szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ADAC német autóklub tanulmánya szerint a városokban kialakított környezetvédelmi zónák nem javították a levegő minőségét. Legalábbis szakemberek erre a következtetésre jutottak, miután összehasonlítottak néhány olyan települést, amelyekben kialakították a környezetvédelmi övezeteket, és azokat, ahol még nem. A környezetvédelmi egyesületek mindezt másként látják.

Néhány német városban nemrégiben bevezették, hogy a környezetvédelmi szempontoknak teljesen megfelelő autósok kapnak zöld matricát, a szennyezőbb autók sárga, illetve piros matricát. A második lépés pedig az volt, hogy bizonyos városrészekbe csak a megfelelő jelzéssel hajthattak be a járművek. Az ADAC tanulmánya szerint az akció nem hozta a várt eredményt, vagyis nem javult a levegő minősége. Szakemberek a zónák kialakítása előtt és után is rendszeresen mérték bizonyos településeken a levegő károsanyag-tartalmát, illetve olyan helyeken is, ahol nem alakították ki ezeket az övezeteket. A kapott eredményeket aztán összehasonlították.

A berlini belvárosba 2008 tavaszától nem engedik be az idős járműveket. A mérőállomásokon ezek után először 4,7 százalékkal csökkent a károsanyag-koncentrátum, majd 5 százalékkal nőtt.

Németország kizöldül
Ugyanilyen egyenlőtlenség figyelhető meg a 30 kilométerre lévő Potsdamban is, ahol viszont nem alakították ki a zónákat. Az értékek először itt is csökkentek 1,9 százalékkal - valószínűleg az időjárás miatt -, majd ezután 2,1 százalékkal nőtt a levegő károsanyag-tartama. A mérgező nitrogénoxid tekintetében sem hozott jelentős eredményt a behajtási tilalom Berlinben, főleg, ha Potsdamhoz hasonlítják. Az eredmények nem számítanak különlegesnek, hiszen hasonló arányokat figyeltek meg Mannheim (van zóna) és Ludwigshafen, vagy Karlsruhe (egyikben sincsenek zónák) összehasonlításakor.

A levegő minősége szempontjából a környezetvédelmi zónák bevezetése nem hozott eredményt - áll a tanulmányban. Meg kell jegyezni továbbá, hogy az ADAC mindig is ellenezte a zónák kialakítását, mert szerintük a közlekedés csak negyedrészben felelős a környezetszennyezésért. A káros anyagok nagy részét az ipar, valamint a háztartások bocsátják ki.

A környezetvédelmi egyesületek, szövetségek ugyanakkor követendő példaként emlegetik a berlini környezetvédelmi zónák bevezetését. Áprilisi hatástanulmányuk szerint az övezetek beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Szerintük a dízelautók által kibocsátott korom mennyisége 24 százalékkal csökkent. Ezért el is indítottak egy kampányt, melynek mottója: korom nélkül a klímáért. Az akcióhoz több környezetvédelmi szervezet csatlakozott, és reményeik szerint elérik, hogy az emberek tudatosabban éljenek.

A Dessau-i Környezetvédelmi Hatóság pozitívan értékelte a berlini eredményeket. Szerintük 2008 elejétől kezdve két-három százalékkal csökkenet Berlinben a károsanyag mennyisége. Hans-Joachim Hummel, a szervezet vezetője szerint éppen ezért a többi városnak is követnie kell Berlin példáját. A hivatal szerint a mostani 14-22 százalékos károsanyag-mennyiség a következő évre kevesebb lesz, mint 12 százalék.

2010. január elsejétől Berlin belvárosába csak olyan autók hajthatnak be, amelyek az Európai Unió által meghatározott négy normának megfelelnek. A szükséges matricákat a TÜV adja ki az autók átvizsgálása után. Ennek ára 5-19 euró között lesz. Aki matrica nélkül, vagy érvénytelen matricával közlekedik, minimum 40 eurós bírságra és egy büntetőpontra számíthat. A berlini környezetvédelemért és egészségügyért felelős szenátor, Karin Lompscher már hetekkel korábban pozitív eredményekről beszélt. Szerinte a környezetvédelmi zónák igen hatásosak. Az első számítások szerint hatásukra 70 százalékkal kevesebb személyautó és 55 százalékkal kevesebb teherautó lesz a városban. Ezzel szemben a berlini környezetvédelmi hatóság hangsúlyozza, hogy a károsanyag-kibocsátás mértéke adott. A maximális csökkentés lehetősége 22 százalék. Az anyagok nagy részét ugyanis más források - a háztartások és az ipar - adják. A berlini károsanyag-tartalom 56 százaléka származik ezektől.

Az ADAC-tanulmány szerint ezenkívül az időjárásnak is jelentős befolyásoló szerepe van az értékekre. A hideg, száraz időjárás miatt januártól áprilisig például többször mértek határérték fölötti értéket; 2008-ban 24 ilyen nap volt. A zóna nélküli városokban pedig 28 ilyen napot számoltak. Az EU egy év során összesen 35 ilyen napot engedélyez.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Világjárvány lesz az elektromos autó, Magyarország lemaradhat

A környezetre semleges autó már nem álom, a rengeteg kínálkozó lehetőség közül a Nissan-Renault szövetség rövid távon az elektromos autó mellett döntött. A hosszabb távú cél természetesen a tüzelőanyagcella és a hidrogén hajtotta motor, de ez ma még annyira drága technológia, hogy sem az autóipart nem menti meg, sem a zöld forradalmat nem szolgálja.

hvg.hu Autó

Ávós Pobeda, ős-Trabant, szovjet rokkantkocsi, avagy a KGST alkonya

Sorsszerű véletlen, hogy Nagy Imre újratemetésének 20. évfordulóján KGST-autóparádén vehettünk részt Bicske térségében az OldRent Kft. meghívására. Tucatnyi járóképes autócsodát tesztelhettünk, filmsztárokat, jó és rossz emlékű autókat, teherautókat, Velorexet, sőt még egy szovjet rokkantkocsit is.

hvg.hu Autó

Nyertesek és vesztesek - az autók negyedét külföldre viszik

Az idei első félévben 40,1 százalékkal esett vissza az eladott új személygépkocsik és terepjárók száma a tavalyi év hasonló időszakához képest - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által készített összegzésből. Ennél is drasztikusabb, több mint 50 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba Magyarországon. 11 ezer 325 autót kivittek az országból.

hvg.hu Autó

Mikor terjednek el végre a zöld autók?

A környezetbarát technológiát alkalmazó járművek elterjedését különböző módszerekkel igyekeznek serkenteni az egyes országok kormányai. Összeállításunkban bemutatjuk, hogy a világ különböző részein mivel próbálják elérni, hogy a benzinfalókat kisebb, zöldebb járgányokra cseréljék.

hvg.hu Autó

A nők az autóbezúzás bajnokai

A roncsautó-prémium bevezetése óta a női autóvásárlók száma Németországban majdnem 7 százalékkal nőtt, és még soha ilyen magas nem volt – derül ki egy friss piackutatásból. Az ázsiai modelleket előszeretettel választják a hölgyek. Körükben a legkevésbé kedvelt modellek közé tartozik Ferrari és Porsche. 2009-ben az autóvásárlók majdnem 40 százaléka nő volt. Ez Németországban rekordnak számít.

hvg.hu Autó

Az autós nyaralás veszélyei - videóval

Amikor a család nyaralni megy, az autó pillanatok alatt teherautóvá válik. Még egy kombi csomagtartójában sincs elegendő hely az összes játéknak, a strandgrillezőnek, a bőröndöknek, a matracoknak, sportszereknek és a táskáknak. A nyaralni indulók sokszor tetődobozba is pakolnak. Szakértők azt tanácsolják, hogy már a tetőbox vásárláskor próbáljuk meg a lehetséges veszélyeket minimalizálni.