Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX központja működik. Ez jóval többről szól, mint egyszerű közigazgatási szójátékról.","shortLead":"Több mint 10 év után hivatalosan egy új településsé minősítik azt területet, ahol az Elon Musk tulajdonában álló SpaceX...","id":"20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74758b14-15f4-4284-91fb-86a219132bd0.jpg","index":0,"item":"af8a3d1f-e369-4a5a-9e8a-892ab97a588f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_elon-musk-spacex-starbase-csillagvaros-megalapitas-urkutatas","timestamp":"2025. május. 05. 20:14","title":"Saját városa lett Elon Musknak. Mi lehet a „texasi utópia” célja? Mi lesz Csillagvárosból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kérdés, ha így folytatódik, ezeket is megvámolják? ","shortLead":"Kérdés, ha így folytatódik, ezeket is megvámolják? ","id":"20250505_hibridekkel-nyomulnak-kinaiak-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66.jpg","index":0,"item":"4850dcec-caab-4dc6-a746-95b5bc4a353a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_hibridekkel-nyomulnak-kinaiak-Europaban","timestamp":"2025. május. 05. 08:31","title":"Vámkerülő manőver: most a hibridekkel nyomulnak a kínaiak Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08a30176-48b2-4da1-b343-cb3d23955e47","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Japán mérnökök olyan eljárást fejlesztettek ki, amelynek köszönhetően a jövőben drónok háríthatják el a villámokat.","shortLead":"Japán mérnökök olyan eljárást fejlesztettek ki, amelynek köszönhetően a jövőben drónok háríthatják el a villámokat.","id":"20250505_villamlas-dron-viharfelho-villamharitas-vihar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08a30176-48b2-4da1-b343-cb3d23955e47.jpg","index":0,"item":"b853d106-cf1e-4dae-b32d-ace7d57ea3bc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_villamlas-dron-viharfelho-villamharitas-vihar","timestamp":"2025. május. 05. 14:31","title":"Viharfelhőhöz küldött egy drónt Japán, és ez segíthet megvédeni a városokat a villámlástól – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23d6b21a-9c83-4922-aa59-22d706ec92a0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az állatok gazdája kórházba került, annak férje pedig nem volt hajlandó gondoskodni róluk, így azok a környező földeken próbáltak élelmet keresni, megkárosítva az ottani gazdákat. ","shortLead":"Az állatok gazdája kórházba került, annak férje pedig nem volt hajlandó gondoskodni róluk, így azok a környező földeken...","id":"20250505_szarvasmarha-allatkinzas-tanya-onkormanyzat-allattartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23d6b21a-9c83-4922-aa59-22d706ec92a0.jpg","index":0,"item":"35ad7ea0-6ac5-44d8-b632-190a6280c8bc","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_szarvasmarha-allatkinzas-tanya-onkormanyzat-allattartas","timestamp":"2025. május. 05. 20:06","title":"Sorsukra hagyott és éhen pusztult szarvasmarhák tetemei hevernek egy székkutasi tanyán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a06f636-d5dc-4d4f-96c1-fcd5ee07ae4f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A példák többsége mintaszerű volt a tanárok szerint, de akadtak meglepetések is a tesztben.","shortLead":"A példák többsége mintaszerű volt a tanárok szerint, de akadtak meglepetések is a tesztben.","id":"20250506_matematika-erettsegi-elso-resz-szaktanari-velemeny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a06f636-d5dc-4d4f-96c1-fcd5ee07ae4f.jpg","index":0,"item":"e89d57fb-94c5-490b-93c8-2e88c305ca62","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_matematika-erettsegi-elso-resz-szaktanari-velemeny-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 09:53","title":"Az utolsó feladat sokaknak jelenthet problémát, értékes pontokat veszíthetnek – így látták a szaktanárok a matekérettségi első részét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"976304cc-50bc-4452-a3ff-cf4d7fb6ea87","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Dupla kitiltás, káosz, majd egy olyan választás, amelyet a szélsőjobb nyert meg első körben igazán. Barabás Balázzsal Kacskovics Mihály Béla beszélgetett Romániáról.","shortLead":"Dupla kitiltás, káosz, majd egy olyan választás, amelyet a szélsőjobb nyert meg első körben igazán. Barabás Balázzsal...","id":"20250505_Fulke-podcast-Balazs-Barnabas-roman-elnokvalasztas-elso-fordulo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/976304cc-50bc-4452-a3ff-cf4d7fb6ea87.jpg","index":0,"item":"285e3ec7-8e50-4e89-b26d-fb95a94d5694","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_Fulke-podcast-Balazs-Barnabas-roman-elnokvalasztas-elso-fordulo-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 17:45","title":"Most dől el, hogy az oroszokkal vagy a Nyugattal tart-e Románia – Fülke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c96e661-f03d-43c0-a40d-648ea95f889d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A független képviselők szerint az Európai Bíróság múlt heti döntése átírja a devizahitelesek ügyeinek eddigi értelmezését.","shortLead":"A független képviselők szerint az Európai Bíróság múlt heti döntése átírja a devizahitelesek ügyeinek eddigi...","id":"20250506_jambor-andras-hadhazy-akos-devizahitelesek-strasbourg-torvenyjavaslat-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c96e661-f03d-43c0-a40d-648ea95f889d.jpg","index":0,"item":"f25f69c7-9f85-4dce-847d-39ec89fd4e00","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_jambor-andras-hadhazy-akos-devizahitelesek-strasbourg-torvenyjavaslat-parlament","timestamp":"2025. május. 06. 11:15","title":"Az összes devizahiteles ügy felfüggesztését kezdeményezte Jámbor András és Hadházy Ákos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c67d72cd-abe5-4dfe-ac71-923d2958ac43","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Bár voltak olyan hírek, hogy esetleg a magyar uniós biztos megnehezíti a folyamatot, végül az Európai Bizottság elfogadta azt a menetrendet, amelynek az alapján az EU teljes mértékben megszünteti az orosz energiától való függőségét. Rossz hír a magyar kormánynak: a javaslat elfogadása minősített többséget igényel, egymagukban nem tudják megvétózni.","shortLead":"Bár voltak olyan hírek, hogy esetleg a magyar uniós biztos megnehezíti a folyamatot, végül az Európai Bizottság...","id":"20250506_energia_europai-bizottsag_oroszorszag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c67d72cd-abe5-4dfe-ac71-923d2958ac43.jpg","index":0,"item":"d290bb4a-e001-458e-ba2e-f850f5dcf53d","keywords":null,"link":"/eurologus/20250506_energia_europai-bizottsag_oroszorszag-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 16:04","title":"Vége a Barátságnak: Brüsszel megállítja az orosz energiát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Belőttük, hol figyeljen igazán a sebességre az autópályán
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Tizenegy helyen lehetnének fix traffipaxok az M1-esen, a rendőrségtől kapott válaszok szerint azonban csupán négy működik, és azok sem kiemelkedően hatékonyan. Nagyrészt sikerült "beazonosítani" a helyeket, ahol rendszerint mérnek.
Szűkszavúan válaszolt a rendőrség a hvg.hu megkeresésére, amelyben azt kérdeztük: az általuk korábban közölt térképen az M1-es autópályán és környékén feltüntetett tizenegy (8 az M1-en, 3 pedig az M0-n), fixen telepített sebességellenőrző-állomás közül melyik dolgozik a "leghatékonyabban"?
A válaszból az azért kiderült, hogy a rendőrség jelenleg négy fixen telepített járműsebesség-mérő berendezést üzemeltet az M1 autópályán. Ezek 2013-ban 10 031, 2243, 1251, illetve 608 esetben rögzítettek "magyar hatósági jelzéssel ellátott járművekkel elkövetett jogsértéseket" – írta röviden az ORFK kommunikációs szolgálata.
Azt ugyan nem válaszolták meg pontosan, melyek a működő a kamerák, informálisan azonban úgy értesültünk, a legtöbb "találatot" az M1-M7 fővárosból kivezető részén, a 10,8 kilométeres útszelvénynél található traffipax hozza. A másik három közül az egyik Tatabánya előtt van (a 63,8 kilométerénél lévő oszlopon), a másik Bicskénél, a harmadik pedig az M0-son készít képeket, egyszerre csak egy irányban, természetesen. (A helyszínt a forgalom szerinti esetszám alapján lehet belőni, és azt sem szabad elfelejteni, hogy akár át is rakhatják az üres dobozokba a műszereket.)
Ami az így befolyt összeget illeti, a rendőrség erre már semmiféle választ nem adott, illetve a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz irányítottak minket. (Ha onnan megjönnek a válaszok, azokat természetesen közöljük.)
Traffipax az M0-s autóúton
MTI / Füzesi Ferenc
Az adatok azonban így is árulkodóak. Mindenekelőtt az szembetűnő, hogy a fogalomhoz képest az esetszámok korántsem mondhatóak kimagaslóan magasnak. A négy helyszín összesített (éves!) "eredménye", a 14 133 is elenyészőnek tűnik akkor is, ha csak a napi forgalmat nézzük. Ez ugyanis csak az M1-M7-es kivezetőjénél gyakran éri el a 100 ezer járművet. Mivel ezen a részen a megengedett legnagyobb sebesség 100 kilométer óránként, feltételezhető, hogy a kamerák alapos ráhagyással dolgozhatnak.
A hatóság egyébként minden bizonnyal "optimalizálta" a traffipaxok működését, ugyanis csak az objektív felelősség hatálya alá tartozó gyorshajtásokkal érdemes foglalkozniuk, itt ugyanis egyszerűbb a számon kérhetőség. Ebben az esetben egyébként a minimum bírság 30 ezer forint, így tehát a legalacsonyabb összeggel kalkulálva: a 14 ezer eset 424 milliót hozhatott. Ebből viszont az is következik, hogy a közlekedési bírságokból a költségvetésbe befolyó 16-18 milliárdos bevételek elenyésző részét hozzák a fix traffipaxok.
Hozzá kell tenni, hogy a fenti számok minden esetben magyar forgalmi rendszámos autókat jelentenek, a külföldi esetekkel továbbra sem tudnak mit kezdeni. Márpedig becslések szerint az igazán komoly gyorshajtások 70-75 százalékát ők követik el.
A hvg.hu-n is megírt totális traffipax rendszerről, amelyet a következő években készül kiépíteni a rendőrség, kiderült: továbbra is 525 sebességmérő (nem kizárólag fix traffipax) beszerzését készítik elő, ebből jelenleg 160 darab beszerzésének közbeszerzési eljárása van folyamatban. Egyébként a rendőrségnek a 2014. januári adatok szerint összesen 7 darab fixen telepített, valamint 95 darab hordozható, lézeres sebességmérő műszere van – az egész országban.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Bár voltak olyan hírek, hogy esetleg a magyar uniós biztos megnehezíti a folyamatot, végül az Európai Bizottság elfogadta azt a menetrendet, amelynek az alapján az EU teljes mértékben megszünteti az orosz energiától való függőségét.