szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A német autóipari vállalat tájékoztatása szerint néhány napon belül értesítik azt a sokmillió autótulajdonost, akiknek esetleg vissza kell vinni autóikat átprogramozásra a nemrégiben kirobban dízelbotrány okán.

Mathias Müller a cég új vezérigazgatója, a vállalat top 1000 menedzserének tartott hétfői eligazításán arról adott tájékoztatást, hogy mindenképpen megnyugtató módon kell rendezni a környezetvédelmi csalást.

A tervezett lépéseket benyújtják a hatóságoknak jóváhagyásra, a vásárlóikkal is felveszik a kapcsolatot, hogy milyen eljárásnak néz elébe járművük. Müller a vállalat legfelsőbb vezetőinek elmondta, hogy az történelem legszigorúbb tesztjének néznek elébe, és hosszú kemény munka áll előttük, hogy helyre tegyék a cég renoméját.

Mint ismert a VW (és több márkája az Audi, Skoda, Seat) azt követően került kellemetlen helyzetbe, hogy kiderült 11 millió autójukba raktak az elmúlt években olyan szoftvert, amely képes kijátszani a környezetvédelmi méréseket. A Volkswagen 5 millió autójával, az Audi 2,1 millió kocsival, a Seat 700 ezer, míg a Skoda 1,2 millió autóját lesz kénytelen visszahívni várhatóan a botrány miatt.

A Bosch szállította a trükkös dízelek lelkét, a befecskendező-rendszert

Érdekes mellékszál, hogy a dízelbotrányt kirobbantó Volkswagennek a Bosch szállította a károsanyag-kibocsátásért is felelős befecskendező-rendszereket és a mérést meghamisítani képes elektronika programja is tőlük származik. Az Index megkereste a cég magyar leányát az ügyben, hogy a magyar részleg vállalt-e szerepet a motorszoftver megírásában

A gyártó a kérdésre csak annyit válaszolt, hogy a kérdést továbbították a német központ felé és hozzátették, „ügyfeleink iránti elkötelezettségünk miatt, bizalmuk megőrzése érdekében jelenleg nem áll módunkban nyilvánosságra hozni további információt a Volkswagennel fennálló üzleti kapcsolatunkat illetően.”

Ugyanakkor a cég már korábban jelezte a Handelsblatt üzleti portálon keresztül, hogy ők csak a gyártó specifikációja szerinti komponenseket gyártják le és, hogy azt, hogyan integrálja és programozza az autógyártó az már nem az ő felelősségük.

A botrány kirobbanása óta a VW-részvények árfolyama a harmadával esett vissza. Előzetes becslések szerint a cég akár 18 milliárd dolláros bírságot is kaphat a nyakába, csak az amerikai hatóságoktól. Mára az is tudott, hogy a Volkswagen-konszern október 7-ig kapott haladékot a német kormánytól, dolgozza ki, hogyan orvosolja a 11 millió autót érintő problémát.

Közben azon országok száma is gyorsan gyarapodik, ahol a csaló szoftverrel ellátott autók futnak. Mára spanyol, svájci, olasz, holland, belga autókat is visszavontak a kereskedők és szó van svédországi vizsgálatokról is. A VW belga importőre 800 vásárlójának ígért motorszoftver-cserét, amelynek számításuk szerinti költsége 2 millió euró is lehet – írta az automotivenews.com.

Ugyanakkor a VW még egyáltalán nem tisztázta, hogyan kívánja megoldani a jelenlegi helyzetet és ez várhatóan milyen következményekkel jár az autók műszaki paraméterei, futásteljesítménye, hatékonyságára nézve, ami a leginkább fontos kérdés a tulajdonosok számára. Hiszen ki akarna egy többet fogyasztó, vagy kevésbé dinamikus gépjárművet, vagy netán egy környezetvédelmi szempontból visszaminősített kocsit, mint a korábban megvásárolt autója.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!