Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9d6fd0b1-4115-4846-85d0-769f72b8cfb6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Akinek nincs még tbsz-es számlája, annak most érdemes lépnie, hogy minél rövidebb legyen az adókedvezmény eléréséhez szükséges időszak.","shortLead":"Akinek nincs még tbsz-es számlája, annak most érdemes lépnie, hogy minél rövidebb legyen az adókedvezmény eléréséhez...","id":"20241128_tbsz-adomentes-befektetes-megtakaritas-ado-szja-szocho-lightyear-csodafegyver","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d6fd0b1-4115-4846-85d0-769f72b8cfb6.jpg","index":0,"item":"a3c660ba-3bf2-47b5-9c4e-674c6b6c4724","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_tbsz-adomentes-befektetes-megtakaritas-ado-szja-szocho-lightyear-csodafegyver","timestamp":"2024. december. 02. 09:30","title":"Az év végi adómentes csodafegyver, amiről tudni érdemes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c5dd43c-ff39-4c34-b3bf-adb286ac3da0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Olyan klasszikusok szerepelnek a kínálatban, mint a Macskafogó, vagy Jancsó Miklós, Szabó István és Fábri Zoltán filmjei. ","shortLead":"Olyan klasszikusok szerepelnek a kínálatban, mint a Macskafogó, vagy Jancsó Miklós, Szabó István és Fábri Zoltán...","id":"20241202_Ingyen-magyar-filmek-online-karacsony-Filmio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c5dd43c-ff39-4c34-b3bf-adb286ac3da0.jpg","index":0,"item":"daadd16c-300d-413c-a522-87b4b9827209","keywords":null,"link":"/kultura/20241202_Ingyen-magyar-filmek-online-karacsony-Filmio","timestamp":"2024. december. 02. 14:05","title":"Több száz magyar filmet lehet ingyen megnézni az ünnepek alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","shortLead":"A prímet azért még mindig a német prémium márkák viszik. ","id":"20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78220392-ee05-4d10-bebb-fdd29e6b00e7.jpg","index":0,"item":"9e00b1f2-e37b-448c-9bb9-c8c9935f0316","keywords":null,"link":"/cegauto/20241202_legnepszerubb-osszkerekhajtasu-autok-magyar","timestamp":"2024. december. 02. 11:13","title":"Tesla és Suzuki is szerepel itthon a legnépszerűbb összkerékhajtású autók között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b66e6bc-b318-4d25-be2d-4c1f9d331b1e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az angol nyelvtudás sem feltétel, csak „előny”.","shortLead":"Az angol nyelvtudás sem feltétel, csak „előny”.","id":"20241203_munkaerohiany-karacsonyi-vasar-egymillios-fizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b66e6bc-b318-4d25-be2d-4c1f9d331b1e.jpg","index":0,"item":"75d3b620-cab2-41a1-9209-80afe1c38a0c","keywords":null,"link":"/kkv/20241203_munkaerohiany-karacsonyi-vasar-egymillios-fizetes","timestamp":"2024. december. 03. 12:17","title":"Havi nettó egymillióért keresnek kürtőskalácssütőket egy budapesti karácsonyi vásáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi elrabolta kislányát a nagyanyja házából, majd azzal fenyegette az őket utolérő rendőröket, hogy magával és lányával is végez, ha nem engedik el őket.","shortLead":"A férfi elrabolta kislányát a nagyanyja házából, majd azzal fenyegette az őket utolérő rendőröket, hogy magával és...","id":"20241201_911-rogzitette-ahogy-egy-7-eves-kislany-konyorog-az-apjanak-hogy-ne-olje-meg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"beee75b5-5cb1-4f51-bc23-541dc1a4def1","keywords":null,"link":"/vilag/20241201_911-rogzitette-ahogy-egy-7-eves-kislany-konyorog-az-apjanak-hogy-ne-olje-meg","timestamp":"2024. december. 01. 20:06","title":"A 911 rögzítette, ahogy egy 7 éves kislány könyörög az apjának, hogy ne ölje meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"729f996c-1618-48c7-b3e9-a1d97efe45a5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"De erről majd a párttagság fog dönteni.","shortLead":"De erről majd a párttagság fog dönteni.","id":"20241203_Kovacs-Gergely-el-tud-kepzelni-egyuttmukodest-a-Tisza-Parttal-a-2026-os-valasztasokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/729f996c-1618-48c7-b3e9-a1d97efe45a5.jpg","index":0,"item":"254db830-75fb-4646-ad97-8d6bae760159","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_Kovacs-Gergely-el-tud-kepzelni-egyuttmukodest-a-Tisza-Parttal-a-2026-os-valasztasokon","timestamp":"2024. december. 03. 07:42","title":"Kovács Gergely el tud képzelni együttműködést a Tisza Párttal a 2026-os választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"952e1431-3508-4948-a673-3c120da289ce","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Tíz magyarból csak négy biztos abban, hogy kölcsön nélkül is képes lenne fedezni egy váratlan, 100 ezer forintos kiadást.","shortLead":"Tíz magyarból csak négy biztos abban, hogy kölcsön nélkül is képes lenne fedezni egy váratlan, 100 ezer forintos...","id":"20241203_intrum-europai-fogyasztoi-fizetesi-felmeres-gazdasag-penzugyi-helyzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/952e1431-3508-4948-a673-3c120da289ce.jpg","index":0,"item":"355c0b6e-03d3-4d9c-be99-5336833c30d3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241203_intrum-europai-fogyasztoi-fizetesi-felmeres-gazdasag-penzugyi-helyzet","timestamp":"2024. december. 03. 11:28","title":"Lesújtó a magyarok anyagi helyzete egy friss felmérés szerint, de a számlákat egyre többen fizetik időben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9474d444-58db-4aa0-92c5-c5ba264afcfc","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"360","description":"A portugál szakember leginkább arról volt a leginkább ismert, hogy kíméletlenül tud költséget csökkenteni. Vádlói szerint azonban sokszor a saját hírnevét védte, nem pedig a cég túlélésével foglalkozott. Egy biztos: egy rendkívüli szakemberrel lett kevesebb az autóiparban.","shortLead":"A portugál szakember leginkább arról volt a leginkább ismert, hogy kíméletlenül tud költséget csökkenteni. Vádlói...","id":"20241202_Carlos-Tavares-Stellantis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9474d444-58db-4aa0-92c5-c5ba264afcfc.jpg","index":0,"item":"713d864e-bfab-4b01-8d62-dd41fee945d8","keywords":null,"link":"/360/20241202_Carlos-Tavares-Stellantis","timestamp":"2024. december. 02. 17:50","title":"Egy teljesítménypszichopatával kevesebb: miért kellett lemondania Carlos Tavaresnek a Stellantis éléről?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Euró, frank vagy forint? Hogyan finanszírozzák a cégautót?
Tetszett a cikk?
A kevesebből harapott relatíve nagyot tavaly a magyarországi flottaautó-értékesítési piac: az eladott mintegy 43,5 ezer személyautó kétharmada cégekhez került. Ezzel némiképp javult az autós lízingvállalkozások helyzete, hiszen 2009-ben a 2008-as válságévhez képest 50 százalékos volt a visszaesés, ami a nagyobb és jobb tőkehelyzetű flottacégeknél csak megszorításokkal járt, a kisebbeknél azonban – refinanszírozási háttér híján – csődöt vagy csődközeli helyzetet okozott – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
Miközben 2010-ben az összes flottaeladáson belül számos, főleg nagy flottakezelő cég 10-30 százalékos növekedést ért el, a kisebbek komoly veszteséget könyveltek el. A finanszírozásban döntően – mintegy 90 százalékban – az operatív lízinget választották a cégek, ami a tavalyelőtti évet is jellemezte. A hitel formájában történő finanszírozás lényegében megszűnt, ennek fő oka, hogy magasabb önrészt kellett volna vállalnia a hiteligénylőnek, ráadásul szigorúbb feltételekkel. A válság egyik pozitívumának mondta el a különszámban Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára, hogy megmutatkoztak a lízingtermékek kockázati előnyei. Ennek ellenére a flottafinanszírozásban folyamatosan csökkent az átlagos kihelyezések értéke. Ez jórészt arra vezethető vissza, hogy a keresleti oldalon sok esetben – főleg a kis- és közepes vállalkozásoknál – bizonytalanok voltak a bevételi kilátások, s ezért inkább elhalasztották a tervezett kocsicseréket. Hátrányosan hatott az újautó-forgalmazásra az is, hogy a válság kezdete óta megnőttek az eladási árak, mivel a gyártók beépítették azon költségeiket, amelyeket a 2011-től kötelező Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási norma teljesítése okoz.
Tavaly nem született a flottautó-piacra vonatkozó érdemi jogszabályváltozás, a pénzügyi lízing területén viszont komoly nehezítést hozott a banki különadó. A kisebb flottakezelők refinanszírozása gyakorlatilag megszűnt, több cég kivonult a piacról, ám ezek jellemzően nem lízingszövetségi tagok. A tagvállalatoknál – jellemzően banki háttérrel rendelkezőknél – ilyen problémák nem voltak. Nem küszködtek tőkehiánnyal, szükség esetén pedig fordulhattak volna az anyacégükhöz - hangsúlyozta Lévai Gábor a HVG Cégautó 2011 különszámban, hozzátéve: a lízingcégeknél mégsem volt annyira rózsás a helyzet, mint a flottafinanszírozóknál, mivel részben az ügyfelek fizetőképességének romlása, részben a banki különadó miatt többüknél javítani kellett a tőkeellátottságon.
A hitelezés általános visszaesése mellett a készletfinanszírozás okoz gondokat, sokan merevnek tartják a pénzintézetek hitelezési gyakorlatát, mások szerint a rendszerbe iktatott szűrők a hazai vállalkozások nehéz pénzügyi helyzete ellenére jól működnek. Ez azt eredményezi, hogy a cégautópiacon viszonylag kevés nem fizető ügyfélről tudnak.
Euró, frank, forint 2010-ben – mintegy 65 százalékot elérve – nőtt az euróalapú finanszírozás aránya a flottaautó-piacon, ezzel párhuzamosan jelentősen csökkent a svájci franké, így a devizaalapú finanszírozás összességében 90 százalék körüli. Valamelyest emelkedett a forintalapú finanszírozás aránya is. Borók János, a Porsche Lízing igazgatója arról számolt be, hogy ügyfeleik tavaly mintegy fele-fele arányban igényeltek deviza-, illetve forintalapú finanszírozást, s hogy forgalmuk – a 2009-eshez képest – mintegy 10 százalékkal nőtt.
A céges újautó-vásárlások mintegy 30 százalékkal gyarapodtak a múlt évben a Budapest Autófinanszírozási Zrt.-nél – tudta meg a HVG Cégautó különszám Révész Tamás vezérigazgatótól. Míg korábban mintegy 90 százalékban devizaalapú finanszírozást vettek igénybe náluk, addig 2010-ben jelentősen nőtt a forintalapú iránti kereslet, aminek egyik magyarázata, hogy az ügyfeleknek kisebb önrészt kellett befizetniük. Ezzel párhuzamosan persze nagyobb körültekintéssel kötöttek megállapodásokat a kliensekkel, minősítették a cégeket, az eszközfedezetre limitet határoztak meg, s maximálták a futamidőt.
A 2009-es szintet tudta tartani tavaly a Lombard Lízing flottaautó-üzletága – mondta Horváth Péter igazgató HVG Cégautó 2011 különszámban. A cég – döntően multikból álló – ügyfélkörében a fizetési kötelezettség teljesítése általában nem okozott gondot. A múlt évben – a megelőző év piaci tendenciáit alapul véve – a Lombard Lízing a forgalomélénkítés érdekében bevezette a miniflotta-szolgáltatást, és az ügyfelekkel való jobb kapcsolattartást segítendő informatikai, elektronikai fejlesztéseket, bővítéseket hajtott végre.
A flottaszerződéseket általában három-négy évenkénti autócserére kötik, s e megállapodások jelentős hosszabbítása – a kiszámíthatóan növekvő szervizköltségek miatt – nem kifizetődő. Ezért is dönt sok cég inkább újautó-beszerzésről – mondta Lévai Gábor lízingszövetségi főtitkár, aki szerint az idei első negyedévben megállt az újautó-értékesítés visszaesése, flottaterületen pedig szolid növekedést regisztrálhattak. Az előzetes számítások szerint 2011-ben akár 20 százalékos növekedést is lehetségesnek tartanak a flottacégek.
Gyakorlatilag a cégautópiac tartja lélegeztetőgépen a hazai személyautó-kereskedelmet. Miközben a beragadt svájci frankos hitelek és a hitelfelvételi kedv hiánya miatt havonta nagyjából ezer autót adnak el magánszemélyeknek, a cégautók aránya az összes eladáson belül három év alatt 40-ről 70 százalékra kúszott fel 2010-re (ha a személyautó- és kishaszon-piacot összevonjuk, ez az érték 73 százalék). Mindeközben a flottapiac 5, a teljes piac pedig 25 százalékkal csökkent 2009-ről 2010-re – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint tavaly még a downgrading, azaz az alacsonyabb felszereltségű kisebb autók beszerzése jellemezte a flottapiacot, de ezzel nem minden importőr ért egyet – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.
„2009 elején voltak a legnagyobbak a kedvezmények az autópiacon, akkor minden márka a lehető legnagyobb engedményt adta a kedvező árfolyamon behozott készletek miatt. Ez 2010-ben visszaállt a normális szintre, és racionálisabb lett az árazás is” – mondta el a HVG Cégautó 2011 különszámban Koncz Gábor opeles értékesítési igazgató.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is – írja publicistánk.