata beszállt a Szalah leigazolásáért folyó versenyfutásba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0bebbd4-3ab1-4791-84d3-62b11e229ad7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Elég szigorú, különösen a nyolc évvel ezelőttihez képest. ","shortLead":"Elég szigorú, különösen a nyolc évvel ezelőttihez képest. ","id":"20250116_Elkeszult-Trump-hivatalos-elnoki-portrefotoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0bebbd4-3ab1-4791-84d3-62b11e229ad7.jpg","index":0,"item":"a4c0628e-f97c-40e1-b40e-60c1a86eba82","keywords":null,"link":"/vilag/20250116_Elkeszult-Trump-hivatalos-elnoki-portrefotoja","timestamp":"2025. január. 16. 21:03","title":"Elkészült Trump hivatalos elnöki portréfotója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3dfd7846-583e-4e4d-bf00-e4ec3e4d9c12","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Az orosz gáz európai tranzitjának beszüntetéséről hozott ukrán döntés nem fenyegeti az EU ellátásbiztonságát, legfeljebb az útvonalak változnak, és néhány év múlva már komoly gázfelesleg alakulhat ki.","shortLead":"Az orosz gáz európai tranzitjának beszüntetéséről hozott ukrán döntés nem fenyegeti az EU ellátásbiztonságát...","id":"20250116_hvg-oroszorszag-ukrajna-gazstop-gaztozsde-europa-orban-fico-moldova","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3dfd7846-583e-4e4d-bf00-e4ec3e4d9c12.jpg","index":0,"item":"bc429b11-88a7-4a11-82cb-72f95e58b920","keywords":null,"link":"/360/20250116_hvg-oroszorszag-ukrajna-gazstop-gaztozsde-europa-orban-fico-moldova","timestamp":"2025. január. 16. 16:55","title":"Kell-e félni egy újabb energiaválságtól az ukrán gázstop miatt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Győzedelmesen vonulnak a populisták, úgy tűnik, hogy a nyomulásukat nem lehet megállítani. A német államfőnek nyilvánosan ki kell állnia a gyűlölet és az uszítás ellen, akkor is, ha ez beavatkozás a közelgő választásokba. Trump imádja, hogy Mar-a-Lago királya lehet, de hamarosan lefokozzák az Egyesült Államok elnökévé. Igencsak időszerű a tűzszüneti megállapodás Izrael és a Hamász között, de nagyon törékeny lehet.","shortLead":"Győzedelmesen vonulnak a populisták, úgy tűnik, hogy a nyomulásukat nem lehet megállítani. A német államfőnek...","id":"20250117_Nemzetkozi-lapszemle-trumpnado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"3f4938de-6fa6-4e5f-a3ed-9c61cf955ca0","keywords":null,"link":"/360/20250117_Nemzetkozi-lapszemle-trumpnado","timestamp":"2025. január. 17. 11:11","title":"Economist: Átvészelheti-e Európa a Trumpnádót?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7bebeea-fad5-4459-8a2e-2afb1644313e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A támadásban négyen meghaltak, megsérült egy iskola és több lakóépület is.","shortLead":"A támadásban négyen meghaltak, megsérült egy iskola és több lakóépület is.","id":"20250117_zelenszkij-krivij-rih-raketatamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7bebeea-fad5-4459-8a2e-2afb1644313e.jpg","index":0,"item":"07df2fdf-296e-42bb-935f-6b3ef5f41cd5","keywords":null,"link":"/vilag/20250117_zelenszkij-krivij-rih-raketatamadas","timestamp":"2025. január. 17. 20:41","title":"Zelenszkij szülővárosát támadták az oroszok ballisztikus rakétával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbe0cf03-843f-4cc5-a8df-c4fda77ede9f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hosszú interjút adott a hétfőn távozott amerikai nagykövet, melyben nemcsak arról beszélt, miért követett el stratégiai hibát a magyar kormány vele kapcsolatban, hanem arról is, miért kellett félbeszakítania egy vezető magyar tisztségviselőt. ","shortLead":"Hosszú interjút adott a hétfőn távozott amerikai nagykövet, melyben nemcsak arról beszélt, miért követett el stratégiai...","id":"20250116_David-Pressman-interju-New-York-Times-magyar-kormany-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbe0cf03-843f-4cc5-a8df-c4fda77ede9f.jpg","index":0,"item":"52cae9b8-7505-4e50-8b01-a06ad9845504","keywords":null,"link":"/itthon/20250116_David-Pressman-interju-New-York-Times-magyar-kormany-Orban-Viktor","timestamp":"2025. január. 16. 15:18","title":"David Pressman: Magyarország egy kísérlet, amellyel szemben nem működnek a hagyományos diplomácia eszközei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03fb3a8e-30f6-4035-8952-e895a776e1f0","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Biró Ferenc azt mondta, szerinte nem történt bűncselekmény, ezt az ügyészség is el fogja ismerni. Az elnök péntek reggeli sajtótájékoztatóján arról beszélt: a múlt héten indítottak vizsgálatot a Nemzeti Kommunikációs Hivatal ellen – ez szerinte könnyen összeköthető az ügyészség csütörtöki akciójával. Az Integritás Hatóság vizsgálatának részleteit viszont hiába kérdeztük, nem volt hajlandó elárulni. ","shortLead":"Biró Ferenc azt mondta, szerinte nem történt bűncselekmény, ezt az ügyészség is el fogja ismerni. Az elnök péntek...","id":"20250117_integritas-hatosag-sajtotajekoztato-biro-ferenc-knyf-nyomozas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03fb3a8e-30f6-4035-8952-e895a776e1f0.jpg","index":0,"item":"d7350e83-d86e-458a-960e-46a97383e463","keywords":null,"link":"/itthon/20250117_integritas-hatosag-sajtotajekoztato-biro-ferenc-knyf-nyomozas-ebx","timestamp":"2025. január. 17. 08:17","title":"Az Integritás Hatóság elnöke szerint az őt ért támadáson keresztül próbálják lejáratni a szervezetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"763bdf5e-b95d-4a98-92c0-365095bd32e2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A világ leggazdagabb emberének azért volt szüksége a pénzre, hogy Tesla-gyárat építsen Magyarországon. ","shortLead":"A világ leggazdagabb emberének azért volt szüksége a pénzre, hogy Tesla-gyárat építsen Magyarországon. ","id":"20250116_Szazezreket-utalt-a-balmazujvarosi-no-egy-csalonak-mert-Elon-Musknak-hitte","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/763bdf5e-b95d-4a98-92c0-365095bd32e2.jpg","index":0,"item":"91f4eb97-6dd0-470d-8e3b-8f9f3a08f80f","keywords":null,"link":"/itthon/20250116_Szazezreket-utalt-a-balmazujvarosi-no-egy-csalonak-mert-Elon-Musknak-hitte","timestamp":"2025. január. 16. 19:18","title":"Százezreket utalt a balmazújvárosi nő egy csalónak, aki Elon Musknak adta ki magát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Félelmetes erejével kompenzálja az idő múlását a Subaru Forester. Hiába a külső megújulás, kényelmi, szórakoztató és technikai fronton elmarad a versenytársaktól. Megteheti, hisz nincs még olyan hobbiterepjáró, amelyet ekkora élvezet lenne vezetni.
A beltér egyszerű, mondhatni subarus, a gagyi bajuszkapcsolók, a kék színű hátterűre festett ódivatú műszerórák, vagy a három egyen klímakapcsoló nem dobogtatja meg a szívet. Ezért is irányul minden tekintet a beépített Kenwood hifire. Nemcsak a vezető élvezheti a személyre és fülre szabható hangzásvilágot, hanem a kétzónás rendszer azt is lehetővé teszi, hogy függetlenül az első sorban szóló ráditól vagy jazz muzsikától, a gyerekek a fejtámlákba beépített monitoron mesefilmet nézzenek infra fülhallgatóval. A zene élménnyé alakítása mellett arra is képes a Kenwood csúcshifije, hogy külső rendszereket, például egy garázskapu-nyitót irányítson. A rendszer bővíthető, akár tolatókamera is beépíthető. A Garmin navigáció lehetne rugalmasabb is, nem tervez újra, ha alternatív útvonalion közelítenénk meg a célt,mindig az eredetire akar visszatéríteni. A cím beadása is bonyolult, az utcaneveknél nem kínálja fel az elérhető karaktereket, egyenként kell bepötyögni a betűket.
Bár unalmas a beltér, ebben a kocsiban egy másodpercig sem unatkozunk, ha jár a motor. Ha lenne rá hatalmam, csak boxert engednék autóba építeni. Még akkor is, ha ezeknek a világi élményeknek benzinben mérik az árát. Be kell vallani, a 300 kilométeres tesztelés során 11 liter benzinnel beérte, pedig nem kíméltem. Kis odafigyeléssel, normális tempóban 10 liter körüli fogyasztással lehet számolni. 230 lóerőtős SUV-tól nem is rossz.
Felező nincs a kocsiban, de nem kell megijedni, a szimmetrikus AWD összkerékhajtás nem hagy cserben semmilyen úton. Legyen murva, homok, földút, füves dombság, minden feladatot könnyedén teljesít. Persze a 215 milliméteres hasmagasság nem indít semmilyen őrültségre, csak olyan területre érdemes bemerészkedni be vele, amiről tudjuk, hogy teljesíteni fogja. A Symmetrical AWD rendszert eredetileg 1972-ben tervezte a Subaru. Lényege, hogy a váltómű, a meghajtás a kardántengelyhez és a hátsó differenciálmű egy vonalban helyezkedik el a motor mögött. Ez a különleges rendszer mindkét irányba szimmetrikus, kialakítása egyszerű, a többi összkerékhajtási rendszerrel összehasonlítva alacsonyan van a tömegközéppontja. Ha valamelyik kerék megcsúszna, az első és a hátsó tengely között a nyomaték automatikusan oszlik meg. Én csak aszfalton, murván, homokban, földúton és füvön próbáltam. Minden feladatot könnyedén teljesített. Persze a 215 milliméteres hasmagasság nem indított semmilyen őrültségre, csak olyan területre merészkedtem be vele, amiről tudtam, hogy teljesíteni fogja.
A Subaru Forester megújult és bármennyire szentségtörésnek is számít, a korábbi hosszú kombi formát felváltotta egy hosszú hobbiterepjáró sziluettje. A Forester jelentősen megnőtt, mint érzetre, mint metrikusan, masszív lett, mackós. Sokáig töprengtem kombinak nevezzem, vagy szabadidőautónak. A csomagtartó eldöntötte a kérdést. Bár a tetőív egyenesen fejeződik be, nem kupésan lejt, a poggyásznak nem marad sok hely. A kombik praktikumát is magában hordozza, de a Forester inkább SUV. A terepen kamatozó tulajdonságai is ebben erősítettek meg. És mi van a bődületes erővel? Nagyon vad, biztonságos és állatira férfias. Olyan hirtelen gyorsul, hogy garantált a rosszul lét, ezért kell egyedül vezetni. A magányos farkasok autója ez, igaz, kell egy kis kor, kell a tapasztalat, hogy ezt az egyszerű erőt maradéktalanul élvezhessük. A futómű kőkemény, a kormányzás direkt. Az úthibákon inkább kombiként viselkedik, felüt és nem átringat, mint egy terepjáró. A váltó precíz, bár az öt fokozat nagyon kevés. Rengeteg kellene még: egyes, kettes, hármas, négyes, ötös, hatos, hetes és a többi egészen a végtelenig, a kapcsolással járó rángások kéjes gyönyört okoznak, szinte fáj abbahagyni.
A gázpedál olyan érzékeny, mint egy hisztis kamaszlány, rögtön a csúcsra pörög. Eszméletlen a boxer hangja, hétezres fordulatszám fölött. Ilyenkor látjuk értelmét annak, mi célból van az autó orrán a felsőbbrendűséget hangsúlyozó hatalmas légbeömlő.
A Forester szíve a világszerte elismert, alacsony tömegközéppontot garantáló boxermotor. A szerkezetéből fakadóan sportos karakterű gép lineáris gyorsítóképességgel bír, agilisak a gázreakciói, illetve kis- és közepes fordulatszámon is tekintélyes a nyomatéka, hogy autópályán és terepen egyaránt meggyőző teljesítményt nyújthasson. A dugattyúk 180 fokos szöget zárnak be egymással a főtengely két oldalán. Legfontosabb előnye az alacsony vibráció (a V-motorral ellentétben a boxermotorban a dugattyúk kioltják az egymás által keltett rezgéseket. Az eredmény sokkal csendesebb és rezgésmentesebb utastér, valamint optimális vezetési kényelem), a jó rotációs egyensúly, s az a tény, hogy a motort a tömegközéppont csökkentése érdekében mélyebben lehet beépíteni az autóba, így sokkal kisebb a sodródási hajlam, és nagyobb a stabilitás.
Piros lámpánál viccesen ugrik ki, a kuplung felengedését követően padlógásznál felemelkedik az autó orra, felágaskodik a ménes és olyant ránt a kocsin, hogy a következő másodpercben már a következő lámpánál szagoljuk a gumi, a kuplung és a benzin szagát. A kanyarokat úgy veszi be, mintha terepasztalon matchboxokat tologatnánk: míg más autónál elvesszük a gázt kanyar előtt, a Foresterben adagoljuk, és a kijárati íven megtoljuk, hadd zúgjon. Így sikerült számos autópálya felhajtót úgy megközelíteni, hogy amikor a felhajtósávba értem, már 130 kilométer/órás sebességet mutatott az óra.
A versenysport által ihletett nagyon merev rugóstagos első felfüggesztést továbbfejlesztették a Forester számára. Hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztés található, amely garantálja, hogy az abroncsok folyamatosan tapadjanak az útfelülethez, így a lehető leghatékonyabban vihetik át a nyomatékot az útra. A széles nyomtáv nagyszerű ívmeneti jellemzőket eredményez, s a hosszú rugóutakkal együtt jó rugózási kényelmet biztosít. A hátsó futóműnek köszönhetően a raktér nagy maradhatott, a rugózás pedig folyamatosan finom és csöndes. A biztonságosabb menetteljesítmények amennyiben a jármű elér irányíthatóságának határaihoz, az összkerékhajtás nyomatékelosztója, a motor teljesítménycsökkentője, valamint a fékek az összes keréknél úgy működnek együtt, hogy az megfeleljen a rendszer által érzékelt veszély nagyságának. Valamennyi Foresterben található automatikus szintszabályozás a hátsó futóműben. Ha az autó hátulja a nehéz rakomány alatt leül, akkor az elindulás után a futómű automatikusan visszaáll az eredeti magasságra, hogy menet közben stabilabban viselkedhessen.
A turbós Forester alapára 8,59 millió forint, ezért silány szövetüléseket kapunk, nincs esőszenzor, sem xenonfény de még parkolóradar sem. Van viszont ülésfűtés, állandó világítás és adott egy izgalmas autó. Forestert legolcsóbban 6,6 millióért kapunk kétliteres benzinmotorral, a még újdonságnak számító dízel boxerrel szerelt változatok alapára egy millióval drágább ennél.
Tévhitet kell eloszlatnom: a Subaru név nem egyenértékű a boxermotorral és az állandó összkerékhajtással. A Justy egyiket sem tudja, viszont pompás kisautó. Tipikusan az a kocsi, amelyet használva szeret meg az ember. A kezdeti utálattól a rajongásközeli állapotig jutottam. A feleségemnek is nagyon bejött.
Nehéz kimondani, de egy igazi Subaru Imprezában ülhettem egy hetet. Igazi? Nekem az volt, de a rajongók arcán látni a fájdalmas csalódást, amint próbálják felfogni, hogy a mítosz és a hagyomány, az erő és a sport eme ikonja mennyire beleszürkült az ázsiai autópiac kínálatába.
A Legacyban egyesül a Subaru filozófia mindhárom tézise: modern, egyéni és bátor. Birtoklása kiváltság. Olyan cégvezetőknek ajánlott, akik minden áron győzni akarnak.
Lemondott Josip Dabro horvát mezőgazdasági, erdészeti és halászati miniszter, miután a sajtóban videófelvétel jelent meg arról, hogy pisztollyal több lövést ad le egy mozgó autóból.