Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Oroszbarát nyomorultnak nevezték a miniszterelnököt, aki csókot nyom egy tömeggyilkos gyűrűjére.","shortLead":"Oroszbarát nyomorultnak nevezték a miniszterelnököt, aki csókot nyom egy tömeggyilkos gyűrűjére.","id":"20250508_A-Moszkvaba-utazo-Fico-ellen-tuntetett-Pozsonyban-a-szlovak-ellenzek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"d7508bb3-e275-421a-bae6-5e309f6328ac","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_A-Moszkvaba-utazo-Fico-ellen-tuntetett-Pozsonyban-a-szlovak-ellenzek","timestamp":"2025. május. 08. 21:35","title":"A Moszkvába utazó Fico ellen tüntetett Pozsonyban a szlovák ellenzék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5c1eeb3-95e1-4094-ac64-44dc3994368b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Érdekes eredményre jutott egy amerikai kutatás: annak ellenére, hogy a mindennapokban milyen gyakran találkozunk csomókkal, talán több gondot okoznak nekünk, mint gondolnánk. Az emberek döntő többsége ugyanis nem tudja helyesen megítélni, hogy egy csomó erős vagy gyenge.","shortLead":"Érdekes eredményre jutott egy amerikai kutatás: annak ellenére, hogy a mindennapokban milyen gyakran találkozunk...","id":"20250509_fizikai-erveles-hianyossagai-csomok-erossege-teves-erzekeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5c1eeb3-95e1-4094-ac64-44dc3994368b.jpg","index":0,"item":"a786fd71-788e-4fa3-a7d2-3a65ba4ead89","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_fizikai-erveles-hianyossagai-csomok-erossege-teves-erzekeles","timestamp":"2025. május. 09. 16:03","title":"Ön megmondja ránézésre, hogy milyen erős egy csomó? Szinte biztos, hogy téved","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"985026d4-ca3d-4180-b384-37012707ec54","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Szintet lépett a Kína és Oroszország közötti együttműködés, Moszkvának pedig esze ágában sincs befejezni az Ukrajna elleni, igazságosnak tartott háborút – ezek a fő üzenetek a Vörös térről, ahol pénteken közel harminc ország vezetői vettek részt Vlagyimir Putyin orosz elnök társaságában a hagyományos győzelem napi díszszemlén.","shortLead":"Szintet lépett a Kína és Oroszország közötti együttműködés, Moszkvának pedig esze ágában sincs befejezni az Ukrajna...","id":"20250509_gyozelem-napja-moszkva-putyin-hszi-csin-ping-kina-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/985026d4-ca3d-4180-b384-37012707ec54.jpg","index":0,"item":"b63fd1ec-ceca-4aad-bb8b-cdb47cacf0ed","keywords":null,"link":"/vilag/20250509_gyozelem-napja-moszkva-putyin-hszi-csin-ping-kina-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 14:29","title":"Mianmari és laoszi fegyveresek is masíroztak a Vörös téren, miközben új szintre emelték Putyin és Hszi Csin-ping barátságát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet, hogy nem kettő, hanem három tagja van.","shortLead":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet...","id":"20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489.jpg","index":0,"item":"c2245d5d-3a55-4d63-88e1-006bdb87a2f3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","timestamp":"2025. május. 09. 19:03","title":"Semmi máshoz nem hasonlító, eddig sosem látott bolygó jöhetett létre a Földtől nem is olyan messze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44ba7f3c-cab2-41c0-8303-285b4e1572b1","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Repülőrajtot vett Friedrich Merz: a nagy nehezen megválasztott német kancellár először egy nap alatt két (leg)fontosabb európai szövetségét, Franciaországot és Németországot látogatta meg, majd Brüsszelbe utazott, ahol az uniós intézmények vezetőivel találkozott. Ursula von der Leyen hárommilliárd eurós meglepetéssel várta.","shortLead":"Repülőrajtot vett Friedrich Merz: a nagy nehezen megválasztott német kancellár először egy nap alatt két (leg)fontosabb...","id":"20250509_friedrich-merz_ursula-von-der-leyen_eu_nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44ba7f3c-cab2-41c0-8303-285b4e1572b1.jpg","index":0,"item":"85a75d7e-e0c9-4fad-b31d-799ed63f14a4","keywords":null,"link":"/eurologus/20250509_friedrich-merz_ursula-von-der-leyen_eu_nemetorszag","timestamp":"2025. május. 09. 17:06","title":"Az új német kancellár Brüsszelben állt ki Ukrajna mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1972507-26c8-43c2-83ef-157f0ccaa582","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Nemzetgazdasági Minisztérium önkéntes díjkorlátozást kért a biztosítóktól, akik vállalták, hogy egy évre befagyasztják az árakat az új lakásbiztosításoknál.","shortLead":"A Nemzetgazdasági Minisztérium önkéntes díjkorlátozást kért a biztosítóktól, akik vállalták, hogy egy évre...","id":"20250508_biztosito-djak-befagyasztas-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1972507-26c8-43c2-83ef-157f0ccaa582.jpg","index":0,"item":"9c35be56-251c-4c8e-a7a4-a5fd2a605b9b","keywords":null,"link":"/kkv/20250508_biztosito-djak-befagyasztas-nagy-marton","timestamp":"2025. május. 08. 16:38","title":"Három biztosító sem emeli a díjait egy évig, meghallották Nagy Márton szavát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14b364c9-d31f-4dcc-a8d9-b00dbd7e0bb9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A jövő januárban leköszönő színigazgató szerint Magyar Péter sikerében nagy szerepet játszik a társadalom Orbán-fóbiája.","shortLead":"A jövő januárban leköszönő színigazgató szerint Magyar Péter sikerében nagy szerepet játszik a társadalom Orbán-fóbiája.","id":"20250509_mate-gabor-nagy-ervin-politika-tisza-part-katona-jozsef-szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14b364c9-d31f-4dcc-a8d9-b00dbd7e0bb9.jpg","index":0,"item":"8cbed0a8-19a8-4c7a-97d5-29f763c35e82","keywords":null,"link":"/kultura/20250509_mate-gabor-nagy-ervin-politika-tisza-part-katona-jozsef-szinhaz","timestamp":"2025. május. 09. 15:11","title":"Máté Gábor szerint Nagy Ervint a jobbítás szándéka vezette a Tisza Párthoz, de sajnálja, hogy politikai szerepet vállalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"931b5c25-8449-48cb-bf0d-5d89a246d7d0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A virtuális valóságban szerzett élményeket egészíti ki egy apró viselhető eszköz, amely a tapintás illúzióját kínálja a viselőjének. Valósághűbb tapintási visszajelzést ad, mint a jelenlegi vibrációs megoldások.","shortLead":"A virtuális valóságban szerzett élményeket egészíti ki egy apró viselhető eszköz, amely a tapintás illúzióját kínálja...","id":"20250509_viselheto-eszkoz-tapintas-virtualis-valosagban-vr","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/931b5c25-8449-48cb-bf0d-5d89a246d7d0.jpg","index":0,"item":"bbd58db3-78dd-4364-970f-342ddeda4d81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_viselheto-eszkoz-tapintas-virtualis-valosagban-vr","timestamp":"2025. május. 09. 10:03","title":"Illúzió felsőfokon: így tapinthat majd a semmiben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha a tartós fogyasztási cikkek értékesítése 20-30 százalékkal csökken, akkor a szállítási szolgáltatás 40-60 százalékkal zuhan – jellemzi a nagyhaszonjármű-piaci konjunktúraérzékenységet Berkó László, a Volvo Hungary marketingmenedzsere. A tavalyi adatok ezt látszanak alátámasztani: ha az összes új 3,5 tonna fölötti jármű értékesítését nézzük, 2008-hoz képest 2009-ben 62 százalékkal kevesebb autót adtak el, ezen belül a 3,5–6 tonnás furgonok körében 50, a 6–15 tonna közötti teherautóknál 61, a 15 tonna fölötti nehéz-teherautóknál pedig 67 százalékos volt a mínusz. A szállítási teljesítmény (érték) 2009-ben ennél is jobban, 90 százalékkal csökkent 2008-hoz képest, az értékesítés ezzel a tíz évvel korábbi szintre esett vissza - olvasható a HVG Cégautó 2010 különszámban.
Kivétel persze akad, ha csak egyetlen is. „Rendkívül sikeres évünk volt – mondja 2009-ről Pais József, a DAF kizárólagos hazai képviselője, a Hungarotruck ügyvezető igazgatója. – A teljes 3,5 tonna feletti magyar piacon a 2008-as ötödik helyről az élre ugrottunk, a 6 tonna feletti körben pedig 33 százalékos lett a piaci részesedésünk.” Autóértékesítük 2008-hoz képest nem csökkent, egyszerre több mint százat vásárolt tőlük a Waberer’s és a Révész is. A számukra biztonságot jelentő flottaeladásokat a magyar nehézteherautó-piacon egyébként is döntőnek tartja az ügyvezető, az újonnan eladott 15 tonna feletti haszonjárműveknek ugyanis mintegy 60 százalékát a nagyflottás, vagyis a több száz teherautót üzemeltető fuvarozócégek vásárolják meg.
Már 2008 nyarának elején drasztikusan visszaesett a megrendelések száma, állítják a megkérdezett forgalmazók. Pontos adatok közlésétől elzárkóztak, csak annyit mondtak, hogy – vállalva a kifizetett előleg esetleges elvesztését is – sokan mondták vissza a megrendelésüket, mások meg „csak” nem vettek át minden megrendelt járművet. A kereslet – egyébként Európában általános – visszaesése miatt a gyártók 2009-ben 8–20 százalékkal mérsékelték áraikat, ennek következtében is az értékesítési ár Magyarországon 2008-ról 2009-re átlagosan 20 százalékkal csökkent.
A használt járművek árzuhanása még nagyobb volt: az árak a 2008-asnak átlagosan felére estek vissza, de 2007-ben például egy kétéves használt, 40 tonnás kamiont 50 ezer euróét lehetett eladni, 2010-ben egy ugyanilyet már 32 ezer euróért is meg lehet venni. Ebben, úgy vélik, nyilvánvalóan szerepet játszott, hogy, bár pontos adatokat nem tudnak mondani, szerintük a szokásosnál több a piacon a használt jármű. A használt nagyhaszonjárművek piaca egyébként is meglehetősen kiterjedt, mert a nagy flottabeszerzéseknél a kereskedőknek, importőröknek legfeljebb 36 vagy 48 hónapos visszavásárlási garanciát kell nyújtaniuk, ami azt jelenti, hogy a fuvarozócég a garanciális idő lejártakor a vásárláskor rögzített áron adhatja vissza az importőrnek a járművet. A visszavásárolt használt járművek többnyire alkalmasak még nemzetközi fuvarozásra is, így a forgalmazók az új árának nagyjából a feléért újra értékesítik őket, rendszerint az unión kívül. Mindemellett a 2009-ben megszűnt, egyenként 1–3 autót üzemeltető kiscégek 2-3 ezer járműve is hasonlóan olcsón jelent meg a piacon (2008 végén 20 ezer mikrovállalkozás foglalkozott fuvarozással, 2009 végén viszont már csak 19 ezer).
A kilábalás jelei egyelőre nem mutatkoznak a nagyhaszonjármű-piacon, a teljes 3,5 tonna fölötti park 2009 utolsó negyedévében az azt megelőző negyedévhez képest 25 százalékkal nőtt, de 2010. januárban már újra csak feleannyit adtak el, mint 2009. decemberben. A nagyhaszonjárműbesszt flottabővítések oldhatnák – ezt látszik igazolni a DAF-példa –, erre azonban 2010-ben a piaci szereplők többsége szerint Magyarországon nincs esély. Sáránszky Róbert, a Scania Hungária értékesítési igazgatója viszont, éppen ellenkezőleg, azért vár már 2010 nyarának végére egyértelmű erősödést, mert szerinte a vállalkozók 2008-ban és 2009-ben elhalasztották a flottafrissítéseket, de inkább előbb, mint utóbb rá kell szánniuk magukat. Részint azért, mert a járművek átlagéletkora nő – a nemzetközi fuvarozásban használt magyar járművek 2009-ben átlagosan 4-5 évesek voltak, szemben az ideálisnak tartott 3-4 évvel –, másfelől pedig azért, mert csaknem 60 százalékuk Euro3-as motorral üzemel, ami például Németországban az ezt ott büntető autópályadíjak miatt kilométerenként 28 eurócent többletkiadás.
A cégautó-különszám által megkérdezett piaci szereplők a második félévben általában már enyhe élénkülésre számítanak, igaz, fellendülésre többségük csak 2011-ben. A kisebbséget Berkó László jelenti, szerinte a nehéz-teherautók 2010-es eladási száma a magyar piacon a 2009-esnek akár a duplája is lehet, illetve Gyöngyössy István, a Fiat Magyarország Iveco-igazgatója, aki szintén 2010-re várja a fellendülést, vagyis abban bízik, hogy 2010-ben körülbelül ugyanannyi, 600 körüli 3,5 tonna alatti és fölötti Iveco haszonjárművet értékesítenek majd, mint 2009-ben. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese szerint is azonban a fuvarozók többsége úgy látja, „a teherautó-piac az elsők között esett vissza, élénkülés viszont csak késéssel mutatkozik majd”.
A 6 tonna feletti Mercedeseket forgalmazó Pappas Autó haszon- és tehergépjármű-értékesítési vezetője, Nagy István csak a nemzetközi vontatópiacon észlel némi javulást, de mivel szerinte valójában minden azon múlik, Nyugat-Európában beindulnak-e az eladások, s Németországból már érkeznek hírek a piac élénküléséről, „2011-re ide is elérhet a lendület”. A MAN kamion- és buszkereskedelmi kft-jének értékesítési igazgatója, Csík Gábor úgy véli, a nehéz-teherautók kereskedelme 2010-ben kettéválik: a használt autóknál viszonylag gyors élénkülésre számít, az újaknál szerinte legfeljebb a második félévben javulhat a piac. A Renault Trucks Hungária 2009-ben 223 járművet adott el, mondja Váncsodi Réka marketingmunkatárs, s ez, bár a cég piaci részesedése még nőtt is, több mint 62 százalékkal kevesebb, mint 2008-ban volt. Ők 2010-ben is csak enyhe bővüléssel számolnak.
„A fuvarpiacon a kisebb cégek kiesése nyomán a túlélők növelhetik részesedésüket, és emiatt szükség lehet fejlesztésekre, ami a lízingpiacon is hozhat fellendülést” – tudta meg a HVG Cégautó Hunyadi Gábortól, a Lízingszövetség truckbizottságának elnökétől. A Lízingszövetség adatai szerint a haszongépjármű-finanszírozási piac 2009 utolsó negyedévében már kissé javult: a finanszírozott érték az utolsó negyedévben az előző évhez képest „csak” 59 százalékkal esett vissza, szemben a harmadik negyedév 65 százalékával.
2008-ban nemhogy csökkent volna, pár ezerrel még nőtt is Magyarországon az újonnan forgalomba került új és használt cégautók száma, rá egy évre viszont már mindkettő drasztikusan visszaesett: 2009-ben nagyjából feleannyi cégautót adtak el a kereskedők, mint egy évvel korábban. A cégek azonban nemcsak új autót vásároltak kevesebbet, hanem úgy tűnik fel, a szokásosnál többet is vontak ki a forgalomból. Erre utal, hogy évtizede 9–10 százalék között van a cégautók részesedése a teljes hazai személygépkocsi-állományon belül, 2009-ben viszont 9 százalék alá került - derül ki a HVG Cégautó 2010 kiadványból.
Kíváncsian várjuk, az új magyar kormánytagok milyen autókat rendelnek maguknak, netán megelégednek az előző miniszterek leharcolt Audi A6-osaival. Németországban a választások után mindig bemutatják, milyen járművel közlekedik a kancellár és új kabinetjének tagjai.
Sokan céges autóval vágnak neki a nyaralásnak. Különösen külföldi út esetén érdemes előre meggyőződni arról, hogy a használati, kiviteli engedélyek, az autó tartozékai rendben vannak-e. Jó tisztában lenni azzal is, mire terjed ki a céges autókra kötött biztosítás – hívja fel a figyelmet a KBC Autolease szakértője.
Csökkent a járművek száma, a rájuk fordított összkiadás; nőtt az átlagéletkoruk és a kihasználtságuk – röviden ez jellemzi az állami autóparkot a kormányváltás előtt. A korábbi kormányszóvivői iroda ezt elsősorban annak tulajdonította, hogy a szocialista kormány 2009-ben is tartotta magát ahhoz a 2008. őszi utasításhoz, amellyel Gyurcsány Ferenc akkori miniszterelnök leállította az állami autóflotta központosított megújítását, valamint annak, hogy 2009 nyarától a használatra jogosult személyek száma 56-tal csökkent - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Flottaautók vezetőinek gyakoroltatása nem elterjedt, bár egyre gyakoribb Magyarországon is. Van vezetéstechnikai kurzus, ahol a útviszonyokat modellezik tanpályán, a másik keretében a forgalomban gyakorolhatja a sofőr a lehetséges balesethelyzetek jó előre való felmérését, az úgynevezett ökotréningeknél pedig az üzemanyag-takarékos vezetéstechnika elsajátítása a cél - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Magyarország legnagyobb árbevételű cégei tulajdonképpen három csoportba sorolhatók aszerint, 2009-ben hogyan változtattak flottakezelési szokásaikon. Az egyik csoport a közszolgálati és állami tulajdonú cégek, ezek általában a legtöbb takarékoskodási eszközt bevetik: csökkentik a cégautók számát, módosítják a hitelszerződéseket, korlátozzák a magánhasználatot. A magáncégek esetében viszont leginkább attól függ, váltanak-e, s hogyan, hogy zömmel munkaautókat üzemeltetnek-e, vagy sem – olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
A cégautót üzemeltető cégeknél elsősorban a munkaautókba telepítenek nyomkövető készülékeket (terítőkocsikba, szervizautókba, futárjárművekbe és persze taxikba). Ezekbe rendszerint csak flottakövetési céllal szerelnek be készüléket, a lopásvédelem másodlagos szempont, kivéve persze, ha a jármű nagy értékű árut is szállít. Felsővezetők esetén szóba sem jön a nyomkövetés, hiszen esetükben a cégjármű a cégek 99 százalékánál korlátlanul használható magáncélra, vagyis a főnöki autókba kerülő GPS-rendszereknek mondhatni egyetlen célja a lopásvédelem - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.