Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8c592dfd-27fe-462b-877a-1acb9841ff2b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Európai vezetők azt szerették volna elérni, hogy feltétel nélküli tűzszünetről egyeztessenek a felek, de Donald Trump ezt elvetette. ","shortLead":"Európai vezetők azt szerették volna elérni, hogy feltétel nélküli tűzszünetről egyeztessenek a felek, de Donald Trump...","id":"20250522_vatikan-orosz-ukran-targyalas-donald-trump-europai-vezetok-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c592dfd-27fe-462b-877a-1acb9841ff2b.jpg","index":0,"item":"c49f8f4e-cc16-462a-bb00-4439bfe21a8f","keywords":null,"link":"/vilag/20250522_vatikan-orosz-ukran-targyalas-donald-trump-europai-vezetok-tuzszunet","timestamp":"2025. május. 22. 12:57","title":"Június közepén kezdődhetnek az orosz–ukrán tárgyalások a Vatikánban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbe67ec9-61da-4e39-89b3-5ed670010fe0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"15 százalékos létszámcsökkentést jelentett be a jegybank, a nagyobb hatékonyságra hivatkozva.","shortLead":"15 százalékos létszámcsökkentést jelentett be a jegybank, a nagyobb hatékonyságra hivatkozva.","id":"20250522_mnb-leepites-munka-letszam-kirugas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbe67ec9-61da-4e39-89b3-5ed670010fe0.jpg","index":0,"item":"66aae0c8-9ea0-45b6-8825-4fedd42cbead","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_mnb-leepites-munka-letszam-kirugas","timestamp":"2025. május. 22. 08:25","title":"Kirúgják az MNB-től a dolgozók majdnem hatodát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1d325fa-bc64-4a52-a9e2-cea32c9633ef","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szintet lépett Trump fenyegetőzése: ugyan az amerikai elnök már régóta elégedetlen azzal, hogy az Apple Indiában tervezi gyártani a telefonjai egy részét, most már konkrét szankciót is belebegtetett.","shortLead":"Szintet lépett Trump fenyegetőzése: ugyan az amerikai elnök már régóta elégedetlen azzal, hogy az Apple Indiában...","id":"20250523_donald-trump-apple-iphone-gyartasa-egyesult-allamok-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1d325fa-bc64-4a52-a9e2-cea32c9633ef.jpg","index":0,"item":"8a5f219c-bca6-4f96-a4ba-8900a2d0d11a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_donald-trump-apple-iphone-gyartasa-egyesult-allamok-vam","timestamp":"2025. május. 23. 14:45","title":"Trump megfenyegette az Apple-t, 25 százalékos vámot akaszthat a cég nyakába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8a5d391-14ce-4755-b042-b7e86632f15d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Alapvetően még jogosítvány sem kell a vezetéséhez.","shortLead":"Alapvetően még jogosítvány sem kell a vezetéséhez.","id":"20250522_Egyenruhat-kap-az-uj-Fiat-Topolino-csendorauto-lesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8a5d391-14ce-4755-b042-b7e86632f15d.jpg","index":0,"item":"bd98a28b-72c1-4108-92f6-cafa6eeb488a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_Egyenruhat-kap-az-uj-Fiat-Topolino-csendorauto-lesz","timestamp":"2025. május. 22. 13:00","title":"Egyenruhát kap a kis Fiat Topolino, csendőrautó lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5437c1cc-9d7c-4c00-96a8-e179d5d0277f","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Ma harminc éve jelent meg a Common People, az a dal, amely után a Blur vagy Oasis kérdésre jobb körökben az a válasz, hogy a Pulp. Jarvis Cocker zenekarának slágere egy gyorsan jött, annál is gyorsabban ment, ám máig ható brit őrület himnusza, csajozásba bújtatott osztályőrület és ami még fontosabb: remek diszkósláger.","shortLead":"Ma harminc éve jelent meg a Common People, az a dal, amely után a Blur vagy Oasis kérdésre jobb körökben az a válasz...","id":"20250522_pulp-common-people-evfordulo-britpop-cool-britannia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5437c1cc-9d7c-4c00-96a8-e179d5d0277f.jpg","index":0,"item":"3edfa572-9eec-4e67-8707-684be8460891","keywords":null,"link":"/360/20250522_pulp-common-people-evfordulo-britpop-cool-britannia","timestamp":"2025. május. 22. 20:02","title":"Egyetemi buliból a diszkonton át a lepukkant diszkóig: hogyan lett a Pulp slágere egy korszak himnusza?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24efbc01-1fcf-47f3-8ad3-0b8658deaac9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A római Külpolitikai Intézet igazgatója a szélsőjobboldali veszélyről ír a World Politics Review-ban.","shortLead":"A római Külpolitikai Intézet igazgatója a szélsőjobboldali veszélyről ír a World Politics Review-ban.","id":"20250523_lapszemle-jd-vance-world-politics-review","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24efbc01-1fcf-47f3-8ad3-0b8658deaac9.jpg","index":0,"item":"a3413a06-ff5c-4ae5-a49e-76a3889b6c58","keywords":null,"link":"/360/20250523_lapszemle-jd-vance-world-politics-review","timestamp":"2025. május. 23. 07:41","title":"Nathalie Tocci: Az amerikai alelnök csak félig találta fején a szöget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"938adb9e-f614-473b-a7c1-aa775e6a8d9f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Figyelmeztetést adott ki a Microsoft a windowsokat fertőző Lumma kártevő miatt.","shortLead":"Figyelmeztetést adott ki a Microsoft a windowsokat fertőző Lumma kártevő miatt.","id":"20250522_lumma-kartevo-virus-microsoft-windows-fertozes-adatok-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/938adb9e-f614-473b-a7c1-aa775e6a8d9f.jpg","index":0,"item":"2c509082-ab8d-44bc-9135-f736920992d2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_lumma-kartevo-virus-microsoft-windows-fertozes-adatok-ellopasa","timestamp":"2025. május. 22. 18:03","title":"Már Magyarországon is tarol a vírus, ami már több százezer számítógépet fertőzött meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21f12d24-1849-49ee-9ad7-37c1cf8a3acf","c_author":"HVG","category":"360","description":"A férfiak termékenységét fokozó termék kifejlesztésétől az újszülöttek fájdalomérzetének méréséig számos olyan kutatás folyik a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat intézményeiben, amelynek piaci értéke is lehet.","shortLead":"A férfiak termékenységét fokozó termék kifejlesztésétől az újszülöttek fájdalomérzetének méréséig számos olyan kutatás...","id":"20250522_hvg-kutatohalozat-uzletei-hun-ren-startup","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21f12d24-1849-49ee-9ad7-37c1cf8a3acf.jpg","index":0,"item":"f0823c00-ccf3-4c37-b284-50bbfef7ca4a","keywords":null,"link":"/360/20250522_hvg-kutatohalozat-uzletei-hun-ren-startup","timestamp":"2025. május. 22. 12:15","title":"A magyar kutatók belecsapnak az üzletbe: a találmányok piacra segítésébe kezd a HUN-REN","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Készpénzért vesszük a cégautót, de az operatív lízing is népszerű
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Magyarországon a készpénz, vagyis a saját erő a cégautó-vásárlás fő eszköze (az autók mintegy fele így kel el), a külső forrású finanszírozásokon belül továbbra is az operatív lízing a legnépszerűbb a cégek körében, még ha a Magyar Lízingszövetség adatai szerint aránya a 2007-es 69 százalékról 2008-ban 57 százalékra csökkent is.
2009-ben azonban az operatív lízing várhatóan újra javít a pozícióján, például mert a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2008. decemberben – az autópiacon Magyarországon is kialakult túlhitelezési válságra reagálva – a pénzügyi szervezetek számára előírta, hogy szigorúbb feltételekkel nyissák meg pénzügyi forrásaikat. Úgy tűnik ugyanis, a lízingelés – a tulajdonjog-biztosíték miatt is – a hitelnél kevésbé kockázatos finanszírozási formának bizonyult, és bizonyul majd 2009-ben is. Ezt jelzi az is, hogy a Magyar Lízingszövetség összesítése szerint 2008-ban a lízingpiacon a lejárt késedelmek aránya 3-4 százalék volt (vagyis lényegében ilyen arányban mondták fel nemfizetés miatt a szerződéseket), a hitelpiacon viszont ez az arány 7 százalék körül járt.
Finanszírozási formák
A pénzügyi lízing és a hitel, illetve operatív lízing pár lényeges, a kockázatokkal is összefüggő pontban különböznek egymástól: - pénzügyi lízing és hitel esetében – a megállapodás szerinti – kezdőrészletet kell fizetni, operatív lízingnél ez nincs (s ezt nem érinti a PSZÁF rendelkezése sem);
- pénzügyi lízingnél és hitelnél az autó teljes vételárát ki kell fizetni (lízingdíj, illetve törlesztőrészlet formájában), operatív lízing esetében csak a futamidőre jutó költséget kell törleszteni (bérleti díj formájában);
- a pénzügyi lízing lejártakor, illetve hitel esetében az autó megvásárlásakor a lízingbevevő, illetve a hitelfelvevő az autó tulajdonosa lesz, operatív lízing esetében az autó a lízingbe adó cég tulajdona marad;
- pénzügyi lízing és a hitel esetében egyaránt a lízingbevevőé, illetve a hitelfelvevőé az autó értékelésének, üzemeltetésének minden adminisztrációja és kockázata, operatív lízing esetében viszont az üzemeltetés minden adminisztrációja és kockázata a lízingcégé.
A vállalkozásnak az autó beszerzésekor és a használata során is legalább három szempontot kell vizsgálnia:
Költség. Ebbe nem csupán a beszerzési ár tartozik, hanem az üzemeltetés alatti költségek is; a beszerzési ár helyett a figyelem ma arra irányul, hogy összességében mennyibe kerül az autó finanszírozása és üzemeltetése a futott kilométerekre vetítve.
Szolgáltatásminőség. Ezen a szolgáltatási tartalmak és azok költség- és időhatékonysága értendők, vagyis hogy az eszköz a legtovább futhasson az üzleti célok szolgálatában.
Kockázat. A mai szabály- és üzleti környezetben aranyat ér egy-egy kockázati elem kiiktatása, a gépjármű érték- és üzemeltetésiköltség-kockázataira pedig flotta esetében az látszik jó megoldásnak, ha azokat flottakezelőre hárítják át.
Flottakezelés (Oldaltörés)
A három fő finanszírozási módozat közötti választást ennek következtében alapvetően befolyásolja, hogy mekkora a cég – pontosabban a cégautóflotta – mérete. Az operatív lízing kevés autó esetén is előnyökkel jár, de nagyszámú autó esetén, úgy tűnik, egyértelműen megéri, ha a flottás cég kiszervezi a flottáját, a flottakezelő ugyanis leveszi a válláról nemcsak az üzemeltetés, hanem a finanszírozás gondját is (olyannyira, hogy a legtöbb nagy flottakezelő egyúttal finanszírozó is). Lízingszövetségi adatok szerint 2008-ban a flottakezelt autók száma 20 százalékkal, 35 ezerre gyarapodott.
Egy flottakezelő nemcsak akkor van előnyösebb helyzetben a flottát tartó cégnél, amikor az autókat megveszi (amikor is nagyobb kedvezményeket képes elérni egy-egy márkakereskedőnél, mivel egyszerre adhatja le ott több cég azonos márkára vonatkozó igényét), hanem akkor is, amikor nem ő finanszíroz, mert az esetleges finanszírozónál is „nagybani” díjat alkudhat ki. Azon kívül, hogy nagyobbak az autópiaci tapasztalatai, jobbak a beszállítói kapcsolatai, rutinosabb a lízing- és hiteltárgyalásokban, felkészültebb is a költségnyilvántartásban, illetve a használt autók értékesítésében (amivel mérsékelheti az értékvesztési kockázatokat).
Flottakezelés esetén általában a cégek is az operatív lízinget látják előnyösebb formának, legalább hat érv szól amellett, hogy a vállalkozás operatív lízing keretében finanszírozza a cégautókat. Ilyenkor ugyanis
- akár nulla forint kezdő bérleti díjjal is indítható a bérlet, ezáltal csökken a ráfordítás (beruházási forrás);
- a havi bérleti díj a futamidő végéig fix (vagyis tervezhetővé válik az autóüzemeltetés költsége, a flottakedvezményekkel csökken a költség, a flottakezelő üzemeltetési szolgáltatásának igénybevételével pedig az üzemeltetési feladat);
- a flottakezelő maradványérték-garanciát nyújt a bérlet lejártakor (vagyis a futamidő végén az újraértékesítési ár kockázata nem a céget terheli, az értékesítési veszteség csökken);
- a bérleti díj egésze elszámolható költségként (csökkenti a társaságiadó-alapot);
- 2008 óta a bérbeadásra vásárolt személygépkocsi és a haszongépjármű áfája is levonható, vagyis a jármű nettó beszerzési áron számolható el;
- bár a bérleti díj áfája nem igényelhető vissza, a beszerzési áfa azonban igen, így a bérleti díjat az autó nettó árára számolják ki.
Kkv-k
Bár a cégek többsége az operatív lízinget választja, a kisebbek viszont nem feltétlenül, amire, úgy tűnik, megvan a maguk oka.
A lízingszövetség 2009. februári felmérése szerint a hazai kis- és középvállakozások (kkv) a bankok mellett főként lízingcégekkel állnak pénzügyi kapcsolatban, 46 százalékuknak partnere valamelyik. Ez főként eszközlízinget jelent, a cégek 16-17 százaléka lízingel autó(flottá)t. A kkv-k elmondásuk szerint elsősorban a megbízhatóság, a korábbi évek tapasztalatai, illetve a díjak, költségek alapján választanak finanszírozó partnert, beleértve a lízingcégeket is, de az ügyvezetők és tulajdonosok csaknem fele „azonnal” szolgáltatót váltana, ha az nem kezelné őt megfelelően.
A kkv-k a lízinget rugalmasabbnak, könnyebben, jobb feltételekkel elérhetőnek tartják a banki hitelnél, például mert kisebb önerőt igényel, alacsonyabbak az egyéb költségek, különösen hogy a válaszadók közel fele már szembesült hitelszigorítással, vagyis új kockázati felárakkal, limitcsökkentéssel, a korábbinál is nagyobb banki fedezetigénnyel. Ennek megfelelően a kkv-k körében a lízingmódozatok közül a pénzügyi vezet, a külső forrást használók háromnegyede azonban – épp ellenkezőleg, mint az országos átlag – nem operatív, hanem pénzügyi lízingre kötött szerződést. Ennek az is lehet a magyarázata, hogy a lízingkonstrukció kiválasztásakor a kamat mellett a második legfontosabb szempontjuk, hogy az beszámítható-e uniós támogatáskor, vagy sem (márpedig az operatív lízing nem számítható be, mert nem minősül hitelnek).
Flottapiaci trendek
A lízingcégek abban bíznak, hogy a költségcsökkentési kényszer a kkv-kat is egyre inkább a tartós bérlet felé hajtja. Sok cég – nyilatkozta Tekse Kálmán, a lizingszövetség flottaautó-szakbizottságának vezetője, egyben az Arval Kft. ügyvezető igazgatója a HVG Cégautó 2009 kiadványban– egyenesen visszlízinget választ, vagyis a tulajdonukban lévő járműveket eladják a flottakezelőknek, majd rögtön visszabérlik. Borók János, a Porsche Lízing első embere szerint a flottakezelést a vevők piaca, felfokozott verseny jellemzi: a szállítók már egy autót is elfogadnak flottának, az ügyfelek már az egy-egy újabb gépkocsira kiadott megbízásokat is megtendereztetik, új rendeléseiket pedig nemegyszer ahhoz kötik, hogy a flottakezelő vállalja át már futó autóira is a piacon megjelenő újabb üzemeltetésiköltség-terhet, például cégautóadót (vagyis csökkentse vele a flottakezelői díj egyéb elemeit).
A PSZÁF hitelkockázat-csökkentő előírása egyes szakértői becslések szerint a piacnak csak a 4-5 százalékát érintheti, mások a piac jóval nagyobb felbolydulását várják. A bankok máris nemhogy nullaforintos, de a korábban átlagosnál magasabb kezdőrészletet írnak elő, nem is beszélve egyéb hitelnehezítési intézkedéseikről. A magyar Suzuki kicsit belerokkant, hogy járműveinek többségét kezdőrészlet nélküli hitelből vásárolták meg. Legkésőbb 2010. január 1-jén (vagy még 2009 nyarán) pedig Magyarországon is érvénybe lép az EU fogyasztóvédelmi direktívája, amely a fennálló tőketartozás 1 százalékában maximálja a hitellezárási díjat (ami a futamidő lejárta előtti hitel-visszafizetésre szedhető), s megtiltja, hogy a hitelfelvételkor kapott kedvezményeket a hitelezők a kamatban beszedjék. Ezek következtében a lízingszövetség jóslata szerint a gépjármű-finanszírozási piacról is eltűnik az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, halasztott tőketörlesztésű hitel, és általában csökken a finanszíroztatási kedv – megnő a készpénzes vásárlások aránya.
Húsz új autót vett, kilenc használtat eladott, ötöt bérelt, ezekkel együtt 2008-ban összesen 380 személygépkocsit kezelt a 2006-ban hivatalosan az állam autóinak üzemeltetésére létrehozott Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF).
Május végéig hirdették a rádióban autókereskedők a kedvezményes autóvásárt – csak jöjjenek gyorsan, gyorsan, „amíg a készlet tart”! A készlet azonban, úgy tűnik, régóta tart, mert ugyanez a kereskedő már januárban, februárban, márciusban és áprilisban is a készletei, azzal pedig kedvezményei kimerülésével igyekezett vásárlásra ösztönözni.
2008-ban pár ezerrel tovább nőtt Magyarországon a cégautók száma: új személyautót is többet vettek a cégek, mint 2007-ben, a külföldről vásárolt használt autók száma is gyarapodott, vagyis a személyautók értékesítésének visszaesése a cégautópiacon kevésbé volt érzékelhető. Évek óta nem változik a cégautók részesedése sem a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül: a személyautók mintegy 9 százaléka cégautó.
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.