Tetszett a cikk?

Átlagosan feleannyi új gépjárművet helyeztek forgalomba az idei év első negyedévében Magyarországon, mint a tavalyi hasonló időszakban - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

Az MGE közleménye szerint az új személyautók forgalomba helyezésének száma 55 százalékkal, a kishaszonjárműveké 56 százalékkal, a nagyhaszon járműveké 45 százalékkal, míg a motorkerékpároké 40 százalékkal esett vissza 2010 január-márciusában, az előző év első negyedévéhez viszonyítva. Ennek eredményeként az idei első három hónapban 10 210 személyautót, 1689 kishaszon járművet, 133 darab nagyhaszon járművet és 488 darab motort helyeztek forgalomba.

Az egyesület közleményében kiemelte: a jelentős csökkenés elsősorban amiatt következett be, hogy tavaly az év első harmadában a kereskedők nagy árengedmények mellett készletcsökkentő akciókat hajtottak végre, amelyek csak 2009 áprilisában-májusában futottak ki. Emiatt a MGE arra számít, hogy május végéig tovább csökkenhetnek az új gépjármű forgalomba helyezési adatok az előző év hasonló időszakához képest.

Az MGE rámutatott: a személyautók piacán továbbra is a céges, illetve flotta eladások domináltak az idei első negyedévben. Ez a tendencia a válság kezdete óta áll fenn, és mindaddig megmarad, ameddig az ügyfelek hitelfelvételi kedve vissza nem tér. Ez pedig nagymértékben függ attól, hogy a válságból való kilábalás, a munkahelyek megőrzése, illetve számának gyarapodása mikor válik érzékelhetővé - húzta alá közleményében az MGE. Az egyesület becslése szerint a folyamat megindulása tavasz végétől várható.

A nagyhaszonjárművek területén a járműveket használó gazdasági szereplők helyzete még nem javult annyira, hogy ez a piac jelentősen meginduljon. A fellendülés érzékelhetősége, illetve megjelenése a vásárlásokban várhatóan a második félévben következik be. A motorkerékpárok területén a személygépkocsi szegmenshez hasonló jelenségek figyelhetők meg azzal a különbséggel, hogy itt a flotta eladások szerepe elhanyagolható. A motorkerékpár piac szezonalitása miatt az első negyedévi eladások jelentős részét a márciusi tette ki.

A 2010. március 1-jével hatályos vevőfinanszírozással kapcsolatos kormányrendelet (a körültekintő lakossági hitelezésről) és a PSZÁF által kiadott ajánlás tovább szigorította a feltételeket, ami a gépjármű forgalmazás területén - elsősorban a magán ügyfelek területén - továbbra jelentős nehézségeket okoz. Az MGE szerint a piac erre várhatóan úgy reagál majd, hogy amennyiben az ügyfelek hitelfelvételi kedve fokozatosan visszatér, megerősödhetnek olyan finanszírozási megoldások, mint a forint alapú pénzügyi lízing és esetlegesen a tartós bérlet.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Citroen DS3 próba: meghajtottuk Talmácsi új autóját

1/100-as oldtimer pontossági feladatokkal tarkított versenyen próbálhattuk ki a Citroen üdvöskéjét, az elegáns és szívdöglesztő DS3-ast. A kis szépség nem csupán a csillogásával hívja fel magára a figyelmet, de sportos lelke a férfiakat is meghódítja.

Biró Csongor Autó

Vezettük: új Skoda Fabia, új Skoda Roomster

Sose hittem volna, hogy élvezni fogom a ráncfelvarrott Fabia menetpróbáját. Titokban a 180 lovas Fabia RS-re vágytam, de az csak pár hét múlva készül el Mlada Boleslavban. A skodások azonban kitettek magukért, az Athén környéki mélykék tengerparton minden új motor-, szín-, és karosszéria-változatot kipróbálhattunk.

Biró Csongor Autó

VW Golf teszt: ezerkettes

A downsizing buli folytatódik, főszerepben az ezerkettes benzines motorral. Nagy feladatot kapott ez a korábbikhoz képest pirinyó erőforrás: dinamikusan és takarékosan kell mozgatnia a kompakt kategória legnagyobb sztárját, a Golfot. Tesztünkből kiderül, mindkét feladatot kipiálta a wolfsburgi népautó.

Biró Csongor Autó

Lexus RX 450h teszt: ingyen van a dugó

Végre egy autó, amellyel új értelmet nyernek a városi dugók. A Lexus RX 450h pihe-puha foteljeiben feszítve nem zavar, ha kígyózik előttünk a tehetetlen sor. A mi autónk dugóban alig fogyaszt: hibrid és képes ingyen araszolni. A 16,6 milliós alapár azonban nem teszi népautóvá.

Biró Csongor Autó

Mazda3 teszt: nem öko, de alig fogyaszt

Harmadik az isten igaza, három a magyar igazság. Pár héten belül a harmadik Mazda3-ast teszteljük, a kétliteres stop-startos szedán és a 260 lóerős izompacsirta MPS után ezúttal az 1,6 literes dízel változatban kerestük a boldogság titkát. És megtaláltuk az eddigi legkisebb fogyasztású Mazdát.

Biró Csongor Autó

Mazda3 MPS teszt: nem szilikon, igazi

Brutális külseje ellenére kezes a legerősebb Mazda3-as, 260 lóereje tekintélyt parancsol az utakon, magas ára és hatalmas étvágya az ínyenceknek kedvez. Óvjuk és vigyázzunk rá, kihalóban lévő faj, a hot hatchek kora leáldozóban van.

Biró Csongor Autó

Vezettük: Hyundai ix35

Kis lépésekben haladt, mégis hamar a csúcsra jutott a Hyundai. Az ix35 feledteti a Tucson darabosságát, kényelme, technikája, kialakítása komoly zavart okozhat a divatterepjárók kifutóján.

Biró Csongor Autó

Mazda3 teszt: hatoska nagy étvággyal

Semmi bajom a Mazda3 szedánnal, de a kétliteres motor még az i-stoppal sem kellene: lomha és iszákos. Az autó az előnyére változott, sokkal szebb lett, mint versenytársaihoz szürkült elődje. A négyajtós változat erősen emlékeztet a hatosra.

Biró Csongor Autó

Opel Movano teszt: nagy gömböc

Mit szeretne a fuvarozó? Olcsón, sokat szállítani. Milyen az ideális teherautó? Kényelmes, praktikus, ergonomikus, biztonságos, gyors, halk és jól felszerelt. Ilyen az Opel és a Renault új fejlesztése, az Opel Movano.

Biró Csongor Autó

Seat Exeo ST teszt: déjà vu

Nem a magyar piacra készült, pedig jó lenne, ha egyesek lecserélnék az Audikat Exeókra. Igaz, túl sokat nem spórolnának vele, a Seat Exeo kombi alig két millió forinttal olcsóbb, mint az Audi A4 Avant. De jól felextrázva is megúszható 10 millió forint alatt.