Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","shortLead":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","id":"20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa.jpg","index":0,"item":"d2b46e59-3908-4744-95a0-afeced59a2fb","keywords":null,"link":"/360/20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","timestamp":"2025. január. 29. 15:02","title":"Új céget alapított a kormány a reptér üzemeltetésére, Nagy Márton lett a gazdája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb kínai modell már most jobb, mint a Meta idén érkező legújabb fejlesztése. A cégnél nagyon szeretnék megérteni, hogyan.","shortLead":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb...","id":"20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5.jpg","index":0,"item":"37c4e370-3fda-4479-898f-860424395456","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","timestamp":"2025. január. 29. 12:03","title":"Riadót fújt a Meta: négy csapattal próbálja megfejteni a DeepSeek titkát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"673329f5-aba2-4c34-ba1d-3bff52b95386","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A rendelet kifejti, hogy a nemváltó beavatkozáson átesett fiatalok egész életükben magas gyógyszerkiadásokra kényszerülnek, valamint gyakorta élethosszig tartó egészségügyi komplikációk csapdájában találják magukat.","shortLead":"A rendelet kifejti, hogy a nemváltó beavatkozáson átesett fiatalok egész életükben magas gyógyszerkiadásokra...","id":"20250129_trump-nemvaltas-rendelet-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/673329f5-aba2-4c34-ba1d-3bff52b95386.jpg","index":0,"item":"dd279034-71ea-4291-affb-166e47a99dd4","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_trump-nemvaltas-rendelet-usa","timestamp":"2025. január. 29. 05:28","title":"Donald Trump elnök rendeletet hozott a 19 év alatti fiatalok nemváltó beavatkozásainak korlátozásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14eb9677-d537-4ca9-b104-3c958a9d8858","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók számítása szerint még 14 millió évvel ezelőtt is lehetett forró láva a Hold felszínén. Ezek alapján könnyen lehet, hogy az égitest képlékenyebb annál, mint amilyennek kinéz.","shortLead":"Amerikai kutatók számítása szerint még 14 millió évvel ezelőtt is lehetett forró láva a Hold felszínén. Ezek alapján...","id":"20250130_forro-lava-hold-felszine-geologiai-aktivitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14eb9677-d537-4ca9-b104-3c958a9d8858.jpg","index":0,"item":"56650e67-afc7-453c-b0c1-0405cffba236","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_forro-lava-hold-felszine-geologiai-aktivitas","timestamp":"2025. január. 30. 18:03","title":"Forró láva borította be a Hold felszínét, és úgy tűnik, ez nem is volt olyan régen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült, hogy másról szól, mint azt annak idején gondolták.","shortLead":"Osztrák és izraeli kutatók lefordították a Júdeai-sivatagban talált, 1900 évesre datált papiruszt, és kiderült...","id":"20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/725493dd-c803-4b2b-a973-ac6838c51f3c.jpg","index":0,"item":"26d4aaab-0933-41ae-8ff2-fcf87d46fb58","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_1900-eves-romai-kori-papirusz-birosagi-eljaras-targyalas-leforditas","timestamp":"2025. január. 29. 19:03","title":"Páratlan lelet: 1900 éves papirusz árulkodik a római kori bírósági tárgyalásokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41e9d61-cdab-4ec4-a905-d389bdd5a6e8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy napja még csak több millió font adóelkerülésről szóltak a vádak, most viszont már milliárdos tételekről van szó. ","shortLead":"Egy napja még csak több millió font adóelkerülésről szóltak a vádak, most viszont már milliárdos tételekről van szó. ","id":"20250129_Roman-Abramovics-adoelkerules-ado-Chelsea","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41e9d61-cdab-4ec4-a905-d389bdd5a6e8.jpg","index":0,"item":"d134afb4-378f-46f0-bdcb-2a2a1a31ca6e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Roman-Abramovics-adoelkerules-ado-Chelsea","timestamp":"2025. január. 29. 09:14","title":"Egymilliárd fontot követelhetnek Roman Abramovicstól adóelkerülés miatt, a Chelsea neve is szóba került","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ha nem tudják eldönteni, hogy milyen filmet válasszanak este, segítünk néhány javaslattal. ","shortLead":"Ha nem tudják eldönteni, hogy milyen filmet válasszanak este, segítünk néhány javaslattal. ","id":"20250130_filmek-netflix-filmajanlo-streaming-lekerul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad.jpg","index":0,"item":"5b590d6d-f847-4fd6-a845-fa0c2e92557f","keywords":null,"link":"/elet/20250130_filmek-netflix-filmajanlo-streaming-lekerul","timestamp":"2025. január. 30. 05:31","title":"Sürgősen nézzék meg ezeket a filmeket, mert hamarosan eltűnnek a Netflixről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fa9708b-a9e6-4491-96e5-23490652b754","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az XB-1 repülőgépet a Mojave-sivatag felett tesztelte a fejlesztő Boom Supersonic, az út során pedig a hangsebesség 1,1-szeresét is sikerült elérni.","shortLead":"Az XB-1 repülőgépet a Mojave-sivatag felett tesztelte a fejlesztő Boom Supersonic, az út során pedig a hangsebesség...","id":"20250129_boom-supersonic-xb1-repules-hangsebesseg-concorde-utodja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fa9708b-a9e6-4491-96e5-23490652b754.jpg","index":0,"item":"61632081-7ee6-4dc0-9d53-1250319670a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_boom-supersonic-xb1-repules-hangsebesseg-concorde-utodja","timestamp":"2025. január. 29. 11:03","title":"Sikerült a történelmi teszt: átlépte a hangsebességet a Concorde utódja – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon meglepő lenne, ha az eddig inkább csak a nagymotorokat favorizáló BMW kisebb kétkerekűekkel is kirukkolna a közeljövőben? Márpedig az „urban mobility” fejleményei ebbe az irányba tolják el a kétkerekűek iránti keresletet, s ezelől a BMW sem térhet ki – hangzott el a motorkerékpár-gyártásuk 90-ik évét ünneplő bajor prémiummárka müncheni rendezvényén.
Ahogy lenni szokott, a BMW zajos reklámfelhajtások közepette, Európa minden sarkából odatrombitált újságíróhad előtt minap rántotta le a leplet legújabb motorkerékpárjáról, az R nine T-ről. A meztelen roadster láthatóan most is hozza a márka formáját: az 1,2 literes kétkerekű 110 lóerős, extravagáns külseje a szokásosnál is többféleképpen személyre szabható, ára pedig borsos, 4,7 millió forint felett startol.
A nine T ugyanakkor nem csupán egy újabb modell a kínálatban. Abban az értelemben rendhagyó, hogy a cég vele jubilálja kilencven éves motorkerékpár-gyártását. A bemutató alkalmából, a müncheni BMW múzeum színfalai között emelt színpadon, egyfajta talkshow keretében a márka motorkerékpár-részlegének vezetői emlékeztek a dicső múltra – jóllehet az ünnepi hangulatban, kevesebbet szóltak arról, hogy kilenc évtizedes motorozásuk során nem egyszer zsákutcákba tévedtek.
A jubileumi R nine T. Dizájnos külső, prémium technika.
BMW Motorrad
Mindenesetre tény, hogy a bajor prémiumgyártó – éppen úgy, mint az autófronton – kezdetektől fogva a kétkerekűek éllovasai közé tartozott, eredeti innovációkkal rendre megújította gyártmányait. Mi sem érzékelteti ezt jobban, mint a boxermotor. Már az első, 1923-ban debütált R 32-ben is ilyen, a menetirányra merőlegesen beépített, egymással szemben fekvő, négyütemű, kéthengeres erőforrást építettek, a hozzá csatlakozó, ugyancsak jellegzetes kardántengellyel.
A boxer jószerivel ma is a kék-fehér márka névjegye: sok modelljében ilyen erőforrás brummog, de persze csúcstechnikával, így levegő-folyadékhűtéssel. Mindemellett a modellpaletta gyorsan bővült, élenjáró műszaki teljesítményüket mutatja, hogy Ernst Henne, minden idők egyik legmenőbb sportmotorosa már 1937-ben egy kompresszoros feltöltésű, burkolt 500-as BMW nyergében, a frankfurti autópályán közel 280 kilométer/óra sebességgel is repesztett, rekordját 14 éven át senki sem tudta megdönteni.
A BMW első modellje, az R 32. Már ebben is boxermotor dohogott.
BMW Motorrad
Arra viszont nem szívesen emlékeznek, hogy Hitler a BMW szellemi- és gyártókapacitásait is gyilkos háborújának szolgálatába kényszerítette. Ennek részeként tűnt fel az a robosztus, oldalkocsis 750-es BMW, amelynek alkatrészei nagyrészt megegyeztek a másik német motorgyártó, a Zündapp hasonló típusával, s egyik jellegzetessége az volt, hogy rükvercbe kapcsolva tolatni is lehetett vele. Kevésbé ismert, hogy 1940-ben a szovjetek megvették az R 71 gyártási jogát, s ebből lett az Izsevszkij motorgyár Ural modellje, amit még ma is gyártanak, sőt az USA-ba is szállítnak belőle.
A Horthy-hadsereg katonáinak egy gyári szakember demonstrálja a 750-es oldalkocsist. Hátrafelé is tudott menni.
BMW Group Archive
Ám a „német gazdasági csoda” részeként a BMW Motorrad is gyorsan magára talált, főként a háború előtti R sorozat átdolgozott, a menetkényelmet javító, újfajta teleszkópos modelljeivel. Az ötvenes évtized végén azonban újabb gellert kaptak, ezúttal a tömegessé váló (kis)autó volánja bizonyult csábítóbbnak a kétkerekű száguldásnál. A motoros részleget alighanem az sem erősítette, hogy maga a BMW is beszállt az Európán áthullámzó törpeautó-őrületbe, az Isetta típussal. Ezt a ringlispirről szalasztott, buborékformájú töpörtyűt egy negyedliteres motor hajtotta, s akár 80 km/óra sebességgel is téphetett.
A legnagyobb dili azonban alighanem az volt benne, hogy egy ajtaja volt elől, be- és kiszálláskor az ajtóval együtt mozgott a kormányoszlop is. Mindezek eredőjeként a BMW motorok forgalma az 1954 évi mintegy 30 ezer darabról 1957-ben 5400-ra zuhant, s a cég még szerencsésnek is mondhatja magát. Akkortájt olyan neves gyártók tűntek el, mint a DKW, vagy a Zündapp.
BMW R 100 - szélcsatornában fejlesztették
BMW Motorrad
A BMW azonban átvészelte a válságot, a Honda vezette japán dömping közepette helyesnek bizonyult az a stratégia, hogy mindinkább a csúcsminőségű, igényes kidolgozású nagymotorok felé vették az irányt. Ekkortájt az egyik legnagyobb elismerés a hetvenes évek közepén piacra dobott, az óránkénti 200 kilométeres végsebességre képes R 100 RS változatot övezte. Vezetője elsőként foglalhatott helyet olyan sorozatgyártású motorkerékpáron, amelynek szélcsatornában fejlesztették ki teljes külső burkolatát.
Szenzációt keltett az 1983-ban megjelent K sorozat is. A cég történetében először építettek hosszirányban négyhengeres erőforrást, 987 köbcentiméterrel, méghozzá teherviselő elemként. A böhömnyi K sorozat az évek során egyre bővült, az 1,2 literes monstrum 280 km/óra végsebességre képes, legutóbb, 2010-ben pedig már autónyi, hathengeres, 1,6 literes aggregáttal bővült a kínálat. Mindezen túl egy sor eredeti találmány kísérte az új modelleket.
A motorfejlesztések mellett a nyolcvanas években jelent meg a fékrendszerhez kínált blokkolásgátló (ABS), amely ma már minden BMW típuson széria-felszerelés. Emellett van mindenféle más, az úttartást segítő elektronikus rendszer: így a hátsó kerék megcsúszását megakadályozó kipörgésgátló (ASC – Automatic Stabiltiy Control) vagy a gombnyomásra szabályozható verseny blokkolásgátló (Race ABS), illetve csúszós úton a biztonságos vezetést segítő Dinamikus Vonóerő Szabályozás (DTC – Dynamic Traction Control). A DTC érzékeli a motor dőlésszögét és a fizika határian belül úgy szabályozza a hajtónyomatékot, hogy ne pörögjön ki a hátsó kerék.
A GS (terep/utca – gelande/strasse) mindenhol hasított.
BMW Motorrad
Ez idő tájt ugyanakkor számos új nagyvassal bővült a modellpaletta, köztük az addig a japán és az olasz gyártók uralta szupersport-gépekkel. A márkarajongók azonban ma leginkább az 1980-ban megjelent R 80 G/S típusért lelkesednek. Ez a 797 köbcentis, 50 lovas boxermotoros terepmotor a túra-endurók új szegmensébe vezette a márkát. A GS rövidítés (terep/utca – gelande/strasse) arra utal, hogy a 183 kilós járgány a betonon és úttalan utakon egyaránt hasít.
Ebben a vasparipában mutatkozott be a világ első egykarú hátsó felfüggesztése: a Monolever fantázianevű rendszer merev, de jobb rugózást tesz lehetővé, ráadásul a kerékcsere is egyszerűbbé válik. Amúgy a futómű-technika még számos új megoldással finomodott. A hátsó kerekekre ható, a hajtásból származó nem kívánatos hatásokat csillapító Paralever felfüggesztés után 1993-ban megjelent a Telelever. E konstrukcióban elől, a kerékvezetés feladatát a tele-villa vette át, miközben a rugózás és a csillapítás feladatát egy központi rugóstag látja el.
A „kabinos” C1 robogó. Vezetéséhez nem kell bukósisak, de a piacnak mégsem kellett.
BMW
Ezzel szemben csalódáskeltő balfogásnak bizonyult az ezredforduló táján kihozott C1 robogó. A 125 és a 176 köbcentis Rotax motorral szerelt kétkerekűben az volt a nagy ötlet, hogy a vezetőülés fölé bukókeretes tetőt építettek, a motoros – mint az autóban – biztonsági övvel csatolja be magát, ezért sokhelyütt még bukósisakot sem kell viselnie. A borulásvédő kabinkonstrukciót azonban nem díjazta a piac, s néhány év után felhagytak gyártásával.
Egy évtizeddel később, 2011-ben a bajorok már 650 köbcentis maxirobogóval rukkoltak elő, kétféle kivitelben. Ezek folytatásaként, a mostani októberi, évfordulós dzsemborin bemutatták a jövőre megjelenő elektromos robogó szériaváltozatát. A C evolution fantázianevű, dizájnos motorban lapuló lítium-ionos akkumulátorok jóvoltából a maximális teljesítmény 35 kW (47,5 LE), 6,2 másodperc alatt lehet vele felgyorsulni az óránkénti száz kilométeres sebességre, a végsebesség 120 km/óra. A gyártó ígérete szerint a hatótáv elérheti a 100 kilométert is, a lemerült telepek otthon, a háztartási hálózatról 3-4 óra alatt feltölthetők.
A jövőre megjelenő elektromos C evolution robogó szériaváltozata. Lemerült telepei 3-4 óra alatt feltölthetők.
BMW Motorrad
Az e-robogó a fenntartható nagyvárosi mobilitás jegyében fogant, de az eddig jobbára a nagymotorokat favorizáló BMW számára egyre égetőbben merül fel a kérdés: merre tovább? Már csak azért is, mivel a nagymotor – a mindennapos használat helyett – inkább a jómódú fogyasztók amolyan (túra)passziója. Vagyis hosszútávon piaca az idén várható rekordnagyságú eladások ellenére sem növekszik olyan dinamikusan. Másrészt az „urban mobility” fejleményei inkább arról tanúskodnak, hogy a kisebb, a 125-400 köbcentis típusok felé tolódik el a kereslet.
Ennek fényében nem lenne meglepő, ha következő években fél liter alatti BMW-kel is találkoznának majd a márka hívek. Erre utal az is, hogy a BMW Motorrad GmbH nemrég együttműködési megállapodást kötött India egyik legnagyobb motorkerékpár-gyártójával, a tavaly kétmillió mopedet és riksát kibocsátó TVS céggel. Christian Landerl, a fejlesztésért felelős alelnök nyilatkozata szerint „néhány év múlva a termelés jelentős hányadát a belépő modellek teszik majd ki”.
Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!