Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ed90d9fb-b159-469e-886b-55a2be977286","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Éves és havi szinten is nőtt a kiskereskedelmi forgalom, de a kereskedelmi szövetség figyelmeztet, még nincs ok az örömre.","shortLead":"Éves és havi szinten is nőtt a kiskereskedelmi forgalom, de a kereskedelmi szövetség figyelmeztet, még nincs ok...","id":"20250606_kiskereskedelmi-forgalom-aprilis-ksh-statisztika-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed90d9fb-b159-469e-886b-55a2be977286.jpg","index":0,"item":"dade66f6-09ea-42d8-9a85-18aafc562c82","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_kiskereskedelmi-forgalom-aprilis-ksh-statisztika-gazdasag","timestamp":"2025. június. 06. 09:32","title":"Egyre többet költünk a boltokban, de ennek még nem lehet feltétlenül örülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ece49b26-97cb-45d0-a247-bc1e07c2140e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A média helyzetéről, az ellehetetlenítési törvény következményeiről írt átfogó beszámolót a francia lap.","shortLead":"A média helyzetéről, az ellehetetlenítési törvény következményeiről írt átfogó beszámolót a francia lap.","id":"20250606_Le-Monde-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ece49b26-97cb-45d0-a247-bc1e07c2140e.jpg","index":0,"item":"3263047d-25ce-4a0a-a799-cec25e991292","keywords":null,"link":"/360/20250606_Le-Monde-lapszemle","timestamp":"2025. június. 06. 07:30","title":"Le Monde: A magyar sajtó a hatalom ellenőrzése alatt áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9fe85d9-0cc5-4e3a-a23e-35b052abe282","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lassan eltelik egy év azóta, hogy a Huawei piacra dobta a Mate XT-t, az első telefont, amelyet két ponton is ki lehet nyitni – és össze lehet csukni. A jelek szerint a cégnél már gőzerővel dolgoznak az utódon.","shortLead":"Lassan eltelik egy év azóta, hogy a Huawei piacra dobta a Mate XT-t, az első telefont, amelyet két ponton is ki lehet...","id":"20250606_huawei-mate-xt-2-masodik-generacio-adatok-duplan-hajlithato-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9fe85d9-0cc5-4e3a-a23e-35b052abe282.jpg","index":0,"item":"fcda9b32-c377-4fa4-b4ed-dee7201dcfa5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_huawei-mate-xt-2-masodik-generacio-adatok-duplan-hajlithato-okostelefon","timestamp":"2025. június. 06. 16:33","title":"Megújulhat a Huawei forradalmi mobilja, ilyen lehet a hamarosan érkező, duplán hajlítható Mate XT 2","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4072dea-8829-44dd-9be7-533f0a5ed6ba","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Dodik Budapesten, az ukránok kisebbek és gyengébbek, de keményen oda tudnak vágni, hadban álló britek, illetve a Nagy Vita lehetséges kimenetelei. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Dodik Budapesten, az ukránok kisebbek és gyengébbek, de keményen oda tudnak vágni, hadban álló britek, illetve a Nagy...","id":"20250607_A-Trump-Musk-vita-csupan-izelito-a-jovobeli-katasztrofakbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4072dea-8829-44dd-9be7-533f0a5ed6ba.jpg","index":0,"item":"89fc110d-65a6-4141-9d25-2bb8495d9a62","keywords":null,"link":"/360/20250607_A-Trump-Musk-vita-csupan-izelito-a-jovobeli-katasztrofakbol","timestamp":"2025. június. 07. 09:59","title":"A Trump-Musk-vita csupán ízelítő a jövőbeli katasztrófákból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"472c251a-9d75-4d3f-9707-7649d0e6f54e","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Thomas Mann korának egyik, vagy a legnagyobb hatású írója volt. Settembrini, Naphta, Cippola, Leverkühn, József, Aschenbach és Kröger – kis- és nagyregényei alakjainak elhíresült mondatai mélyen beépültek a világ szellemi életébe. Súlyos konfliktusok kísérték végig az életét. Magyarországon volt olyan is, hogy átkozták, de kiadták, és olyan is, hogy magasztalták, de nem adták ki.","shortLead":"Thomas Mann korának egyik, vagy a legnagyobb hatású írója volt. Settembrini, Naphta, Cippola, Leverkühn, József...","id":"20250606_Thomas-Mann-1875-1955-150-eve-szuletett-nacizmus-masodik-vilaghaboru-jozsef-attila","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/472c251a-9d75-4d3f-9707-7649d0e6f54e.jpg","index":0,"item":"15b947c2-b909-4023-a60a-9aa510612b2b","keywords":null,"link":"/360/20250606_Thomas-Mann-1875-1955-150-eve-szuletett-nacizmus-masodik-vilaghaboru-jozsef-attila","timestamp":"2025. június. 06. 18:07","title":"Egy gyilkosság állította örökre a demokrácia mellé – 150 éve született Thomas Mann, aki utolsó németországi fellépésével is vihart kavart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48bfaeb8-e9c5-4a21-85af-c3141c42a7ac","c_author":"Urzinol","category":"brandchannel","description":"A nyári időszak sokak számára a szabadság, a könnyed bulik, a vízparti lazulás és a fesztiválok szezonja. A gondtalan pillanatok mögött azonban leselkedik egy gyakori, mégis sokszor elhanyagolt probléma: a köznyelvben felfázásnak hívott hólyaghurut, azaz a húgyúti fertőzés. Ez különösen a nők körében fordul elő, és nyáron még gyakoribb lehet, főleg, ha nem figyelünk oda néhány egyszerű, de fontos szempont betartására.","shortLead":"A nyári időszak sokak számára a szabadság, a könnyed bulik, a vízparti lazulás és a fesztiválok szezonja. A gondtalan...","id":"20250528_tunetmentes-fesztivalszezon-hugyuti-fertozes-urzinol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48bfaeb8-e9c5-4a21-85af-c3141c42a7ac.jpg","index":0,"item":"6f82ba2a-0d3f-4ffc-abf4-72e5cea43c32","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250528_tunetmentes-fesztivalszezon-hugyuti-fertozes-urzinol","timestamp":"2025. június. 06. 07:30","title":"Legyen tünetmentes a fesztiválszezon! Így kerülhető el a húgyúti fertőzés nyáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Urzinol","c_partnerlogo":"13bb1707-7561-455d-b384-3e2a71ec9e0f","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"37fb3064-a148-45f8-807a-7d469ddcb45f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Autizmus spektrumzavarral élő gyerekek felkészítése az orvosi vizsgálatokra, a mentális egészséget támogató érzelmi naplós app, valamint míg a fiatal lányok pályaválasztását segítő megoldás – ez volt a három legjobb ötlet a Samsung és EdisonKids ötödik éve megtartott innovációs pályázatán. Ami a legjobb, hogy a Megoldások a holnapért című verseny ötletei a középiskolás generációtól jönnek.","shortLead":"Autizmus spektrumzavarral élő gyerekek felkészítése az orvosi vizsgálatokra, a mentális egészséget támogató érzelmi...","id":"20250607_megoldasok-a-holnapert-donto-samsung-edisonkids-dijazottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37fb3064-a148-45f8-807a-7d469ddcb45f.jpg","index":0,"item":"a4cf661b-acd3-4dee-b3e3-5c0d48479523","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_megoldasok-a-holnapert-donto-samsung-edisonkids-dijazottak","timestamp":"2025. június. 07. 18:03","title":"Mit találnak ki manapság a 14-18 évesek azért, hogy jobban éljenek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ac9ec2f-c87e-4f0a-91c3-9e9730b3fe1b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Radoslaw Sikorskit márciusban kisemberezte le a Tesla-vezér, a lengyel politikus pedig türelmesen kivárta a legjobb alkalmat a visszavágásra.","shortLead":"Radoslaw Sikorskit márciusban kisemberezte le a Tesla-vezér, a lengyel politikus pedig türelmesen kivárta a legjobb...","id":"20250606_sikorski-musk-visszavago-trump-politika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ac9ec2f-c87e-4f0a-91c3-9e9730b3fe1b.jpg","index":0,"item":"78883402-060a-4c39-a87a-eae8080353e4","keywords":null,"link":"/vilag/20250606_sikorski-musk-visszavago-trump-politika","timestamp":"2025. június. 06. 08:03","title":"Beszólt a lengyel külügyminiszter Elon Musknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2008-ban a károsanyag-kibocsátás csökkentése, illetve a biztonság fejlesztése volt az autógyártók legfontosabb fejlesztési szempontja. Nézzük a legújabb technikai újításokat.
Ennek köszönhetően az egyre kisebb motorok (downsizing), az elektromos meghajtás és a NOx-katalizátorok egyre nagyobb jelentőséget kaptak. A biztonságról a kamerákkal kiegészített berendezések, az intelligens fény- és futómű-szabályozás, valamint az autók közötti kommunikációs rendszerek gondoskodtak tavaly.
Downsizing - Ahhoz, hogy kellő hatást érjünk el az autópiacon, egyszerűen újra fel kell találnunk az autógyártást – mondta Dieter Zetsche, a Mercedes-Benz első embere. Mindenekelőtt azonban a belsőégésű motorok dominálnak egyelőre. Természetesen nem a régi formában, hanem új recepttel, ami nem más, mint a downsizing. Vagyis: kevesebb hengert alkalmaznak, kisebb hengerűrtartalommal, csökkentett belső súrlódással, kis fogyasztással, alacsony szén-dioxid-kibocsátással.
A kis hengerűrtartalmú benzinmotort közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel, modern feltöltővel és fejlett vezérlőelektronikával látják el, így a kisebb hengerűrtartalom ellenére nem csökken a teljesítmény. A modern, korszerű dízelmotorokat részecskeszűrővel szerelik fel. A legújabbak már az Euro 5-ös normát is teljesítik. A részecskeszűrőkön (DPF) kívül Denox-katalizátorral is ellátják ezeket, mert a dízelmotor sajátossága, hogy bár kevesebbet fogyaszt, mégis jobban szennyezi a környezetet. Ez a speciális katalizátor összegyűjti a veszélyes gázokat, majd egy rövid oxidációs folyamat során ártalmatlan nitrogénné és oxigénné alakítja át. Egy ilyen speciális NOx-kataliztor van már például a BMW 330d-ben, amely már a 2014-ben életbe lépő Euro 6 határértékeinek is megfelel. Idén az Audi Q7 3.0 TDI is hasonlóan tiszta lesz.
Hibrid modellek A környezetbarát utazáshoz a Toyota az új Priust, a Honda a hibrid Civic mellett az Insight-ot kínálja. Számos európai és amerikai gyártó követi a japán utat: kombinálják a belső égésű és az elektromos motorokat. A GM tavaly két hibrid modellt is a piacra dobott, pár éven belül nálunk is fut majd a BMW X6 Active Hibrid, valamint a Mercedes-Benz ML 450 hibrid. 2012-ben az S-osztály, négy hengeres dízel-elektromotoros meghajtással jön a piacra. A Start/Stop technikának köszönhetően átlagos fogyasztása 7,9 liter lesz.
Elektromos autók Szinte üzemanyag nélkül, és így igen olcsón közlekedhetünk az úgynevezett e-autókkal. Egyre több fut az európai utakon, ám, hogy az egyszeri példányoktól mikor jutunk el a szériagyártásig, az egyelőre a jövő zenéje. Hátrányuk a rövid hatótávolság. A litium-ionos akkumulátorok ugyanis nem tudják önmagukat feltölteni menet közben és így sok energiát fogyasztanak. Működő alternatívát kínál viszont a Tesla Roadster. Már tesztelik az USA-ban, Németországban és Angliában az elektromos hajtású Mini E-t, valamint Berlinben az elektromos smart-ot.
Kamera és kommunikáció Mennyivel is lehet itt menni? – kérdezgetik sokszor a vezetők. Mostantól azonban már nem kell ezeket a kérdéseket feltenni maguknak, hiszen a hetes BMW-ben vagy az Opel Insigniában már elérhető tartozéknak számít a kamerás közlekedési táblafelismerő berendezés. Az éjjellátó berendezések (Mercedes-Benz, BMW) szintén jelentősen megkönnyítik a vezetést. Ennek köszönhetően valószínűleg jelentősen csökken majd a gyalogos balesetek száma, hiszen a kijelzőn az árnyalakok is megjelennek. Az intelligens világítás is sokat segíthet: hiszen az új Insigniában például az út és az időjárási viszonyokhoz alkalmazkodik a fényszóró, de a BMW is használ automata távolsági fényt, az új Avensisnek is fejlett az intelligens világítási rendszere.
Balesetmegelőzés Az automatikus követési távolság, automatikus vészfékezés, sávtartó asszisztens, kanyarkövető fényszórók ma már tucatnyi márka több tucatnyi autójában elérhető. 2008-ban elterjedésük mellett tovább is fejlődtek. Az új Mercedes-Benz E-osztály a veszély felismerését követően 0,6 másodperc alatt avatkozik be egy esetleges baleset elkerülése érdekében vészfékezéssel. A Volvo XC 60-ban szériatartozék a City Safety koccanásgátló rendszer. A Mercedes-Benz E-osztály a vezetési stílusból, az utazás idejéből, és a tényleges időből képes kiszámítani a vezető fáradtsági mutatóját. A biztonságos vezetés csúcsa azonban az autók közötti kommunikáció lesz. Egy WLAN-hálózatban a sofőr látja a dugóban várakozókat, a szellemautókat (autópályán, egyirányú forgalomban rossz irányban közlekedőket), vagy akár megkülönböztető jelzésekkel közlekedő autókat.
A 2012-re ígért rendszereket tesztelik már az európai gyártók is, összesen 500 járműben. Eddig a legjobb eredményeket a holland navigációs rendszereket gyártó TomTom cég tudott felmutatni. Itt már a navigációs rendszerek jelzik a dugókat és az úthibákat.
Elektronika 30 éve az ABS megjelenése óta az elektronikának igen fontos szerepe van az autóknál. Optimális biztonság, dinamikus kormányzás és a lehető legnagyobb komfort a cél. Mindezt pedig nem külön-külön berendezésekkel, hanem egy összefüggő rendszer segítségével lehet elérni. Vagyis a motorirányítás, a fékezés, a kormányzás, a rugózás mind egy összefüggő rendszer részei. Ehhez hasonló rendszert használ BMW a hetes szériában. De természetesen az Opel, a Volkswagen és még jó néhány felső kategóriás jármű alkalmazza már az egymással szinkronban működő különböző biztonsági berendezéseket.
Sok autóvezetőt szinte már megrémiszt a járművébe szerelt elektronika. Az intelligens segítőrendszerek, a beépített navigációs rendszerek, a számtalan szenzor nemcsak megmutatja a helyes irányt, hanem képes elkerülni a balesetet, lát a sötétben és még az sofőr izzadtságát is felszárítja.
Az intelligens autók - melyeket szenzorokkal és fedélzeti számítógéppel láttak el, hogy elkerüljék a közlekedési dugókat - üzemanyag gazdálkodás szempontjából felveszik a versenyt a hibrid járművekkel – állítják ausztrál mérnökök.
A becsapódó autóajtók kora hamarosan véget ér. Ráadásul az ajtó kinyitásakor keletkezett kisebb fényezési sérüléseket is elkerülhetjük a jövőben. Legalábbis a Kiekert – alkatrész beszállító cég – ezt állítja.
Mi lenne a legjobb módszer az ütközés elkerülésére alkalmas technológiák fejlesztésére, ha nem a természet világában előforduló akadályérzékelők utánzása? Például a méheké.