Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"96dbf9ab-e375-4a22-acc6-10d13a1b42c2","c_author":"Székács Linda","category":"elet","description":"Sulyok Tamás szerint a magyarok és a japánok lelki rokonságban állnak. Ez sokaknak talán meglepő információ, akárcsak az a Japánban tartózkodó államfő programjából kivilágló tény, hogy az Oszakai Egyetemen Magyar Tanszék is működik. Utánanéztünk, a világ mely országai nyújtanak még magyar nyelvi és kulturális képzést a felsőoktatásban.","shortLead":"Sulyok Tamás szerint a magyarok és a japánok lelki rokonságban állnak. Ez sokaknak talán meglepő információ, akárcsak...","id":"20250522_sulyok-tamas-japan-magyar-szak-egyetem-diploma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96dbf9ab-e375-4a22-acc6-10d13a1b42c2.jpg","index":0,"item":"90a3306c-7564-48cf-ab88-c1fdc6d074d6","keywords":null,"link":"/elet/20250522_sulyok-tamas-japan-magyar-szak-egyetem-diploma","timestamp":"2025. május. 22. 14:59","title":"Budapesttől nyolcezer kilométerre is lehet magyar nyelvből diplomát szerezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0045f284-d65e-4a1b-8da3-6b671d252e43","c_author":"Balogh Csaba ","category":"tudomany","description":"Már három éve is a világ legfejlettebb rendőrségi SUV-jaként jellemezték dubaji rendfenntartók Ghiath járőrautóját. Azóta csak bővítettek az elérhető lehetőségeken, a legérdekesebb modell, a Smart Patrol tudásának kihasználásához speciális képzés szükséges még a legtapasztaltabb rendőröknek is.","shortLead":"Már három éve is a világ legfejlettebb rendőrségi SUV-jaként jellemezték dubaji rendfenntartók Ghiath járőrautóját...","id":"20250522_w-motors-ghiath-smart-patrol-suv-dubaji-rendorauto-mesterseges-intelligencia-gitex-europe-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0045f284-d65e-4a1b-8da3-6b671d252e43.jpg","index":0,"item":"00cf0dbc-eb06-42f3-b30b-45f1b0213267","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_w-motors-ghiath-smart-patrol-suv-dubaji-rendorauto-mesterseges-intelligencia-gitex-europe-2025","timestamp":"2025. május. 22. 15:34","title":"Lesznek, akiknek ijesztő lesz, hogy mit tud az új rendőrautó – és van, ahol már járja is az utakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca124e94-262f-4b7d-aaa2-79a0a591060c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Jobb, ha tud róluk.","shortLead":"Jobb, ha tud róluk.","id":"20250523_leallas-bankok-hetvege-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca124e94-262f-4b7d-aaa2-79a0a591060c.jpg","index":0,"item":"01eb073f-b108-48a1-9ab0-df3c69e6d2c0","keywords":null,"link":"/kkv/20250523_leallas-bankok-hetvege-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 14:41","title":"Ilyen is ritkán van: szinte az összes nagybanknál lesz valamilyen leállás a hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5437c1cc-9d7c-4c00-96a8-e179d5d0277f","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Ma harminc éve jelent meg a Common People, az a dal, amely után a Blur vagy Oasis kérdésre jobb körökben az a válasz, hogy a Pulp. Jarvis Cocker zenekarának slágere egy gyorsan jött, annál is gyorsabban ment, ám máig ható brit őrület himnusza, csajozásba bújtatott osztályőrület és ami még fontosabb: remek diszkósláger.","shortLead":"Ma harminc éve jelent meg a Common People, az a dal, amely után a Blur vagy Oasis kérdésre jobb körökben az a válasz...","id":"20250522_pulp-common-people-evfordulo-britpop-cool-britannia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5437c1cc-9d7c-4c00-96a8-e179d5d0277f.jpg","index":0,"item":"3edfa572-9eec-4e67-8707-684be8460891","keywords":null,"link":"/360/20250522_pulp-common-people-evfordulo-britpop-cool-britannia","timestamp":"2025. május. 22. 20:02","title":"Egyetemi buliból a diszkonton át a lepukkant diszkóig: hogyan lett a Pulp slágere egy korszak himnusza?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"764eb13c-0d18-4b92-badf-e6f50eec05e0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A lapnak sokan panaszkodtak, hogy a számlájukról valakik pénzt utaltak, a rendőrség több ügyben nyomoz.","shortLead":"A lapnak sokan panaszkodtak, hogy a számlájukról valakik pénzt utaltak, a rendőrség több ügyben nyomoz.","id":"20250523_mhb-penzlopas-utalas-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/764eb13c-0d18-4b92-badf-e6f50eec05e0.jpg","index":0,"item":"eb276ceb-e6b1-4730-ba57-d72a4e01302c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_mhb-penzlopas-utalas-rendorseg","timestamp":"2025. május. 23. 09:21","title":"24.hu: Több száz MBH-ügyfél pénzét lophatták el, a bank azt mondja, nem az ő hibája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4759ff0f-1556-4354-9bcb-b951b73ee0f3","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"A kormányfő korábbi nem hivatalos tanácsadója csöndben beszállt abba a katonai repülőgépeket gyártó cseh cégbe, amelytől a honvédség is rendelt már. Habony Árpád tulajdonrésze egykor Szalay-Bobrovniczky Kristófé volt.","shortLead":"A kormányfő korábbi nem hivatalos tanácsadója csöndben beszállt abba a katonai repülőgépeket gyártó cseh cégbe...","id":"20250522_hvg-habony-arpad-hadiipari-befektetes-radar-alatt-aero-Vodochody","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4759ff0f-1556-4354-9bcb-b951b73ee0f3.jpg","index":0,"item":"f4e5f7a9-496b-40fd-9b94-8dd4ad3a2506","keywords":null,"link":"/360/20250522_hvg-habony-arpad-hadiipari-befektetes-radar-alatt-aero-Vodochody","timestamp":"2025. május. 22. 11:56","title":"Habony Árpád már hadiiparban is utazik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ece4739-a36f-4441-b1ed-eadbaa3dbe7d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A forgatás már elkezdődött, Somos Renátát Borbély Alexandra alakítja. ","shortLead":"A forgatás már elkezdődött, Somos Renátát Borbély Alexandra alakítja. ","id":"20250523_Borbely-Alexandra-valtja-Gaspar-Katat-a-Renitens-kovetkezo-evadaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ece4739-a36f-4441-b1ed-eadbaa3dbe7d.jpg","index":0,"item":"0b40b6d8-a7dc-4c0b-9704-3522fa302b06","keywords":null,"link":"/kultura/20250523_Borbely-Alexandra-valtja-Gaspar-Katat-a-Renitens-kovetkezo-evadaban","timestamp":"2025. május. 23. 17:12","title":"A harmadik évadban már nem Gáspár Kata lesz A renitens főszereplője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5bc1c9d-786e-4fb1-8e7b-1535aceedf12","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Spotify egy új lapot tett a mobilos alkalmazásba, hogy a felhasználók naprakészek maradhassanak a zenei életben.","shortLead":"A Spotify egy új lapot tett a mobilos alkalmazásba, hogy a felhasználók naprakészek maradhassanak a zenei életben.","id":"20250522_spotify-upcoming-releases-premier-megjelenes-uj-album-uj-zene","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5bc1c9d-786e-4fb1-8e7b-1535aceedf12.jpg","index":0,"item":"fa6c2cf2-a418-4e9d-aee9-6a38e2622049","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_spotify-upcoming-releases-premier-megjelenes-uj-album-uj-zene","timestamp":"2025. május. 22. 10:03","title":"Itt találhatja meg a legújabb zenéket a Spotifyon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Készpénzért vesszük a cégautót, de az operatív lízing is népszerű
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Magyarországon a készpénz, vagyis a saját erő a cégautó-vásárlás fő eszköze (az autók mintegy fele így kel el), a külső forrású finanszírozásokon belül továbbra is az operatív lízing a legnépszerűbb a cégek körében, még ha a Magyar Lízingszövetség adatai szerint aránya a 2007-es 69 százalékról 2008-ban 57 százalékra csökkent is.
2009-ben azonban az operatív lízing várhatóan újra javít a pozícióján, például mert a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2008. decemberben – az autópiacon Magyarországon is kialakult túlhitelezési válságra reagálva – a pénzügyi szervezetek számára előírta, hogy szigorúbb feltételekkel nyissák meg pénzügyi forrásaikat. Úgy tűnik ugyanis, a lízingelés – a tulajdonjog-biztosíték miatt is – a hitelnél kevésbé kockázatos finanszírozási formának bizonyult, és bizonyul majd 2009-ben is. Ezt jelzi az is, hogy a Magyar Lízingszövetség összesítése szerint 2008-ban a lízingpiacon a lejárt késedelmek aránya 3-4 százalék volt (vagyis lényegében ilyen arányban mondták fel nemfizetés miatt a szerződéseket), a hitelpiacon viszont ez az arány 7 százalék körül járt.
Finanszírozási formák
A pénzügyi lízing és a hitel, illetve operatív lízing pár lényeges, a kockázatokkal is összefüggő pontban különböznek egymástól: - pénzügyi lízing és hitel esetében – a megállapodás szerinti – kezdőrészletet kell fizetni, operatív lízingnél ez nincs (s ezt nem érinti a PSZÁF rendelkezése sem);
- pénzügyi lízingnél és hitelnél az autó teljes vételárát ki kell fizetni (lízingdíj, illetve törlesztőrészlet formájában), operatív lízing esetében csak a futamidőre jutó költséget kell törleszteni (bérleti díj formájában);
- a pénzügyi lízing lejártakor, illetve hitel esetében az autó megvásárlásakor a lízingbevevő, illetve a hitelfelvevő az autó tulajdonosa lesz, operatív lízing esetében az autó a lízingbe adó cég tulajdona marad;
- pénzügyi lízing és a hitel esetében egyaránt a lízingbevevőé, illetve a hitelfelvevőé az autó értékelésének, üzemeltetésének minden adminisztrációja és kockázata, operatív lízing esetében viszont az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingcégé.
A vállalkozásnak az autó beszerzésekor és a használata során is legalább három szempontot kell vizsgálnia:
Költség. Ebbe nem csupán a beszerzési ár tartozik, hanem az üzemeltetés alatti költségek is; a beszerzési ár helyett a figyelem ma arra irányul, hogy összességében mennyibe kerül az autó finanszírozása és üzemeltetése a futott kilométerekre vetítve.
Szolgáltatásminőség. Ezen a szolgáltatási tartalmak és azok költség- és időhatékonysága értendők, vagyis hogy az eszköz a legtovább futhasson az üzleti célok szolgálatában.
Kockázat. A mai szabály- és üzleti környezetben aranyat ér egy-egy kockázati elem kiiktatása, a gépjármű érték- és üzemeltetésiköltség-kockázataira pedig flotta esetében az látszik jó megoldásnak, ha azokat flottakezelőre hárítják át.
Flottakezelés (Oldaltörés)
A három fő finanszírozási módozat közötti választást ennek következtében alapvetően befolyásolja, hogy mekkora a cég – pontosabban a cégautóflotta – mérete. Az operatív lízing kevés autó esetén is előnyökkel jár, de nagyszámú autó esetén, úgy tűnik, egyértelműen megéri, ha a flottás cég kiszervezi a flottáját, a flottakezelő ugyanis leveszi a válláról nemcsak az üzemeltetés, hanem a finanszírozás gondját is (olyannyira, hogy a legtöbb nagy flottakezelő egyúttal finanszírozó is). Lízingszövetségi adatok szerint 2008-ban a flottakezelt autók száma 20 százalékkal, 35 ezerre gyarapodott.
Egy flottakezelő nemcsak akkor van előnyösebb helyzetben a flottát tartó cégnél, amikor az autókat megveszi (amikor is nagyobb kedvezményeket képes elérni egy-egy márkakereskedőnél, mivel egyszerre adhatja le ott több cég azonos márkára vonatkozó igényét), hanem akkor is, amikor nem ő finanszíroz, mert az esetleges finanszírozónál is „nagybani” díjat alkudhat ki. Azon kívül, hogy nagyobbak az autópiaci tapasztalatai, jobbak a beszállítói kapcsolatai, rutinosabb a lízing- és hiteltárgyalásokban, felkészültebb is a költségnyilvántartásban, illetve a használt autók értékesítésében (amivel mérsékelheti az értékvesztési kockázatokat).
Flottakezelés esetén általában a cégek is az operatív lízinget látják előnyösebb formának, legalább hat érv szól amellett, hogy a vállalkozás operatív lízing keretében finanszírozza a cégautókat. Ilyenkor ugyanis
- akár nulla forint kezdő bérleti díjjal is indítható a bérlet, ezáltal csökken a ráfordítás (beruházási forrás);
- a havi bérleti díj a futamidő végéig fix (vagyis tervezhetővé válik az autóüzemeltetés költsége, a flottakedvezményekkel csökken a költség, a flottakezelő üzemeltetési szolgáltatásának igénybevételével pedig az üzemeltetési feladat);
- a flottakezelő maradványérték-garanciát nyújt a bérlet lejártakor (vagyis a futamidő végén az újraértékesítési ár kockázata nem a céget terheli, az értékesítési veszteség csökken);
- a bérleti díj egésze elszámolható költségként (csökkenti a társaságiadó-alapot);
- 2008 óta a bérbeadásra vásárolt személygépkocsi és a haszongépjármű áfája is levonható, vagyis a jármű nettó beszerzési áron számolható el;
- bár a bérleti díj áfája nem igényelhető vissza, a beszerzési áfa azonban igen, így a bérleti díjat az autó nettó árára számolják ki.
Kkv-k
Bár a cégek többsége az operatív lízinget választja, a kisebbek viszont nem feltétlenül, amire, úgy tűnik, megvan a maguk oka.
A lízingszövetség 2009. februári felmérése szerint a hazai kis- és középvállakozások (kkv) a bankok mellett főként lízingcégekkel állnak pénzügyi kapcsolatban, 46 százalékuknak partnere valamelyik. Ez főként eszközlízinget jelent, a cégek 16-17 százaléka lízingel autó(flottá)t. A kkv-k elmondásuk szerint elsősorban a megbízhatóság, a korábbi évek tapasztalatai, illetve a díjak, költségek alapján választanak finanszírozó partnert, beleértve a lízingcégeket is, de az ügyvezetők és tulajdonosok csaknem fele „azonnal” szolgáltatót váltana, ha az nem kezelné őt megfelelően.
A kkv-k a lízinget rugalmasabbnak, könnyebben, jobb feltételekkel elérhetőnek tartják a banki hitelnél, például mert kisebb önerőt igényel, alacsonyabbak az egyéb költségek, különösen hogy a válaszadók közel fele már szembesült hitelszigorítással, vagyis új kockázati felárakkal, limitcsökkentéssel, a korábbinál is nagyobb banki fedezetigénnyel. Ennek megfelelően a kkv-k körében a lízingmódozatok közül a pénzügyi vezet, a külső forrást használók háromnegyede azonban – épp ellenkezőleg, mint az országos átlag – nem operatív, hanem pénzügyi lízingre kötött szerződést. Ennek az is lehet a magyarázata, hogy a lízingkonstrukció kiválasztásakor a kamat mellett a második legfontosabb szempontjuk, hogy az beszámítható-e uniós támogatáskor, vagy sem (márpedig az operatív lízing nem számítható be, mert nem minősül hitelnek).
Flottapiaci trendek
A lízingcégek abban bíznak, hogy a költségcsökkentési kényszer a kkv-kat is egyre inkább a tartós bérlet felé hajtja. Sok cég – nyilatkozta Tekse Kálmán, a lizingszövetség flottaautó-szakbizottságának vezetője, egyben az Arval Kft. ügyvezető igazgatója a HVG Cégautó 2009 kiadványban– egyenesen visszlízinget választ, vagyis a tulajdonukban lévő járműveket eladják a flottakezelőknek, majd rögtön visszabérlik. Borók János, a Porsche Lízing első embere szerint a flottakezelést a vevők piaca, felfokozott verseny jellemzi: a szállítók már egy autót is elfogadnak flottának, az ügyfelek már az egy-egy újabb gépkocsira kiadott megbízásokat is megtendereztetik, új rendeléseiket pedig nemegyszer ahhoz kötik, hogy a flottakezelő vállalja át már futó autóira is a piacon megjelenő újabb üzemeltetésiköltség-terhet, például cégautóadót (vagyis csökkentse vele a flottakezelői díj egyéb elemeit).
A PSZÁF hitelkockázat-csökkentő előírása egyes szakértői becslések szerint a piacnak csak a 4-5 százalékát érintheti, mások a piac jóval nagyobb felbolydulását várják. A bankok máris nemhogy nullaforintos, de a korábban átlagosnál magasabb kezdőrészletet írnak elő, nem is beszélve egyéb hitelnehezítési intézkedéseikről. A magyar Suzuki kicsit belerokkant, hogy járműveinek többségét kezdőrészlet nélküli hitelből vásárolták meg. Legkésőbb 2010. január 1-jén (vagy még 2009 nyarán) pedig Magyarországon is érvénybe lép az EU fogyasztóvédelmi direktívája, amely a fennálló tőketartozás 1 százalékában maximálja a hitellezárási díjat (ami a futamidő lejárta előtti hitel-visszafizetésre szedhető), s megtiltja, hogy a hitelfelvételkor kapott kedvezményeket a hitelezők a kamatban beszedjék. Ezek következtében a lízingszövetség jóslata szerint a gépjármű-finanszírozási piacról is eltűnik az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, halasztott tőketörlesztésű hitel, és általában csökken a finanszíroztatási kedv – megnő a készpénzes vásárlások aránya.
Húsz új autót vett, kilenc használtat eladott, ötöt bérelt, ezekkel együtt 2008-ban összesen 380 személygépkocsit kezelt a 2006-ban hivatalosan az állam autóinak üzemeltetésére létrehozott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF).
Május végéig hirdették a rádióban autókereskedők a kedvezményes autóvásárt – csak jöjjenek gyorsan, gyorsan, „amíg a készlet tart”! A készlet azonban, úgy tűnik, régóta tart, mert ugyanez a kereskedő már januárban, februárban, márciusban és áprilisban is a készletei, azzal pedig kedvezményei kimerülésével igyekezett vásárlásra ösztönözni.
2008-ban pár ezerrel tovább nőtt Magyarországon a cégautók száma: új személyautót is többet vettek a cégek, mint 2007-ben, a külföldről vásárolt használt autók száma is gyarapodott, vagyis a személyautók értékesítésének visszaesése a cégautópiacon kevésbé volt érzékelhető. Évek óta nem változik a cégautók részesedése sem a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül: a személyautók mintegy 9 százaléka cégautó.
Ha biztonsági fenyegetésként tekintenek az ellenzéki szereplőkre, a kormánykritikus sajtóra, az EU-ra vagy a civil társadalomra, akkor minden eszközt legitimnek érezhetnek velük szemben.
A KFT-ből kilépő Laár András azt monda, évekig tűrte a zenésztársai neheztelő, korholó hozzáállást, akik őt tartották az együttes leggyengébb láncszemének.