szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Tavaly év végén az észak-karolinai rendőrség az autópályán megengedettnél nagyobb sebességgel száguldó gépkocsiról szemből készített fotó segítségével azonosította egy kettős gyilkosság menekülő elkövetőjét. A fotón látható rendszám alapján egy lehajtónál el is fogták az illetőt. Az azonosításhoz az amerikai Szövetségi Nyomozó Irodának (FBI) az ott már kísérletképpen rendszerbe állított új arcfelismerő berendezését használták.

A készülék által felvett arc vonásait rádióvonalon összevetették a bűnügyi nyilvántartásban szereplő fotókkal, és az eljárásból kiderült, hogy a vezető nagyon hasonlít egy priuszos férfihoz. Később be is bizonyosodott, hogy ő volt a feltételezett bűnelkövető. A módszer gyorsabb, mint az ujjlenyomaton alapuló, géntechnikai vagy íriszes azonosítás. Alkalmazhatják úgy is, hogy a járműveket forgalmi okra hivatkozva leállítják, és a jogosítványában szereplő fotókat "mutatják meg" a rendőrautóban lévő azonosító készüléknek. Az FBI a rendszer széles körű elterjesztését javasolja annak ellenére, hogy az egyéni jogokat védő civil szervezetek képviselője, Chris Calabrese máris tiltakozott az "ártatlan autósok zaklatása ellen".

Az arc alapján való azonosítás iránt egyre nő az érdeklődés, hiszen sikeres eszköz lehet a tettük elkövetésére még csak készülő terroristák időben történő lefüleléséhez is. A minél pontosabb és egyszerűbb arcfelismerők megalkotásán világszerte dolgoznak a kutatók. Az ausztráliai Monash Egyetem látáskutatója, Adrian Dryer például a méheket próbálja megtanítani arcfelismerésre: azok ugyanis mézkeresés közben látószervükkel is megtalálják a nektárt rejtő virágokat. Ha eredményes lesz a kutatás, a méhek tudását arcfelismerő-készülék tervezéséhez hasznosíthatják.

A svéd Lundi Egyetemen kutató Eric Warrant javaslatára a Toyota mérnökei a látószervének igen sok apró érzékelőjével éjjel is eligazodni képes molylepke szemét tanulmányozva egy sötétben is használható készüléken dolgoznak. A berendezés kiszűrné az ellenirányú forgalom felől érkező, a vezetőt elvakító fényszórók hatását. A munkáról hírt adó angol New Scientist hetilap szerint a molylepkéket nem vakítja el a szemükbe világító fény, azzal szembe repülve is megtalálják az élelmüket. Ha sikerül megszerkeszteni a berendezést, annak részét képezi majd az a látómezőbe emelhető képernyő (Head-up Display, HuD), amelyen éjjel is tisztán, vakítás nélkül lesz látható a vezető előtti úttest.

Az amerikai Technology Review folyóirat a michigani Dearbornban működő Blue Optics vállalat újdonságát, a HuD-ot is kiváltó visszapillantó tükröt ismerteti. Alkalmazása különösen a nagy és hosszú kamionszerelvények esetén hasznos, mert előzésnél a jármű előtti és mögötti utat figyelő kamerák nem csak a "látottakat" vetítik a visszapillantó tükörbe, hanem a rendszer azt is elemzi, hogy nem veszélyes-e a tervezett előzés. Mi több, a visszapillantóhoz egy arcfelismerő is csatlakozik, amely csak akkor engedi kinyitni a várakozó jármű ajtaját, ha a tulajdonos belenéz a visszapillantóba, és azon keresztül a készülék azonosítja. 

Illetéktelenek leselkedését gátolja meg az az új arcfelismerő, amelyet laptopok képernyőjébe építenek bele. Ha a tulajdonos nyilvános helyen - például váróteremben, irodában, bankban - használja a készüléket, és valaki a válla felett beleles, a laptop azonnal menti az adatokat, és zárolja a gépet. A baltimore-i Oculis Lab által kifejlesztett és a BaltTech vállalat által már árusított újdonság "biztonsági zárként" is használható: a fedél felnyitása után a laptop csak akkor kezd működni, ha a tulajdonos arcát "látja". Az üzemmód nem csak a rossz szándékú leselkedőket, de például a gyerekeket is meggátolja a hordozható számítógéphez való hozzáférésben.

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Visszahívások: az Audi sorsára jut a Toyota?

Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.

Autó

Leleplezés: melyik kocsira káros az autógáz?

Gázüzemű autók mindennaposak Spanyolországban, Olaszországban és Németországban, de a magyar utakon is számos gyári, illetve utólag átalakított LPG-autó fut. Nem minden autót lehet azonban átalakítani: írásunkban közöljük azoknak a modelleknek a listáját, melyek a tapasztalatok alapján nem alkalmasak a gázüzemre való áttérésre. Ezeknél az autóknál előfordulhat, hogy az átállás a motor végét jelenti.

hvg.hu Autó

Értékállósági ranglista: nem német és nem japán az első

Az autóvásárlók elsősorban a minőségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetűnőbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevőelégedettségi listáiból válogattunk.

Autó

Milyen lesz az F1 2010-ben? Szabályok, csapatok, pilóták, esélyek

Vége a Formula 1-rajongók számára ínséges téli időszaknak, jövő hétvégén a Bahreini Nagydíjjal útjára indul a világbajnoki sorozat 61. idénye. Sok a változás a tavalyi évhez képest, jósolni még a szokásosnál is nehezebb, így ismét garantáltak az izgalmak. A nyitóversenyhez közeledve az autómenedzser.hu körülnézett a száguldó cirkusz háza táján: mi változott, mire lehet számítani 2010-ben?

hvg.hu Autó

Vezetéstechnika: hogyan vezessünk gazdaságosan?

Négy hazai páros küzd 17 másik ország versenyzőivel a hétvégén Párizs és Genf között, hogy kiderüljön, ki Európa leggazdaságosabb sofőrje. A Peugeot Eco Cup résztvevői indulás előtt oktatáson vettek részt az Allianz Vezetéstechnikai Centrumban. Íme, a gazdaságos vezetés fortélyai.

Biró Csongor Autó

Gyenge 2009 után biztató kezdés a győri Audi gyárban

Az Audi Hungaria Motor Kft. a 2009-es üzleti évet pozitív mérleggel zárta ugyan, de jelentősen visszaesett a termelése, félmillióval kevesebb motor és 30 ezerrel kevesebb autó készült Győrben. Ennek ellenére nem került sor tömeges elbocsátásokra, a létszámot pótszabadságok kiadásával őrizték meg.

hvg.hu Autó

Búcsú a dízelautóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.

Autó

Hol kötelező a nappali fényszóró használata?

2011-től minden európai uniós országban kötelező lesz a nappali világítás. Sok ország már bevezette ezt a szabályozást, így ezekben egész évben kötelező a fényszórók használata. Magyarországon is kötelező, de csak településen kívül. 2011-től az új autókat úgy kell forgalomba hozni, hogy a gyújtással együtt a nappali fény is bekapcsoljon. Különösen a sötét autókat lehet jobban, előbb észrevenni a világításnak köszönhetően.