Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök interjút adott az Ötnek, ahol Hont András kérdezte. Rogán Antal, az orosz-ukrán háború, Donald Trump és Magyar Péter is szóba került.","shortLead":"A miniszterelnök interjút adott az Ötnek, ahol Hont András kérdezte. Rogán Antal, az orosz-ukrán háború, Donald Trump...","id":"20250417_orban-interju-ot-hont-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ea9220b-755f-438f-9a36-4b9422888010.jpg","index":0,"item":"746d8148-269c-4d9f-9ac2-8a8df4479820","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_orban-interju-ot-hont-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 20:42","title":"Orbán: A Matolcsy Ádám garázsában álló sportkocsikról készült fotók jogosan háborítják fel az embereket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","shortLead":"Egy erdőrezervátumnak jelölt tölgyesről van szó.","id":"20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/197ee5ed-2abd-48fa-a0dd-88aea6616597.jpg","index":0,"item":"d263ccf7-ff72-4efd-9e92-aa70d98025e6","keywords":null,"link":"/zhvg/20250418_tarvagas-alfold-nyirierdo","timestamp":"2025. április. 18. 13:02","title":"Tarvágás volt az Alföld egyik legérintetlenebb erdőjében – három hektár tűnt el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig a vásáriroda vezetője, Hollósy István könyvet publikált „Visszapillantás a Budapesti Nemzetközi Vásár két évtizedes múltjára” címmel. Ebből is látszik, hogy a BNV életkora bizonytalanabb, mint egy primadonnáé. Minden aktuális hatalom a maga dicsőségét demonstrálta a Budapesti Nemzetközi Vásárral, amely az üzletemberek számára üzleti, a milliós tömegek számára szórakozási és ámulási lehetőség volt. Itt tátotta rá a száját először a nép a rádióra, a televízióra, a csuklós buszra, a Coca-Colára, az autócsodákra – mikor mire.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig...","id":"20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec.jpg","index":0,"item":"41c10186-dc63-4158-9a29-153c0bc274d4","keywords":null,"link":"/360/20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","timestamp":"2025. április. 18. 17:20","title":"Az állami hiúság vására – A Budapesti Nemzetközi Vásár rezsimeken átívelő 100 (vagy több) éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5184daa1-9007-456e-8542-dce771e558ee","c_author":"HVG","category":"360","description":"Marie és Lionel Liminana munkássága a kísérleti elektronikától a filmzenén át a bizarr rockig terjed. ","shortLead":"Marie és Lionel Liminana munkássága a kísérleti elektronikától a filmzenén át a bizarr rockig terjed. ","id":"20250418_hvg-The-Liminanas-Faded-zene-lemez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5184daa1-9007-456e-8542-dce771e558ee.jpg","index":0,"item":"5f8daad5-0111-4772-ab17-75794e606c68","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-The-Liminanas-Faded-zene-lemez","timestamp":"2025. április. 18. 15:40","title":"Kiváló vendégek szerepelnek a The Liminanas új dupla albumán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Talán nem véletlenül húsvét előtt jött a figyelmeztetés.","shortLead":"Talán nem véletlenül húsvét előtt jött a figyelmeztetés.","id":"20250417_Tobbmillios-koveteles-es-behajtas-is-lehet-a-vege-ha-valaki-ittasan-okoz-balesetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50.jpg","index":0,"item":"504a14c0-aea7-4b91-809f-e6f1ecd9fa76","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Tobbmillios-koveteles-es-behajtas-is-lehet-a-vege-ha-valaki-ittasan-okoz-balesetet","timestamp":"2025. április. 17. 18:34","title":"Többmilliós követelés és behajtás is lehet a vége, ha valaki ittasan okoz balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Az energiaválság előtti kamatszintekre kellene visszatérni a banki különadó csökkentéséhez, ami a mostani szint megfelezését jelentené.","shortLead":"Az energiaválság előtti kamatszintekre kellene visszatérni a banki különadó csökkentéséhez, ami a mostani szint...","id":"20250417_banki-kulonado-kivezetese-kamatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749.jpg","index":0,"item":"1fd1a622-d2a1-469e-aad4-aa64c75cc5e2","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_banki-kulonado-kivezetese-kamatok","timestamp":"2025. április. 17. 16:48","title":"Bejelentette a kormány, mi kell a banki különadó kivezetéséhez, és nem egyhamar fogják ezt elérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ffb3fc4-5573-410f-9609-f6098d9f2e4e","c_author":"Proktis-M ","category":"brandchannel","description":"Az aranyér hiába számít népbetegségnek, mivel kellemetlen és kényelmetlen helyen van, az indokoltnál sokkal kevesebbet beszélünk róla. A várandósság vagy a szülés miatt kialakult aranyérre ez fokozottan igaz. Cikkünkben összeszedtük, mit érdemes tudni az ebben az időszakban kialakult betegségről.","shortLead":"Az aranyér hiába számít népbetegségnek, mivel kellemetlen és kényelmetlen helyen van, az indokoltnál sokkal kevesebbet...","id":"20250319_varandossag-alatt-aranyer-proktis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ffb3fc4-5573-410f-9609-f6098d9f2e4e.jpg","index":0,"item":"f50775c0-aae9-4785-b03e-b8f390395830","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250319_varandossag-alatt-aranyer-proktis","timestamp":"2025. április. 18. 19:30","title":"Szinte mindenki küzd vele, mégsem szólnak előre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proktis-M","c_partnerlogo":"a0e2b63f-e8d5-4c40-b3e8-aaa57a007b03","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7dcc8253-4e4d-4a87-8fe0-ed76de72a777","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ország búcsút intett a Barátság vezetéknek.","shortLead":"Az ország búcsút intett a Barátság vezetéknek.","id":"20250417_csehorszag-oroszorszag-koolaj-baratsag-vezetek-levalas-transalpine","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dcc8253-4e4d-4a87-8fe0-ed76de72a777.jpg","index":0,"item":"9d715a96-548e-4038-b5aa-aeb1a34aa4dc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_csehorszag-oroszorszag-koolaj-baratsag-vezetek-levalas-transalpine","timestamp":"2025. április. 17. 12:58","title":"Csehország teljesen levált az orosz olajról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Húsz új autót vett, kilenc használtat eladott, ötöt bérelt, ezekkel együtt 2008-ban összesen 380 személygépkocsit kezelt a 2006-ban hivatalosan az állam autóinak üzemeltetésére létrehozott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF).
Az állami szervezeteknek, vagyis egyebek között a minisztériumoknak, főhatóságoknak azonban nem kötelező a szervezetnél tartaniuk az autóikat, így például 2008-ban a Honvédelmi és a Külügyminisztérium – a kormányszóvivői iroda megfogalmazásában – „speciális feladataiból adódóan nem integrálta”, vagyis már nem adta át járműveit a KSZF-nek. Korábban nyilván még nem tudták speciálisnak a feladataikat, így 2007-ben az államiautó-kezelő az övékéivel együtt 459 autót üzemeltetett, 2008-at viszont már csak 364-gyel kezdte.
A kezelőszervezet által üzemeltetett autók zöme, 349 darab a saját tulajdona, hét bérelt, 24 minisztériumoké. A KSZF-fel szerződött állami szervezetek ezek közül válogathatnak, s csak akkor vásárolhatnak saját járművet, ha a központi állományban nincs megfelelő kategóriájú járgány, s annak beszerzésére a kezelőszervezetnek keretmegállapodása sincs valamely autókereskedővel (2009-ben 114 Skoda Fabiára szól a keretmegállapodás, s ezekre nem minisztériumi, hanem más állami és önkormányzati intézmények áprilisig 24 millió forint értékben jelentettek be igényt).
A minisztériumok 2008-ban összesen húsz esetben találták úgy, hogy a KSZF-gépjárműparkban nincs megfelelő műszaki állapotú jármű a jogosult vezetőik számára, így ennyi autót maguk adtak be üzemeltetésre (a környezetvédelmi és vízügyi tárca pedig 2009-ben további tíz saját hibrid Honda Civicet és két hibrid Lexus GS450h-t). A pénzügyminiszter elhíresült 2008 végi gépkocsivásárlása kapcsán a kormányszóvivői iroda tartja magát akkori álláspontjához, hogy tudniillik abban semmi kivetnivaló sincs. Mint újólag elmondták, a miniszter autója nagyon lestrapált volt már – jóval többet futott, mint a KSZF-autók átlaga –, a KSZF-nek pedig nem állt a rendelkezésére másik megfelelő autó, ráadásul még azelőtt bízták meg a vámparancsnokságot az autó beszerzésével, mielőtt a miniszterelnök utasította az állami szerveket, hogy ezentúl ne vásároljanak autókat.
Az állami szervezeti vezetőknek jogukban áll ugyan a 136/2006. kormányrendelet szerint járó jármű helyett alacsonyabb kategóriájú és felszereltségű autót kérniük, erre csak kevés példa akad: nyolc szakállamtitkár és egy államtitkár igényelt és kapott eddig kisebb autót, mint amilyen a beosztásához járna. Mint a KSZF-nél megtudtuk, akár miniszter vagy államtitkár is használhat tesztautót – ezt semmilyen jogszabály nem tiltja –, de ilyenről nincs tudomásuk.
A kormányszóvivői iroda tájékoztatása szerint 2008-ban a KSZF maga csak „a legszükségesebb esetben” szerzett be autót – egy-egy használt Audi A6-ot és Volkswagen Passatot – a minisztériumok számára, összesen 20 millió forintért, az egyiket a Miniszterelnöki Hivatalnak, a másikat a Pénzügyminisztériumnak. Az öt bérelt autó közül a 3 literes, TDI-motoros Audi A6-osért havonta nettó 300 ezret, a 3,2 literes, benzinmotoros A6-osért pedig 320 ezer forintot kell fizetni. A bérleti díjnak része az üzemeltetési díj (ennek alkotóelemeiről lásd a 15. oldalon), az államiautó-kezelő csupán az üzemanyagköltséget és az úthasználati díjat fizeti.
Gépjárműpark (Oldaltörés)
A KSZF-autók átlagkora 2008-ban 5,8 év volt, vagyis 2007-hez képest a járműpark alig fél évet öregedett, az átlagos futásteljesítmény pár ezer híján 160 ezer kilométer, ami csaknem 29 ezerrel több a megelőző évi értéknél. Tízből hét jármű teljesített már többet 100 ezer kilométernél, 88 autó 100–200 ezer kilométert futott, 27 pedig túljutott 300 ezren is. Nem cserélték még le a „rekorder” tartalék autót, az immár 463 ezer kilométert futott használt Audi A6-ost sem, de pozícióját veszélyezteti egy szintén tartalék autó Volkswagen Passat, amely 2009-ig összesen 421 ezer kilométert tett már meg.
Az állami autópark továbbra is rendkívül vegyes összetételű, a legtöbb autó – csaknem 180 – Volkswagen, aztán a Skoda és az Opel jön. Kategóriák szerint csoportosítva a felsőközéposztályban 46 Audi A6-ost, 13 – még az ezredfordulón beszerzett – Saab 9-5-öst, nyolcvan Volkswagen Passatot és 31 Ford Mondeót használnak. A legtöbb modell középkategóriás: hetven-hetven Opel Astra és Skoda Octavia, nyolcvan Volkswagen Bora. Tíz – Fiat, Seat és Suzuki márkájú – kishaszonjármű is található a minisztériumi autóparkban.
Az összes járműből 77 tartalék, ezekből 33 közép-, 44 pedig felső-középkategóriás. A tartalékállományban vannak a kulcsos autók is, amelyeket nem vezető beosztású minisztériumi dolgozók alkalmanként kaphatnak meg.
2009-ben a KSZF a megelőző évinél csaknem 111,1 millió forinttal többet költött az autópark fenntartására, üzemeltetésére, összesen nettó 811,2 millió forintot (a KSZF a tárcák költségvetésében az autóüzemeltetésre elkülönített előirányzattal gazdálkodik, s havonta számol el velük). Az összeg az autópark üzemeltetésének és fenntartásának összes költségét tartalmazza, tehát nem csupán például a szervizelési, karbantartási, hanem az üzemanyagra fordított kiadásokat, továbbá az egyéb vásárlásokat, a bérleti díjakat és az esetleges taxiköltséget is.
A kiadások növekedését a főigazgatóságnál elsősorban azzal magyarázzák, hogy a járműállomány annyira elhasználódott, hogy egyre többször van szükség jelentős javításokra és alkatrészcserékre, a költségeket csak kisebb részben növelte, hogy saját autóállománya egy év alatt 16 járművel gyarapodott.
Bár a KSZF 2008-ban úgy becsülte – amint az előző évi cégautó-különszámunkban olvasható –, hogy 200-250 millió forint lenne megtakarítható azzal, ha odaadná az autóparkot egy flottaüzemeltetőnek, a szervezetnél erre, pontosabban az ehhez előírt központosított közbeszerzési eljárás meghirdetésére körülbelüli időpontot sem tudtak mondani. Igaz, ha átadnák az állami autóparkot flottakezelőnek, a KSZF-nél valószínűleg lényegében meg is szűnne az autófenntartási és -üzemeltetési tevékenység. A Központi Szolgálatási Főigazgatóság 2009 elején ehelyett a költségtakarékosságra koncentrál, pontosabban főként arra, hogy kiszuperálja azokat, amelyek javításának, főalkatrészcseréjének költsége megközelítené az autó piaci értékét.
A kormány évi 200-250 millió forint megtakarítást remél attól, hogy a minisztériumi autóparkokat 2006-ban összevonta, s kezelését egy szervezetre, a Központi Szolgáltatási Főigazgatóságra bízta. 2007-ben 840 millió forintba kerültek az állami autók, ebből 39 milliót bérelt járművekre és taxira költöttek.
Bemutatták a cégautópiacot átrendező Skoda Superbet. A cseh óriás már nem csupán a VW Passatnak jelenthet problémát, hanem még az Audi háza táján is okozhat szemrángást. Nagy, tetszetős, izgalmas - és nem drága.
Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter utasította a minisztérium apparátusát, hogy azonnal intézkedjenek új szolgálati autója bérleti szerződésének felbontásáról, és régebbi típusú, használt szolgálati autó bérletbe vételéről - közölte a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) pénteken.
Új Audi A6-os személygépkocsival jár Molnár Csaba közlekedési, hírközlési és energetikai miniszter, amelyet azt követően szereztek be, hogy Gyurcsány Ferenc takarékosságra szólította fel a minisztériumokat a válság kapcsán - írja a Blikk.
Közúti balesetet szenvedett pénteken, és kórházba kellett szállítani a zimbabwei kormány nemrég hatalomra került elnökét - közölte Morgan Tsvangirai kormányfő pártjának szóvivője. Később azt a tájékoztatást adták, hogy Tsvangirai felesége, Susan életét vesztette a balesetben.