Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b3864f52-cd6d-451a-a423-16053eb02b48","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színész maradványait tesztelték hantavírusra is, mivel a felesége halálát ez okozta, de a vizsgálat eredménye negatív lett.","shortLead":"A színész maradványait tesztelték hantavírusra is, mivel a felesége halálát ez okozta, de a vizsgálat eredménye negatív...","id":"20250428_gene-hackman-boncolas-halal-oka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3864f52-cd6d-451a-a423-16053eb02b48.jpg","index":0,"item":"2ea4440d-2c14-4562-8f9f-c1b856420ef0","keywords":null,"link":"/kultura/20250428_gene-hackman-boncolas-halal-oka","timestamp":"2025. április. 28. 18:47","title":"Megállapították Gene Hackman halálának okát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db0a3a2a-3668-4e64-9ff7-65e7591097ba","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az aktivisták elmondása szerint a telefonjaikat és a laptopjaikat is lefoglalta a rendőrség.","shortLead":"Az aktivisták elmondása szerint a telefonjaikat és a laptopjaikat is lefoglalta a rendőrség.","id":"20250429_Gruzia-tuntetesek-EU-razzia-aktivista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db0a3a2a-3668-4e64-9ff7-65e7591097ba.jpg","index":0,"item":"8fd57cd1-1205-4059-aee6-66ad47e1b7f4","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_Gruzia-tuntetesek-EU-razzia-aktivista","timestamp":"2025. április. 29. 16:21","title":"Ellenzéki tüntetéseket támogató aktivisták lakásán razziázott a grúz rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","shortLead":"A férfi vasárnap este tömegbe hajtott és 11 embert megölt a helyi filippínó közösség által szervezett fesztiválon.","id":"20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f.jpg","index":0,"item":"5b753ff0-5d4e-4e90-9b64-ac6ee23ae035","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_Megvadoltak-a-vancouveri-gazolot","timestamp":"2025. április. 28. 07:11","title":"Megvádolták a vancouveri gázolót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"367ad0ce-cca4-4539-80c5-9ec362534095","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Momentum összesítette, hogy mennyi bírságot kaptak a kormány ellen tüntetők az elmúlt hetekben.","shortLead":"A Momentum összesítette, hogy mennyi bírságot kaptak a kormány ellen tüntetők az elmúlt hetekben.","id":"20250428_137-ezer-forintbirsag-rendorok-tuntetok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/367ad0ce-cca4-4539-80c5-9ec362534095.jpg","index":0,"item":"b9c31f04-2ae2-42c6-a0af-e31538935404","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_137-ezer-forintbirsag-rendorok-tuntetok","timestamp":"2025. április. 28. 17:20","title":"Átlagosan 137 ezer forintra büntették a rendőrök a tüntetőket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6078a08d-7b1c-47c1-b695-0366ed529f7f","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Nagy üzemzavar nem valószínű Magyarországon, de a véletlenek szerencsétlen összejátszása nem zárható ki.","shortLead":"Nagy üzemzavar nem valószínű Magyarországon, de a véletlenek szerencsétlen összejátszása nem zárható ki.","id":"20250429_aramszunet-magyarorszag-spanyol-portugal-europai-villamoshalozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6078a08d-7b1c-47c1-b695-0366ed529f7f.jpg","index":0,"item":"113a130a-7769-4e4b-8add-6b48c4d0aa3c","keywords":null,"link":"/360/20250429_aramszunet-magyarorszag-spanyol-portugal-europai-villamoshalozat","timestamp":"2025. április. 29. 17:13","title":"Mi lesz, ha idehaza is áram nélkül maradunk, mint hétfőn a spanyolok és portugálok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b63bcf96-6d1c-43a6-a30d-cfbe34f00679","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tuzson Bence miniszter szerint a magyar rendszer példaértékű Európában.","shortLead":"Tuzson Bence miniszter szerint a magyar rendszer példaértékű Európában.","id":"20250428_Ev-vegeig-minden-megyeben-aldozatsegito-kozpont-nyilik-es-akar-az-online-zaklatas-ellen-is-lehet-segitseget-kerni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b63bcf96-6d1c-43a6-a30d-cfbe34f00679.jpg","index":0,"item":"b0435c17-9f39-4aca-9420-d11da41ee9b8","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_Ev-vegeig-minden-megyeben-aldozatsegito-kozpont-nyilik-es-akar-az-online-zaklatas-ellen-is-lehet-segitseget-kerni","timestamp":"2025. április. 28. 08:06","title":"Év végéig minden megyében áldozatsegítő központ nyílik, és akár anyagi segítséget is lehet kérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a18210c4-291d-4ca8-a4d3-86f40d37363d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Lieszkovszky Zalán és négy társa másfél héttel ezelőtt szenvedett balesetet a folyón.","shortLead":"Lieszkovszky Zalán és négy társa másfél héttel ezelőtt szenvedett balesetet a folyón.","id":"20250428_budafok-duna-hajobaleset-lieszkovszky-zalan-holttest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a18210c4-291d-4ca8-a4d3-86f40d37363d.jpg","index":0,"item":"2fb9af9f-5692-405a-8f04-68dd11e8d6a0","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_budafok-duna-hajobaleset-lieszkovszky-zalan-holttest","timestamp":"2025. április. 28. 18:30","title":"Megtalálták a budafoki hajóbalesetben eltűnt férfi holttestét a Dunában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9bbe25a-d3b0-4126-b0e8-6b3b6fd0c4f9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Iránban már megkezdődtek a kihallgatások a Bandar-Abbászban történt óriási kikötői robbanás ügyében. A tüzek még égnek, de a hatóságok szerint az oltási munkák már célegyenesbe értek.","shortLead":"Iránban már megkezdődtek a kihallgatások a Bandar-Abbászban történt óriási kikötői robbanás ügyében. A tüzek még égnek...","id":"20250429_irani-hanyagsag-kikotoi-robbanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9bbe25a-d3b0-4126-b0e8-6b3b6fd0c4f9.jpg","index":0,"item":"7b440ef3-b842-4444-98ef-50f529f7fcfe","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_irani-hanyagsag-kikotoi-robbanas","timestamp":"2025. április. 29. 14:04","title":"Iráni belügyminiszter: hanyagság miatt történt a kikötői robbanás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vajon meglepő lenne, ha az eddig inkább csak a nagymotorokat favorizáló BMW kisebb kétkerekűekkel is kirukkolna a közeljövőben? Márpedig az „urban mobility” fejleményei ebbe az irányba tolják el a kétkerekűek iránti keresletet, s ezelől a BMW sem térhet ki – hangzott el a motorkerékpár-gyártásuk 90-ik évét ünneplő bajor prémiummárka müncheni rendezvényén.
Ahogy lenni szokott, a BMW zajos reklámfelhajtások közepette, Európa minden sarkából odatrombitált újságíróhad előtt minap rántotta le a leplet legújabb motorkerékpárjáról, az R nine T-ről. A meztelen roadster láthatóan most is hozza a márka formáját: az 1,2 literes kétkerekű 110 lóerős, extravagáns külseje a szokásosnál is többféleképpen személyre szabható, ára pedig borsos, 4,7 millió forint felett startol.
A nine T ugyanakkor nem csupán egy újabb modell a kínálatban. Abban az értelemben rendhagyó, hogy a cég vele jubilálja kilencven éves motorkerékpár-gyártását. A bemutató alkalmából, a müncheni BMW múzeum színfalai között emelt színpadon, egyfajta talkshow keretében a márka motorkerékpár-részlegének vezetői emlékeztek a dicső múltra – jóllehet az ünnepi hangulatban, kevesebbet szóltak arról, hogy kilenc évtizedes motorozásuk során nem egyszer zsákutcákba tévedtek.
A jubileumi R nine T. Dizájnos külső, prémium technika.
BMW Motorrad
Mindenesetre tény, hogy a bajor prémiumgyártó – éppen úgy, mint az autófronton – kezdetektől fogva a kétkerekűek éllovasai közé tartozott, eredeti innovációkkal rendre megújította gyártmányait. Mi sem érzékelteti ezt jobban, mint a boxermotor. Már az első, 1923-ban debütált R 32-ben is ilyen, a menetirányra merőlegesen beépített, egymással szemben fekvő, négyütemű, kéthengeres erőforrást építettek, a hozzá csatlakozó, ugyancsak jellegzetes kardántengellyel.
A boxer jószerivel ma is a kék-fehér márka névjegye: sok modelljében ilyen erőforrás brummog, de persze csúcstechnikával, így levegő-folyadékhűtéssel. Mindemellett a modellpaletta gyorsan bővült, élenjáró műszaki teljesítményüket mutatja, hogy Ernst Henne, minden idők egyik legmenőbb sportmotorosa már 1937-ben egy kompresszoros feltöltésű, burkolt 500-as BMW nyergében, a frankfurti autópályán közel 280 kilométer/óra sebességgel is repesztett, rekordját 14 éven át senki sem tudta megdönteni.
A BMW első modellje, az R 32. Már ebben is boxermotor dohogott.
BMW Motorrad
Arra viszont nem szívesen emlékeznek, hogy Hitler a BMW szellemi- és gyártókapacitásait is gyilkos háborújának szolgálatába kényszerítette. Ennek részeként tűnt fel az a robosztus, oldalkocsis 750-es BMW, amelynek alkatrészei nagyrészt megegyeztek a másik német motorgyártó, a Zündapp hasonló típusával, s egyik jellegzetessége az volt, hogy rükvercbe kapcsolva tolatni is lehetett vele. Kevésbé ismert, hogy 1940-ben a szovjetek megvették az R 71 gyártási jogát, s ebből lett az Izsevszkij motorgyár Ural modellje, amit még ma is gyártanak, sőt az USA-ba is szállítnak belőle.
A Horthy-hadsereg katonáinak egy gyári szakember demonstrálja a 750-es oldalkocsist. Hátrafelé is tudott menni.
BMW Group Archive
Ám a „német gazdasági csoda” részeként a BMW Motorrad is gyorsan magára talált, főként a háború előtti R sorozat átdolgozott, a menetkényelmet javító, újfajta teleszkópos modelljeivel. Az ötvenes évtized végén azonban újabb gellert kaptak, ezúttal a tömegessé váló (kis)autó volánja bizonyult csábítóbbnak a kétkerekű száguldásnál. A motoros részleget alighanem az sem erősítette, hogy maga a BMW is beszállt az Európán áthullámzó törpeautó-őrületbe, az Isetta típussal. Ezt a ringlispirről szalasztott, buborékformájú töpörtyűt egy negyedliteres motor hajtotta, s akár 80 km/óra sebességgel is téphetett.
A legnagyobb dili azonban alighanem az volt benne, hogy egy ajtaja volt elől, be- és kiszálláskor az ajtóval együtt mozgott a kormányoszlop is. Mindezek eredőjeként a BMW motorok forgalma az 1954 évi mintegy 30 ezer darabról 1957-ben 5400-ra zuhant, s a cég még szerencsésnek is mondhatja magát. Akkortájt olyan neves gyártók tűntek el, mint a DKW, vagy a Zündapp.
BMW R 100 - szélcsatornában fejlesztették
BMW Motorrad
A BMW azonban átvészelte a válságot, a Honda vezette japán dömping közepette helyesnek bizonyult az a stratégia, hogy mindinkább a csúcsminőségű, igényes kidolgozású nagymotorok felé vették az irányt. Ekkortájt az egyik legnagyobb elismerés a hetvenes évek közepén piacra dobott, az óránkénti 200 kilométeres végsebességre képes R 100 RS változatot övezte. Vezetője elsőként foglalhatott helyet olyan sorozatgyártású motorkerékpáron, amelynek szélcsatornában fejlesztették ki teljes külső burkolatát.
Szenzációt keltett az 1983-ban megjelent K sorozat is. A cég történetében először építettek hosszirányban négyhengeres erőforrást, 987 köbcentiméterrel, méghozzá teherviselő elemként. A böhömnyi K sorozat az évek során egyre bővült, az 1,2 literes monstrum 280 km/óra végsebességre képes, legutóbb, 2010-ben pedig már autónyi, hathengeres, 1,6 literes aggregáttal bővült a kínálat. Mindezen túl egy sor eredeti találmány kísérte az új modelleket.
A motorfejlesztések mellett a nyolcvanas években jelent meg a fékrendszerhez kínált blokkolásgátló (ABS), amely ma már minden BMW típuson széria-felszerelés. Emellett van mindenféle más, az úttartást segítő elektronikus rendszer: így a hátsó kerék megcsúszását megakadályozó kipörgésgátló (ASC – Automatic Stabiltiy Control) vagy a gombnyomásra szabályozható verseny blokkolásgátló (Race ABS), illetve csúszós úton a biztonságos vezetést segítő Dinamikus Vonóerő Szabályozás (DTC – Dynamic Traction Control). A DTC érzékeli a motor dőlésszögét és a fizika határian belül úgy szabályozza a hajtónyomatékot, hogy ne pörögjön ki a hátsó kerék.
A GS (terep/utca – gelande/strasse) mindenhol hasított.
BMW Motorrad
Ez idő tájt ugyanakkor számos új nagyvassal bővült a modellpaletta, köztük az addig a japán és az olasz gyártók uralta szupersport-gépekkel. A márkarajongók azonban ma leginkább az 1980-ban megjelent R 80 G/S típusért lelkesednek. Ez a 797 köbcentis, 50 lovas boxermotoros terepmotor a túra-endurók új szegmensébe vezette a márkát. A GS rövidítés (terep/utca – gelande/strasse) arra utal, hogy a 183 kilós járgány a betonon és úttalan utakon egyaránt hasít.
Ebben a vasparipában mutatkozott be a világ első egykarú hátsó felfüggesztése: a Monolever fantázianevű rendszer merev, de jobb rugózást tesz lehetővé, ráadásul a kerékcsere is egyszerűbbé válik. Amúgy a futómű-technika még számos új megoldással finomodott. A hátsó kerekekre ható, a hajtásból származó nem kívánatos hatásokat csillapító Paralever felfüggesztés után 1993-ban megjelent a Telelever. E konstrukcióban elől, a kerékvezetés feladatát a tele-villa vette át, miközben a rugózás és a csillapítás feladatát egy központi rugóstag látja el.
A „kabinos” C1 robogó. Vezetéséhez nem kell bukósisak, de a piacnak mégsem kellett.
BMW
Ezzel szemben csalódáskeltő balfogásnak bizonyult az ezredforduló táján kihozott C1 robogó. A 125 és a 176 köbcentis Rotax motorral szerelt kétkerekűben az volt a nagy ötlet, hogy a vezetőülés fölé bukókeretes tetőt építettek, a motoros – mint az autóban – biztonsági övvel csatolja be magát, ezért sokhelyütt még bukósisakot sem kell viselnie. A borulásvédő kabinkonstrukciót azonban nem díjazta a piac, s néhány év után felhagytak gyártásával.
Egy évtizeddel később, 2011-ben a bajorok már 650 köbcentis maxirobogóval rukkoltak elő, kétféle kivitelben. Ezek folytatásaként, a mostani októberi, évfordulós dzsemborin bemutatták a jövőre megjelenő elektromos robogó szériaváltozatát. A C evolution fantázianevű, dizájnos motorban lapuló lítium-ionos akkumulátorok jóvoltából a maximális teljesítmény 35 kW (47,5 LE), 6,2 másodperc alatt lehet vele felgyorsulni az óránkénti száz kilométeres sebességre, a végsebesség 120 km/óra. A gyártó ígérete szerint a hatótáv elérheti a 100 kilométert is, a lemerült telepek otthon, a háztartási hálózatról 3-4 óra alatt feltölthetők.
A jövőre megjelenő elektromos C evolution robogó szériaváltozata. Lemerült telepei 3-4 óra alatt feltölthetők.
BMW Motorrad
Az e-robogó a fenntartható nagyvárosi mobilitás jegyében fogant, de az eddig jobbára a nagymotorokat favorizáló BMW számára egyre égetőbben merül fel a kérdés: merre tovább? Már csak azért is, mivel a nagymotor – a mindennapos használat helyett – inkább a jómódú fogyasztók amolyan (túra)passziója. Vagyis hosszútávon piaca az idén várható rekordnagyságú eladások ellenére sem növekszik olyan dinamikusan. Másrészt az „urban mobility” fejleményei inkább arról tanúskodnak, hogy a kisebb, a 125-400 köbcentis típusok felé tolódik el a kereslet.
Ennek fényében nem lenne meglepő, ha következő években fél liter alatti BMW-kel is találkoznának majd a márka hívek. Erre utal az is, hogy a BMW Motorrad GmbH nemrég együttműködési megállapodást kötött India egyik legnagyobb motorkerékpár-gyártójával, a tavaly kétmillió mopedet és riksát kibocsátó TVS céggel. Christian Landerl, a fejlesztésért felelős alelnök nyilatkozata szerint „néhány év múlva a termelés jelentős hányadát a belépő modellek teszik majd ki”.
Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!