szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A General Motors tegnap bejelentette, hogy felszámolás helyett mégis talált vevőt a Saab autógyárra. A svéd kormány – korábbi kijelentéseivel szemben – mégis garantálta az autógyár 400 milliós bankhitelét, amit az EU bankja, az EIB vállalt át. Egyértelművé vált, hogy a svéd munkahelyek megőrzése érdekében a tranzakció kockázatának 85 százalékát bevállalta az állam. A vevő, a sportkocsikat gyártó holland Spyker Cars NV 74 millió dollárt (53 millió eurót) fizetett a 336 millió euró nettó vagyonnal bíró autógyárért, amelynek termelését évi 100 000 darabra kívánja felfuttatni.

Préda István cégeladási tanácsadó szerint az ügylet érdekessége, hogy a felek egy, a pénzügyi válság előtt csak a kkv-k eladásánál használt finanszírozási konstrukciót alkalmaztak: a 400 millió dolláros vételár 81,5 százalékát kereskedelmi bankok helyett maga a GM finanszírozta egy eladói hitellel.

Az eladói kölcsön konstrukcióját akkor alkalmazzák, amikor a bankok túl kockázatosnak tartják a tranzakciót, de az eladónak PR vagy stratégiai szempontból érdeke a vállalat továbbélése, és remélhető, hogy az új tulajdonos – például az anyacégnél karcsúbb költségszerkezettel – képes lesz sikerre vinni a vállalkozást. Várható, hogy ezt a – korábban csak kkv-k értékesítésekor használt – finanszírozást a bankok potenciavesztése miatt a jövőben nagyvállalati üzletág-eladásoknál is gyakrabban alkalmazzák majd.

Az ügylet pikantériája, hogy a kölcsönt a felek „beváltható részvényként” prezentálták. Mivel a Spyker 74 millió dollárral többséget szerzett a 400 milliós tranzakcióban, valószínűsíthető, hogy a GM „részvényei” valójában adósságpapírok, melyek „részvényként” történő megjelenítésével az eladó azt a benyomást keltheti, hogy nem áron alul adta el a gyárat, hiszen „részvényesként” még profitálhat, ha a cég később feltámad – tette hozzá az MB Partners vezetője.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!