Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5cc3c34b-700e-43ec-bc8d-c1c124b29aee","c_author":"Csányi Nikolett - Imre Réka","category":"itthon","description":"Hová futhatnak ki a hídfoglalásos tüntetések? Van-e még bárhová hátrálni? A HVG videóriportja.","shortLead":"Hová futhatnak ki a hídfoglalásos tüntetések? Van-e még bárhová hátrálni? A HVG videóriportja.","id":"20250402_Ujbol-megbenult-a-varos-de-vajon-mit-lehet-elerni-a-hidfoglalasokkal-video-gyulekezesi-jog-pride-betiltas-hadhazy-momentum-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cc3c34b-700e-43ec-bc8d-c1c124b29aee.jpg","index":0,"item":"11814ff7-c561-4f92-9ab4-f0103b13f44e","keywords":null,"link":"/itthon/20250402_Ujbol-megbenult-a-varos-de-vajon-mit-lehet-elerni-a-hidfoglalasokkal-video-gyulekezesi-jog-pride-betiltas-hadhazy-momentum-ebx","timestamp":"2025. április. 02. 08:30","title":"„Persze, hogy ez csapda. De az is csapda, ha nem csinálunk semmit” – videó a zebrás hídfoglalásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8250e66-9907-458e-a433-4934cfbc052a","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"Súlyosabb büntetési tételek, új szabadságkorlátozó módszer és az elkövetők pellengérre állítása. Számos intézkedés bekerült a kormány új, drogellenesnek mondott módosító csomagjába, de a megelőzésről elfelejtettek szót ejteni.","shortLead":"Súlyosabb büntetési tételek, új szabadságkorlátozó módszer és az elkövetők pellengérre állítása. Számos intézkedés...","id":"20250401_Drogtorveny-buntetes-Btk-modositas-birtoklas-kabitoszer-kereskedelem-diler-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8250e66-9907-458e-a433-4934cfbc052a.jpg","index":0,"item":"52e948af-3a43-4a17-8378-1ff892472f4f","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Drogtorveny-buntetes-Btk-modositas-birtoklas-kabitoszer-kereskedelem-diler-ebx","timestamp":"2025. április. 01. 15:37","title":"A fogyasztónak vallania kell a díleréről, az orvosnak a kezelt gyerekről, és súlyosabb büntetést kap, aki betépve bűnöz – benyújtották az új drogtörvényt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7bd1128-bff1-4a74-9f60-57679b3cb84e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Időszakosan több forgalmas fővárosi utat is le fognak zárni, és a parkolás is problémás lesz a belvárosban és az I. kerületben is.","shortLead":"Időszakosan több forgalmas fővárosi utat is le fognak zárni, és a parkolás is problémás lesz a belvárosban és az I...","id":"20250331_lezaras-netanjahu-budapesti-latogatas-rendorseg-parkolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7bd1128-bff1-4a74-9f60-57679b3cb84e.jpg","index":0,"item":"6ac2e9e3-2380-4172-915e-0bf583169a43","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_lezaras-netanjahu-budapesti-latogatas-rendorseg-parkolas","timestamp":"2025. március. 31. 17:01","title":"Rengeteg lezárásra kell készülni Netanjahu budapesti látogatása miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3962af54-b4c9-4a95-a537-557948a06d29","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A pult mögött álló nyugdíjas nőt hangosan szidalmazták a kocsmából kijövő dunaegyházi támadók.","shortLead":"A pult mögött álló nyugdíjas nőt hangosan szidalmazták a kocsmából kijövő dunaegyházi támadók.","id":"20250331_A-rendorseg-garazdasag-tisza-part-magyar-peter-kdnp-fidesz-poloska-rugdosas-onkentes-nepszavazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3962af54-b4c9-4a95-a537-557948a06d29.jpg","index":0,"item":"ee84cf0c-7940-4e3d-a21e-d2fa1a305869","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_A-rendorseg-garazdasag-tisza-part-magyar-peter-kdnp-fidesz-poloska-rugdosas-onkentes-nepszavazas","timestamp":"2025. március. 31. 19:51","title":"Garázdaság miatt indult eljárás a tiszás népszavazási pultot rugdosó fideszes polgármesterjelölt ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szektortól függetlenül új dolgozók felvételét tervezi a hazai cégek harmada, de a negyedük leépítéseket fontolgat. Összességében enyhén bővülhet a foglalkoztatottság a második negyedévben a Manpower szerint.","shortLead":"Szektortól függetlenül új dolgozók felvételét tervezi a hazai cégek harmada, de a negyedük leépítéseket fontolgat...","id":"20250331_foglalkoztatottsag-munkaeropiac-felmeres-Manpower-autoipar-felvetel-leepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9dccbc-2636-4f08-bc68-22bb0799b2df.jpg","index":0,"item":"856b29cc-9de9-428f-813c-377fa946b78a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_foglalkoztatottsag-munkaeropiac-felmeres-Manpower-autoipar-felvetel-leepites","timestamp":"2025. március. 31. 11:15","title":"Fordulat jöhet az autóiparban, egy felmérés szerint a cégek már több embert terveznek felvenni, mint kirúgni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Igaz, hogy kormányközeli szereplők viselnek több tízmilliós szetteket, de a miniszter így is tud magyarpéterezni.","shortLead":"Igaz, hogy kormányközeli szereplők viselnek több tízmilliós szetteket, de a miniszter így is tud magyarpéterezni.","id":"20250401_Gulyas-Gergely-NER-es-kullancs-ellenzeki-vezeto-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8879a74b-04b4-4408-b597-29c66bcccee7.jpg","index":0,"item":"b6c43ff7-0f94-4e82-b93c-28602d9d611a","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Gulyas-Gergely-NER-es-kullancs-ellenzeki-vezeto-Magyar-Peter","timestamp":"2025. április. 01. 09:28","title":"Gulyás Gergely szerint van remény a NER-es kullancsoknak, ellenzéki vezető is lehet belőlük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1fcbd27-490e-4904-94bc-c4bf4fff37b5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hyundai Insteroid kicsit olyan, mintha egyenesen a Need for Speedből érkezett volna.","shortLead":"A Hyundai Insteroid kicsit olyan, mintha egyenesen a Need for Speedből érkezett volna.","id":"20250402_21-szazadi-b-csoportos-raliauto-itt-a-legujabb-orult-hyundai-insteroid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1fcbd27-490e-4904-94bc-c4bf4fff37b5.jpg","index":0,"item":"12b2a771-bc42-45fe-9896-3bf53416f9fe","keywords":null,"link":"/cegauto/20250402_21-szazadi-b-csoportos-raliauto-itt-a-legujabb-orult-hyundai-insteroid","timestamp":"2025. április. 02. 07:21","title":"21. századi B csoportos raliautó: itt a legújabb őrült Hyundai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a96e1c9-c5f4-4d84-96ca-9f387d8e4cb9","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Amerika veszíthet, miután példátlan módon korlátozzák a szabad tudományos kutatást az USA-ban. De vajon Európa nyerhet-e? A hiedelmeken alapuló intézkedések egyik fő áldozata a Covid-oltásról ismert mRNS-kutatás, a rákgyógyítás egyik ígéretes terepe. Magyar tudósok értékelték a HVG-nek mindazt, ami Amerikában történik.","shortLead":"Amerika veszíthet, miután példátlan módon korlátozzák a szabad tudományos kutatást az USA-ban. De vajon Európa...","id":"20250401_hvg-mrns-kutatasok-betiltasa-usa-europai-lehetosegek-kemenesi-sarkadi-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a96e1c9-c5f4-4d84-96ca-9f387d8e4cb9.jpg","index":0,"item":"3e7d595f-e223-42ee-a091-3120b5964201","keywords":null,"link":"/360/20250401_hvg-mrns-kutatasok-betiltasa-usa-europai-lehetosegek-kemenesi-sarkadi-velemeny","timestamp":"2025. április. 01. 06:30","title":"Azt várják, hogy működik a rák ellen – Trump épp most készül betiltani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár tagadták a BMW szakemberei, az új négyhengeres turbómotor bemutatásával leáldozóban van a benzines hathengeresek kora a bajor márkánál. A 245 lovas motor nemzetközi menetpróbáján bebizonyosodott, hogy még a nehéz X1-est is parádésan hajtja, belegondolni is jó, milyen lesz majd a hármasban, az ötösben és az 1-es sorozatban.
Csak kétliteres, de jobb híján a 28i nevet kapta a soros hathengeres 25i és 28i motorokat leváltó négyhengeres kettős turbós, amelyet elsőször a BMW legkisebb szabadidő-autójában, az X1-esben próbálhattunk ki összkerékhajtással és kézi kapcsolású hatsebességes váltóval társítva.
A 180 kilowattos (245 LE) erőforrás elődjéhez képest magasabban ívelő teljesítménygörbét, intenzívebb vonóerőt kínál, miközben kevesebb fogyasztást ígér. A dinamizmus, a gyorsulás kétségtelenül javult, a fogyasztásról azonban nem szereztünk pozitív tapasztalatokat a 150 kilométeres tesztút során, ám ne csodálkozzunk a 12 literes átlagon, hisz a lelket kitapostuk az autóból a szerpentineken és a szlovén autópályán.
BMW
A 0 és 100 km/h közötti sprinthez mindössze 6,1 másodpercre van szükség, 0,7 másodpercet ver a hathengeres benzinesre a nőies X1. A BMW X1 xDrive28i szériakivitelében hatfokozatú manuális sebességváltóval készül, technikái között fontos megemlíteni a fékenergia-visszanyerést, az automatikus start-stop rendszert és a sebességváltást segítő kijelzőt. Extrafelszerelésként nyolcfokozatú automata váltómű is rendelkezésre választható.
A szériakivitelt gazdagító BMW xDrive összkerékhajtás a BMW X1 xDrive28i erőátviteli rendszerében elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolóval gondoskodik az első és a hátsó tengely közötti kifinomult nyomatékelosztásról. Az intelligens összkerékhajtási rendszer a dinamikus menetstabilizáló (DSC, azaz ESP) berendezéssel dolgozik szoros együttműködésben, s időben reagál minden túl- illetve alulkormányozottsági jelenségre, a síkos és laza talajon is hatékony vonóerő-átadás mellett kanyarban is kedvező menetdinamikai tulajdonságokat biztosítva.
Felázott talajon tettük próbára az xDrive rendszert, az autó megcsúszott, a festői hátterű fotózásból nem lett semmi (nem mertem megállni vele), de az autó nem ragadt be, hanem egy lendülettel kimenekült a süppedős tájból. Kemény, jeges havon is közlekedtünk vele, ezzel könnyebben megbirkózott.
BMW
[[ Oldaltörés (A motor) ]]
Az 1997 köbcentiméter összlökettérfogatú aggregát a BMW kettős turbófeltöltő technikájával – amely a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezés, a twin scroll feltöltési koncepció, a kettős vezérműtengely-állítás és a változó szelepvezérlés megoldásaiból áll – 5000-es percenkénti fordulatszámnál 180 kW/245 LE maximális teljesítményt produkál. Az új BMW X1 xDrive28i hajtóműve ezzel nem kevesebb, mint 55 kilowattal szárnyalja túl a BMW mindeddig legerősebb 2,0 literes Otto-motorjának teljesítményét. Ezzel immár olyan teljesítménytartományba lépett, amely az atmoszférikus motorok számára mindeddig csupán több hengerrel és jóval magasabb összlökettérfogattal volt elérhető. A vele összevethető teljesítményszintű hathengeres konstrukciókkal szemben azonban közvetlenül a versenysportból átvett, bedplate vázszerkezetű (osztott konstrukciójú, csapágyházas) alumínium forgattyúházával jóval kompaktabb és könnyebb technikát képvisel.
Az új aggregát vonóerejével is jócskán felülmúlja az eddigi atmoszférikus erőforrásokat. A 350 newtonméter maximális forgatónyomaték már az 1250-es percenkénti fordulatszámtól a vezető rendelkezésére áll, különösen közvetlen gázadási reakciókat biztosítva. A BMW X1 xDrive28i csúcssebessége 240 kilométer/óra.
Feltöltő-rendszere a twin scroll elv szerint működik, azaz a csatornákat a kipufogó-leömlőben és a turbófeltöltőben egyaránt megosztva, két-két henger kiszolgálására alakították ki a tervezők. A kipufogógázok árama spirálvonalban érkezik a turbinakerékre, az alacsony fordulatszám-tartományokon különösen alacsony ellennyomást eredményezve. A gázlengések lüktető dinamikája így mindenkor ideálisan aknázható ki a turbinakerék késedelem nélküli és erőteljes felpörgetésére.
BMW
A teljes egészében a hengerfejbe integrált változó szelepvezérlés (valvetronic), illetve a szívó- és a kipufogóoldal vezérműtengelyeinek folyamatos állítása szintén kifejezetten kedvező hatást fejt ki a teljesítmény-karakterisztika alakulására. A BMW X1 xDrive28i erőforrásában a szívó- és a kipufogószelepek mozgatására egyaránt szerelt kivitelű vezérműtengelyt alkalmaztak a konstruktőrök, a legújabb generációs valvetronic rendszer pedig integrált szenzorral kiegészített, továbbfejlesztett léptetőmotorjainak köszönhetően még gyorsabb szabályzást tesz lehetővé.
A szívószelepek emelésének fokozatmentes szabályzása eredményeképpen a BMW szabadalmaztatott valvetronic rendszere a korábbi motorgenerációkban szokásos fojtószelep használatát is feleslegessé tette. Az égéshez szükséges optimális levegőmennyiség szabályzása így a motoron belül zajlik, jóval közvetlenebb gázadási reakciókat eredményezve. A töltetcsere-folyamat fojtási veszteségei ezzel minimálisra mérsékelhetők, ami a teljes motor hatásfokának emelkedésében is megjelenik. A motor hatékonysága köszönhető a nagypontosságú közvetlen benzinbefecskendezésnek is. A szelepek között centrálisan elhelyezkedő mágnesszelepes injektorok 200 bar maximális befecskendezési nyomással az üzemanyag pontos adagolásáról gondoskodnak. A gyújtógyertya közvetlen szomszédságában bejuttatott benzinsugár egyenletes és különösen tiszta égésfolyamatot eredményez, miközben a közvetlenül befecskendezett benzin hűtőhatása a hagyományos befecskendezésű feltöltött motorokénál jóval magasabb sűrítési arányt tett lehetővé.
Fontos elem a jellegmezős szabályzású olajszivattyú, valamint a hűtőfolyadék – ugyancsak igény szerinti szállítású, elektromos hajtású – szivattyúja. Az új BMW X1 xDrive28i hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt változatai emellett az automatikus motorleállítás és -indítás rendszerét alapfelszerelésként kínálják. Közlekedési lámpánál vagy torlódásokban a motor önműködő leállításával számottevően mérsékli a tüzelőanyag-fogyasztást, hatékonyan előzve meg az indokolatlan alapjárati fázisok okozta veszteségeket.
Különleges, a maga nemében páratlan autót dobott piacra a BMW. Az X3-as és az 1-es sorozat keresztezéséből szokatlan BMW-öszvér született. Azt nem tudtam végérvényesen eldönteni, hogy fiúknak vagy lányoknak való ez a drága szerszám, de az biztos, úgy megy, mint egy igazi BMW.
Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.
Újabb BMW színesíti decembertől a hazai utakat, az X1-es az X5-ös, X3-as és X6-os nyomvonalát követi, igaz, ezekkel ellentétben kapható sDrive, azaz hátsókerekes változatban is. A hazai bemutatón az xDrive összkerékhajtáson volt a lényeg, a vizes, csúszós, sáros, dinamikus kanyarokkal és autópályás sprintekkel tarkított teszt során kapott anyait-apait a rendszer. Még a legerőltetettebb menet során sem sikerült kiakasztani az xDrive-ot, a néha megtapasztalt enyhe alulkormányzottság kifejezetten örömöt csalt az arcunkra.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.