Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"00715dd2-35e3-46aa-8522-3a29d6a88bfb","c_author":"Kókai Péter","category":"360","description":"A vajdasági magyar pártok már korábban állást foglaltak, de nem okoztak meglepetést. Immár civilek is kiállnak a nyilvánosság elé. Szeretettel külföldről sorozatunk szerzője átfogó mérleget vont.","shortLead":"A vajdasági magyar pártok már korábban állást foglaltak, de nem okoztak meglepetést. Immár civilek is kiállnak...","id":"20250311_vajdasagi-magyarok-vmsz-vmdk-sajto-szerbiai-egyetemistak-tuntetesek-ujvideki-vasutallomas-tragedia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00715dd2-35e3-46aa-8522-3a29d6a88bfb.jpg","index":0,"item":"28dd9b4a-56bc-4484-97a8-bb6c6315ec2d","keywords":null,"link":"/360/20250311_vajdasagi-magyarok-vmsz-vmdk-sajto-szerbiai-egyetemistak-tuntetesek-ujvideki-vasutallomas-tragedia","timestamp":"2025. március. 11. 18:30","title":"Most már látható, támogatják-e a vajdasági magyarok a szerbiai egyetemisták hónapok óta tartó tiltakozását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e2f845a-eb92-495e-acdc-14a8c3d1f7d2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az izraeli oktatási minisztérium szerint elfogadhatatlan a fiú viselkedése. ","shortLead":"Az izraeli oktatási minisztérium szerint elfogadhatatlan a fiú viselkedése. ","id":"20250311_Naci-karlendites-miatt-tartoztattak-le-egy-izraeli-tinedzsert-Auschwitzban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e2f845a-eb92-495e-acdc-14a8c3d1f7d2.jpg","index":0,"item":"790613b4-d2e2-4b4a-93f3-afd4b3afddaa","keywords":null,"link":"/elet/20250311_Naci-karlendites-miatt-tartoztattak-le-egy-izraeli-tinedzsert-Auschwitzban","timestamp":"2025. március. 11. 21:45","title":"Náci karlendítés miatt tartóztattak le egy izraeli tinédzsert Auschwitzban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d","c_author":"Spiró György","category":"360","description":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át császársággá a királyságból lett köztársaság, mint Rómában? Spiró György író esszéjében történelmi analógiákkal fest sötét képet a jelenkorról.","shortLead":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át...","id":"20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d.jpg","index":0,"item":"aa58d45e-71a6-40b2-8668-27dcdaf60e18","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","timestamp":"2025. március. 13. 08:04","title":"Spiró György: A vallásos vadállat, aki rettegésében mindent tönkretesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74ebfcd3-42b8-4834-9a44-f73df9f2d2f6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha a szén-dioxid-kibocsátás a jelenlegi ütemben folytatódik tovább, akkor megismétlődhet az, ami 252 millió évvel ezelőtt már egyszer megtörtént: az élőlények jelentős többsége eltűnhet a Föld színéről.","shortLead":"Ha a szén-dioxid-kibocsátás a jelenlegi ütemben folytatódik tovább, akkor megismétlődhet az, ami 252 millió évvel...","id":"20250311_nagy-kihalas-szen-dioxid-kibocsatas-kutatas-perm-triasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74ebfcd3-42b8-4834-9a44-f73df9f2d2f6.jpg","index":0,"item":"1282927f-452b-497c-8cd3-dc9d6532c709","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_nagy-kihalas-szen-dioxid-kibocsatas-kutatas-perm-triasz","timestamp":"2025. március. 11. 19:03","title":"2700 év alatt összehozhatja az emberiség a Föld történetének legnagyobb kihalását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce4005c2-e3dd-4b0d-ae3e-45ec6fc06e5e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A nemzetgazdasági miniszter már 9-10 százalékos élelmiszer-inflációval számol márciusra, ezt akarják 2 százalékponttal mérsékelni az árréssapkával. Az intézkedés ráadásul már nem csak a legnagyobb láncokat szorongatja, de így is csak a most februári, 2023 óta nem látott inflációs mértéket tudják majd tartani, ha sikerül. ","shortLead":"A nemzetgazdasági miniszter már 9-10 százalékos élelmiszer-inflációval számol márciusra, ezt akarják 2 százalékponttal...","id":"20250311_arstop-arresstop-arressapka-nagy-marton-inflacio-kiskereskedelem-elelmiszerar-dragulas-aremelkedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce4005c2-e3dd-4b0d-ae3e-45ec6fc06e5e.jpg","index":0,"item":"2b48c4c9-ae5f-44c4-ad9f-385703d09e6f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250311_arstop-arresstop-arressapka-nagy-marton-inflacio-kiskereskedelem-elelmiszerar-dragulas-aremelkedes","timestamp":"2025. március. 11. 14:15","title":"Nagy Márton is elismeri, hogy az árréssapka alig fogja vissza az inflációt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b43ab8a-57b5-441c-ba62-16c386059d8c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Office részeként elérhető kiadványszerkesztőt is kivezeti a Microsoft, és az átállás nem is lesz olyan egyszerű, mint más esetekben.","shortLead":"Az Office részeként elérhető kiadványszerkesztőt is kivezeti a Microsoft, és az átállás nem is lesz olyan egyszerű...","id":"20250311_microsoft-office-publisher-megszunes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b43ab8a-57b5-441c-ba62-16c386059d8c.jpg","index":0,"item":"6c3de597-7a35-43f4-bbd7-15d276c3cefd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250311_microsoft-office-publisher-megszunes","timestamp":"2025. március. 11. 14:03","title":"A Skype mellett egy másik, 34 éves programot is megszüntet a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Eddig 1700 szarvasmarhát kell leölni Kisbajcson a ragadós száj- és körömfájásos megbetegedések miatt. A kórokozó nem véletlenül kapta a ragadós melléknevet: rendkívül fertőző, és a hazai nem szárnyas haszonállatok zömére kockázatot jelent. Állattartók tízezrei aggódhatnak állatok százezreiért. A betegség globálisan 28 milliárd dolláros kárt okoz, nem véletlen a szigorú intézkedések sora, és az, hogy az érintett telepet a miniszterelnök is csak kívülről nézhette meg.","shortLead":"Eddig 1700 szarvasmarhát kell leölni Kisbajcson a ragadós száj- és körömfájásos megbetegedések miatt. A kórokozó nem...","id":"20250311_ragados-szaj-es-koromfajas-jarvany-allategeszsegugy-kisbajcs-babolna-leoles-gazdasag-allattenyesztes-nebih","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"6abb74f1-db55-493f-9d12-274028722f23","keywords":null,"link":"/360/20250311_ragados-szaj-es-koromfajas-jarvany-allategeszsegugy-kisbajcs-babolna-leoles-gazdasag-allattenyesztes-nebih","timestamp":"2025. március. 11. 14:26","title":"Sorra rendelik el az állattelepeken a vesztegzárat a most felbukkant ragályos kór miatt, amely egyetlen csapással milliárdos kárt okozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"388f4115-dfaf-4f5e-986c-d118d848b869","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az emberölésen kívül más bűncselekményekről is szó van.","shortLead":"Az emberölésen kívül más bűncselekményekről is szó van.","id":"20250311_keleti-palyaudvar-lovoldozes-emberoles-elokeszulete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/388f4115-dfaf-4f5e-986c-d118d848b869.jpg","index":0,"item":"c67c41ec-fe72-42ea-9e53-3e3ca985e3ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250311_keleti-palyaudvar-lovoldozes-emberoles-elokeszulete","timestamp":"2025. március. 11. 13:51","title":"Lövöldözés lehetett a Keleti pályaudvarnál hétfőn, emberölés előkészülete miatt nyomoznak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gyorshajtás, parkolás - sokat fizetnek a cégautókat üzemeltetők
Tetszett a cikk?
A LeasePlan Hungária flottakezelő évről-évre statisztikát készít a cégautó bírságokról. Bár a büntetések meghatározó részét a mozgásban levő autók által begyűjtött közigazgatási bírságok teszik ki, jelentős mennyiségű pénzbüntetést kapnak az egy helyben álló autók is.
A LeasePlan ügyfeleinek összesített bírság statisztikái idén kismértékű csökkenést mutatnak az előző év első félévéhez képest. A szabálytalanságok megoszlása azonban érdekes arányokat mutat. A flottakezelő adatai szerint a parkolási büntetések összege 2009 első félévéhez viszonyítva, az idei év első felében közel 14 százalékkal csökkent. A csökkenés ellenére azonban minden hetedik bírságra költött forintot várakozás közben kapott büntetésekre kellett befizetni az üzemeltetőknek.
Jelentősen csökkent az autópályán kapott büntetések mértéke is. Sok esetben figyelmetlenség okozza az érvényes autópálya matricák hiányát. Ezt felismerve a flottaüzemeltető már az éves matricák lejárta előtt igyekszik felhívni ügyfelei figyelmét az időben történő vásárlás fontosságára. Ennek is köszönhető, hogy a két félév összehasonlítását figyelembe véve e bírságok összege körülbelül a fele volt a korábbiaknak.
A LeasePlan statisztikái szerint növekedett viszont a közigazgatási bírságok összege, az ilyen jellegű büntetésekre 2010 első félévében - az előző év azonos időszakához képest - közel 13,5 százalékkal fizettek ki többet a járművek használói. Mivel a közúti ellenőrzések és a sebességmérések gyakoriságának változásáról adatok nem elérhetők, ezért a változás leginkább a vezetők óvatlanságával magyarázható. A vállalat adatai szerint a vizsgált cégautó sofőrök által kapott bírságok háromnegyedét a közigazgatási bírságok tették ki.
A rendőrség országos, összesített adatai szerint az autóvezetők általában óvatosabbak, kevesebb a szabálysértés és a baleset idén az utakon. 2010 első hat hónapjában az összes szabálysértési eljárásban történt feljelentések száma 7,9 százalékkal csökkent, míg a 12,2 százalékkal kevesebben kaptak pénzbírságot.
A hazai adatok mellett érdekes több külföldi kutatás eredménye is, amelyek a szabálytalanságok hátterét vizsgálták. Ezek szerint a magukat szabálykövetőnek tartó vezetők több mint felének gyakran nehézségekkel jár a sebességhatárok betartása. A brit IAM (Institute of Advanced Motorists) a gyorshajtások okát tanulmányozva jutott arra a megállapításra, hogy a vezetők tisztában vannak ugyan a közlekedési szabályokkal, nagy részük be is tartja azokat, azonban a közlekedésben résztvevők egyes esetekben szabályszegésre késztetik a követőket is.
Az Európai Bizottság az unió többi tagállamában is vizsgálta a közlekedési balesetek okait és arra jutottak, hogy a legnagyobb közúti biztonsági probléma a gyorshajtás. A megengedett sebességhatárt túllépők a közúti halálesetek 30 százalékért felelősek. Ezek az eredmények összecsengnek más kutatásokkal, amelyekből megtudható, hogy a gépjármű vezetők mintegy 40–50 százaléka hajt a megengedett sebességnél gyorsabban, 10–20 százaléka pedig több mint 10 kilométer/órával lépi túl a sebességkorlátozást.
A cégautót üzemeltető cégeknél elsősorban a munkaautókba telepítenek nyomkövető készülékeket (terítőkocsikba, szervizautókba, futárjárművekbe és persze taxikba). Ezekbe rendszerint csak flottakövetési céllal szerelnek be készüléket, a lopásvédelem másodlagos szempont, kivéve persze, ha a jármű nagy értékű árut is szállít. Felsővezetők esetén szóba sem jön a nyomkövetés, hiszen esetükben a cégjármű a cégek 99 százalékánál korlátlanul használható magáncélra, vagyis a főnöki autókba kerülő GPS-rendszereknek mondhatni egyetlen célja a lopásvédelem - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Az autóértékesítésen belül 2009-ben Magyarországon az előző évhez képest növekedett a céges vásárlók aránya, jóllehet a céges vásárlások is jelentős mértékben, mintegy a felére visszaestek. Ezen belül a drágább kategóriákban viszont 2008-hoz képest még nőtt is a cégautók aránya: a luxus- és nagyautók négyötödét cégek vásárolták, mikrobuszt pedig alig vásárolt más. Igaz, a legtöbb eladott céges autó 2009-ben is alsó-középkategóriás. A céges vásárlók hányada a kisautók körében a legalacsonyabb, de ott is több mint egyharmadnyi - derül ki a HVG Cégautó 2010 különszámból.
Csaknem kizárólag céges piac ez, mondhatni, kifejezetten vezérigazgató-kategória. 2009-ben a friss BMW 7-es sorozat számított kedvencnek, de még ebből is kevesebbet adtak el, mint az előző évben. A válság ezek szerint a luxuskategóriára is hatott. Az előző évekhez mérten jelentős a Mercedes Benz S osztály lemaradása. Dobogós a Lexus hibridhajtású limuzinja, az LS600h is, idén jobb eredményekre számíthat a tavaly negyedik helyezett, de év végén új generációba lépett Audi A8.
A 2009-ben forgalomba helyezett új cégautók modellrangsorát a márkák listáján is dobogós helyeken szereplő két márka alsó-középkategóriása, vagyis a Ford Focus és az Opel Astra vezeti (a Ford Focus első helyezéséhez hozzájárult, hogy a rendőrség 2009-ben 700-at vett át belőle). A sorban három Suzuki-modell következik, s mind az ötre igaz, hogy a vásárlások legfeljebb egyötöde céges. Ezzel szemben például az Opel Insigniák háromnegyedét cégnek adták el - derül ki a HVG Cégautó 2010 különszámból.
Flottaautók vezetőinek gyakoroltatása nem elterjedt, bár egyre gyakoribb Magyarországon is. Van vezetéstechnikai kurzus, ahol a útviszonyokat modellezik tanpályán, a másik keretében a forgalomban gyakorolhatja a sofőr a lehetséges balesethelyzetek jó előre való felmérését, az úgynevezett ökotréningeknél pedig az üzemanyag-takarékos vezetéstechnika elsajátítása a cél - olvasható a HVG Cégautó 2010 kiadványban.
Leginkább juttatásautónak vásárolnak a cégek a középkategóriából, kakukktojásnak számít a méreteivel ide illő, de Golf-padlólemezével inkább alacsonyabb kategóriába kívánkozó, mégis az élen álló Skoda Octavia. Csaknem ilyen népszerű a Ford Mondeo, követői mind felső-középkategóriások. A vásárlók a márkához kötődő presztízs mellett itt még erősen figyelnek a költségszempontokra. A dobogósok a tavalyiak, azaz harmadik a Volkswagen Passat. Bár nagy lenülettel indult, jelentős az Opel Insignia lemaradása. A top 10-be három prémium is bekerült: az Audi, szerényebb darabszámmal pedig a BMW és a Saab.
A LeasePlan Hungária minden évben figyelmezteti ügyfeleit a tél közeledtével szükségessé váló teendőkre. Ezeket a tanácsokat azonban nem csak a céges kocsit vezetőknek érdemes megfogadni, hiszen egy kis elővigyázatossággal és odafigyeléssel minden autós megelőzheti a fagyásból származó költséges alkatrészcseréket, és csökkentheti a balesetek kockázatát.
A HVG Cégautó 2010 különszáma a hazai cégek által leginkább vásárolt személyautókat mutatja be, vagyis azokat, amelyekből 2009-ben vállalkozások nevére a legtöbbet helyeztek újként forgalomba. A céges autókat a használat módja szerint csoportosították és rangsorolták: munka-, juttatás- és státusautót különböztettek meg (a rangsorok a Datahouse adatai alapján készültek). Tulajdonképpen három foglalkoztatotti kategóriához választották a járműveket: a beosztotti-alkalmazotti, a közép-, valamint a felső- és csúcsvezetői pozíciókhoz.
A válság hatására kis mértékben a céges flottáknál is nő az autók átlagéletkora. A korábban jellemző hároméves futamidő ma már a négy év. A céges autók átlagéletkora azonban meg sem közelíti a magántulajdonban lévőkét, és ennek elsősorban nem presztízsokai vannak, hanem gazdasági megfontolások késztetik a cégeket a gyakoribb autóváltásra. A KBC Autolease számításai szerint 120 000 megtett kilométer után vagy 4 év életkor felett az éves szervizdíj 25-30 százalékkal nő meg.
Pártpreferenciától függően nagy a társadalmi megosztottság abban, hogy előnyösek vagy veszélyesek Magyarországra, illetve Európára nézve Donald Trump intézkedései.