Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6d64c6a8-8353-4bab-b78f-7860eb7cd884","c_author":"Balizs Benedek ","category":"sport","description":"Tételesen levezetjük, miért lesz bajban az NB I jelentős része azzal, hogy bevezetik azt az Orbán Viktor által presszionált módosítást, amely szerint legalább öt magyar labdarúgónak végig a pályán kell lennie minden meccsen, és ebből egynek 21 év alattinak kell lennie.","shortLead":"Tételesen levezetjük, miért lesz bajban az NB I jelentős része azzal, hogy bevezetik azt az Orbán Viktor által...","id":"20250509_magyar-labdarugo-szovetseg-MLSZ-NB-I-orban-viktor-magyar-jatekosok-valtoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d64c6a8-8353-4bab-b78f-7860eb7cd884.jpg","index":0,"item":"1daa9817-dcf0-4e32-ae5a-99f6d601f403","keywords":null,"link":"/sport/20250509_magyar-labdarugo-szovetseg-MLSZ-NB-I-orban-viktor-magyar-jatekosok-valtoztatas","timestamp":"2025. május. 09. 10:57","title":"Meghajolt Orbán akaratának az MLSZ, kijózanító pofon érheti a szurkolókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19741484-f8b8-4292-a857-20c8726636de","c_author":"CIB Bank ","category":"brandcontent","description":"A banki csalások – legyen szó telefonos, sms-ben érkező vagy akár e-mailes üzenetekről – egyre nagyobb számban fordulnak elő. Az utca emberét kérdeztük arról, hogy találkoztak-e már ilyennel, és ha igen, akkor honnan ismerték fel azt, hogy átveréssel állnak szembe.","shortLead":"A banki csalások – legyen szó telefonos, sms-ben érkező vagy akár e-mailes üzenetekről – egyre nagyobb számban...","id":"20250508_CIB-bank-online-csalasok-banki-csalasok-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19741484-f8b8-4292-a857-20c8726636de.jpg","index":0,"item":"3103e495-9001-4d96-b3e6-d7174bd417ab","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250508_CIB-bank-online-csalasok-banki-csalasok-video","timestamp":"2025. május. 08. 15:30","title":"Gyanús tranzakciók, sürgős csomagátvétel: ezek a leggyakoribb banki csalások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f0ed077-a447-4596-b70f-ad2898288665","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kilenc év alatt bővítette olyan méretűre a saját házibarkács-projektjét a Glubux néven ismert fórumozó, hogy mostanra a teljes háztartása zöldenergiával működik.","shortLead":"Kilenc év alatt bővítette olyan méretűre a saját házibarkács-projektjét a Glubux néven ismert fórumozó, hogy mostanra...","id":"20250509_laptop-akkumulator-zoldenergia-napelem-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f0ed077-a447-4596-b70f-ad2898288665.jpg","index":0,"item":"549b850a-d6eb-4154-b23b-05ac0df9c92a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_laptop-akkumulator-zoldenergia-napelem-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. május. 09. 08:03","title":"Összerakta 1000+ leselejtezett laptop használt akkumulátorát, most erről megy az egész háza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc8610ee-9ab3-43e9-961c-e03cc218f671","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyelőre nem érdemes a mesterséges intelligenciához fordulni az egészséget érintő tanácsokért, és a probléma nem csupán a technológia hiányosságaiból fakad.","shortLead":"Egyelőre nem érdemes a mesterséges intelligenciához fordulni az egészséget érintő tanácsokért, és a probléma nem csupán...","id":"20250508_mesterseges-intelligencia-orvosi-tanacsok-egeszseg-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc8610ee-9ab3-43e9-961c-e03cc218f671.jpg","index":0,"item":"12a74585-bf19-4444-ab8d-68a7a3a5c3e0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_mesterseges-intelligencia-orvosi-tanacsok-egeszseg-vizsgalat","timestamp":"2025. május. 08. 11:03","title":"Orvosi, egészségügyi kérdése van? Be ne írja a ChatGPT-be: megnézték a válaszokat, az eredmény aggasztó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","shortLead":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","id":"20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c.jpg","index":0,"item":"68bcce3d-b90f-45a2-9229-b11ea1cfc15f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","timestamp":"2025. május. 08. 09:04","title":"Beröffent a német export, rég nem látott teljesítményt mutatott márciusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf8514e8-e7ca-4264-85a3-7f1bc4038efc","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"11 városban, 25 helyszínen 92 új elektromos töltőpontot helyeznek üzembe – megnéztük az első budapesti töltőhelyet.","shortLead":"11 városban, 25 helyszínen 92 új elektromos töltőpontot helyeznek üzembe – megnéztük az első budapesti töltőhelyet.","id":"20250508_uj-villanyauto-toltokkel-szorjak-meg-magyarorszagot-kiprobaltuk-az-elsot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf8514e8-e7ca-4264-85a3-7f1bc4038efc.jpg","index":0,"item":"2c8ca80f-7178-4797-9a08-c9a15a77e773","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_uj-villanyauto-toltokkel-szorjak-meg-magyarorszagot-kiprobaltuk-az-elsot","timestamp":"2025. május. 08. 14:34","title":"Új villanyautó-töltőkkel szórják meg Magyarországot: kipróbáltuk, bele is néztünk az elsőbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed elnöke szerint.","shortLead":"A vámintézkedések tartósan magasabb inflációt és munkanélküliséget hozhatnak magukkal, ezért indokolt a kivárás a Fed...","id":"20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4af1ba9-a69b-4367-a4d6-a1cb8ef75b4c.jpg","index":0,"item":"2889bdc4-9c59-4dd4-8037-a68a3180325c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_fed-alapkamat-valtozatlan-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 08. 07:22","title":"Trump fenyegetései ellenére nem változtat az alapkamaton az amerikai jegybank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c4e3cd1-a4f7-4db5-af6e-7f4c2bb9b3af","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volvo szerint a tolatókamera problémája az összes modelljét érinti.","shortLead":"A Volvo szerint a tolatókamera problémája az összes modelljét érinti.","id":"20250508_400-ezer-autot-hiv-vissza-Volvo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c4e3cd1-a4f7-4db5-af6e-7f4c2bb9b3af.jpg","index":0,"item":"d17b8367-4c51-4252-8af8-86995d7ee6ec","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_400-ezer-autot-hiv-vissza-Volvo","timestamp":"2025. május. 08. 08:18","title":"Vakon tolathatnak a Volvók, visszahívnak több mint 400 ezer autót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Igazi, kompromisszummentes zöld autó a Toyota FCHV-adv, amely már a negyedik generációs tüzelőanyag-cellás fejlesztés...
Igazi, kompromisszummentes zöld autó a Toyota FCHV-adv, amely már a negyedik generációs tüzelőanyag-cellás fejlesztés a Toyotánál. Az FCHV rövidítés a Fuel Cell Hybrid Vehicle megnevezést takarja, az adv (advantage=előny) a továbbfejlesztett, kibővített hatótávolságú változatra utal.
bcs
A Toyota 1992-ben kezdte meg az FCHV-val kapcsolatos kutatásait házon belül fejlesztett hidrogénnel működő tüzelőanyag-cellával és nagynyomású hidrogéntartállyal. A cég szintén saját fejlesztésű hibrid technológiáját is alkalmazza a kutatásokban, mégpedig úgy, hogy a benzinmotort tüzelőanyag-cellákkal helyettesíti. A világ első sorozatgyártású tüzelőanyag-cellás járműve, a Toyota FCHV 2002-ben került a piacra, típusbizonyítványt 2005-ben szerzett. A Toyota új generációs üzemanyagcellás hibrid járműve, a továbbfejlesztett FCHV, amely már új, nagy teljesítményű Toyota üzemanyagcella-kötegeket alkalmaz, 2008. június 3-án kapta meg az illetékes japán minisztériumtól a típusbizonyítványt. FCHV-adv üzemanyag-hatékonysága 25 százalékkal növekedett a Toyota által kifejlesztett 70 MPa-os nagynyomású hidrogéntartálynak köszönhetően. Egyszeri feltöltéssel a hatótávolsága maximum 830 kilométer, vagyis kétszer annyi, mint elődjéé. Ráadásul a technológia –30 °C-ig üzemképes, vagyis a hideg időben tanúsított működése is nagymértékben javult.
bcs
Hogy milyen messze jutnánk, nem próbáltuk ki, tesztünk alatt 220-230 mérföldes hatótávot (kb. 360 kilométer) jelzett a fedélzeti számítógép, amely természetesen egyre jobban fogyott, minél inkább próbáltuk 100 kilométer/órás sebesség fölött tartani a kocsit. Ami nem is volt nehéz, a Toyota a tekintélyes tömege ellenére dinamikusa mozgott, természetesen nem feledtette, hogy SUV jellegű autóban ülünk. A Toyota hivatalos teszttel is bizonyította a hatótávot, egy autó Oszaka központjából indult el és a Meishin autópályán, a Tomei autópályán és a Tokió városi autópályán át a Tokió tengerparti részén található Mega Web autós szórakoztató központban érkezett meg. Az 560 kilométeres utat bekapcsolt légkondicionálóval újratankolás nélkül tették meg. Amerikában San Diego és Torrance között 533 kilométert tettek meg egyhuzamban.
A titok nyitja a nagyobb teljesítményű tüzelőanyag-cella, valamint a 70 MPa nagynyomású szénszálas hidrogéntartályok, amelyek kétszer annyi hidrogént képesek tárolni (összesen hat kilogrammot), mint a Toyota FCHV korábbi 35 MPa nagynyomású hidrogéntartályai.
Hogy működik?
Az elektromos energiát a járműben tárolt hidrogén és a levegőből vett oxigén kémiai reakcióval előállító tüzelőanyag-cella polimer elektrolit fóliát és elektródákat tartalmaz, amelyeket szendvicsszerűen préselnek egymás mellé. Az emisszió, vagyis a kémiai reakció mellékterméke csupán víz. Több száz cella sorba rakásának eredménye az üzemanyagcella-köteg.
bcs
Maga az autó az Amerikában honos Highlander korábbi változata: nagy, kényelmes, családi és baráti. Négy hidrogéntartályban van a sűrített gáz, az elektromos motor, a nikkel-metálhidrid akkumulátor és a teljesítmény-szabályzó a Priusban és az Auris HSD-ben megismert módon van összekötve. A 90 kW-os (122 lóerő) tüzelőanyag-cella 180 kilós, így a jármű tömege megközelíti a két tonnát. Alacsony sebességen csak akkumulátorról is megy az autó, hatótávja így 50 kilométer, a 21 kilowattórás egység padlógázra az elektromos motorra rásegít. A kocsi szinte hangtalan, csak a légkondi, a hidrogénes rendszer szelepei és a szék alól hallatszó, az akkumulátor hűtéséről árulkodó surrogás jelzi, hogy él a kocsi, plusz természetesen az, hogy 70-nel haladunk éppen. A néhány perccel korábban tesztelt Opel HydroGen4-nél sokkal halkabban működött a Toyota.
2013-ra a Toyota tervei szerint 100 ilyen autó fut világszerte, az ügyfelek között egyetemek, privát cégek és tartományi kormányhivatalok vannak. A kocsik ára hozzávetőleg 1 millió dollár, vásárolni még nem, de bérelni lehet őket, havi egymillió yen a lízingdíja (30 hónapos a konstrukció). 2015-ben vezetik be a piacra a kocsit, illetve a technológiát.
Míg Európában 9 euró a hidrogén kilója, addig Amerikában csak 5 dollár körül van. A japánok szerint 0,9 kilót fogyaszt 100 kilométerenként, azaz átszámítva 900 forintból megússzuk ezt a távot. Nagyjából ez 2,4-2,5 literes gázolaj mennyiségnek felel meg hazai árakon. A hidrogén infrastruktúra napjainkban még szegényes, de hónapról-hónapra adnak át új kutakat világszerte. A Toyota közreműködésével a kaliforniai Torrance-ban május 10-én avatták fel az első olyan hidrogén töltőállomást, amely ipari melléktermékként keletkező gázt használ, így nem drága vízbontással termelik a hidrogént. Hasonló létesítmény működik Hamburgban is.
Biró Csongor
[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]
bcs
Toyota FCHV-adv
MOTOR
Villanymotor
Max. teljesítmény lóerő
122 lóerő
Max. nyomaték: Nm
260 Nm
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság/tengelytáv (mm)
4735/ 1815 / 1685 / 2715
Csomagtér (7, 5, 2 üléssel)
300-1200-2700 liter (víztérfogat)
Saját tömeg (kg)
1880
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h)
155
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)
11
FOGYASZTÁS (kg/100 km)
Vegyes
0,9-1
Hatótáv
kb. 760 km (690-830 kilométerről is írnak a hivatalos sajtóanyagokban)