Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4dc80d34-d14c-48f8-99ff-c98e33d73ee4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy személyt megfigyelésre kórházba szállítottak, az anyagi kár jelentős.","shortLead":"Egy személyt megfigyelésre kórházba szállítottak, az anyagi kár jelentős.","id":"20241126_ket-villanyauto-utkozott-egymassal-pomazon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dc80d34-d14c-48f8-99ff-c98e33d73ee4.jpg","index":0,"item":"3cf89295-1230-40cc-b005-f3474fc5c967","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_ket-villanyauto-utkozott-egymassal-pomazon","timestamp":"2024. november. 26. 09:54","title":"Két villanyautó ütközött egymással Pomázon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44","c_author":"Rácz Gergő","category":"gazdasag","description":"Nagyon távlatinak tűnik az a növekedési ív a gadaságban, amivel a kormányzat érvel, ezzel együtt is kétségtelen, hogy adottak a növekedési kilátások. Az Erste Bank aktuális prognózisa szerint sok, leginkább bizalmi alapú kérdőjel merül fel a gazdaságban, és emiatt összességében a következő években is visszafogottabb növekedést várnak, mint amit a gazdasági kormányzat remél.","shortLead":"Nagyon távlatinak tűnik az a növekedési ív a gadaságban, amivel a kormányzat érvel, ezzel együtt is kétségtelen...","id":"20241127_Tul-optimista-a-kormany-de-az-Erste-szerint-ketsegbe-se-kell-esni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44.jpg","index":0,"item":"1460dda9-55d5-4120-8039-bc215bd34248","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Tul-optimista-a-kormany-de-az-Erste-szerint-ketsegbe-se-kell-esni","timestamp":"2024. november. 27. 16:12","title":"Túl optimista a kormány, de az Erste szerint nincs ok kétségbe esni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc5a65d8-da3a-4582-9c48-69b348791098","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Akkor még több mint 600 ezer társas vállalkozás volt Magyarországon, ma már alig 500 ezer.","shortLead":"Akkor még több mint 600 ezer társas vállalkozás volt Magyarországon, ma már alig 500 ezer.","id":"20241126_A-cegek-kozel-hatoda-tunt-el-Magyarorszagon-a-2010-es-evek-ota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc5a65d8-da3a-4582-9c48-69b348791098.jpg","index":0,"item":"2b052885-02ae-4141-8b9b-d4a751e7b67f","keywords":null,"link":"/kkv/20241126_A-cegek-kozel-hatoda-tunt-el-Magyarorszagon-a-2010-es-evek-ota","timestamp":"2024. november. 26. 09:54","title":"A cégek közel hatoda tűnt el Magyarországon a 2010-es évek óta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a203d6d-3421-4001-9431-55df921ca921","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő csalódott, mert a piros nem az ő színe.","shortLead":"A színésznő csalódott, mert a piros nem az ő színe.","id":"20241127_89-eves-Judi-Dench-piros-tangat-kapott-karacsonyra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a203d6d-3421-4001-9431-55df921ca921.jpg","index":0,"item":"799280d3-4e21-4838-ac61-4cf8c072eaa0","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_89-eves-Judi-Dench-piros-tangat-kapott-karacsonyra","timestamp":"2024. november. 27. 16:18","title":"A 89 éves Judi Dench tűzpiros tangát kapott karácsonyra – egy jótékonysági reklámban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"059278ba-7035-41ea-b055-4885b935cf84","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összehangoltan működő hálózatot fülelt le a Google, melyek összesen több mint 1000 weboldalt üzemeltettek. A cég lecsapott, és blokkolta őket.","shortLead":"Összehangoltan működő hálózatot fülelt le a Google, melyek összesen több mint 1000 weboldalt üzemeltettek. A cég...","id":"20241127_google-kereses-kinat-tamogato-alhiroldalak-propaganda-blokkolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/059278ba-7035-41ea-b055-4885b935cf84.jpg","index":0,"item":"cc42db9d-95a0-4e83-88c1-beb46a33debf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_google-kereses-kinat-tamogato-alhiroldalak-propaganda-blokkolas","timestamp":"2024. november. 27. 14:03","title":"Kína-párti álhíroldalak garmadáját söpörte ki a Google","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdacec59-8df1-4937-81ea-79e7d28bc880","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Aljona Mihajljót szombaton látták utoljára.","shortLead":"Aljona Mihajljót szombaton látták utoljára.","id":"20241126_rendorseg-kereses-eltunt-ukran-lany-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdacec59-8df1-4937-81ea-79e7d28bc880.jpg","index":0,"item":"c8dca3ff-82f1-45b0-b912-5ec4166df3d9","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_rendorseg-kereses-eltunt-ukran-lany-budapest","timestamp":"2024. november. 26. 10:15","title":"Eltűnt egy 16 éves ukrán lány a II. kerületből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28cce903-73c1-458f-b866-295c5d5111cd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ezt az kocsit használták mindhárom filmben.","shortLead":"Ezt az kocsit használták mindhárom filmben.","id":"20241126_Elado-Austin-Powers-britzaszlos-Jaguarja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28cce903-73c1-458f-b866-295c5d5111cd.jpg","index":0,"item":"4598a98d-0424-448e-a26c-de7d34fee98c","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_Elado-Austin-Powers-britzaszlos-Jaguarja","timestamp":"2024. november. 26. 20:20","title":"Eladó Austin Powers britzászlós Jaguarja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c2e5428-dd0f-41a2-bb42-95ababe55f65","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A WhatsAppban már régóta elérhető, most pedig az Instagram felhasználói is megkapták a lehetőséget, hogy megosszák az ismerőseikkel, barátaikkal a pontos tartózkodási helyüket. Van azonban néhány kitétel.","shortLead":"A WhatsAppban már régóta elérhető, most pedig az Instagram felhasználói is megkapták a lehetőséget, hogy megosszák...","id":"20241126_meta-instagram-helymegosztas-uzenet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c2e5428-dd0f-41a2-bb42-95ababe55f65.jpg","index":0,"item":"efdddbac-3334-4a97-8265-372ff3819aaf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_meta-instagram-helymegosztas-uzenet","timestamp":"2024. november. 26. 10:03","title":"Helyzetmegosztós funkció jött az Instagramra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha a tartós fogyasztási cikkek értékesítése 20-30 százalékkal csökken, akkor a szállítási szolgáltatás 40-60 százalékkal zuhan – jellemzi a nagyhaszonjármű-piaci konjunktúraérzékenységet Berkó László, a Volvo Hungary marketingmenedzsere. A tavalyi adatok ezt látszanak alátámasztani: ha az összes új 3,5 tonna fölötti jármű értékesítését nézzük, 2008-hoz képest 2009-ben 62 százalékkal kevesebb autót adtak el, ezen belül a 3,5–6 tonnás furgonok körében 50, a 6–15 tonna közötti teherautóknál 61, a 15 tonna fölötti nehéz-teherautóknál pedig 67 százalékos volt a mínusz. A szállítási teljesítmény (érték) 2009-ben ennél is jobban, 90 százalékkal csökkent 2008-hoz képest, az értékesítés ezzel a tíz évvel korábbi szintre esett vissza - olvasható a HVG Cégautó 2010 különszámban.
Kivétel persze akad, ha csak egyetlen is. „Rendkívül sikeres évünk volt – mondja 2009-ről Pais József, a DAF kizárólagos hazai képviselője, a Hungarotruck ügyvezető igazgatója. – A teljes 3,5 tonna feletti magyar piacon a 2008-as ötödik helyről az élre ugrottunk, a 6 tonna feletti körben pedig 33 százalékos lett a piaci részesedésünk.” Autóértékesítük 2008-hoz képest nem csökkent, egyszerre több mint százat vásárolt tőlük a Waberer’s és a Révész is. A számukra biztonságot jelentő flottaeladásokat a magyar nehézteherautó-piacon egyébként is döntőnek tartja az ügyvezető, az újonnan eladott 15 tonna feletti haszonjárműveknek ugyanis mintegy 60 százalékát a nagyflottás, vagyis a több száz teherautót üzemeltető fuvarozócégek vásárolják meg.
Már 2008 nyarának elején drasztikusan visszaesett a megrendelések száma, állítják a megkérdezett forgalmazók. Pontos adatok közlésétől elzárkóztak, csak annyit mondtak, hogy – vállalva a kifizetett előleg esetleges elvesztését is – sokan mondták vissza a megrendelésüket, mások meg „csak” nem vettek át minden megrendelt járművet. A kereslet – egyébként Európában általános – visszaesése miatt a gyártók 2009-ben 8–20 százalékkal mérsékelték áraikat, ennek következtében is az értékesítési ár Magyarországon 2008-ról 2009-re átlagosan 20 százalékkal csökkent.
A használt járművek árzuhanása még nagyobb volt: az árak a 2008-asnak átlagosan felére estek vissza, de 2007-ben például egy kétéves használt, 40 tonnás kamiont 50 ezer euróét lehetett eladni, 2010-ben egy ugyanilyet már 32 ezer euróért is meg lehet venni. Ebben, úgy vélik, nyilvánvalóan szerepet játszott, hogy, bár pontos adatokat nem tudnak mondani, szerintük a szokásosnál több a piacon a használt jármű. A használt nagyhaszonjárművek piaca egyébként is meglehetősen kiterjedt, mert a nagy flottabeszerzéseknél a kereskedőknek, importőröknek legfeljebb 36 vagy 48 hónapos visszavásárlási garanciát kell nyújtaniuk, ami azt jelenti, hogy a fuvarozócég a garanciális idő lejártakor a vásárláskor rögzített áron adhatja vissza az importőrnek a járművet. A visszavásárolt használt járművek többnyire alkalmasak még nemzetközi fuvarozásra is, így a forgalmazók az új árának nagyjából a feléért újra értékesítik őket, rendszerint az unión kívül. Mindemellett a 2009-ben megszűnt, egyenként 1–3 autót üzemeltető kiscégek 2-3 ezer járműve is hasonlóan olcsón jelent meg a piacon (2008 végén 20 ezer mikrovállalkozás foglalkozott fuvarozással, 2009 végén viszont már csak 19 ezer).
A kilábalás jelei egyelőre nem mutatkoznak a nagyhaszonjármű-piacon, a teljes 3,5 tonna fölötti park 2009 utolsó negyedévében az azt megelőző negyedévhez képest 25 százalékkal nőtt, de 2010. januárban már újra csak feleannyit adtak el, mint 2009. decemberben. A nagyhaszonjárműbesszt flottabővítések oldhatnák – ezt látszik igazolni a DAF-példa –, erre azonban 2010-ben a piaci szereplők többsége szerint Magyarországon nincs esély. Sáránszky Róbert, a Scania Hungária értékesítési igazgatója viszont, éppen ellenkezőleg, azért vár már 2010 nyarának végére egyértelmű erősödést, mert szerinte a vállalkozók 2008-ban és 2009-ben elhalasztották a flottafrissítéseket, de inkább előbb, mint utóbb rá kell szánniuk magukat. Részint azért, mert a járművek átlagéletkora nő – a nemzetközi fuvarozásban használt magyar járművek 2009-ben átlagosan 4-5 évesek voltak, szemben az ideálisnak tartott 3-4 évvel –, másfelől pedig azért, mert csaknem 60 százalékuk Euro3-as motorral üzemel, ami például Németországban az ezt ott büntető autópályadíjak miatt kilométerenként 28 eurócent többletkiadás.
A cégautó-különszám által megkérdezett piaci szereplők a második félévben általában már enyhe élénkülésre számítanak, igaz, fellendülésre többségük csak 2011-ben. A kisebbséget Berkó László jelenti, szerinte a nehéz-teherautók 2010-es eladási száma a magyar piacon a 2009-esnek akár a duplája is lehet, illetve Gyöngyössy István, a Fiat Magyarország Iveco-igazgatója, aki szintén 2010-re várja a fellendülést, vagyis abban bízik, hogy 2010-ben körülbelül ugyanannyi, 600 körüli 3,5 tonna alatti és fölötti Iveco haszonjárművet értékesítenek majd, mint 2009-ben. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese szerint is azonban a fuvarozók többsége úgy látja, „a teherautó-piac az elsők között esett vissza, élénkülés viszont csak késéssel mutatkozik majd”.
A 6 tonna feletti Mercedeseket forgalmazó Pappas Autó haszon- és tehergépjármű-értékesítési vezetője, Nagy István csak a nemzetközi vontatópiacon észlel némi javulást, de mivel szerinte valójában minden azon múlik, Nyugat-Európában beindulnak-e az eladások, s Németországból már érkeznek hírek a piac élénküléséről, „2011-re ide is elérhet a lendület”. A MAN kamion- és buszkereskedelmi kft-jének értékesítési igazgatója, Csík Gábor úgy véli, a nehéz-teherautók kereskedelme 2010-ben kettéválik: a használt autóknál viszonylag gyors élénkülésre számít, az újaknál szerinte legfeljebb a második félévben javulhat a piac. A Renault Trucks Hungária 2009-ben 223 járművet adott el, mondja Váncsodi Réka marketingmunkatárs, s ez, bár a cég piaci részesedése még nőtt is, több mint 62 százalékkal kevesebb, mint 2008-ban volt. Ők 2010-ben is csak enyhe bővüléssel számolnak.
„A fuvarpiacon a kisebb cégek kiesése nyomán a túlélők növelhetik részesedésüket, és emiatt szükség lehet fejlesztésekre, ami a lízingpiacon is hozhat fellendülést” – tudta meg a HVG Cégautó Hunyadi Gábortól, a Lízingszövetség truckbizottságának elnökétől. A Lízingszövetség adatai szerint a haszongépjármű-finanszírozási piac 2009 utolsó negyedévében már kissé javult: a finanszírozott érték az utolsó negyedévben az előző évhez képest „csak” 59 százalékkal esett vissza, szemben a harmadik negyedév 65 százalékával.
2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.
Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.
Sokan céges autóval vágnak neki a nyaralásnak. Különösen külföldi út esetén érdemes előre meggyőződni arról, hogy a használati, kiviteli engedélyek, az autó tartozékai rendben vannak-e. Jó tisztában lenni azzal is, mire terjed ki a céges autókra kötött biztosítás – hívja fel a figyelmet a KBC Autolease szakértője.
Csökkent a járművek száma, a rájuk fordított összkiadás; nőtt az átlagéletkoruk és a kihasználtságuk – röviden ez jellemzi az állami autóparkot a kormányváltás előtt. A korábbi kormányszóvivői iroda ezt elsősorban annak tulajdonította, hogy a szocialista kormány 2009-ben is tartotta magát ahhoz a 2008. őszi utasításhoz, amellyel Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök leállította az állami autóflotta központosított megújítását, valamint annak, hogy 2009 nyarától a használatra jogosult személyek száma 56-tal csökkent - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Flottaautók vezetőinek gyakoroltatása nem elterjedt, bár egyre gyakoribb Magyarországon is. Van vezetéstechnikai kurzus, ahol a útviszonyokat modellezik tanpályán, a másik keretében a forgalomban gyakorolhatja a sofőr a lehetséges balesethelyzetek jó előre való felmérését, az úgynevezett ökotréningeknél pedig az üzemanyag-takarékos vezetéstechnika elsajátítása a cél - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Magyarország legnagyobb árbevételű cégei tulajdonképpen három csoportba sorolhatók aszerint, 2009-ben hogyan változtattak flottakezelési szokásaikon. Az egyik csoport a közszolgálati és állami tulajdonú cégek, ezek általában a legtöbb takarékoskodási eszközt bevetik: csökkentik a cégautók számát, módosítják a hitelszerződéseket, korlátozzák a magánhasználatot. A magáncégek esetében viszont leginkább attól függ, váltanak-e, s hogyan, hogy zömmel munkaautókat üzemeltetnek-e, vagy sem – olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
A cégautót üzemeltető cégeknél elsősorban a munkaautókba telepítenek nyomkövető készülékeket (terítőkocsikba, szervizautókba, futárjárművekbe és persze taxikba). Ezekbe rendszerint csak flottakövetési céllal szerelnek be készüléket, a lopásvédelem másodlagos szempont, kivéve persze, ha a jármű nagy értékű árut is szállít. Felsővezetők esetén szóba sem jön a nyomkövetés, hiszen esetükben a cégjármű a cégek 99 százalékánál korlátlanul használható magáncélra, vagyis a főnöki autókba kerülő GPS-rendszereknek mondhatni egyetlen célja a lopásvédelem - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.