Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a1beb92e-890b-49ea-8ae8-7331b2308f27","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ügyészség hétfőn azt kérte, hogy Dominique Pelicot kapja meg a maximális, 20 év börtönbüntetést, amiért elkábította és megerőszakolta akkori feleségét, Gisele Pelicot-t, és másokat is toborzott a megerőszakolására. Az ügyész azt mondta az avignoni bíróságnak, hogy a börtönbüntetés “egyszerre túl sok és túl kevés a cselekmények súlyosságára tekintettel”.","shortLead":"Az ügyészség hétfőn azt kérte, hogy Dominique Pelicot kapja meg a maximális, 20 év börtönbüntetést, amiért elkábította...","id":"20241125_A-francia-ugyeszek-20-ev-bortonbuntetest-kovetelnek-a-tomeges-nemi-eroszakot-szervezo-volt-ferjre-a-Pelicot-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1beb92e-890b-49ea-8ae8-7331b2308f27.jpg","index":0,"item":"a7026012-5a0f-4909-899b-39370ae8448a","keywords":null,"link":"/elet/20241125_A-francia-ugyeszek-20-ev-bortonbuntetest-kovetelnek-a-tomeges-nemi-eroszakot-szervezo-volt-ferjre-a-Pelicot-ugyben","timestamp":"2024. november. 25. 21:44","title":"A francia ügyészek 20 év börtönbüntetést követelnek a tömeges nemi erőszakot szervező volt férjre a Pelicot-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","shortLead":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","id":"20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349.jpg","index":0,"item":"fa853e32-79db-4563-9cca-df05858ed5eb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","timestamp":"2024. november. 26. 06:41","title":"Ezek most a legmegbízhatóbb autók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3dfc0c2e-df56-4a3e-bf1c-ba92e49e6f41","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint 1,1 millióan követik a TikTokon az egyik legnépszerűbb hazai influenszert.","shortLead":"Több mint 1,1 millióan követik a TikTokon az egyik legnépszerűbb hazai influenszert.","id":"20241127_WhisperTon-a-coming-outrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3dfc0c2e-df56-4a3e-bf1c-ba92e49e6f41.jpg","index":0,"item":"7dd01b7b-2489-498b-b39f-5d1772869d0f","keywords":null,"link":"/elet/20241127_WhisperTon-a-coming-outrol","timestamp":"2024. november. 27. 09:48","title":"WhisperTon a coming outról: „Nem volt kényszer”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"746a1221-a8f3-4911-a146-18d6229ba8c5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jim Abrahams, a Zucker–Abrahams–Zucker-trió oszlopos tagja 80 éves volt.","shortLead":"Jim Abrahams, a Zucker–Abrahams–Zucker-trió oszlopos tagja 80 éves volt.","id":"20241127_Meghalt-Jim-Abrahams-Airplane-Csupasz-pisztoly-Top-Secret-poengyarosa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/746a1221-a8f3-4911-a146-18d6229ba8c5.jpg","index":0,"item":"44b610cb-0313-4f2e-8e7e-ee98bb47c72a","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Meghalt-Jim-Abrahams-Airplane-Csupasz-pisztoly-Top-Secret-poengyarosa","timestamp":"2024. november. 27. 09:34","title":"Meghalt Frank Drebin atyja, a Csupasz pisztoly, az Airplane! és a Top Secret poéngyárosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"687ab205-c1a9-455a-9874-e3e72aa14574","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Sombrero-galaxist még 1781-ben fedezték fel, a Hubble pedig már készített róla fotót. A James Webb űrteleszkópnak köszönhetően most alaposabban szemügyre lehet venni.","shortLead":"A Sombrero-galaxist még 1781-ben fedezték fel, a Hubble pedig már készített róla fotót. A James Webb űrteleszkópnak...","id":"20241126_nasa-james-webb-urteleszkop-sombrero-galaxis-m104-messier-104","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/687ab205-c1a9-455a-9874-e3e72aa14574.jpg","index":0,"item":"d2445e42-0ac3-49a5-8335-fd764f95bce8","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_nasa-james-webb-urteleszkop-sombrero-galaxis-m104-messier-104","timestamp":"2024. november. 26. 14:03","title":"Kozmikus kalapot fotózott a James Webb, a közepén egy szupermasszív fekete lyukkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"604f826a-fd09-4cb2-bb7c-0288e3737df2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lány anyja levelet írt a Sándor-palotának, és az adatvédelmi hivatalnál is bejelentést készül tenni.","shortLead":"A lány anyja levelet írt a Sándor-palotának, és az adatvédelmi hivatalnál is bejelentést készül tenni.","id":"20241126_sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok-video-12-eves-lany-kozossegi-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/604f826a-fd09-4cb2-bb7c-0288e3737df2.jpg","index":0,"item":"f3e0396f-0fa8-45a0-b389-edbaea1fd843","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_sulyok-tamas-koztarsasagi-elnok-video-12-eves-lany-kozossegi-media","timestamp":"2024. november. 26. 19:06","title":"Tizenkét éves lány is szerepelt a Sulyok Tamás oldalára készült videóban, de a készítők nem kértek hozzá engedélyt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff81bd14-3d00-4e61-948f-2a5790ebafd7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az emberek egy telefonos alkalmazás segítségével gyorsan megtalálhatják majd a hozzájuk legközelebbi óvóhelyet. ","shortLead":"Az emberek egy telefonos alkalmazás segítségével gyorsan megtalálhatják majd a hozzájuk legközelebbi óvóhelyet. ","id":"20241126_nemetorszag-bunkerek-orosz-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff81bd14-3d00-4e61-948f-2a5790ebafd7.jpg","index":0,"item":"df1c9575-6eb2-4feb-9fc0-0f1dcba6734b","keywords":null,"link":"/elet/20241126_nemetorszag-bunkerek-orosz-tamadas","timestamp":"2024. november. 26. 11:09","title":"Németország listázza a bunkereit, hogy támadás esetén menedéket találjanak a polgárai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"311a73e2-51ed-4644-83cd-0ddc14a5f6a1","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Sasi-Szabó Tamás, Budapest XII. kerületének kutyapárti képviselője minőségirányítási vezetőként is dolgozik egy magáncégnél, de az utóbbiért járó fizetését titoktartási kötelezettségére hivatkozva nem tüntette fel a vagyonnyilatkozatában. Előtte Pásztor Tibor sem írta bele a nyilatkozatába, hogy mennyit keres az egyik banknál csoportvezetőként, közben erről megállapodás született. A Magyar Kétfarkú Kutya Párt elnézést kért. ","shortLead":"Sasi-Szabó Tamás, Budapest XII. kerületének kutyapárti képviselője minőségirányítási vezetőként is dolgozik...","id":"20241127_Sasi-Szabo-Tamas-Pasztor-Tibor-kutyapart-vagyonbevallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/311a73e2-51ed-4644-83cd-0ddc14a5f6a1.jpg","index":0,"item":"14a91c23-702b-4574-8f03-953c16ce7e8f","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_Sasi-Szabo-Tamas-Pasztor-Tibor-kutyapart-vagyonbevallas","timestamp":"2024. november. 27. 09:51","title":"„Nem publikus adat” – Egy másik kutyapártos képviselő is megtagadta a plusz jövedelme feltüntetését a vagyonbevallásában ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tapadás mellett a gumiipar számára egyre fontosabbá vált az alacsonyabb fogyasztást eredményező kisebb gördülési ellenállású zöldabroncsok fejlesztése, és ha bejönnek felfújást nem igénylő a méhsejtszerű kerekek, akkor a durrdefektektől sem kell többé tartanunk.
A gumiabroncs legfőbb feladata hogy biztosítsa az autó számára a legjobb tapadást az út felületén, így téve hatékonnyá a gyorsítást lassítást és a kanyarodást, így a gumiabroncsok fejlesztése egyrészt a határértéken autózásra összpontosít, és a versenypályákon igyekeznek bizonyítani és tesztelni, hogy szélsőséges körülmények között mire képesek.
A fejlesztések legfőbb célja továbbra is az úgymond elsődleges tulajdonságok, mint a száraz és nedves úton nyújtott megfelelő tapadás marad, amelyet azon a tenyérnyi felületen kell biztosítani, ahol a gumi az úttal érintkezik. Ez persze nemcsak a versenypályákon jön jól, de a vezetésbiztonságot is szolgálja. Ha nem sodródunk ki a kanyarban, ha meg tudunk állni az elénk lépő gyalogos előtt, vagy még azelőtt, hogy egy kamion oldalról nekünk száguldana, akkor konkrétan akár emberi életekben is lehet mérni a gumi minőségét.
Ez irányban természetesen rengeteg fejlesztést folytatnak az gumis cégek, amelyek futófelület anyagával, mintázatával, a gumiabroncsban kialakított légnyomással, az oldalfal különböző felépítésével kísérleteznek, és persze az újításaikat mind hétpecsétes titkokként kezelik. A végeredményt azért a gumiteszteken persze mindig meg lehet ismerni, amikor például a német autóklub, az ADAC szakemberei különböző feladatok elé állítják az abroncsokat, és egy táblázatból aztán mind megtudhatjuk, hogy melyik termék mennyire felelt meg a különböző kihívásoknak.
Olcsóbb lehet a zöldabroncs
A gumiipart azonban az egyre magasabb üzemanyagárak is fejlesztésre ösztönzik, így az innováció fontos irányát jelenti az abroncsok gördülési ellenállásának lefaragása, amely így a jármű fogyasztását is alacsonyabban tarthatja. Bár ezt a trendet környezetvédelmi szempontból is fel lehet fogni és a terméket az autó alacsonyabb széndioxid-kibocsátása miatt zöld abroncsnak is lehet nevezni, de végső soron a vásárlóknak mégiscsak az alacsonyabb fogyasztás miatt éri meg a vétel.
Fizika szempontjából a képlet egyszerű. A gördülési ellenállás azért jön létre, mert az abroncs forgás közben deformálódik, így energia veszik el hő formájában. Minél nagyobb mértékű a deformáció, annál nagyobb a gördülési ellenállás. Ha az üzemanyag elégetésével, a motor működtetésével nem fektetnénk be folyamatosan energiát, akkor a gördülési ellenállástól egy idő után az abroncs megállna, ugyanúgy, mint a súrlódástól. Tehát ha kisebb a gördülési ellenállás, kevesebb üzemanyagra is van szükség. Emellett persze kevesebb szén-dioxid keletkezik, így az üvegházhatás is mérséklődik.
Renault
Míg a határértéken autózást akár 400 km/h-ás sebesség mellett végzett kormánymozdulatok és fékezések mérésével tesztelik, addig az alacsonyabb gördülési ellenállás vizsgálatát és szemléltetését pont csigatempóban, ennek a tizedével 40 km/h mellett hajtják végre. Két autót együtt indítanak, és tempomattal a 40 km/h-ás sebességre állítják be mindkettőt. Az egyiken zöldabroncs van, míg a másikon hagyományos. Mikor mindkét autó motorját kikapcsolják, jól látható, hogy az alacsonyabb gördülési ellenállású gumival szerelt autó utcahossznyival tovább gurul hagyományos társánál.
A szemmel látható előnyök mellett korábban komoly gondot jelentett, hogy minél kisebb volt az abroncs gördülési ellenállása, annyival kisebb is volt a tapadása. A kilencvenes évek óta viszont, amióta elterjedt a szilícium-dioxid alkalmazása, ez a két követelmény nem zárja ki teljesen egymást. Ugyanannak az abroncsnak lehet elég jó a tapadása és a gördülési ellenállása is. Sőt ma már előírások meg is követelik, hogy az abroncs mindkét követelmény tekintetében teljesítse az előírt szintet.
Emellett a jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás továbbra is ellentétes célok, amelyeknél csak kompromisszumra lehet törekedni. Az abroncs legfontosabb feladata pedig, továbbra is a biztonság marad.
Ma már mindkét tényezőt jól láthatjuk vásárláskor, ugyanis a tavaly novemberben bevezetett új címkézési rendszerben az EU-n belül mind a tapadási teljesítményt, mind az üzemanyag-fogyasztást a háztartási gépekhez hasonló kis matricákkal jelzik, hogy A-tól G-ig terjedő skálán mennyire felelnek meg az elvárásoknak.
A durrdefekt nem akadály
A gumiipari fejlesztések sorában ma már ugyancsak nem számít óriási újdonságnak a defekttűrő abroncs, bár magyarországi elterjedése eléggé alacsony szinten maradt. Ezt egyrészt prémiumára magyarázza, másrészt jó tudni, hogy kizárólag olyan autón használható, amely fel van szerelve nyomásjelző, vagy -ellenőrző rendszerrel.
Ha azonban mindez együttáll, akkor életmentő lehet ez a megoldás. Ha ugyanis az autónk hirtelen defekt éri, akkor nem kell a rendkívül életveszélyes forgalmas autópályán, éjszaka, zuhogó esőben, esetleg estélyi ruhában gumit cserélnünk, hanem még 80 km-t is megtehetünk akár 80 km/h-s sebességgel is.
A gumiipar mostanában legközelebbi újdonságával azonban már nemcsak átmeneti jelleggel szabadulhatunk meg a durrdefekttől, hanem végleg. A levegő nélküli abroncsoknál ugyanis a gumiba zárt légnyomás szerepét méhsejtszerű hajlékony műanyagrács illetve műanyagküllők veszik át attól függően, melyik cég koncepciói terjedhetnek majd el.
Mind a Bridgestone, mind a Michelin rendelkezik magasabb légnyomást nélkülöző technológiával, amelyet a Bridgestone még azzal is megfejelt, hogy bejelentésük szerint a modelljük teljes egészében újrahasznosítható lesz majd. A Bridgestone a gumiból készült futófelület mellett thermo-műgyantát választotta a rácsszerkezetéhez, míg a franciák a poliuretánból és üveggel erősített műanyagból alkották meg a saját küllőt és rácsot is tartalmazó verziójukat.
Mindkét modellben közös, hogy nem csupán a felnire szerelhető abroncsban gondolkodtak, hanem teljes kerékben. Az azonban nem világos, hogy mi történik akkor, ha a futófelület elkopik, vajon az egész kereket kell majd cserélni, vagy esetleg lehet a szerkezetre tenni külön gumifelületet. A legközelebb azonban várhatóan az amerikai Polaris gyár dobja piacra a fújást nem igénylő kerekeit, és a hadsereg után jövőre már a nagyközönség is vásárolhat a defektekre fittyet hányó abroncsokból.
Ígéretes új anyagok
Gyermekláncfű
A pitypangnak is nevezett szinte kiirthatatlan növény természetes forrása lehet a latexnek, és így a guminak is. A CNN.com szerint egy holland biotechnikai cég olyan mutáción dolgozik, amelyből érdemes lesz ipari mennyiségben kivonni a nyersanyagot, így lehetséges, hogy a pitypang a jövőben komoly haszonnövényünk lehet.
Narancs
A Yokohama Tire, hogy visszaszorítsa az abroncsokhoz szükséges petróleum felhasználását narancsolajat kevert a természetes gumihoz a GreenCarReports.com. szerint. A gyümölcslét gyártó cég kidobásra szánt narancshéját vásárolták fel mindehhez, amelyből aztán kivonták a narancsolajat. A spórolással végül nem hogy rontottak volna a teljesítményen, de a gördülési ellenállás még javult is 20 százalékkal.
Napraforgó
A Primacy MXM4 all-weather gumiabroncsba a New York Times szerint már napraforgóolajat kevertek. Számos Mercedes és Infiniti modell használja az új gumikat, amely vizes úton rövidebb fékutat tesz lehetővé, miközben a keverék hideg körülmények között is jól bizonyított.
Növényi olajak
A Sumitomo Rubber Industries egyre növeli a feldolgozott növényi olaj arányát a gumijaiban a petróleum helyettesítőjeként. A New York Times szerint a cégnek annyira sikerül csökkenteni a szénhidrogén felhasználását, hogy még 2013-ban kibocsáthatják az első olyan abroncsot, amely teljes mértékben mentes minden petrokémiai adaléktól.
Több százezer emberéletet követelt, hogy az egészségügy a rendszerváltás óta nem szerepel a kormányzati prioritások között. Az ország egyre jobban lemarad a visegrádi országokhoz képest is.