Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1ce1930a-aa0e-44cf-93cb-c9aa9d1fa48b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az itt üzemelő pénztárgépek zöme nem alkalmas ennek a regisztrációjára, a fejlesztés viszont idő- és költségigényes, ráadásul újra kellene engedélyeztetni őket az NGM-nél. Az e-pénztárgép megoldás lehet, de az csak 2026 második felétől válik kötelezővé.","shortLead":"Az itt üzemelő pénztárgépek zöme nem alkalmas ennek a regisztrációjára, a fejlesztés viszont idő- és költségigényes...","id":"20250314_Millios-kiadast-kisboltok-afa-visszaterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ce1930a-aa0e-44cf-93cb-c9aa9d1fa48b.jpg","index":0,"item":"1279dcb9-0ea5-49a2-a78b-d702d02d222f","keywords":null,"link":"/kkv/20250314_Millios-kiadast-kisboltok-afa-visszaterites","timestamp":"2025. március. 14. 08:52","title":"Milliós kiadást jelenthet a kisboltoknak az áfa-visszatérítés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfede128-9f24-4b74-b21d-52422b42f640","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft Copilot for Gaming néven dolgozik egy újdonságon, ami a jövőben segítené a játékosokat végigvinni egy játékot. Egyelőre viszont több a kérdés, mint a válasz.","shortLead":"A Microsoft Copilot for Gaming néven dolgozik egy újdonságon, ami a jövőben segítené a játékosokat végigvinni...","id":"20250314_microsoft-mesterseges-intelligencia-copilot-for-gaming-jatek-csalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfede128-9f24-4b74-b21d-52422b42f640.jpg","index":0,"item":"48e49b29-4086-4637-b077-7f6a6edc318e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250314_microsoft-mesterseges-intelligencia-copilot-for-gaming-jatek-csalas","timestamp":"2025. március. 14. 10:03","title":"Beépíti a Microsoft a mesterséges intelligenciát a játékokba, csalni is lehet vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18a9aed9-7876-45ed-aac6-615738e3aa04","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Olyan kórházba vitték a sztrókot kapott férfit a mentők, amelyik nincs felkészítve ilyen ellátásra. Amikor átszállították, már késő volt.","shortLead":"Olyan kórházba vitték a sztrókot kapott férfit a mentők, amelyik nincs felkészítve ilyen ellátásra. Amikor...","id":"20250312_sztrokos-beteg-hiba-korhaz-muller-cecilia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18a9aed9-7876-45ed-aac6-615738e3aa04.jpg","index":0,"item":"2cfc0f85-0355-43b2-bd86-dc0b4c43dee4","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_sztrokos-beteg-hiba-korhaz-muller-cecilia","timestamp":"2025. március. 12. 14:46","title":"Hibázott mindenki, amikor meghalt egy sztrókos beteg, akiről azt hitték, öngyilkosságot követett el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46160685-154a-454d-89ae-648608546f67","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Navracsics Tibor kapta a feladatot, hogy kidolgozza az új jogszabályt, amivel megakadályoznák a kifejezetten befektetési célú felvásárlásokat. ","shortLead":"Navracsics Tibor kapta a feladatot, hogy kidolgozza az új jogszabályt, amivel megakadályoznák a kifejezetten...","id":"20250313_Sarkalatos-torvenyben-tiltana-be-a-kormany-hogy-jottmentek-is-vehessenek-hazat-a-faluban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46160685-154a-454d-89ae-648608546f67.jpg","index":0,"item":"8ae54131-ae08-4cf2-abcb-044d9970aa87","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Sarkalatos-torvenyben-tiltana-be-a-kormany-hogy-jottmentek-is-vehessenek-hazat-a-faluban","timestamp":"2025. március. 13. 10:57","title":"Sarkalatos törvényben tiltaná be a kormány, hogy jöttmentek is vehessenek házat a faluban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ababbdfe-ca60-4bca-91f4-e1de86c2ca24","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az eddigi egyik legnagyobb költségvetésű hollywoodi film nyáron debütál.","shortLead":"Az eddigi egyik legnagyobb költségvetésű hollywoodi film nyáron debütál.","id":"20250314_Uj-latvanyos-elozetest-kapott-a-Forma-1-es-film","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ababbdfe-ca60-4bca-91f4-e1de86c2ca24.jpg","index":0,"item":"8534996b-551d-4aa1-b06c-e0294be1adb2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_Uj-latvanyos-elozetest-kapott-a-Forma-1-es-film","timestamp":"2025. március. 14. 07:31","title":"Új, látványos előzetest kapott a Forma-1-es film","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82222e95-9609-4871-836a-afe3d7dfa051","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Válasz Online több forrásból is megbizonyosodott, hogy a volt jegybankelnök fia egy Gmail-címről szólt bele az MNB-alapítványok vagyonkezelését végző, a gyakorlatban közpénz jellegét elvesztő százmilliárdok felett diszponáló cégek napi ügyeibe.","shortLead":"A Válasz Online több forrásból is megbizonyosodott, hogy a volt jegybankelnök fia egy Gmail-címről szólt bele...","id":"20250314_Kovacs-Petra-Matolcsy-Adam-fedonev-pallas-quartz-optima","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82222e95-9609-4871-836a-afe3d7dfa051.jpg","index":0,"item":"1df77d0c-362a-4683-840b-11cd1c3ba6b1","keywords":null,"link":"/kkv/20250314_Kovacs-Petra-Matolcsy-Adam-fedonev-pallas-quartz-optima","timestamp":"2025. március. 14. 11:06","title":"Kovács Petra fedőnéven egyengette az MNB-ből kiszervezett vagyon útját Matolcsy Ádám","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"185ba275-750c-44bf-af7c-71e9728f5e2b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A TV2 nemrég bemutatta A kiképzés című katonai valóságshowját, amely a Honvédelmi Minisztérium megbízásából készült és amelyben civilek tehetik magukat próbára. KAP és Ceglédi Zoltán ennek apropóján elmondta, hogyan úszták meg a sorkatonaságot, Litkai Gergely pedig megosztotta, mi történik, ha a bébiszittered hirtelen honvédőnek áll. De mit adhat egy ilyen műsor a hétköznapi embereknek azon a 20 millió forinton kívül, amit a győztes nyerhet, milyen az, ha valaki az Excel-táblázatok után a frontvonalon találja magát? ","shortLead":"A TV2 nemrég bemutatta A kiképzés című katonai valóságshowját, amely a Honvédelmi Minisztérium megbízásából készült és...","id":"20250312_duma-aktual-a-kikepzes-tv2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/185ba275-750c-44bf-af7c-71e9728f5e2b.jpg","index":0,"item":"e6b7b36e-1ff0-46db-8faf-23de4f35f5e4","keywords":null,"link":"/360/20250312_duma-aktual-a-kikepzes-tv2","timestamp":"2025. március. 12. 17:30","title":"Van, aki dominákhoz jár, van, aki wannabe katonának áll – így nem védte a hazát KAP és Ceglédi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07df406e-37a2-475b-8e8f-9301c456af77","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szövetségeseinkkel ennél jóval szigorúbb hangot szokott megütni a külügyminiszter.","shortLead":"Szövetségeseinkkel ennél jóval szigorúbb hangot szokott megütni a külügyminiszter.","id":"20250313_szijjarto-peter-tuzszunet-orosz-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07df406e-37a2-475b-8e8f-9301c456af77.jpg","index":0,"item":"a189e66b-c3a1-430f-b711-a8335857e730","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_szijjarto-peter-tuzszunet-orosz-elutasitas","timestamp":"2025. március. 13. 20:55","title":"Szijjártó szokatlanul szerényen kommentálta, hogy az oroszok elutasítják az ideiglenes tűzszüneti javaslatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Félelmetes erejével kompenzálja az idő múlását a Subaru Forester. Hiába a külső megújulás, kényelmi, szórakoztató és technikai fronton elmarad a versenytársaktól. Megteheti, hisz nincs még olyan hobbiterepjáró, amelyet ekkora élvezet lenne vezetni.
A beltér egyszerű, mondhatni subarus, a gagyi bajuszkapcsolók, a kék színű hátterűre festett ódivatú műszerórák, vagy a három egyen klímakapcsoló nem dobogtatja meg a szívet. Ezért is irányul minden tekintet a beépített Kenwood hifire. Nemcsak a vezető élvezheti a személyre és fülre szabható hangzásvilágot, hanem a kétzónás rendszer azt is lehetővé teszi, hogy függetlenül az első sorban szóló ráditól vagy jazz muzsikától, a gyerekek a fejtámlákba beépített monitoron mesefilmet nézzenek infra fülhallgatóval. A zene élménnyé alakítása mellett arra is képes a Kenwood csúcshifije, hogy külső rendszereket, például egy garázskapu-nyitót irányítson. A rendszer bővíthető, akár tolatókamera is beépíthető. A Garmin navigáció lehetne rugalmasabb is, nem tervez újra, ha alternatív útvonalion közelítenénk meg a célt,mindig az eredetire akar visszatéríteni. A cím beadása is bonyolult, az utcaneveknél nem kínálja fel az elérhető karaktereket, egyenként kell bepötyögni a betűket.
Bár unalmas a beltér, ebben a kocsiban egy másodpercig sem unatkozunk, ha jár a motor. Ha lenne rá hatalmam, csak boxert engednék autóba építeni. Még akkor is, ha ezeknek a világi élményeknek benzinben mérik az árát. Be kell vallani, a 300 kilométeres tesztelés során 11 liter benzinnel beérte, pedig nem kíméltem. Kis odafigyeléssel, normális tempóban 10 liter körüli fogyasztással lehet számolni. 230 lóerőtős SUV-tól nem is rossz.
Felező nincs a kocsiban, de nem kell megijedni, a szimmetrikus AWD összkerékhajtás nem hagy cserben semmilyen úton. Legyen murva, homok, földút, füves dombság, minden feladatot könnyedén teljesít. Persze a 215 milliméteres hasmagasság nem indít semmilyen őrültségre, csak olyan területre érdemes bemerészkedni be vele, amiről tudjuk, hogy teljesíteni fogja. A Symmetrical AWD rendszert eredetileg 1972-ben tervezte a Subaru. Lényege, hogy a váltómű, a meghajtás a kardántengelyhez és a hátsó differenciálmű egy vonalban helyezkedik el a motor mögött. Ez a különleges rendszer mindkét irányba szimmetrikus, kialakítása egyszerű, a többi összkerékhajtási rendszerrel összehasonlítva alacsonyan van a tömegközéppontja. Ha valamelyik kerék megcsúszna, az első és a hátsó tengely között a nyomaték automatikusan oszlik meg. Én csak aszfalton, murván, homokban, földúton és füvön próbáltam. Minden feladatot könnyedén teljesített. Persze a 215 milliméteres hasmagasság nem indított semmilyen őrültségre, csak olyan területre merészkedtem be vele, amiről tudtam, hogy teljesíteni fogja.
A Subaru Forester megújult és bármennyire szentségtörésnek is számít, a korábbi hosszú kombi formát felváltotta egy hosszú hobbiterepjáró sziluettje. A Forester jelentősen megnőtt, mint érzetre, mint metrikusan, masszív lett, mackós. Sokáig töprengtem kombinak nevezzem, vagy szabadidőautónak. A csomagtartó eldöntötte a kérdést. Bár a tetőív egyenesen fejeződik be, nem kupésan lejt, a poggyásznak nem marad sok hely. A kombik praktikumát is magában hordozza, de a Forester inkább SUV. A terepen kamatozó tulajdonságai is ebben erősítettek meg. És mi van a bődületes erővel? Nagyon vad, biztonságos és állatira férfias. Olyan hirtelen gyorsul, hogy garantált a rosszul lét, ezért kell egyedül vezetni. A magányos farkasok autója ez, igaz, kell egy kis kor, kell a tapasztalat, hogy ezt az egyszerű erőt maradéktalanul élvezhessük. A futómű kőkemény, a kormányzás direkt. Az úthibákon inkább kombiként viselkedik, felüt és nem átringat, mint egy terepjáró. A váltó precíz, bár az öt fokozat nagyon kevés. Rengeteg kellene még: egyes, kettes, hármas, négyes, ötös, hatos, hetes és a többi egészen a végtelenig, a kapcsolással járó rángások kéjes gyönyört okoznak, szinte fáj abbahagyni.
A gázpedál olyan érzékeny, mint egy hisztis kamaszlány, rögtön a csúcsra pörög. Eszméletlen a boxer hangja, hétezres fordulatszám fölött. Ilyenkor látjuk értelmét annak, mi célból van az autó orrán a felsőbbrendűséget hangsúlyozó hatalmas légbeömlő.
A Forester szíve a világszerte elismert, alacsony tömegközéppontot garantáló boxermotor. A szerkezetéből fakadóan sportos karakterű gép lineáris gyorsítóképességgel bír, agilisak a gázreakciói, illetve kis- és közepes fordulatszámon is tekintélyes a nyomatéka, hogy autópályán és terepen egyaránt meggyőző teljesítményt nyújthasson. A dugattyúk 180 fokos szöget zárnak be egymással a főtengely két oldalán. Legfontosabb előnye az alacsony vibráció (a V-motorral ellentétben a boxermotorban a dugattyúk kioltják az egymás által keltett rezgéseket. Az eredmény sokkal csendesebb és rezgésmentesebb utastér, valamint optimális vezetési kényelem), a jó rotációs egyensúly, s az a tény, hogy a motort a tömegközéppont csökkentése érdekében mélyebben lehet beépíteni az autóba, így sokkal kisebb a sodródási hajlam, és nagyobb a stabilitás.
Piros lámpánál viccesen ugrik ki, a kuplung felengedését követően padlógásznál felemelkedik az autó orra, felágaskodik a ménes és olyant ránt a kocsin, hogy a következő másodpercben már a következő lámpánál szagoljuk a gumi, a kuplung és a benzin szagát. A kanyarokat úgy veszi be, mintha terepasztalon matchboxokat tologatnánk: míg más autónál elvesszük a gázt kanyar előtt, a Foresterben adagoljuk, és a kijárati íven megtoljuk, hadd zúgjon. Így sikerült számos autópálya felhajtót úgy megközelíteni, hogy amikor a felhajtósávba értem, már 130 kilométer/órás sebességet mutatott az óra.
A versenysport által ihletett nagyon merev rugóstagos első felfüggesztést továbbfejlesztették a Forester számára. Hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztés található, amely garantálja, hogy az abroncsok folyamatosan tapadjanak az útfelülethez, így a lehető leghatékonyabban vihetik át a nyomatékot az útra. A széles nyomtáv nagyszerű ívmeneti jellemzőket eredményez, s a hosszú rugóutakkal együtt jó rugózási kényelmet biztosít. A hátsó futóműnek köszönhetően a raktér nagy maradhatott, a rugózás pedig folyamatosan finom és csöndes. A biztonságosabb menetteljesítmények amennyiben a jármű elér irányíthatóságának határaihoz, az összkerékhajtás nyomatékelosztója, a motor teljesítménycsökkentője, valamint a fékek az összes keréknél úgy működnek együtt, hogy az megfeleljen a rendszer által érzékelt veszély nagyságának. Valamennyi Foresterben található automatikus szintszabályozás a hátsó futóműben. Ha az autó hátulja a nehéz rakomány alatt leül, akkor az elindulás után a futómű automatikusan visszaáll az eredeti magasságra, hogy menet közben stabilabban viselkedhessen.
A turbós Forester alapára 8,59 millió forint, ezért silány szövetüléseket kapunk, nincs esőszenzor, sem xenonfény de még parkolóradar sem. Van viszont ülésfűtés, állandó világítás és adott egy izgalmas autó. Forestert legolcsóbban 6,6 millióért kapunk kétliteres benzinmotorral, a még újdonságnak számító dízel boxerrel szerelt változatok alapára egy millióval drágább ennél.
Tévhitet kell eloszlatnom: a Subaru név nem egyenértékű a boxermotorral és az állandó összkerékhajtással. A Justy egyiket sem tudja, viszont pompás kisautó. Tipikusan az a kocsi, amelyet használva szeret meg az ember. A kezdeti utálattól a rajongásközeli állapotig jutottam. A feleségemnek is nagyon bejött.
Nehéz kimondani, de egy igazi Subaru Imprezában ülhettem egy hetet. Igazi? Nekem az volt, de a rajongók arcán látni a fájdalmas csalódást, amint próbálják felfogni, hogy a mítosz és a hagyomány, az erő és a sport eme ikonja mennyire beleszürkült az ázsiai autópiac kínálatába.
A Legacyban egyesül a Subaru filozófia mindhárom tézise: modern, egyéni és bátor. Birtoklása kiváltság. Olyan cégvezetőknek ajánlott, akik minden áron győzni akarnak.
Friedrich Merznek sikerült egyezségre jutnia a Zöldekkel, megnyithatja az utat akár 1000 milliárd eurós új védelmi és infrastrukturális beruházások előtt.