Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e9faf808-18c2-45fa-87c4-6abd6d4a0a3a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hosszasan üldözték a BMW-vel száguldozó férfit.","shortLead":"Hosszasan üldözték a BMW-vel száguldozó férfit.","id":"20250224_szombathelyi-amokfuto-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9faf808-18c2-45fa-87c4-6abd6d4a0a3a.jpg","index":0,"item":"ce94702c-9540-4656-8754-8b285880c82b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250224_szombathelyi-amokfuto-video","timestamp":"2025. február. 24. 09:28","title":"Először még lerázta a rendőröket egy szombathelyi ámokfutó, de pár nappal később elkapták – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35e3cc05-80a1-4aca-9c38-44c9e55d07c8","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Egy tollvonással meggyengítette Rogán Antal hatalmát Orbán Viktor kormányfő, Gulyás Gergellyel együtt 14-ből 11 állami vállalat felügyeletét vesztették el. Az átszervezést nemcsak a választási felkészülés indokolhatja, de így bizonyíthatja Orbán az amerikaiaknak, hogy csökkenti a korrupciós kockázatot Rogán körül. És persze illeszkedik a kormányfő hatalomgyakorlási technikájába is.","shortLead":"Egy tollvonással meggyengítette Rogán Antal hatalmát Orbán Viktor kormányfő, Gulyás Gergellyel együtt 14-ből 11 állami...","id":"20250225_Orban-kormany-Rogan-Gulyas-Lantos-Nagy-Amerika-szankcio-titkosszolgalat-digitalis-allampolgarsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35e3cc05-80a1-4aca-9c38-44c9e55d07c8.jpg","index":0,"item":"3a1847f1-c275-46c4-a67c-818e1fdf8dec","keywords":null,"link":"/360/20250225_Orban-kormany-Rogan-Gulyas-Lantos-Nagy-Amerika-szankcio-titkosszolgalat-digitalis-allampolgarsag","timestamp":"2025. február. 25. 14:54","title":"Amerika visszainteget: Rogán ma elbukta hatalmának jó részét, miután a szankciós kalodából nem szabadult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad26186-a306-40ba-9960-f153c8b96ed7","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A NOB-elnökjelölt szerint, ha mindkét félnek megfelelő háborút lezáró megállapodás születik, akkor sokkal jobb, ha mindenki részt vehet a sporteseményeken, mintha valaki kimarad belőlük.","shortLead":"A NOB-elnökjelölt szerint, ha mindkét félnek megfelelő háborút lezáró megállapodás születik, akkor sokkal jobb, ha...","id":"20250225_orosz-belarusz-sportolok-olimpia-reszvetel-sebastian-coe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad26186-a306-40ba-9960-f153c8b96ed7.jpg","index":0,"item":"af30247b-5cae-4a13-bb25-c59206998ec3","keywords":null,"link":"/sport/20250225_orosz-belarusz-sportolok-olimpia-reszvetel-sebastian-coe","timestamp":"2025. február. 25. 12:52","title":"Sebastian Coe szerint lehet visszaút az oroszoknak az olimpiára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da9e5b25-9c3d-4e88-8349-4f4298c8679c","c_author":"Földvári Zsuzsa","category":"360","description":"Hogyan derül ki egy kisváros köztiszteletben álló vezetőjéről, hogy nem minden stimmel körülötte. Vagy hát igazából semmi nem stimmel körülötte. ","shortLead":"Hogyan derül ki egy kisváros köztiszteletben álló vezetőjéről, hogy nem minden stimmel körülötte. Vagy hát igazából...","id":"20250225_Szeretettel-Becsbol-Kisvarosi-Koza-Nostra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da9e5b25-9c3d-4e88-8349-4f4298c8679c.jpg","index":0,"item":"ef6aba02-b7fc-46ab-8205-1a89269b5635","keywords":null,"link":"/360/20250225_Szeretettel-Becsbol-Kisvarosi-Koza-Nostra","timestamp":"2025. február. 25. 16:30","title":"Szeretettel Bécsből: Kisvárosi „Koza Nostra”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Szijjártó Péter hajnalban dacos Facebook-bejegyzéssel vágott neki a külügyi tanács ülésének.","shortLead":"Szijjártó Péter hajnalban dacos Facebook-bejegyzéssel vágott neki a külügyi tanács ülésének.","id":"20250224_Az-EU-elfogadta-az-oroszokkal-szembeni-16-szankcios-csomagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"e1d4c818-c56f-4aad-bbc5-7e6fb29899f2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_Az-EU-elfogadta-az-oroszokkal-szembeni-16-szankcios-csomagot","timestamp":"2025. február. 24. 10:41","title":"Az EU elfogadta az oroszokkal szembeni 16. szankciós csomagot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ededfdf-18e2-4c88-a7e6-fe1d3e84afbc","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európa-bajnok infláció mellett nem meglepő módon 6,5 százalék marad az alapkamat. Egy hónap múlva már a Varga Mihály vezette Monetáris Tanács dönthet róla.","shortLead":"Az Európa-bajnok infláció mellett nem meglepő módon 6,5 százalék marad az alapkamat. Egy hónap múlva már a Varga Mihály...","id":"20250225_Matolcsy-mnb-kamatdontes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ededfdf-18e2-4c88-a7e6-fe1d3e84afbc.jpg","index":0,"item":"e5f4e0ff-fe42-4ba1-9a27-ea8491c7e68f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250225_Matolcsy-mnb-kamatdontes-ebx","timestamp":"2025. február. 25. 14:11","title":"Matolcsy utoljára szavazott az alapkamatról, íme az eredmény","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Amerika Európa nélkül kezdett párbeszédet az oroszokkal a földrész létét érintő biztonsági kérdésekről, ugyanezt csinálja az ukránok feje fölött is a háború ügyében, így most Trump Putyin embere, kesztyűbáb. A zsarnok lenyomja az öreg kontinenst.","shortLead":"Amerika Európa nélkül kezdett párbeszédet az oroszokkal a földrész létét érintő biztonsági kérdésekről, ugyanezt...","id":"20250225_Neue-Zurcher-Zeitung-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d133cb51-c7fb-456b-8d96-967e295fa717.jpg","index":0,"item":"4e29d2b1-9d75-4287-bf76-262ec69858a0","keywords":null,"link":"/360/20250225_Neue-Zurcher-Zeitung-lapszemle","timestamp":"2025. február. 25. 15:30","title":"Neue Zürcher Zeitung: Az orosz elnök újjáalakítja a világot, ez az ő diadala","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79b26305-4b3a-4978-9cd0-0ee6dcfb892c","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"Emlékezetes alakításairól készült fotókat és a családi albumokban őrzött dokumentumokat is láthatnak a látogatók. ","shortLead":"Emlékezetes alakításairól készült fotókat és a családi albumokban őrzött dokumentumokat is láthatnak a látogatók. ","id":"20250224_Tompos-Katya-emlek-kiallitas-Bajor-Gizi-Szineszmuzeum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79b26305-4b3a-4978-9cd0-0ee6dcfb892c.jpg","index":0,"item":"855bf0f3-cc48-4e61-8c1c-1ec62a68d9bd","keywords":null,"link":"/kultura/20250224_Tompos-Katya-emlek-kiallitas-Bajor-Gizi-Szineszmuzeum","timestamp":"2025. február. 24. 10:18","title":"Tompos Kátya-emlékkiállítás nyílik a Bajor Gizi Színészmúzeumban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha a tartós fogyasztási cikkek értékesítése 20-30 százalékkal csökken, akkor a szállítási szolgáltatás 40-60 százalékkal zuhan – jellemzi a nagyhaszonjármű-piaci konjunktúraérzékenységet Berkó László, a Volvo Hungary marketingmenedzsere. A tavalyi adatok ezt látszanak alátámasztani: ha az összes új 3,5 tonna fölötti jármű értékesítését nézzük, 2008-hoz képest 2009-ben 62 százalékkal kevesebb autót adtak el, ezen belül a 3,5–6 tonnás furgonok körében 50, a 6–15 tonna közötti teherautóknál 61, a 15 tonna fölötti nehéz-teherautóknál pedig 67 százalékos volt a mínusz. A szállítási teljesítmény (érték) 2009-ben ennél is jobban, 90 százalékkal csökkent 2008-hoz képest, az értékesítés ezzel a tíz évvel korábbi szintre esett vissza - olvasható a HVG Cégautó 2010 különszámban.
Kivétel persze akad, ha csak egyetlen is. „Rendkívül sikeres évünk volt – mondja 2009-ről Pais József, a DAF kizárólagos hazai képviselője, a Hungarotruck ügyvezető igazgatója. – A teljes 3,5 tonna feletti magyar piacon a 2008-as ötödik helyről az élre ugrottunk, a 6 tonna feletti körben pedig 33 százalékos lett a piaci részesedésünk.” Autóértékesítük 2008-hoz képest nem csökkent, egyszerre több mint százat vásárolt tőlük a Waberer’s és a Révész is. A számukra biztonságot jelentő flottaeladásokat a magyar nehézteherautó-piacon egyébként is döntőnek tartja az ügyvezető, az újonnan eladott 15 tonna feletti haszonjárműveknek ugyanis mintegy 60 százalékát a nagyflottás, vagyis a több száz teherautót üzemeltető fuvarozócégek vásárolják meg.
Már 2008 nyarának elején drasztikusan visszaesett a megrendelések száma, állítják a megkérdezett forgalmazók. Pontos adatok közlésétől elzárkóztak, csak annyit mondtak, hogy – vállalva a kifizetett előleg esetleges elvesztését is – sokan mondták vissza a megrendelésüket, mások meg „csak” nem vettek át minden megrendelt járművet. A kereslet – egyébként Európában általános – visszaesése miatt a gyártók 2009-ben 8–20 százalékkal mérsékelték áraikat, ennek következtében is az értékesítési ár Magyarországon 2008-ról 2009-re átlagosan 20 százalékkal csökkent.
A használt járművek árzuhanása még nagyobb volt: az árak a 2008-asnak átlagosan felére estek vissza, de 2007-ben például egy kétéves használt, 40 tonnás kamiont 50 ezer euróét lehetett eladni, 2010-ben egy ugyanilyet már 32 ezer euróért is meg lehet venni. Ebben, úgy vélik, nyilvánvalóan szerepet játszott, hogy, bár pontos adatokat nem tudnak mondani, szerintük a szokásosnál több a piacon a használt jármű. A használt nagyhaszonjárművek piaca egyébként is meglehetősen kiterjedt, mert a nagy flottabeszerzéseknél a kereskedőknek, importőröknek legfeljebb 36 vagy 48 hónapos visszavásárlási garanciát kell nyújtaniuk, ami azt jelenti, hogy a fuvarozócég a garanciális idő lejártakor a vásárláskor rögzített áron adhatja vissza az importőrnek a járművet. A visszavásárolt használt járművek többnyire alkalmasak még nemzetközi fuvarozásra is, így a forgalmazók az új árának nagyjából a feléért újra értékesítik őket, rendszerint az unión kívül. Mindemellett a 2009-ben megszűnt, egyenként 1–3 autót üzemeltető kiscégek 2-3 ezer járműve is hasonlóan olcsón jelent meg a piacon (2008 végén 20 ezer mikrovállalkozás foglalkozott fuvarozással, 2009 végén viszont már csak 19 ezer).
A kilábalás jelei egyelőre nem mutatkoznak a nagyhaszonjármű-piacon, a teljes 3,5 tonna fölötti park 2009 utolsó negyedévében az azt megelőző negyedévhez képest 25 százalékkal nőtt, de 2010. januárban már újra csak feleannyit adtak el, mint 2009. decemberben. A nagyhaszonjárműbesszt flottabővítések oldhatnák – ezt látszik igazolni a DAF-példa –, erre azonban 2010-ben a piaci szereplők többsége szerint Magyarországon nincs esély. Sáránszky Róbert, a Scania Hungária értékesítési igazgatója viszont, éppen ellenkezőleg, azért vár már 2010 nyarának végére egyértelmű erősödést, mert szerinte a vállalkozók 2008-ban és 2009-ben elhalasztották a flottafrissítéseket, de inkább előbb, mint utóbb rá kell szánniuk magukat. Részint azért, mert a járművek átlagéletkora nő – a nemzetközi fuvarozásban használt magyar járművek 2009-ben átlagosan 4-5 évesek voltak, szemben az ideálisnak tartott 3-4 évvel –, másfelől pedig azért, mert csaknem 60 százalékuk Euro3-as motorral üzemel, ami például Németországban az ezt ott büntető autópályadíjak miatt kilométerenként 28 eurócent többletkiadás.
A cégautó-különszám által megkérdezett piaci szereplők a második félévben általában már enyhe élénkülésre számítanak, igaz, fellendülésre többségük csak 2011-ben. A kisebbséget Berkó László jelenti, szerinte a nehéz-teherautók 2010-es eladási száma a magyar piacon a 2009-esnek akár a duplája is lehet, illetve Gyöngyössy István, a Fiat Magyarország Iveco-igazgatója, aki szintén 2010-re várja a fellendülést, vagyis abban bízik, hogy 2010-ben körülbelül ugyanannyi, 600 körüli 3,5 tonna alatti és fölötti Iveco haszonjárművet értékesítenek majd, mint 2009-ben. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese szerint is azonban a fuvarozók többsége úgy látja, „a teherautó-piac az elsők között esett vissza, élénkülés viszont csak késéssel mutatkozik majd”.
A 6 tonna feletti Mercedeseket forgalmazó Pappas Autó haszon- és tehergépjármű-értékesítési vezetője, Nagy István csak a nemzetközi vontatópiacon észlel némi javulást, de mivel szerinte valójában minden azon múlik, Nyugat-Európában beindulnak-e az eladások, s Németországból már érkeznek hírek a piac élénküléséről, „2011-re ide is elérhet a lendület”. A MAN kamion- és buszkereskedelmi kft-jének értékesítési igazgatója, Csík Gábor úgy véli, a nehéz-teherautók kereskedelme 2010-ben kettéválik: a használt autóknál viszonylag gyors élénkülésre számít, az újaknál szerinte legfeljebb a második félévben javulhat a piac. A Renault Trucks Hungária 2009-ben 223 járművet adott el, mondja Váncsodi Réka marketingmunkatárs, s ez, bár a cég piaci részesedése még nőtt is, több mint 62 százalékkal kevesebb, mint 2008-ban volt. Ők 2010-ben is csak enyhe bővüléssel számolnak.
„A fuvarpiacon a kisebb cégek kiesése nyomán a túlélők növelhetik részesedésüket, és emiatt szükség lehet fejlesztésekre, ami a lízingpiacon is hozhat fellendülést” – tudta meg a HVG Cégautó Hunyadi Gábortól, a Lízingszövetség truckbizottságának elnökétől. A Lízingszövetség adatai szerint a haszongépjármű-finanszírozási piac 2009 utolsó negyedévében már kissé javult: a finanszírozott érték az utolsó negyedévben az előző évhez képest „csak” 59 százalékkal esett vissza, szemben a harmadik negyedév 65 százalékával.
2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.
Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.
Sokan céges autóval vágnak neki a nyaralásnak. Különösen külföldi út esetén érdemes előre meggyőződni arról, hogy a használati, kiviteli engedélyek, az autó tartozékai rendben vannak-e. Jó tisztában lenni azzal is, mire terjed ki a céges autókra kötött biztosítás – hívja fel a figyelmet a KBC Autolease szakértője.
Csökkent a járművek száma, a rájuk fordított összkiadás; nőtt az átlagéletkoruk és a kihasználtságuk – röviden ez jellemzi az állami autóparkot a kormányváltás előtt. A korábbi kormányszóvivői iroda ezt elsősorban annak tulajdonította, hogy a szocialista kormány 2009-ben is tartotta magát ahhoz a 2008. őszi utasításhoz, amellyel Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök leállította az állami autóflotta központosított megújítását, valamint annak, hogy 2009 nyarától a használatra jogosult személyek száma 56-tal csökkent - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Flottaautók vezetőinek gyakoroltatása nem elterjedt, bár egyre gyakoribb Magyarországon is. Van vezetéstechnikai kurzus, ahol a útviszonyokat modellezik tanpályán, a másik keretében a forgalomban gyakorolhatja a sofőr a lehetséges balesethelyzetek jó előre való felmérését, az úgynevezett ökotréningeknél pedig az üzemanyag-takarékos vezetéstechnika elsajátítása a cél - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Magyarország legnagyobb árbevételű cégei tulajdonképpen három csoportba sorolhatók aszerint, 2009-ben hogyan változtattak flottakezelési szokásaikon. Az egyik csoport a közszolgálati és állami tulajdonú cégek, ezek általában a legtöbb takarékoskodási eszközt bevetik: csökkentik a cégautók számát, módosítják a hitelszerződéseket, korlátozzák a magánhasználatot. A magáncégek esetében viszont leginkább attól függ, váltanak-e, s hogyan, hogy zömmel munkaautókat üzemeltetnek-e, vagy sem – olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
A cégautót üzemeltető cégeknél elsősorban a munkaautókba telepítenek nyomkövető készülékeket (terítőkocsikba, szervizautókba, futárjárművekbe és persze taxikba). Ezekbe rendszerint csak flottakövetési céllal szerelnek be készüléket, a lopásvédelem másodlagos szempont, kivéve persze, ha a jármű nagy értékű árut is szállít. Felsővezetők esetén szóba sem jön a nyomkövetés, hiszen esetükben a cégjármű a cégek 99 százalékánál korlátlanul használható magáncélra, vagyis a főnöki autókba kerülő GPS-rendszereknek mondhatni egyetlen célja a lopásvédelem - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.