Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"124839aa-beef-4b70-b7f0-a0bd5b583341","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A GVH szerint nőtt az Árfigyelő felhasználóinak száma. A nyilvános adatok ezt nem támasztják alá. A GVH szerint az Árfigyelő nagy segítség a magyar családoknak – az oldal havi szinten 50 ezer körüli felhasználót vonz, miközben a Lidl honlapját például 2,5 millió körüli felhasználó látogatja.","shortLead":"A GVH szerint nőtt az Árfigyelő felhasználóinak száma. A nyilvános adatok ezt nem támasztják alá. A GVH szerint...","id":"20250211_gvh-arverseny-inflacio-arfigyelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/124839aa-beef-4b70-b7f0-a0bd5b583341.jpg","index":0,"item":"a957c4f4-d62f-4fc4-86e2-b4ccbd2cdf65","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_gvh-arverseny-inflacio-arfigyelo","timestamp":"2025. február. 11. 15:18","title":"Fokozódik az árverseny – közölte a GVH, miután az infláció repülőrajtot vett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Arra kíváncsi, hogy az USAID kiket támogatott Szlovákiában, és szívesen találkozna is a milliárdossal.","shortLead":"Arra kíváncsi, hogy az USAID kiket támogatott Szlovákiában, és szívesen találkozna is a milliárdossal.","id":"20250210_robert-fico-elon-musk-szlovakia-usaid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86.jpg","index":0,"item":"4662f70b-9572-4187-a87c-8d30886e3d0a","keywords":null,"link":"/vilag/20250210_robert-fico-elon-musk-szlovakia-usaid","timestamp":"2025. február. 10. 17:17","title":"Fico levélben tudakolja Elon Musktól, hogy milyen amerikai pénzek mentek szlovákiai civileknek és újságíróknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b16cd3e5-11ec-4e38-bcf0-178aa4b11a34","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy nemzetközi kutatócsoport arra volt kíváncsi, milyen döntéseket hoz a mesterséges intelligencia, ha olyan érzésekkel szembesül, mint az öröm vagy a fájdalom. Egyáltalán, hogyan fogja fel ezeket?","shortLead":"Egy nemzetközi kutatócsoport arra volt kíváncsi, milyen döntéseket hoz a mesterséges intelligencia, ha olyan érzésekkel...","id":"20250210_mesterseges-intelligencia-fajdalom-erzet-kiserlet-reakcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b16cd3e5-11ec-4e38-bcf0-178aa4b11a34.jpg","index":0,"item":"1b01757d-2eb0-4c1f-8ad4-9dc1589fb0d5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_mesterseges-intelligencia-fajdalom-erzet-kiserlet-reakcio","timestamp":"2025. február. 10. 09:03","title":"Fájdalmat okoztak a mesterséges intelligenciának – gondolták: mi baj lehet a kegyetlenkedésből?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cba4bbf-fe59-4e35-8d4a-bc569472cfb1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az első randin nem mindegy, ki fizet, de a párválasztási döntésekben keveseket érdekel a másik anyagi helyzete. Aztán a kapcsolatban a pénzen megy a legtöbb vita. A magyarok harmada havonta vagy gyakrabban veszekszik a pénz miatt.","shortLead":"Az első randin nem mindegy, ki fizet, de a párválasztási döntésekben keveseket érdekel a másik anyagi helyzete. Aztán...","id":"20250211_parkapcsolat-anyagiak-penz-fontossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cba4bbf-fe59-4e35-8d4a-bc569472cfb1.jpg","index":0,"item":"f1410b82-b85e-47cb-ada3-bc058b3dea82","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_parkapcsolat-anyagiak-penz-fontossag","timestamp":"2025. február. 11. 11:59","title":"Fontos a pénz a párkapcsolatban? Az elején igen, aztán nem, majd megint igen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Alig érzékelhető árcsökkenéssel indul a hét. ","shortLead":"Alig érzékelhető árcsökkenéssel indul a hét. ","id":"20250210_benzinar-dizelar-februar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7.jpg","index":0,"item":"3e7752ff-c04a-42ef-bbc9-b13c722848dc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_benzinar-dizelar-februar","timestamp":"2025. február. 10. 12:06","title":"Olcsóbb lesz néhány forinttal a dízel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b00ca776-116d-4c6a-87e2-8936a97111eb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A NAV szerint 10 milliárdos kárt okoztak, de sajtóértesülések szerint akár ennek duplája is lehet az a magyar államot ért veszteség, amit egy több száz cégből álló csővezetékes gázkereskedelmi hálózat cégeivel nyúlhatott le két magyar, gázpiacon jártas vállalkozó.","shortLead":"A NAV szerint 10 milliárdos kárt okoztak, de sajtóértesülések szerint akár ennek duplája is lehet az a magyar államot...","id":"20250210_gazkereskedelem-afacsalas-gyanuja-nav-tartozas-ceghalo-gazdasagi-buncselekmeny-hetzig-trade-kft-strada-energia-kft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b00ca776-116d-4c6a-87e2-8936a97111eb.jpg","index":0,"item":"9359a486-41b7-4736-ae7d-f446c818b31a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_gazkereskedelem-afacsalas-gyanuja-nav-tartozas-ceghalo-gazdasagi-buncselekmeny-hetzig-trade-kft-strada-energia-kft","timestamp":"2025. február. 10. 07:55","title":"20 milliárdnyi áfát szippanthatott ki csöves céghálón keresztül két gázos vállalkozó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90faf45b-7a0b-409c-a8b6-b6d151af8dd5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az orosz kormány a nyilvánosságra kerülő jelentésben amiatt aggodalmaskodik, hogy a szankciók éket vernek Oroszország és szomszédjai közé.","shortLead":"Az orosz kormány a nyilvánosságra kerülő jelentésben amiatt aggodalmaskodik, hogy a szankciók éket vernek Oroszország...","id":"20250211_oroszorszag-vlagyimir-putyin-turk-tanacs-kirgizisztan-kazahsztan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90faf45b-7a0b-409c-a8b6-b6d151af8dd5.jpg","index":0,"item":"85c6bc98-a85f-4ece-bf14-5ca2e22f68bc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_oroszorszag-vlagyimir-putyin-turk-tanacs-kirgizisztan-kazahsztan","timestamp":"2025. február. 11. 05:38","title":"Oroszország a Türk Tanácstól félti befolyását egy kiszivárgott kormányzati dokumentum szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c34f6f1-492f-493a-88d7-d8dc6e373aa3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az intézménybe az álláshirdetések szerint több osztályvezető főorvost is keresnek.","shortLead":"Az intézménybe az álláshirdetések szerint több osztályvezető főorvost is keresnek.","id":"20250211_mezotur-korhaz-szuleszet-orvoshiany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c34f6f1-492f-493a-88d7-d8dc6e373aa3.jpg","index":0,"item":"e0eb1438-04e0-42c1-abd8-87176250f7b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_mezotur-korhaz-szuleszet-orvoshiany","timestamp":"2025. február. 11. 11:46","title":"Márciustól nem lehet szülni a mezőtúri kórházban orvoshiány miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2008-ban a károsanyag-kibocsátás csökkentése, illetve a biztonság fejlesztése volt az autógyártók legfontosabb fejlesztési szempontja. Nézzük a legújabb technikai újításokat.
Ennek köszönhetően az egyre kisebb motorok (downsizing), az elektromos meghajtás és a NOx-katalizátorok egyre nagyobb jelentőséget kaptak. A biztonságról a kamerákkal kiegészített berendezések, az intelligens fény- és futómű-szabályozás, valamint az autók közötti kommunikációs rendszerek gondoskodtak tavaly.
Downsizing - Ahhoz, hogy kellő hatást érjünk el az autópiacon, egyszerűen újra fel kell találnunk az autógyártást – mondta Dieter Zetsche, a Mercedes-Benz első embere. Mindenekelőtt azonban a belsőégésű motorok dominálnak egyelőre. Természetesen nem a régi formában, hanem új recepttel, ami nem más, mint a downsizing. Vagyis: kevesebb hengert alkalmaznak, kisebb hengerűrtartalommal, csökkentett belső súrlódással, kis fogyasztással, alacsony szén-dioxid-kibocsátással.
A kis hengerűrtartalmú benzinmotort közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel, modern feltöltővel és fejlett vezérlőelektronikával látják el, így a kisebb hengerűrtartalom ellenére nem csökken a teljesítmény. A modern, korszerű dízelmotorokat részecskeszűrővel szerelik fel. A legújabbak már az Euro 5-ös normát is teljesítik. A részecskeszűrőkön (DPF) kívül Denox-katalizátorral is ellátják ezeket, mert a dízelmotor sajátossága, hogy bár kevesebbet fogyaszt, mégis jobban szennyezi a környezetet. Ez a speciális katalizátor összegyűjti a veszélyes gázokat, majd egy rövid oxidációs folyamat során ártalmatlan nitrogénné és oxigénné alakítja át. Egy ilyen speciális NOx-kataliztor van már például a BMW 330d-ben, amely már a 2014-ben életbe lépő Euro 6 határértékeinek is megfelel. Idén az Audi Q7 3.0 TDI is hasonlóan tiszta lesz.
Hibrid modellek A környezetbarát utazáshoz a Toyota az új Priust, a Honda a hibrid Civic mellett az Insight-ot kínálja. Számos európai és amerikai gyártó követi a japán utat: kombinálják a belső égésű és az elektromos motorokat. A GM tavaly két hibrid modellt is a piacra dobott, pár éven belül nálunk is fut majd a BMW X6 Active Hibrid, valamint a Mercedes-Benz ML 450 hibrid. 2012-ben az S-osztály, négy hengeres dízel-elektromotoros meghajtással jön a piacra. A Start/Stop technikának köszönhetően átlagos fogyasztása 7,9 liter lesz.
Elektromos autók Szinte üzemanyag nélkül, és így igen olcsón közlekedhetünk az úgynevezett e-autókkal. Egyre több fut az európai utakon, ám, hogy az egyszeri példányoktól mikor jutunk el a szériagyártásig, az egyelőre a jövő zenéje. Hátrányuk a rövid hatótávolság. A litium-ionos akkumulátorok ugyanis nem tudják önmagukat feltölteni menet közben és így sok energiát fogyasztanak. Működő alternatívát kínál viszont a Tesla Roadster. Már tesztelik az USA-ban, Németországban és Angliában az elektromos hajtású Mini E-t, valamint Berlinben az elektromos smart-ot.
Kamera és kommunikáció Mennyivel is lehet itt menni? – kérdezgetik sokszor a vezetők. Mostantól azonban már nem kell ezeket a kérdéseket feltenni maguknak, hiszen a hetes BMW-ben vagy az Opel Insigniában már elérhető tartozéknak számít a kamerás közlekedési táblafelismerő berendezés. Az éjjellátó berendezések (Mercedes-Benz, BMW) szintén jelentősen megkönnyítik a vezetést. Ennek köszönhetően valószínűleg jelentősen csökken majd a gyalogos balesetek száma, hiszen a kijelzőn az árnyalakok is megjelennek. Az intelligens világítás is sokat segíthet: hiszen az új Insigniában például az út és az időjárási viszonyokhoz alkalmazkodik a fényszóró, de a BMW is használ automata távolsági fényt, az új Avensisnek is fejlett az intelligens világítási rendszere.
Balesetmegelőzés Az automatikus követési távolság, automatikus vészfékezés, sávtartó asszisztens, kanyarkövető fényszórók ma már tucatnyi márka több tucatnyi autójában elérhető. 2008-ban elterjedésük mellett tovább is fejlődtek. Az új Mercedes-Benz E-osztály a veszély felismerését követően 0,6 másodperc alatt avatkozik be egy esetleges baleset elkerülése érdekében vészfékezéssel. A Volvo XC 60-ban szériatartozék a City Safety koccanásgátló rendszer. A Mercedes-Benz E-osztály a vezetési stílusból, az utazás idejéből, és a tényleges időből képes kiszámítani a vezető fáradtsági mutatóját. A biztonságos vezetés csúcsa azonban az autók közötti kommunikáció lesz. Egy WLAN-hálózatban a sofőr látja a dugóban várakozókat, a szellemautókat (autópályán, egyirányú forgalomban rossz irányban közlekedőket), vagy akár megkülönböztető jelzésekkel közlekedő autókat.
A 2012-re ígért rendszereket tesztelik már az európai gyártók is, összesen 500 járműben. Eddig a legjobb eredményeket a holland navigációs rendszereket gyártó TomTom cég tudott felmutatni. Itt már a navigációs rendszerek jelzik a dugókat és az úthibákat.
Elektronika 30 éve az ABS megjelenése óta az elektronikának igen fontos szerepe van az autóknál. Optimális biztonság, dinamikus kormányzás és a lehető legnagyobb komfort a cél. Mindezt pedig nem külön-külön berendezésekkel, hanem egy összefüggő rendszer segítségével lehet elérni. Vagyis a motorirányítás, a fékezés, a kormányzás, a rugózás mind egy összefüggő rendszer részei. Ehhez hasonló rendszert használ BMW a hetes szériában. De természetesen az Opel, a Volkswagen és még jó néhány felső kategóriás jármű alkalmazza már az egymással szinkronban működő különböző biztonsági berendezéseket.
Sok autóvezetőt szinte már megrémiszt a járművébe szerelt elektronika. Az intelligens segítőrendszerek, a beépített navigációs rendszerek, a számtalan szenzor nemcsak megmutatja a helyes irányt, hanem képes elkerülni a balesetet, lát a sötétben és még az sofőr izzadtságát is felszárítja.
Az intelligens autók - melyeket szenzorokkal és fedélzeti számítógéppel láttak el, hogy elkerüljék a közlekedési dugókat - üzemanyag gazdálkodás szempontjából felveszik a versenyt a hibrid járművekkel – állítják ausztrál mérnökök.
A becsapódó autóajtók kora hamarosan véget ér. Ráadásul az ajtó kinyitásakor keletkezett kisebb fényezési sérüléseket is elkerülhetjük a jövőben. Legalábbis a Kiekert – alkatrész beszállító cég – ezt állítja.
Mi lenne a legjobb módszer az ütközés elkerülésére alkalmas technológiák fejlesztésére, ha nem a természet világában előforduló akadályérzékelők utánzása? Például a méheké.