szerző:
Tetszett a cikk?

A napokban egy autószakmai konferencián hangzott el, hogy számítások szerint ma minden tizedik magyar autónak lejárt vagy hiányzik a műszakija.

Hogy ezek közül hány van kint ténylegesen az utakon, azt szinte lehetetlen megmondani – mondja Spindler Tibor az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke. Ezeket csak célzott ellenőrzésekkel lehetne kiszűrni, de erre csak a legritkább esetben kerül sor, így csak 100-200 autót kapnak el.

A büntetés a lejárt vagy hiányos forgalomért már visszatartó erő. Láthatóan sokan addig járnak forgalmi nélkül, amíg elkapják őket – mondja Kovács Ferenc az Autószervizek Magyarországi Egyesületének szabályozáspolitikával foglalkozó tisztviselője. Ha ez megtörténik, hátrahagyják a sok esetben roncsállapotú járművet a rendőrnek. Benzinre se nagyon futja azoknak, akik így közlekednek, így az érvényes műszaki már végképp nem szempont.  

Más esetben az ideiglenes forgalomból kivonásra nem költenek azok, akik félreteszik az autó, pedig ez 1800 forintba kerülne. Vannak olyan esetek is, hogy az eladást követően a vevő elfelejti átíratni az autót, ezek is megjelenek a központi nyilvántartásban a KEKH-ben.

A háttérben szinte minden esetben a pénz áll tehát – folytatja Kovács Ferenc. A helyzet is mondhatni dinamikusan változik. Ha a többe kerül az autózás, akkor a szerviz- és egyéb költségeken próbál mindenki spórolni. Jellemzően nem azok fognak műszaki nélkül közlekedni, akiknek munkájukhoz vagy napi bejáráshoz elengedhetetlen a kocsi. A közeljövőben több tényező is ronthat a helyzeten – mondja. Ha elfogadják azt az EU-s rendelkezést, ami szerint az első műszaki vizsgát követően, amelyet négy évre adnak, majd kétévente kellene vizsgáztatni. Biztosan többen fognak műszaki nélkül járni.

A magyar vizsgarendszer egyébként nemzetközi összehasonlításban jó, megfelel annak, ami elvárható egy ilyen műszaki procedúrától. A probléma inkább, hogy a járműjavítókra és a műszaki állomásokra nincs egy külön felülvizsgálati szerv. Amíg ilyen nem lesz, nem lehet visszafogni az illegális vizsgáztatást, sem minőségi garanciát adni.

Mint végezetül elmondta, a bírságolási gyakorlaton is lehetne változtatni. Németországban például, aki lejárt műszakival közlekedik és elkapja a rendőr, az kap egy levelet, hogy 30 napon belül vizsgáztassa le a kocsiját. Amennyiben ennek nem tesz eleget, akkor nagyon kemény pénzbírsággal sújtják.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu/MTI Autó

Túl sok a sufniszerviz Magyarországon

Rendezni kellene kellene a hazai szervizhelyzetet, mert nem lehet minőségi autójavító munkát elvárni - mondják az autós szakmai szervezetek.

MTI Itthon

Jogszabályváltozások: korábbi műszaki vizsga

Ha a kocsit legfeljebb 30 nappal a műszaki vizsga lejárta előtt viszik el a következő vizsgára, az újabb ciklus csak a forgalmi engedély lejártától indul – egyebek mellett ez a szabály is július 1-jén lép hatályba. Egyszerűbbé és gyorsabbá válik az ügyintézés júliustól több jogszabályváltozás nyomán egyes szociális ügyekben, például a rehabilitációs és a rokkantsági ellátás, a táppénz, a terhességi-gyermekágyi segély, a gyermekgondozási díj (gyed), a baleseti táppénz és az örökbefogadás eljárása esetén.