Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerinte a zöld radikális szervezeteknek is tudomásul kellene venniük, hogy amit szabad Ausztriában, azt szabad Magyarországon is. ","shortLead":"Szerinte a zöld radikális szervezeteknek is tudomásul kellene venniük, hogy amit szabad Ausztriában, azt szabad...","id":"20250211_lazar-janos-ferto-to-fejlesztes-ausztria-megszallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"41cf2048-577d-4ba0-9d72-35b51ff9bdb8","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_lazar-janos-ferto-to-fejlesztes-ausztria-megszallas","timestamp":"2025. február. 11. 14:17","title":"Lázár János szerint Ausztria „megszállási terve” miatt akadt meg a Fertő tó fejlesztése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7395e61-fd5b-42e2-a4a0-96a3c502f4db","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"A Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) a héten megindítja a BME-t fenntartó zrt. bejegyzését. Március elseje ünnepi nap lehet szerinte: várhatóan ekkortól kerül ki az államháztartás alól az egyetem, ami azt is jelenti, hogy a munkavállalók onnantól többé nem közalkalmazottak.","shortLead":"A Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) a héten megindítja a BME-t fenntartó zrt. bejegyzését. Március elseje...","id":"20250212_mol-bme-allami-fenntartas-valtas-muegyetem-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7395e61-fd5b-42e2-a4a0-96a3c502f4db.jpg","index":0,"item":"893b7ff4-ff87-4fa9-9df9-abb89792a229","keywords":null,"link":"/elet/20250212_mol-bme-allami-fenntartas-valtas-muegyetem-ebx","timestamp":"2025. február. 12. 12:09","title":"Mol-egyetem lehet a Műegyetem: pár hét múlva kikerül a BME az állami fenntartásból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20cf1e95-871d-4fcc-8a9d-ad35a7691489","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nő azonnal meghalt, a kisgyermek életéért a kiérkező mentők sokáig küzdöttek, de végül őt sem tudták megmenteni.","shortLead":"A nő azonnal meghalt, a kisgyermek életéért a kiérkező mentők sokáig küzdöttek, de végül őt sem tudták megmenteni.","id":"20250211_menfocsanak-vonat-ele-lepett-gyogyithatatlan-beteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20cf1e95-871d-4fcc-8a9d-ad35a7691489.jpg","index":0,"item":"6e19e9ef-ef8d-492c-b9d9-c69f188d7ffd","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_menfocsanak-vonat-ele-lepett-gyogyithatatlan-beteg","timestamp":"2025. február. 11. 09:42","title":"Gyógyíthatatlan beteg volt a kisfiú, akivel az anyja a vonat elé lépett Ménfőcsanaknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"63842f6c-9b5d-4f68-9d45-e4588dda5d63","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár egy szabadalom megléte még nem jelent garanciát az adott ötlet megvalósulására, a nemrégiben nyilvánosságra került Apple-elképzelés viszont nagyon is egybevág azzal, amit a felhasználók szeretnének, így valószínűleg hamarosan a mindennapokban is találkozhatunk majd vele.","shortLead":"Bár egy szabadalom megléte még nem jelent garanciát az adott ötlet megvalósulására, a nemrégiben nyilvánosságra került...","id":"20250211_apple-szabadalom-kijelzo-ala-tett-faceid-arcazonositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/63842f6c-9b5d-4f68-9d45-e4588dda5d63.jpg","index":0,"item":"5b7d22a0-a68f-4893-9c97-84efb17d8e05","keywords":null,"link":"/tudomany/20250211_apple-szabadalom-kijelzo-ala-tett-faceid-arcazonositas","timestamp":"2025. február. 11. 12:03","title":"Sokat elárul egy Apple-szabadalom arról, hogy milyen iPhone érkezhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18087d61-e5f1-4a34-9c58-f185e1b9020f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Kárpátok karavánja. ","shortLead":"A Kárpátok karavánja. ","id":"20250211_Ilyen-lehetne-egy-Dacia-lakoauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18087d61-e5f1-4a34-9c58-f185e1b9020f.jpg","index":0,"item":"b69d61c4-25c3-49b3-9ddd-9a93022c785f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_Ilyen-lehetne-egy-Dacia-lakoauto","timestamp":"2025. február. 11. 08:45","title":"Ilyen lehetne egy Dacia lakóautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0baccfa7-9a73-4dad-a5af-83ae5b8063ef","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Nagy Gábor Tamás hat további kis csendes-óceáni szigetországban is képviseli Magyarországot.","shortLead":"Nagy Gábor Tamás hat további kis csendes-óceáni szigetországban is képviseli Magyarországot.","id":"20250211_uj-zeland-kinevezes-nagykovet-nagy-gabor-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0baccfa7-9a73-4dad-a5af-83ae5b8063ef.jpg","index":0,"item":"26713fcf-6f9f-4d37-88d2-7adbbee7af74","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_uj-zeland-kinevezes-nagykovet-nagy-gabor-tamas","timestamp":"2025. február. 11. 21:18","title":"Új-Zélandon lett nagykövet az egykori I. kerületi polgármester","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47636338-9dfd-4008-8e1c-1db046006568","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Felfoghatatlan, amit alkottak – állítja. ","shortLead":"Felfoghatatlan, amit alkottak – állítja. ","id":"20250211_Bugatti-Mate-Rimac-video-Tourbillon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47636338-9dfd-4008-8e1c-1db046006568.jpg","index":0,"item":"15af69dd-d6cc-44a7-876f-980b5162cb92","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_Bugatti-Mate-Rimac-video-Tourbillon","timestamp":"2025. február. 11. 20:20","title":"A Bugatti főnöke, a horvát Mate Rimac osztott meg egy videót az 1800 lóerős Tourbillon hangjáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Szerintük Izrael nem tartja be a megállapodást.","shortLead":"Szerintük Izrael nem tartja be a megállapodást.","id":"20250210_hamasz-tuszok-szabadon-engedes-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5.jpg","index":0,"item":"7cc1835a-eb99-4aac-8bb8-e6ef5278d66c","keywords":null,"link":"/vilag/20250210_hamasz-tuszok-szabadon-engedes-felfuggesztes","timestamp":"2025. február. 10. 18:38","title":"A Hamász felfüggeszti az izraeli túszok szabadon engedését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon lehet-e hibát találni a BMW 7-es sorozatához tartozó, lazán 40 millió forintért vesztegetett, 750d jelű, összkerékhajtású dízeljében? A kifinomult ízlésű autós ínyencek bizonyára ezúttal is tudnak kukacoskodni, ám annyi bizonyos: a közel két méter széles, 5 méter hosszú bajor prémiumbatár az autóipar egyik csúcsterméke – minden, ami autós szem-szájnak ingere, az nagyjából benne van.
Persze mondhatni, ebben a kategóriában a luxus kötelező kűr. Csak mutatóba: a szattyánbarna, napabőrrel bevont fotelülések, a műszerfali nemesfa-betétek, vagy a diszkrét belső (hangulat)világítás mind olyan hívság, amely a tömegautókhoz szokott szemnek ámulatra méltó flanc. Itt azonban minden kényelmi felszerelés tényleg gombnyomásra működik. Az ajtócsapkodás felesleges, elegendő csak behajtani, utána magától behúzódik. Még a hátsó ablakok napfényvédő rolói is gombnyomásra járnak, s ha mindkét kezünk tele van csomaggal, nem kell azokat feltétlenül letenni: a csomagtartó fedele hátul, kicsit az alváz alá irányítva, láblengetésre magától kinyílik.
BMW
Ám az igazi, innovatív bravúr a hajtáslánc, mindenekelőtt a háromliteres, „triturbó”, hathengeres dízelmotor, amely 381 lóerős, csúcsnyomatéka 740 Nm. A szikár műszaki adatok aligha tudják érzékeltetni a vezetői élményt. A 12 hengeresek teljesítményével vetekedő négykerekű erőmű – mintha kifutó pályáról startoló repülőgépben ülnénk – halk motormorajjal, alig 5 másodperc alatt gyorsítja fel a két tonnás monstrumot, a három turbófeltöltő minden fordulattartományban agilisan tartja a kocsit. Ebben nem kis szerepet játszik a nyolcfokozatú automata ZF váltó is, amely mint egy trolibuszban, a legkisebb akadozás nélkül, villámgyorsan váltogatja a sebességfokozatokat.
Gyári adatok szerint a böhömnyi 7-es végsebessége leszabályozva 250 kilométer óránként, de ilyen tempó legfeljebb a német autópályákon jöhet szóba. Ennél talán praktikusabb szempont, hogy ebben a modellben is benne van a BMW xDrive fantázianevű összkerékhajtása, amely az elektronikus Dynamic Drive technikával együtt, még a csúszós-havas pályán, hirtelen manőver közben is cövekszerűen úton tart. Mindennek fényében az sem semmi, hogy a böhömnyi verda – vezetési stílustól függően – száz kilométeren megelégszik 7-11 liter gázolajjal, jóllehet aki erre a családi ház árával vetekedő BMW vásárlására vetemedik, annak bizonyára nem kulcskérdés az alacsony üzemanyag-fogyasztás.
BMW
Az élvezetes – pontosabban a biztonságos – vezetést még csak tovább fokozza a seregnyi elektronikus felszerelés. A holttérfigyelő, a sávváltásra megrezgő kormány mellett az adaptív tempomat is remek autós jószág. Országúton, előre beállított sebesség mellett, még akkor sem kell a fékpedálra lépni, ha előttünk lassúbb jármű halad. Annak közelébe érve a kocsi magától lefékez, sőt ha kell, meg is áll, majd előzéskor, akár gázpedálozás nélkül, visszaáll a beállított sebességre. A head up display néven ismert kütyü már megjelent néhány olcsóbb tömegautóban is, de a BMW-é a sebesség mellett, színesen a vezető szeme elé vetíti a közlekedési táblákat és a tempomat adatait is.
A vezetőülés melletti pulton lehet nyomogatni az üzemválasztó gombokat, amelyekkel a futómű feszességét és a motor vehemenciáját lehet állítani. A takarékos eco pro állásban gyári adat szerint akár 20 százalékkal is visszafogható a fogyasztás, a fő hangsúly az energia-visszatáplálásra helyeződik. A comfort + esetében a hetes már-már ringatódzik, a kétfajta sportállásban viszont a futómű bekeményít, a motor „felbőszül”.
A Formula 1 érzetet fokozza, hogy ilyen állásváltásnál a színes tft monitorra emlékeztető műszerfal is átváltozik: a comfortban látható négy kerek óra sport változatban vöröses háttérrel versenyautós grafikába megy át, s többek között rikítóan nagy számokkal mutatja a tényleges sebességet. Külön fejezet a ledes világítástechnika. Túl a vakítás nélküli fényszórókon az éjjellátó infravörös hőkamera még ködös időben is észreveszi az úton csellengő gyalogosokat, a kacsázó kerékpárokat, majd külön szúrófénnyel világítja meg őket a sofőr számára.
BMW
Miközben a kátyús pesti utakat zökkenők nélkül kivasalom, s a külvilágot kizárva koncertteremben érezhetem magam a potom 1,63 millió forintos Bang&Olufsen rádióval (amelynek mellékesen központi hangsugárzója minden indítás után rafináltam kiemelkedik a műszerfal tetejéből) Anisits Ferenc neve jár az eszemben. Az itthon méltatlanul mellőzött hazánkfia nevéhez fűződik a sportos dízelmotor kifejlesztése. Ő az a konstruktőr, aki Rudolf Diesel nyomdokain haladva, még a nyolcvanas években, a kerregő, lomha gázolajos aggregátot megújította: dinamikus, de egyúttal takarékos öngyújtóst varázsolt belőle. Anisits doktor munkássága nélkül ez a mostani, három turbóval megvadított csúcsdízel sem jöhetett volna létre.
És hogy mi jöhet még? Ahogy lenni szokott, a verseny megy tovább. A Merci már nem győzi hajtogatni, hogy a rövidesen piacra kerülő új S Osztály még jobb, übereli a bajor rivális hetesét.