Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f0bceb7-25f7-47c9-8fe5-8b51bfa10047","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Eddig se tétovázott sokat Donald Trump, amikor gazdasági kérdésekben el akarta engedni a fantáziáját. Olyannyira nem, hogy egy kitalált közgazdász bölcseletére hallgatva sikerült egy szerteágazó védővámrendszert életbe léptetni, ami pár nap alatt több ezer milliárd dollárnyi vagyont égetett fel, és az Egyesült Államok kereskedelmi partnerein túl még a pingvineket is megsértette.","shortLead":"Eddig se tétovázott sokat Donald Trump, amikor gazdasági kérdésekben el akarta engedni a fantáziáját. Olyannyira nem...","id":"20250406_peter-navarro-portre-vamok-donald-trump-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f0bceb7-25f7-47c9-8fe5-8b51bfa10047.jpg","index":0,"item":"fe1646bd-bcba-43de-9e21-27c3a513f176","keywords":null,"link":"/360/20250406_peter-navarro-portre-vamok-donald-trump-musk","timestamp":"2025. április. 06. 15:30","title":"Megjárta a börtönt, saját magától idéz és még Musk is beszólt neki: bemutatjuk Trump vámmániás tanácsadóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7e013fa-9612-4ffd-a161-e8aeddd37e6d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Mohos-töbörben mérték a rendkívül alacsony hőmérsékletet.","shortLead":"A Mohos-töbörben mérték a rendkívül alacsony hőmérsékletet.","id":"20250407_hideg-hajnal-fagy-bukk-22-fok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7e013fa-9612-4ffd-a161-e8aeddd37e6d.jpg","index":0,"item":"d2b70464-cafb-4ac0-8c6c-71ca2c1bab41","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_hideg-hajnal-fagy-bukk-22-fok","timestamp":"2025. április. 07. 15:18","title":"Rekordhideget mértek hajnalban a Bükkben, -22,6 fok volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"895d0569-5f4f-46b0-947c-b35bca370635","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Feltehetően Vámos Zoltánt fogja Szombathelyen indítani a Fidesz.","shortLead":"Feltehetően Vámos Zoltánt fogja Szombathelyen indítani a Fidesz.","id":"20250407_orban-viktor-hende-csaba-vamos-zoltan-vas-1-szombathely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/895d0569-5f4f-46b0-947c-b35bca370635.jpg","index":0,"item":"2f6324ad-2577-4444-a652-fd3d16eca59f","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_orban-viktor-hende-csaba-vamos-zoltan-vas-1-szombathely","timestamp":"2025. április. 07. 07:52","title":"Orbán Viktor lecserélte Hende Csabát, már megvan az utód is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93f2a06f-a73e-4bbe-91d7-2e879e9cf99d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az ausztrál Monash Egyetem kutatói szerint a legújabb eredményük is azt bizonyítja, hogy a matematika megoldásait néha más tudományterületen kell keresni.","shortLead":"Az ausztrál Monash Egyetem kutatói szerint a legújabb eredményük is azt bizonyítja, hogy a matematika megoldásait néha...","id":"20250407_matematika-megoldas-descartes-korelmelet-megoldasa-einstein-kvantummechanika-relativitaselmelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93f2a06f-a73e-4bbe-91d7-2e879e9cf99d.jpg","index":0,"item":"6b8cea9e-db5e-4c75-ac39-cabaf234ea03","keywords":null,"link":"/tudomany/20250407_matematika-megoldas-descartes-korelmelet-megoldasa-einstein-kvantummechanika-relativitaselmelet","timestamp":"2025. április. 07. 18:03","title":"380 éves geometriai problémát sikerült megoldani, Einstein elmélete is segített benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"374e9f4c-b632-4902-8f5a-db4440ae1a8c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem érdemes megfeledkezni a Fitbit-fiókok átállásáról. Ha valaki nem lépi meg időben a szükséges változtatásokat, elbúcsúzhat minden adatától.","shortLead":"Nem érdemes megfeledkezni a Fitbit-fiókok átállásáról. Ha valaki nem lépi meg időben a szükséges változtatásokat...","id":"20250406_google-fitbit-fiok-megszunes-atallas-adatok-torlese-hatarido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/374e9f4c-b632-4902-8f5a-db4440ae1a8c.jpg","index":0,"item":"cfb2ec16-7b45-4bf1-a958-64effee04543","keywords":null,"link":"/tudomany/20250406_google-fitbit-fiok-megszunes-atallas-adatok-torlese-hatarido","timestamp":"2025. április. 06. 20:03","title":"Fontos határidőre figyelmeztet a Google: aki nem lép időben, minden adatát elveszítheti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0b17bc9-a7dd-4035-87cd-53eabbc6e7cf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Miközben az elektromos autók piaca jelentősen nőtt, addig a Teslák népszerűsége jelentősen csökkent Németországban.","shortLead":"Miközben az elektromos autók piaca jelentősen nőtt, addig a Teslák népszerűsége jelentősen csökkent Németországban.","id":"20250407_tobb-mint-60-szazalekkal-estek-a-tesla-eladasok-a-nemeteknel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0b17bc9-a7dd-4035-87cd-53eabbc6e7cf.jpg","index":0,"item":"7acf99b2-9c9d-42eb-95e7-1aefbfb6861c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250407_tobb-mint-60-szazalekkal-estek-a-tesla-eladasok-a-nemeteknel","timestamp":"2025. április. 07. 08:41","title":"Több mint 60 százalékkal estek a Tesla-eladások a németeknél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7811692c-8136-4111-8ade-06ff2ed530c7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Lehet, hogy valójában ez Trump célja?","shortLead":"Lehet, hogy valójában ez Trump célja?","id":"20250406_vam-donald-trump-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7811692c-8136-4111-8ade-06ff2ed530c7.jpg","index":0,"item":"3e408113-5ff6-4862-98fc-20e1f5cb0618","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250406_vam-donald-trump-targyalas","timestamp":"2025. április. 06. 19:51","title":"Legalább ötven ország alkudozna Washingtonnal a büntetővámok csökkentése érdekében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6eabbea-8681-42c1-8fcc-dfda97786957","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Elon Musk támogató nyilatkozatai a transzatlanti vámmentes kereskedelmi rendszerről a milliárdos gyengeségének és félelmének jelei – mondta Robert Habeck leköszönő német alkancellár és gazdasági miniszter.","shortLead":"Elon Musk támogató nyilatkozatai a transzatlanti vámmentes kereskedelmi rendszerről a milliárdos gyengeségének és...","id":"20250407_Nemet-miniszter-Musk-gyengeseg-es-felelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6eabbea-8681-42c1-8fcc-dfda97786957.jpg","index":0,"item":"28f23b0f-2e0b-43cb-97f9-2d701cb23c3f","keywords":null,"link":"/kkv/20250407_Nemet-miniszter-Musk-gyengeseg-es-felelem","timestamp":"2025. április. 07. 15:19","title":"„Gyengeség és félelem” – Elon Muskot támadja a német miniszter a vámok miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon meglepő lenne, ha az eddig inkább csak a nagymotorokat favorizáló BMW kisebb kétkerekűekkel is kirukkolna a közeljövőben? Márpedig az „urban mobility” fejleményei ebbe az irányba tolják el a kétkerekűek iránti keresletet, s ezelől a BMW sem térhet ki – hangzott el a motorkerékpár-gyártásuk 90-ik évét ünneplő bajor prémiummárka müncheni rendezvényén.
Ahogy lenni szokott, a BMW zajos reklámfelhajtások közepette, Európa minden sarkából odatrombitált újságíróhad előtt minap rántotta le a leplet legújabb motorkerékpárjáról, az R nine T-ről. A meztelen roadster láthatóan most is hozza a márka formáját: az 1,2 literes kétkerekű 110 lóerős, extravagáns külseje a szokásosnál is többféleképpen személyre szabható, ára pedig borsos, 4,7 millió forint felett startol.
A nine T ugyanakkor nem csupán egy újabb modell a kínálatban. Abban az értelemben rendhagyó, hogy a cég vele jubilálja kilencven éves motorkerékpár-gyártását. A bemutató alkalmából, a müncheni BMW múzeum színfalai között emelt színpadon, egyfajta talkshow keretében a márka motorkerékpár-részlegének vezetői emlékeztek a dicső múltra – jóllehet az ünnepi hangulatban, kevesebbet szóltak arról, hogy kilenc évtizedes motorozásuk során nem egyszer zsákutcákba tévedtek.
A jubileumi R nine T. Dizájnos külső, prémium technika.
BMW Motorrad
Mindenesetre tény, hogy a bajor prémiumgyártó – éppen úgy, mint az autófronton – kezdetektől fogva a kétkerekűek éllovasai közé tartozott, eredeti innovációkkal rendre megújította gyártmányait. Mi sem érzékelteti ezt jobban, mint a boxermotor. Már az első, 1923-ban debütált R 32-ben is ilyen, a menetirányra merőlegesen beépített, egymással szemben fekvő, négyütemű, kéthengeres erőforrást építettek, a hozzá csatlakozó, ugyancsak jellegzetes kardántengellyel.
A boxer jószerivel ma is a kék-fehér márka névjegye: sok modelljében ilyen erőforrás brummog, de persze csúcstechnikával, így levegő-folyadékhűtéssel. Mindemellett a modellpaletta gyorsan bővült, élenjáró műszaki teljesítményüket mutatja, hogy Ernst Henne, minden idők egyik legmenőbb sportmotorosa már 1937-ben egy kompresszoros feltöltésű, burkolt 500-as BMW nyergében, a frankfurti autópályán közel 280 kilométer/óra sebességgel is repesztett, rekordját 14 éven át senki sem tudta megdönteni.
A BMW első modellje, az R 32. Már ebben is boxermotor dohogott.
BMW Motorrad
Arra viszont nem szívesen emlékeznek, hogy Hitler a BMW szellemi- és gyártókapacitásait is gyilkos háborújának szolgálatába kényszerítette. Ennek részeként tűnt fel az a robosztus, oldalkocsis 750-es BMW, amelynek alkatrészei nagyrészt megegyeztek a másik német motorgyártó, a Zündapp hasonló típusával, s egyik jellegzetessége az volt, hogy rükvercbe kapcsolva tolatni is lehetett vele. Kevésbé ismert, hogy 1940-ben a szovjetek megvették az R 71 gyártási jogát, s ebből lett az Izsevszkij motorgyár Ural modellje, amit még ma is gyártanak, sőt az USA-ba is szállítnak belőle.
A Horthy-hadsereg katonáinak egy gyári szakember demonstrálja a 750-es oldalkocsist. Hátrafelé is tudott menni.
BMW Group Archive
Ám a „német gazdasági csoda” részeként a BMW Motorrad is gyorsan magára talált, főként a háború előtti R sorozat átdolgozott, a menetkényelmet javító, újfajta teleszkópos modelljeivel. Az ötvenes évtized végén azonban újabb gellert kaptak, ezúttal a tömegessé váló (kis)autó volánja bizonyult csábítóbbnak a kétkerekű száguldásnál. A motoros részleget alighanem az sem erősítette, hogy maga a BMW is beszállt az Európán áthullámzó törpeautó-őrületbe, az Isetta típussal. Ezt a ringlispirről szalasztott, buborékformájú töpörtyűt egy negyedliteres motor hajtotta, s akár 80 km/óra sebességgel is téphetett.
A legnagyobb dili azonban alighanem az volt benne, hogy egy ajtaja volt elől, be- és kiszálláskor az ajtóval együtt mozgott a kormányoszlop is. Mindezek eredőjeként a BMW motorok forgalma az 1954 évi mintegy 30 ezer darabról 1957-ben 5400-ra zuhant, s a cég még szerencsésnek is mondhatja magát. Akkortájt olyan neves gyártók tűntek el, mint a DKW, vagy a Zündapp.
BMW R 100 - szélcsatornában fejlesztették
BMW Motorrad
A BMW azonban átvészelte a válságot, a Honda vezette japán dömping közepette helyesnek bizonyult az a stratégia, hogy mindinkább a csúcsminőségű, igényes kidolgozású nagymotorok felé vették az irányt. Ekkortájt az egyik legnagyobb elismerés a hetvenes évek közepén piacra dobott, az óránkénti 200 kilométeres végsebességre képes R 100 RS változatot övezte. Vezetője elsőként foglalhatott helyet olyan sorozatgyártású motorkerékpáron, amelynek szélcsatornában fejlesztették ki teljes külső burkolatát.
Szenzációt keltett az 1983-ban megjelent K sorozat is. A cég történetében először építettek hosszirányban négyhengeres erőforrást, 987 köbcentiméterrel, méghozzá teherviselő elemként. A böhömnyi K sorozat az évek során egyre bővült, az 1,2 literes monstrum 280 km/óra végsebességre képes, legutóbb, 2010-ben pedig már autónyi, hathengeres, 1,6 literes aggregáttal bővült a kínálat. Mindezen túl egy sor eredeti találmány kísérte az új modelleket.
A motorfejlesztések mellett a nyolcvanas években jelent meg a fékrendszerhez kínált blokkolásgátló (ABS), amely ma már minden BMW típuson széria-felszerelés. Emellett van mindenféle más, az úttartást segítő elektronikus rendszer: így a hátsó kerék megcsúszását megakadályozó kipörgésgátló (ASC – Automatic Stabiltiy Control) vagy a gombnyomásra szabályozható verseny blokkolásgátló (Race ABS), illetve csúszós úton a biztonságos vezetést segítő Dinamikus Vonóerő Szabályozás (DTC – Dynamic Traction Control). A DTC érzékeli a motor dőlésszögét és a fizika határian belül úgy szabályozza a hajtónyomatékot, hogy ne pörögjön ki a hátsó kerék.
A GS (terep/utca – gelande/strasse) mindenhol hasított.
BMW Motorrad
Ez idő tájt ugyanakkor számos új nagyvassal bővült a modellpaletta, köztük az addig a japán és az olasz gyártók uralta szupersport-gépekkel. A márkarajongók azonban ma leginkább az 1980-ban megjelent R 80 G/S típusért lelkesednek. Ez a 797 köbcentis, 50 lovas boxermotoros terepmotor a túra-endurók új szegmensébe vezette a márkát. A GS rövidítés (terep/utca – gelande/strasse) arra utal, hogy a 183 kilós járgány a betonon és úttalan utakon egyaránt hasít.
Ebben a vasparipában mutatkozott be a világ első egykarú hátsó felfüggesztése: a Monolever fantázianevű rendszer merev, de jobb rugózást tesz lehetővé, ráadásul a kerékcsere is egyszerűbbé válik. Amúgy a futómű-technika még számos új megoldással finomodott. A hátsó kerekekre ható, a hajtásból származó nem kívánatos hatásokat csillapító Paralever felfüggesztés után 1993-ban megjelent a Telelever. E konstrukcióban elől, a kerékvezetés feladatát a tele-villa vette át, miközben a rugózás és a csillapítás feladatát egy központi rugóstag látja el.
A „kabinos” C1 robogó. Vezetéséhez nem kell bukósisak, de a piacnak mégsem kellett.
BMW
Ezzel szemben csalódáskeltő balfogásnak bizonyult az ezredforduló táján kihozott C1 robogó. A 125 és a 176 köbcentis Rotax motorral szerelt kétkerekűben az volt a nagy ötlet, hogy a vezetőülés fölé bukókeretes tetőt építettek, a motoros – mint az autóban – biztonsági övvel csatolja be magát, ezért sokhelyütt még bukósisakot sem kell viselnie. A borulásvédő kabinkonstrukciót azonban nem díjazta a piac, s néhány év után felhagytak gyártásával.
Egy évtizeddel később, 2011-ben a bajorok már 650 köbcentis maxirobogóval rukkoltak elő, kétféle kivitelben. Ezek folytatásaként, a mostani októberi, évfordulós dzsemborin bemutatták a jövőre megjelenő elektromos robogó szériaváltozatát. A C evolution fantázianevű, dizájnos motorban lapuló lítium-ionos akkumulátorok jóvoltából a maximális teljesítmény 35 kW (47,5 LE), 6,2 másodperc alatt lehet vele felgyorsulni az óránkénti száz kilométeres sebességre, a végsebesség 120 km/óra. A gyártó ígérete szerint a hatótáv elérheti a 100 kilométert is, a lemerült telepek otthon, a háztartási hálózatról 3-4 óra alatt feltölthetők.
A jövőre megjelenő elektromos C evolution robogó szériaváltozata. Lemerült telepei 3-4 óra alatt feltölthetők.
BMW Motorrad
Az e-robogó a fenntartható nagyvárosi mobilitás jegyében fogant, de az eddig jobbára a nagymotorokat favorizáló BMW számára egyre égetőbben merül fel a kérdés: merre tovább? Már csak azért is, mivel a nagymotor – a mindennapos használat helyett – inkább a jómódú fogyasztók amolyan (túra)passziója. Vagyis hosszútávon piaca az idén várható rekordnagyságú eladások ellenére sem növekszik olyan dinamikusan. Másrészt az „urban mobility” fejleményei inkább arról tanúskodnak, hogy a kisebb, a 125-400 köbcentis típusok felé tolódik el a kereslet.
Ennek fényében nem lenne meglepő, ha következő években fél liter alatti BMW-kel is találkoznának majd a márka hívek. Erre utal az is, hogy a BMW Motorrad GmbH nemrég együttműködési megállapodást kötött India egyik legnagyobb motorkerékpár-gyártójával, a tavaly kétmillió mopedet és riksát kibocsátó TVS céggel. Christian Landerl, a fejlesztésért felelős alelnök nyilatkozata szerint „néhány év múlva a termelés jelentős hányadát a belépő modellek teszik majd ki”.
Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!
Maroš Šefčovič kereskedelemért felelős uniós biztos szerint a Donald Trump által bejelentett vámok 380 milliárd euró értékű európai exportot érintenek.