Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"43557400-3fc2-4946-8d19-1a822b8b284f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Négy elektromos hajtóművel van felszerelve a Heart Experimental 1. Az elektromos utasszállító repülőgép akkumulátor mellett turbógenerátorról is képes üzemelni.","shortLead":"Négy elektromos hajtóművel van felszerelve a Heart Experimental 1. Az elektromos utasszállító repülőgép akkumulátor...","id":"20241203_heart-aerospace-x1-elektromos-repulogep-tesztrepules-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43557400-3fc2-4946-8d19-1a822b8b284f.jpg","index":0,"item":"cc5fc763-52f6-49b0-a041-8055f19ac386","keywords":null,"link":"/tudomany/20241203_heart-aerospace-x1-elektromos-repulogep-tesztrepules-adatok","timestamp":"2024. december. 03. 08:03","title":"800 km-t is lerepül egy szuszra, szinte zaj nélkül – hamarosan felszállhat az első e-utasszállító repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f74805eb-34bd-4173-9776-6cc9eaa4734e","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Tilos az Unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.","shortLead":"Tilos az Unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és...","id":"20241202_orosz-olaj-olajtermek-kereskedelem-import-Mol-Slovnaft-PKN-Orlen-Szlovakia-Csehorszag-derogacio-felmentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f74805eb-34bd-4173-9776-6cc9eaa4734e.jpg","index":0,"item":"402f5fcd-9111-46bb-8c33-c5e8bd4b9324","keywords":null,"link":"/360/20241202_orosz-olaj-olajtermek-kereskedelem-import-Mol-Slovnaft-PKN-Orlen-Szlovakia-Csehorszag-derogacio-felmentes","timestamp":"2024. december. 02. 15:00","title":"Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d08b0e1-0ce9-4eb1-84eb-4df589d31857","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Leginkább a kőbányák miatt jeleztek be a szeizmográfok, de a honvédség gyakorlatai is megmozgatták a műszereket.","shortLead":"Leginkább a kőbányák miatt jeleztek be a szeizmográfok, de a honvédség gyakorlatai is megmozgatták a műszereket.","id":"20241203_foldrenges-magyarorszag-szeizmograf-kobanya-honvedseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d08b0e1-0ce9-4eb1-84eb-4df589d31857.jpg","index":0,"item":"9f7ef3e7-ad8e-4cdf-98ba-b08fda5e7f86","keywords":null,"link":"/tudomany/20241203_foldrenges-magyarorszag-szeizmograf-kobanya-honvedseg","timestamp":"2024. december. 03. 11:29","title":"Kétszer annyi földrengést okoztak az emberek Magyarországon, mint a természet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"988d5944-9414-44f8-a280-ba778114f60c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán kutatók egy három éven át működtetett kísérleti reaktorral bizonyították, hogy az általuk fejlesztett fotokatalizátorral hatékonyan lehet a vízből hidrogént előállítani.","shortLead":"Japán kutatók egy három éven át működtetett kísérleti reaktorral bizonyították, hogy az általuk fejlesztett...","id":"20241203_viz-hidrogen-fotokatalizator-hasznalata-elektrolizis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/988d5944-9414-44f8-a280-ba778114f60c.jpg","index":0,"item":"92754a5f-6996-42ec-b63c-9563788aa32b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241203_viz-hidrogen-fotokatalizator-hasznalata-elektrolizis","timestamp":"2024. december. 03. 17:03","title":"Áttörést értek el japán kutatók, hatékonyabban lehet napfénnyel hidrogént gyártani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51503cbc-5099-4d81-8869-0d04b93ae5b5","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A rémisztő eset után félbeszakították a Fiorentina–Internazionale-mérkőzést.","shortLead":"A rémisztő eset után félbeszakították a Fiorentina–Internazionale-mérkőzést.","id":"20241202_edoardo-bove-rosszullet-allapota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51503cbc-5099-4d81-8869-0d04b93ae5b5.jpg","index":0,"item":"a5669252-fc5f-4629-aa0e-26fc8b41d584","keywords":null,"link":"/sport/20241202_edoardo-bove-rosszullet-allapota","timestamp":"2024. december. 02. 13:58","title":"Újabb hírek érkeztek a pályán összeeső olasz válogatott focistáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec6dfeed-5b29-414b-b0c3-29bf2618059a","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Egy másik esetnél is, nem a szabálytalankodón múlt, hogy nem lett belőle gázolás. ","shortLead":"Egy másik esetnél is, nem a szabálytalankodón múlt, hogy nem lett belőle gázolás. ","id":"20241202_szabalytalan-BMW-gyalogatkelo-balesetveszely-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec6dfeed-5b29-414b-b0c3-29bf2618059a.jpg","index":0,"item":"726f9324-b042-48d9-8f10-5c842fbd1656","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_szabalytalan-BMW-gyalogatkelo-balesetveszely-video","timestamp":"2024. december. 02. 08:22","title":"Aki így közlekedik, mint ez a fehérvári autós, előbb-utóbb biztos elüt valakit – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Több vonal is lassabbá válik néhány perccel, a mellékvonalak közül akad nem egy, ahol tíz percnél is nagyobb változáshoz kell hozzászokni, a pótlóbuszok közül pedig sokkal kevesebb fog elindulni, mint eddig – így néz ki a MÁV új, december 15-től érvényes menetrendje. ","shortLead":"Több vonal is lassabbá válik néhány perccel, a mellékvonalak közül akad nem egy, ahol tíz percnél is nagyobb...","id":"20241203_vonat-busz-menetrend-mav-kozlekedes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"52b0a1a5-7e6c-4293-be3f-e76c98ff05c9","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_vonat-busz-menetrend-mav-kozlekedes-ebx","timestamp":"2024. december. 03. 04:55","title":"Lassuló vonatok, használhatatlan pótlóbuszok: mutatjuk, hogyan változik a MÁV új menetrendje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4309431-8a70-4620-a16b-5e86531aef5f","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Hivatali ideje alatt másodszor látogatott Ukrajnába a háború kapcsán folytatott politikájáért gyakran kritizált kormányfő.","shortLead":"Hivatali ideje alatt másodszor látogatott Ukrajnába a háború kapcsán folytatott politikájáért gyakran kritizált...","id":"20241202_olaf-scholz-nemetorszag-ukrajna-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4309431-8a70-4620-a16b-5e86531aef5f.jpg","index":0,"item":"60df10c3-435c-4332-87a7-c5bc3060f02f","keywords":null,"link":"/vilag/20241202_olaf-scholz-nemetorszag-ukrajna-oroszorszag","timestamp":"2024. december. 02. 08:41","title":"Kijevbe utazott Olaf Scholz német kancellár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Euró, frank vagy forint? Hogyan finanszírozzák a cégautót?
Tetszett a cikk?
A kevesebből harapott relatíve nagyot tavaly a magyarországi flottaautó-értékesítési piac: az eladott mintegy 43,5 ezer személyautó kétharmada cégekhez került. Ezzel némiképp javult az autós lízingvállalkozások helyzete, hiszen 2009-ben a 2008-as válságévhez képest 50 százalékos volt a visszaesés, ami a nagyobb és jobb tőkehelyzetű flottacégeknél csak megszorításokkal járt, a kisebbeknél azonban – refinanszírozási háttér híján – csődöt vagy csődközeli helyzetet okozott – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
Miközben 2010-ben az összes flottaeladáson belül számos, főleg nagy flottakezelő cég 10-30 százalékos növekedést ért el, a kisebbek komoly veszteséget könyveltek el. A finanszírozásban döntően – mintegy 90 százalékban – az operatív lízinget választották a cégek, ami a tavalyelőtti évet is jellemezte. A hitel formájában történő finanszírozás lényegében megszűnt, ennek fő oka, hogy magasabb önrészt kellett volna vállalnia a hiteligénylőnek, ráadásul szigorúbb feltételekkel. A válság egyik pozitívumának mondta el a különszámban Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára, hogy megmutatkoztak a lízingtermékek kockázati előnyei. Ennek ellenére a flottafinanszírozásban folyamatosan csökkent az átlagos kihelyezések értéke. Ez jórészt arra vezethető vissza, hogy a keresleti oldalon sok esetben – főleg a kis- és közepes vállalkozásoknál – bizonytalanok voltak a bevételi kilátások, s ezért inkább elhalasztották a tervezett kocsicseréket. Hátrányosan hatott az újautó-forgalmazásra az is, hogy a válság kezdete óta megnőttek az eladási árak, mivel a gyártók beépítették azon költségeiket, amelyeket a 2011-től kötelező Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási norma teljesítése okoz.
Tavaly nem született a flottautó-piacra vonatkozó érdemi jogszabályváltozás, a pénzügyi lízing területén viszont komoly nehezítést hozott a banki különadó. A kisebb flottakezelők refinanszírozása gyakorlatilag megszűnt, több cég kivonult a piacról, ám ezek jellemzően nem lízingszövetségi tagok. A tagvállalatoknál – jellemzően banki háttérrel rendelkezőknél – ilyen problémák nem voltak. Nem küszködtek tőkehiánnyal, szükség esetén pedig fordulhattak volna az anyacégükhöz - hangsúlyozta Lévai Gábor a HVG Cégautó 2011 különszámban, hozzátéve: a lízingcégeknél mégsem volt annyira rózsás a helyzet, mint a flottafinanszírozóknál, mivel részben az ügyfelek fizetőképességének romlása, részben a banki különadó miatt többüknél javítani kellett a tőkeellátottságon.
A hitelezés általános visszaesése mellett a készletfinanszírozás okoz gondokat, sokan merevnek tartják a pénzintézetek hitelezési gyakorlatát, mások szerint a rendszerbe iktatott szűrők a hazai vállalkozások nehéz pénzügyi helyzete ellenére jól működnek. Ez azt eredményezi, hogy a cégautópiacon viszonylag kevés nem fizető ügyfélről tudnak.
Euró, frank, forint 2010-ben – mintegy 65 százalékot elérve – nőtt az euróalapú finanszírozás aránya a flottaautó-piacon, ezzel párhuzamosan jelentősen csökkent a svájci franké, így a devizaalapú finanszírozás összességében 90 százalék körüli. Valamelyest emelkedett a forintalapú finanszírozás aránya is. Borók János, a Porsche Lízing igazgatója arról számolt be, hogy ügyfeleik tavaly mintegy fele-fele arányban igényeltek deviza-, illetve forintalapú finanszírozást, s hogy forgalmuk – a 2009-eshez képest – mintegy 10 százalékkal nőtt.
A céges újautó-vásárlások mintegy 30 százalékkal gyarapodtak a múlt évben a Budapest Autófinanszírozási Zrt.-nél – tudta meg a HVG Cégautó különszám Révész Tamás vezérigazgatótól. Míg korábban mintegy 90 százalékban devizaalapú finanszírozást vettek igénybe náluk, addig 2010-ben jelentősen nőtt a forintalapú iránti kereslet, aminek egyik magyarázata, hogy az ügyfeleknek kisebb önrészt kellett befizetniük. Ezzel párhuzamosan persze nagyobb körültekintéssel kötöttek megállapodásokat a kliensekkel, minősítették a cégeket, az eszközfedezetre limitet határoztak meg, s maximálták a futamidőt.
A 2009-es szintet tudta tartani tavaly a Lombard Lízing flottaautó-üzletága – mondta Horváth Péter igazgató HVG Cégautó 2011 különszámban. A cég – döntően multikból álló – ügyfélkörében a fizetési kötelezettség teljesítése általában nem okozott gondot. A múlt évben – a megelőző év piaci tendenciáit alapul véve – a Lombard Lízing a forgalomélénkítés érdekében bevezette a miniflotta-szolgáltatást, és az ügyfelekkel való jobb kapcsolattartást segítendő informatikai, elektronikai fejlesztéseket, bővítéseket hajtott végre.
A flottaszerződéseket általában három-négy évenkénti autócserére kötik, s e megállapodások jelentős hosszabbítása – a kiszámíthatóan növekvő szervizköltségek miatt – nem kifizetődő. Ezért is dönt sok cég inkább újautó-beszerzésről – mondta Lévai Gábor lízingszövetségi főtitkár, aki szerint az idei első negyedévben megállt az újautó-értékesítés visszaesése, flottaterületen pedig szolid növekedést regisztrálhattak. Az előzetes számítások szerint 2011-ben akár 20 százalékos növekedést is lehetségesnek tartanak a flottacégek.
Gyakorlatilag a cégautópiac tartja lélegeztetőgépen a hazai személyautó-kereskedelmet. Miközben a beragadt svájci frankos hitelek és a hitelfelvételi kedv hiánya miatt havonta nagyjából ezer autót adnak el magánszemélyeknek, a cégautók aránya az összes eladáson belül három év alatt 40-ről 70 százalékra kúszott fel 2010-re (ha a személyautó- és kishaszon-piacot összevonjuk, ez az érték 73 százalék). Mindeközben a flottapiac 5, a teljes piac pedig 25 százalékkal csökkent 2009-ről 2010-re – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint tavaly még a downgrading, azaz az alacsonyabb felszereltségű kisebb autók beszerzése jellemezte a flottapiacot, de ezzel nem minden importőr ért egyet – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
„2009 elején voltak a legnagyobbak a kedvezmények az autópiacon, akkor minden márka a lehető legnagyobb engedményt adta a kedvező árfolyamon behozott készletek miatt. Ez 2010-ben visszaállt a normális szintre, és racionálisabb lett az árazás is” – mondta el a HVG Cégautó 2011 különszámban Koncz Gábor opeles értékesítési igazgató.
A családtámogatásokról és elhibázott felsőoktatási kezdeményezésekről is faggatták az oktatási, ifjúsági, kultúráért és sportért felelős államtitkárokat.
Magyar Péter és Menczer Tamás egymásnak feszülése a maga alpári stílusában egyértelműen jelezte: a magyar politikában a piszkos munka egyre piszkosabb.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is.