szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egész Európában annyira rosszul sikerült a tavalyi év, hogy a nálunk már korábban bekövetkezett krachot követő növekedés is számottevő eredménynek számít. Mindez ugyanakkor továbbra is azt jelenti, hogy a jelenlegi ütemmel számolva fél évszázad kellene, hogy lecserélődjön a teljes magyar autópark.

A Magyarországon forgalomba helyezett új autók száma 2012-ben 18 százalékos növekedést mutatott az előző évhez képest, amivel európai szinten hazánk az első helyet foglalja el a kimutatásokban. A hazai kereskedőket azonban nem nyugtatja meg ez az adat, mivel a növekedés a rendkívül alacsony egy évvel korábbi bázisadatnak köszönhető – derül ki a PwC Magyarország friss felméréséből. 

A folyamatosan elöregedő, közel 3 milliósra becsült hazai személygépjármű-állomány teljes lecserélődéséhez a jelenlegi új autó forgalomba helyezések száma mellett még mindig 56 évre lenne szükség a 2012-es adatok alapján. Ha egy reálisnak tűnő 20-25 éves lecserélődést feltételezünk, akkor a 3 milliós magyar személygépjármű-állomány lecserélődéséhez a válság előttihez hasonló szintet, körülbelül 120-150 ezres új autó forgalomba helyezést kellene ismét elérnünk évente. Jó összehasonlítási alapot nyújt az 1 000 főre jutó forgalomba helyezések száma országonként. Ez Magyarországon mindössze 5, míg Szlovákiában 13, Lengyelországban 7, Romániában pedig 3.

AP / Dusty Compton

Magyarországon 2012-ben összesen 53 ezer új autót helyeztek forgalomba, ami a 2011-es évhez képest 18 százalékos növekedést jelent, mellyel az EU 27-ek között az első helyet szereztük meg. „A piaci helyzet értékeléséhez azonban érdemes a számok mögé tekinteni. Ez a növekedés a rendkívül alacsony, 46 ezres előző évi bázisadatnak köszönhető. Fontos kiemelni továbbá a magyar piacon megfigyelhető, úgynevezett 'reexport' jelenséget, ami azt jelenti, hogy a kereskedő Magyarországra hozza be az autót, és itthon forgalomba is helyezi, azonban később a forgalomból kivonva azt, egy másik ország piacán értékesíti. A megkérdezett kereskedők 7-8 ezerre becsülik a reexporttal érintett forgalomba helyezések számát” – mutat rá Deák László, a PwC Magyarország Adóosztályának igazgatója.

A használtimportnak kedvezett a regadócsökkentés

„A regisztrációs adó 2012. január 1-jén életbe lépett csökkentése az új autók árában alapvetően nem okozott érezhető változást a válaszadó kereskedők szerint. Így a csökkentés nem is az új autók értékesítési adatainak növekedésében segített, hanem inkább engedett némi lélegzetvételt a piaci körülmények által fojtogatott gyártó, illetve forgalmazó és a kereskedő cégek részére” – értékeli a változás hatását Rátosi Róbert, a PwC autóipari munkacsoportjának adómenedzsere. “Kiemelendő azonban, hogy a regisztrációs adó csökkenése jelentősen fellendítette a használtautó-behozatalt, ami a 2011-es 31 ezer darabról 53 ezerre nőtt 2012-ben. Ez valószínűleg tovább növeli a magyar utakon futó autók átlagéletkorát” – teszi hozzá a szakértő.

A felmérés
A PwC ötödik alkalommal készített felmérést a hazai autókereskedők körében. A 2012. évre vonatkozó kutatásban főként olyan kereskedések vettek részt, melyek a fővárosban és Pest megyében vagy a Nyugat-Dunántúlon tevékenykednek, és átlagosan 17 éve vannak jelen a szektorban. A legtöbb részt vevő kereskedő Skodát, Volkswagent, Hyundait vagy Suzukit forgalmaz.

A kereskedők ugyan megszabadultak a bolti kiskereskedelmi adó terhétől, azonban ennek hatását némiképp ellensúlyozza a helyi iparűzési adó rendszerében az eladott áruk beszerzési értékének korlátozott levonhatósága 2013-tól. Ez továbbra is csak a nagyobb, 500 millió forint árbevételt elérő kereskedőket érinti.

„Nagyobb aggodalmat okozott a válaszadó kereskedők körében a pénzügyi tranzakciós illeték bevezetése, mely várakozásaik szerint átlagosan körülbelül 2,8 millió forintos többletterhet eredményezhet éves szinten. Emiatt a 2013-ban fontos témává válhat a kereskedők körében a beszerzéseik, kifizetéseik átalakítása, racionalizálása” – emeli ki Rátosi Róbert.

A lakossági végtörlesztések lehetősége miatt a lakossági megtakarítások jelentősen megcsappantak, a lakosság közel 672 milliárd forintot használt fel a hitelek kedvezményes árfolyamon történő kiváltására. Ugyanakkor a becslések szerint a lakosság közel 370 milliárd forintot „spórolt” ezzel a lehetőséggel, melynek hosszú távon mindenképp pozitív hatása kell, hogy legyen az iparágra is. A kereskedők 63 százaléka ugyanakkor úgy vélekedik, hogy a megtakarítások csökkenése és a lecsökkent hitelezési aktivitás még pár évig vagy akár hosszabb távon is érezteti hatását.

Bemegy, kifizeti

A készpénzes vásárlás továbbra is dominál a vásárlók körében, a részt vevő kereskedők árbevételének 65 százaléka származott ebből. A viszonylag alacsony számú hitelből vásárolt autó esetében az átlagosan fizetendő önerő 20% volt 2012-ben. Az iparágat érintő veszélyeket vizsgálva előtérbe került a hitelezés kérdése: a válaszadók első helyre a finanszírozás hiányát sorolják, amelyet a megugrott használtautó-import és az adótörvények gyakori változása követ.

A jövőre nézve a kereskedők várakozása hasonló a korábbi évekhez, azaz a közeljövőben többségük nem vár fellendülést az új autók értékesítésében. A válaszadók a jövő évi értékesítéseket egy 40-70 ezres intervallum közé teszik, átlagosan 56 ezer új autó forgalomba helyezését jósolják 2013-ra. Szomorú tény azonban, hogy ismét növekvő tendenciát mutat azok száma, akik el kívánják hagyni az iparágat, a 2011-es 13% helyett 2012-ben 25% gondolkodik ezen a lépésen.

Összességében elmondható, hogy bár a növekedés enyhe jelei mutatkoznak, az új autók piacán „a motorok beindítása” még várat magára. A kereskedők a jövőre nézve inkább hosszú távon optimisták, teljesen egyetértve abban, hogy 2015 után érezhetően növekedni fog a forgalomba helyezések száma.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!