Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"83662f27-84df-4fff-8f54-7b2f71e7eda4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Azt ígérik, hogy egyenként ellenőrzik majd UV-lámpa alatt a szavazatokat.","shortLead":"Azt ígérik, hogy egyenként ellenőrzik majd UV-lámpa alatt a szavazatokat.","id":"20250409_velemenynyilvanito-szavazas-biztonsagi-papir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83662f27-84df-4fff-8f54-7b2f71e7eda4.jpg","index":0,"item":"0d7c2caa-fc07-442d-b919-915c235c763d","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_velemenynyilvanito-szavazas-biztonsagi-papir","timestamp":"2025. április. 09. 19:50","title":"Biztonsági papírra nyomtatják a kormány szavazólapjait Ukrajna EU-csatlakozásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"769e4070-a16e-4ac6-bc09-2038ab6c708a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A republikánusok képviselőházi bizottsága előtt beszélő Trump egy óvatlan elszólással a vámpolitikáját úgy jellemezte, hogy háború a világ ellen, majd gyorsan visszakozott, és kijelentette, hogy egyáltalán nincs szó semmiféle háborúról.","shortLead":"A republikánusok képviselőházi bizottsága előtt beszélő Trump egy óvatlan elszólással a vámpolitikáját úgy jellemezte...","id":"20250409_trump-seggnyalas-vamhaboru-gunyolodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/769e4070-a16e-4ac6-bc09-2038ab6c708a.jpg","index":0,"item":"c903f166-da29-48a9-a143-155c997ca46a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_trump-seggnyalas-vamhaboru-gunyolodas","timestamp":"2025. április. 09. 11:53","title":"Trump: Hívogatnak az országok, hogy kinyalják a seggemet egy alkuért cserébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d7662f2-c63c-4348-a483-070ca4181b72","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A lemezt Steve Mackey, a 2023 márciusában 56 évesen elhunyt basszusgitárosuk emlékének ajánlják.","shortLead":"A lemezt Steve Mackey, a 2023 márciusában 56 évesen elhunyt basszusgitárosuk emlékének ajánlják.","id":"20250410_Pulp-uj-album-24-ev-utan-More-turne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d7662f2-c63c-4348-a483-070ca4181b72.jpg","index":0,"item":"8f47fcc1-85a8-4011-998a-3926244ef09f","keywords":null,"link":"/elet/20250410_Pulp-uj-album-24-ev-utan-More-turne","timestamp":"2025. április. 10. 16:06","title":"24 év után új albummal jelentkezik a Pulp","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe6ed0f6-b66c-439b-b136-7aeaacc5c0c9","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Egy csecsemőt dobnak ki a koncentrációs táborba tartó vagonból – így kezdődik Michel Hazanavicius animációs filmje, A legértékesebb áru. A Némafilmes Oscar-díjas rendezője ezúttal a holokausztról mesél – főleg gyerekeknek, de nem csak nekik. A sokoldalú francia filmessel több más újságíró társaságában Párizsban beszélgettünk.","shortLead":"Egy csecsemőt dobnak ki a koncentrációs táborba tartó vagonból – így kezdődik Michel Hazanavicius animációs filmje...","id":"20250410_nemafilmes-rendezoje-interju-Michel-Hazanavicius-a-legertekesebb-aru-holokauszt-animacios-film-gyerekek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe6ed0f6-b66c-439b-b136-7aeaacc5c0c9.jpg","index":0,"item":"a255afb0-cde8-4cee-a8ab-dcc180a7b37c","keywords":null,"link":"/360/20250410_nemafilmes-rendezoje-interju-Michel-Hazanavicius-a-legertekesebb-aru-holokauszt-animacios-film-gyerekek","timestamp":"2025. április. 10. 19:41","title":"„Nem lehet a gyerek fejéhez vágni, hogy milliókat pusztítottak el a gázkamrákban” ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"871ad47d-e80c-4bf5-bf90-69bba5da9fb1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök is reagált a Tisza egyik EP-képviselőjének a felszólalására, amiben az uniós források visszatartásáról beszélt. ","shortLead":"A miniszterelnök is reagált a Tisza egyik EP-képviselőjének a felszólalására, amiben az uniós források visszatartásáról...","id":"20250410_Orban-Viktor-Ez-a-magyar-demokracia-sotet-napja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/871ad47d-e80c-4bf5-bf90-69bba5da9fb1.jpg","index":0,"item":"4be148cf-d112-453b-aa55-ee3931057cd8","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_Orban-Viktor-Ez-a-magyar-demokracia-sotet-napja","timestamp":"2025. április. 10. 17:48","title":"Orbán Viktor: Ez a magyar demokrácia sötét napja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ea8ce03-c43e-48a3-998b-d55a2efec462","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Szalay-Bobrovniczky Kristóf által megvásárolt csehországi repülőgépgyárba látogatott a két védelmi miniszter.","shortLead":"A Szalay-Bobrovniczky Kristóf által megvásárolt csehországi repülőgépgyárba látogatott a két védelmi miniszter.","id":"20250409_AERO-Vodochody-Szalay-Bobrovniczky-Kristof-csehorszag-szlovakia-L39NG-gyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ea8ce03-c43e-48a3-998b-d55a2efec462.jpg","index":0,"item":"48e99e95-8d91-480e-ac3e-9ec4bbaea5da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_AERO-Vodochody-Szalay-Bobrovniczky-Kristof-csehorszag-szlovakia-L39NG-gyar","timestamp":"2025. április. 09. 18:16","title":"A Magyar Honvédségnek szánt gépekkel fotózkodott a cseh és a szlovák miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"786b54cc-a3a8-43ed-9d37-4b40e8416326","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Adam Mosseri, az Instagram vezetője szerint a Meta nemrég megerősítette az Instagram keresővel foglalkozó csapatát, így új funkciók és jobb működés várható a jövőben.","shortLead":"Adam Mosseri, az Instagram vezetője szerint a Meta nemrég megerősítette az Instagram keresővel foglalkozó csapatát...","id":"20250409_instagram-kereso-adam-mosseri-tartalomkereses-az-instagramon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/786b54cc-a3a8-43ed-9d37-4b40e8416326.jpg","index":0,"item":"2c0965c4-0fd6-4106-8df5-bdf02f358031","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_instagram-kereso-adam-mosseri-tartalomkereses-az-instagramon","timestamp":"2025. április. 09. 15:03","title":"Erősebb kereső jöhet az Instagramba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99edb392-10eb-4155-85ce-b2fa66dd94ff","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Rengeteg adatot gyűjtenek manapság az okostelefonok, ezek segítségével pedig a pszichológiai rendellenességek is azonosíthatók – hívja fel egy figyelmet egy kutatás.","shortLead":"Rengeteg adatot gyűjtenek manapság az okostelefonok, ezek segítségével pedig a pszichológiai rendellenességek is...","id":"20250410_depresszio-felismerese-okostelefonok-adataibol-kinai-tanulmany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99edb392-10eb-4155-85ce-b2fa66dd94ff.jpg","index":0,"item":"702b9b8e-8aa9-4cad-ac22-02b25b07c28e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_depresszio-felismerese-okostelefonok-adataibol-kinai-tanulmany","timestamp":"2025. április. 10. 13:03","title":"Meglepő dolog segítheti a depresszió korai felismerését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Készpénzért vesszük a cégautót, de az operatív lízing is népszerű
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Magyarországon a készpénz, vagyis a saját erő a cégautó-vásárlás fő eszköze (az autók mintegy fele így kel el), a külső forrású finanszírozásokon belül továbbra is az operatív lízing a legnépszerűbb a cégek körében, még ha a Magyar Lízingszövetség adatai szerint aránya a 2007-es 69 százalékról 2008-ban 57 százalékra csökkent is.
2009-ben azonban az operatív lízing várhatóan újra javít a pozícióján, például mert a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2008. decemberben – az autópiacon Magyarországon is kialakult túlhitelezési válságra reagálva – a pénzügyi szervezetek számára előírta, hogy szigorúbb feltételekkel nyissák meg pénzügyi forrásaikat. Úgy tűnik ugyanis, a lízingelés – a tulajdonjog-biztosíték miatt is – a hitelnél kevésbé kockázatos finanszírozási formának bizonyult, és bizonyul majd 2009-ben is. Ezt jelzi az is, hogy a Magyar Lízingszövetség összesítése szerint 2008-ban a lízingpiacon a lejárt késedelmek aránya 3-4 százalék volt (vagyis lényegében ilyen arányban mondták fel nemfizetés miatt a szerződéseket), a hitelpiacon viszont ez az arány 7 százalék körül járt.
Finanszírozási formák
A pénzügyi lízing és a hitel, illetve operatív lízing pár lényeges, a kockázatokkal is összefüggő pontban különböznek egymástól: - pénzügyi lízing és hitel esetében – a megállapodás szerinti – kezdőrészletet kell fizetni, operatív lízingnél ez nincs (s ezt nem érinti a PSZÁF rendelkezése sem);
- pénzügyi lízingnél és hitelnél az autó teljes vételárát ki kell fizetni (lízingdíj, illetve törlesztőrészlet formájában), operatív lízing esetében csak a futamidőre jutó költséget kell törleszteni (bérleti díj formájában);
- a pénzügyi lízing lejártakor, illetve hitel esetében az autó megvásárlásakor a lízingbevevő, illetve a hitelfelvevő az autó tulajdonosa lesz, operatív lízing esetében az autó a lízingbe adó cég tulajdona marad;
- pénzügyi lízing és a hitel esetében egyaránt a lízingbevevőé, illetve a hitelfelvevőé az autó értékelésének, üzemeltetésének minden adminisztrációja és kockázata, operatív lízing esetében viszont az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingcégé.
A vállalkozásnak az autó beszerzésekor és a használata során is legalább három szempontot kell vizsgálnia:
Költség. Ebbe nem csupán a beszerzési ár tartozik, hanem az üzemeltetés alatti költségek is; a beszerzési ár helyett a figyelem ma arra irányul, hogy összességében mennyibe kerül az autó finanszírozása és üzemeltetése a futott kilométerekre vetítve.
Szolgáltatásminőség. Ezen a szolgáltatási tartalmak és azok költség- és időhatékonysága értendők, vagyis hogy az eszköz a legtovább futhasson az üzleti célok szolgálatában.
Kockázat. A mai szabály- és üzleti környezetben aranyat ér egy-egy kockázati elem kiiktatása, a gépjármű érték- és üzemeltetésiköltség-kockázataira pedig flotta esetében az látszik jó megoldásnak, ha azokat flottakezelőre hárítják át.
Flottakezelés (Oldaltörés)
A három fő finanszírozási módozat közötti választást ennek következtében alapvetően befolyásolja, hogy mekkora a cég – pontosabban a cégautóflotta – mérete. Az operatív lízing kevés autó esetén is előnyökkel jár, de nagyszámú autó esetén, úgy tűnik, egyértelműen megéri, ha a flottás cég kiszervezi a flottáját, a flottakezelő ugyanis leveszi a válláról nemcsak az üzemeltetés, hanem a finanszírozás gondját is (olyannyira, hogy a legtöbb nagy flottakezelő egyúttal finanszírozó is). Lízingszövetségi adatok szerint 2008-ban a flottakezelt autók száma 20 százalékkal, 35 ezerre gyarapodott.
Egy flottakezelő nemcsak akkor van előnyösebb helyzetben a flottát tartó cégnél, amikor az autókat megveszi (amikor is nagyobb kedvezményeket képes elérni egy-egy márkakereskedőnél, mivel egyszerre adhatja le ott több cég azonos márkára vonatkozó igényét), hanem akkor is, amikor nem ő finanszíroz, mert az esetleges finanszírozónál is „nagybani” díjat alkudhat ki. Azon kívül, hogy nagyobbak az autópiaci tapasztalatai, jobbak a beszállítói kapcsolatai, rutinosabb a lízing- és hiteltárgyalásokban, felkészültebb is a költségnyilvántartásban, illetve a használt autók értékesítésében (amivel mérsékelheti az értékvesztési kockázatokat).
Flottakezelés esetén általában a cégek is az operatív lízinget látják előnyösebb formának, legalább hat érv szól amellett, hogy a vállalkozás operatív lízing keretében finanszírozza a cégautókat. Ilyenkor ugyanis
- akár nulla forint kezdő bérleti díjjal is indítható a bérlet, ezáltal csökken a ráfordítás (beruházási forrás);
- a havi bérleti díj a futamidő végéig fix (vagyis tervezhetővé válik az autóüzemeltetés költsége, a flottakedvezményekkel csökken a költség, a flottakezelő üzemeltetési szolgáltatásának igénybevételével pedig az üzemeltetési feladat);
- a flottakezelő maradványérték-garanciát nyújt a bérlet lejártakor (vagyis a futamidő végén az újraértékesítési ár kockázata nem a céget terheli, az értékesítési veszteség csökken);
- a bérleti díj egésze elszámolható költségként (csökkenti a társaságiadó-alapot);
- 2008 óta a bérbeadásra vásárolt személygépkocsi és a haszongépjármű áfája is levonható, vagyis a jármű nettó beszerzési áron számolható el;
- bár a bérleti díj áfája nem igényelhető vissza, a beszerzési áfa azonban igen, így a bérleti díjat az autó nettó árára számolják ki.
Kkv-k
Bár a cégek többsége az operatív lízinget választja, a kisebbek viszont nem feltétlenül, amire, úgy tűnik, megvan a maguk oka.
A lízingszövetség 2009. februári felmérése szerint a hazai kis- és középvállakozások (kkv) a bankok mellett főként lízingcégekkel állnak pénzügyi kapcsolatban, 46 százalékuknak partnere valamelyik. Ez főként eszközlízinget jelent, a cégek 16-17 százaléka lízingel autó(flottá)t. A kkv-k elmondásuk szerint elsősorban a megbízhatóság, a korábbi évek tapasztalatai, illetve a díjak, költségek alapján választanak finanszírozó partnert, beleértve a lízingcégeket is, de az ügyvezetők és tulajdonosok csaknem fele „azonnal” szolgáltatót váltana, ha az nem kezelné őt megfelelően.
A kkv-k a lízinget rugalmasabbnak, könnyebben, jobb feltételekkel elérhetőnek tartják a banki hitelnél, például mert kisebb önerőt igényel, alacsonyabbak az egyéb költségek, különösen hogy a válaszadók közel fele már szembesült hitelszigorítással, vagyis új kockázati felárakkal, limitcsökkentéssel, a korábbinál is nagyobb banki fedezetigénnyel. Ennek megfelelően a kkv-k körében a lízingmódozatok közül a pénzügyi vezet, a külső forrást használók háromnegyede azonban – épp ellenkezőleg, mint az országos átlag – nem operatív, hanem pénzügyi lízingre kötött szerződést. Ennek az is lehet a magyarázata, hogy a lízingkonstrukció kiválasztásakor a kamat mellett a második legfontosabb szempontjuk, hogy az beszámítható-e uniós támogatáskor, vagy sem (márpedig az operatív lízing nem számítható be, mert nem minősül hitelnek).
Flottapiaci trendek
A lízingcégek abban bíznak, hogy a költségcsökkentési kényszer a kkv-kat is egyre inkább a tartós bérlet felé hajtja. Sok cég – nyilatkozta Tekse Kálmán, a lizingszövetség flottaautó-szakbizottságának vezetője, egyben az Arval Kft. ügyvezető igazgatója a HVG Cégautó 2009 kiadványban– egyenesen visszlízinget választ, vagyis a tulajdonukban lévő járműveket eladják a flottakezelőknek, majd rögtön visszabérlik. Borók János, a Porsche Lízing első embere szerint a flottakezelést a vevők piaca, felfokozott verseny jellemzi: a szállítók már egy autót is elfogadnak flottának, az ügyfelek már az egy-egy újabb gépkocsira kiadott megbízásokat is megtendereztetik, új rendeléseiket pedig nemegyszer ahhoz kötik, hogy a flottakezelő vállalja át már futó autóira is a piacon megjelenő újabb üzemeltetésiköltség-terhet, például cégautóadót (vagyis csökkentse vele a flottakezelői díj egyéb elemeit).
A PSZÁF hitelkockázat-csökkentő előírása egyes szakértői becslések szerint a piacnak csak a 4-5 százalékát érintheti, mások a piac jóval nagyobb felbolydulását várják. A bankok máris nemhogy nullaforintos, de a korábban átlagosnál magasabb kezdőrészletet írnak elő, nem is beszélve egyéb hitelnehezítési intézkedéseikről. A magyar Suzuki kicsit belerokkant, hogy járműveinek többségét kezdőrészlet nélküli hitelből vásárolták meg. Legkésőbb 2010. január 1-jén (vagy még 2009 nyarán) pedig Magyarországon is érvénybe lép az EU fogyasztóvédelmi direktívája, amely a fennálló tőketartozás 1 százalékában maximálja a hitellezárási díjat (ami a futamidő lejárta előtti hitel-visszafizetésre szedhető), s megtiltja, hogy a hitelfelvételkor kapott kedvezményeket a hitelezők a kamatban beszedjék. Ezek következtében a lízingszövetség jóslata szerint a gépjármű-finanszírozási piacról is eltűnik az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, halasztott tőketörlesztésű hitel, és általában csökken a finanszíroztatási kedv – megnő a készpénzes vásárlások aránya.
Húsz új autót vett, kilenc használtat eladott, ötöt bérelt, ezekkel együtt 2008-ban összesen 380 személygépkocsit kezelt a 2006-ban hivatalosan az állam autóinak üzemeltetésére létrehozott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF).
Május végéig hirdették a rádióban autókereskedők a kedvezményes autóvásárt – csak jöjjenek gyorsan, gyorsan, „amíg a készlet tart”! A készlet azonban, úgy tűnik, régóta tart, mert ugyanez a kereskedő már januárban, februárban, márciusban és áprilisban is a készletei, azzal pedig kedvezményei kimerülésével igyekezett vásárlásra ösztönözni.
2008-ban pár ezerrel tovább nőtt Magyarországon a cégautók száma: új személyautót is többet vettek a cégek, mint 2007-ben, a külföldről vásárolt használt autók száma is gyarapodott, vagyis a személyautók értékesítésének visszaesése a cégautópiacon kevésbé volt érzékelhető. Évek óta nem változik a cégautók részesedése sem a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül: a személyautók mintegy 9 százaléka cégautó.