Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz elnök szerint Moszkva és Phenjan között a harctéren megedzett barátság, jószomszédi viszony és együttműködés továbbra is minden területen sikeresen és dinamikusan fog fejlődni.","shortLead":"Az orosz elnök szerint Moszkva és Phenjan között a harctéren megedzett barátság, jószomszédi viszony és együttműködés...","id":"20250428_vlagyimir-putyin-eszak-korea-katonak-segitseg-koszonet-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a19fcf8-b510-4593-8a49-fa9426a81f0f.jpg","index":0,"item":"54345f34-cb9d-4558-995d-10371a9f2e73","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_vlagyimir-putyin-eszak-korea-katonak-segitseg-koszonet-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. április. 28. 13:00","title":"Putyin megköszönte az észak-koreai katonák segítségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0f6e1c6-7e64-44f3-ab9e-d5629d7bfdaf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egyszerre fapados és modern, de legfőképp olcsó lenne az új pickup. ","shortLead":"Egyszerre fapados és modern, de legfőképp olcsó lenne az új pickup. ","id":"20250428_Amazon-vezer-Jeff-Bezos-villanyautoiban-tekeros-ablak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0f6e1c6-7e64-44f3-ab9e-d5629d7bfdaf.jpg","index":0,"item":"bab124ea-8dd0-42e3-a1c5-6ace371aa621","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_Amazon-vezer-Jeff-Bezos-villanyautoiban-tekeros-ablak","timestamp":"2025. április. 28. 08:33","title":"Tekerős ablakok, de alig 9 millió forintos ár, ilyenek lesznek az Amazon-vezér Jeff Bezos autói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4eb0e54-d838-4e5f-afd1-f8f0d7795097","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Pozsonyban találkozott a magyar és a szlovák miniszterelnök.","shortLead":"Pozsonyban találkozott a magyar és a szlovák miniszterelnök.","id":"20250428_orban-viktor-robert-fico-szlovakia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4eb0e54-d838-4e5f-afd1-f8f0d7795097.jpg","index":0,"item":"2761b649-fd41-488a-8994-269c2f73e339","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_orban-viktor-robert-fico-szlovakia","timestamp":"2025. április. 28. 20:48","title":"Orbán és Fico megállapodtak a gáztranzit növeléséről, majd egyetértettek az ukrajnai béke fontosságában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80cda7cd-1535-4e1e-b88d-32ca557299cb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A világhírű filmes szerint Trump és oligarcha barátai kiforgatják a valóságot.","shortLead":"A világhírű filmes szerint Trump és oligarcha barátai kiforgatják a valóságot.","id":"20250429_Pedro-Almodovar-nekiment-Donald-Trumpnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80cda7cd-1535-4e1e-b88d-32ca557299cb.jpg","index":0,"item":"42fa3664-a760-4ed8-a07d-d519abec3c82","keywords":null,"link":"/elet/20250429_Pedro-Almodovar-nekiment-Donald-Trumpnak","timestamp":"2025. április. 29. 11:24","title":"„A történelemkönyvekbe úgy fog bevonulni, mint a mai kor legnagyobb hibája” – Pedro Almodóvar nekiment Donald Trumpnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2155b689-83e4-413b-a459-f2e198420ab3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Első akar lenni a mesterséges intelligencia terén, ezért a cégnél zajló munkavégzést is eléggé átalakítja a Duolingo. Lesznek, akiktől ezzel búcsút is vesz a vállalat.","shortLead":"Első akar lenni a mesterséges intelligencia terén, ezért a cégnél zajló munkavégzést is eléggé átalakítja a Duolingo...","id":"20250429_duolingo-mesterseges-intelligencia-munkakorok-atalakitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2155b689-83e4-413b-a459-f2e198420ab3.jpg","index":0,"item":"4b3d4fd9-355d-4de5-b2b8-d8608a24e1d4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_duolingo-mesterseges-intelligencia-munkakorok-atalakitasa","timestamp":"2025. április. 29. 16:03","title":"Hatalmas változások jönnek a Duolingónál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0559a3e-925e-4fbb-9887-473f472474cb","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Legyen szó lakásvásárlásról, egy karrier kezdetéről vagy egy új háztartási eszköz beszerzéséről, szinte mindenki életében előfordul, hogy hitelre van szüksége, így érdemes tisztában lennni a lakossági hitelek tulajdonságaival.","shortLead":"Legyen szó lakásvásárlásról, egy karrier kezdetéről vagy egy új háztartási eszköz beszerzéséről, szinte mindenki...","id":"20250428_Hitelezes-podcast--Kasszakulcs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0559a3e-925e-4fbb-9887-473f472474cb.jpg","index":0,"item":"6f880e8b-7104-42da-9a6f-ce71f0e32259","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_Hitelezes-podcast--Kasszakulcs","timestamp":"2025. április. 28. 06:00","title":"Mit érdemes tudni a lakossági hitelekről? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99009184-0356-4a39-b8e0-d76a11e1186a","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"A legnagyobb probléma, hogy kevés az információ, illetve sokan nem tudják, hogy ma már egyszerű és kockázatmentes új számlát nyitni és a régit zárni.","shortLead":"A legnagyobb probléma, hogy kevés az információ, illetve sokan nem tudják, hogy ma már egyszerű és kockázatmentes új...","id":"20250429_bankszamla-koltseg-valtas-felmeres-kisokos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99009184-0356-4a39-b8e0-d76a11e1186a.jpg","index":0,"item":"1ded81eb-9d2f-4f16-ba5a-9be425d4a60f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250429_bankszamla-koltseg-valtas-felmeres-kisokos","timestamp":"2025. április. 29. 11:29","title":"A többség úgy érzi, túl drágán bankol, mégis kevesen váltanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f58fe73-d0f0-45a3-b04e-1b0c7845c85d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy amerikai reklámipari szervezet ajánlása nyomán az Apple finomított a reklámanyagain, és már nem hirdeti „elérhetőként” a mesterséges intelligenciáját.","shortLead":"Egy amerikai reklámipari szervezet ajánlása nyomán az Apple finomított a reklámanyagain, és már nem hirdeti...","id":"20250428_apple-intelligence-reklamok-allitas-mesterseges-intelligencia-funkciok-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f58fe73-d0f0-45a3-b04e-1b0c7845c85d.jpg","index":0,"item":"fb579902-7310-46b2-aad7-8ae8c8591a7c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_apple-intelligence-reklamok-allitas-mesterseges-intelligencia-funkciok-vizsgalat","timestamp":"2025. április. 28. 14:03","title":"Törölni kellett egy mondatot az Apple weboldaláról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Családbarát minibuszok: VW Touran és Citroen C4 Grand Picasso-teszt
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Melyik lehet a jobb? Az 1,4 literes benzines TSI motorral és a DSG automata váltóval szerelt új Touran, vagy a Citroen C4 hosszított változata, a Grand Picasso kétliteres HDI dízelmotorral és ugyancsak automata, Aisin rendszerű váltóval? Már most eláruljuk: szerintünk a választás ízlés dolga.
A többcélú kompakt minibuszok már vagy negyedszázada robbantak be új kategóriaként, de népszerűségük ma is változatlan: eladásaiknak láthatóan nem igen árt, hogy az autósok mostanában inkább az egyterűekből és a limuzinokból összegyúrt crossover és a városi terepjáró (suv) típusaiért lelkesednek. A minibuszok vevőköre – főként a többgyermekesek – továbbra is díjazzák, hogy az unalmasnak mondott karosszéria-forma ellenére az utastér családbarát, sokféleképpen variálható. A gyártók mindezt szem előtt tartva egyre-másra újabb ötletekkel felturbózott modellekkel rukkolnak elő. Közülük mi most a tavaly piacra dobott új VW Tourant vetettük össze az európai eladási listák egyik éllovasával, a Citroen Grand C4 Picassóval.
Citroen C4 Grand Picasso - galéria
D.P.
Az új Touran is megkapta a most futó Golf-család élekkel divatosra szabott karosszéria-ruháját, de ennél lényegesebb, hogy az elődmodellhez viszonyítva jótékonyan hízott: hosszában majdnem 4,4, szélességében 1,8, magasságában pedig 1,7 méter. A volán mögött –főként széltében – már-már úgy érezni, mintha eggyel nagyobb számú kocsiban ülnénk. Belső szerelvényei, így a jól áttekinthető műszerfal, a kézre-, lábra álló kezelőszervek, vagy az igényes kárpitozás ugyancsak mind ismerősek lehetnek a Golf-sorozatból, amelyek eredményeként az elöl ülők kellő kényelemben érezhetik magukat.
Ez a kompaktokat meghaladó ergonómia a 4,6 méter hosszú, 1,9 méter széles és az 1,6 méter magas Grand Picassóról is elmondható, bár az első ülések ülőlapja a kelleténél kicsit rövidebbnek tűnt. Az viszont luxusszámba megy, hogy a sofőr megmasszírozhatja hátát az ülése melletti gombbal, a mitfárer pedig ülésének első oldalából kihajtható, ugyancsak gombnyomással szabályozható motoros puffszerűségen pihentetheti lábát. Rendhagyó a műszerpult közepén egymás felett kialakított, kék színben úszó két érintőképernyő. Azokon a vezetéshez szükséges információk, gépjármű-vezérlések hívhatók elő – így többek között a navigációs térkép látványos totálképben. Meghökkentő az automata sebességváltó kicsiny, műanyagból készült választó karocskája is, amely közvetlenül a kombinált kormánykerék alatt kinyúlva, az ablaktörlő-kar felett kapott helyet. Használatát szokni kell, de ugyanúgy kell kapcsolgatni, mint bármely más, hagyományos, a két első ülés közötti botváltót.
Citroen C4 Grand Picasso - galéria
D.P.
A Picasso unikuma azonban alighanem a tetőtérbe is belenyúló hatalmas szélvédő. Nincs még egy márka, amely e kategóriában ilyen panorámás kilátást kínál, ráadásul a sínen mozgó napellenző is eredeti ötlet. Nem gond, ha erősen szembesüt a nap. Mint egy turistabuszban, a napellenző – lehajtva, lecsúsztatva – pompásan árnyékol.
Egyterű minibuszokról lévén szó a hátsó fertály kialakítása kulcskérdés, és a tervezők láthatóan nagy súlyt helyeztek a sokféleképpen variálható kialakítására is. Mindkét modell esetében a második sor három különálló ülése, egymástól függetlenül, sínen csúsztatható és billenthető. A jókora csomagtartó (alapállásban a Tourané 695, a Picassóé 645 liter) síkjából a háttámla egy-egy gurtnijának meghúzásával felbillenthető a harmadik kétszemélyes üléssor. Csodák azonban nincsenek. Igaz, mindkét kocsi hétszemélyes, de a harmadik sor két pótülése amolyan kaloda: hosszú utazásokra kényelmetlen, ráadásul felnyitva már alig marad hely a csomagoknak.
Citroen C4 Grand Picasso - galéria
D.P.
Ugyanakkor mindkét márka furfangos mechanikát alkalmaz, hogy megkönnyítsék a tornamutatvánnyal felérő beszállást a harmadik üléssorba. Ilyenkor a második sor ajtó melletti üléseinek háttámláján lévő kar felhúzásával előrebillen a szék, a Picassónál még az üléspárna is felcsapódik, megkönnyítendő a bemászás. Ahhoz viszont, hogy leghátul ellehessen férni, a második sorban ülőknek még előre kell húzniuk ülésüket, amivel viszont a lábtér csökken. Szóval minden kompromisszumot mérlegelve, a Touran üléstechnikája némileg racionálisabbnak tűnik. A Picasso csomagterében még ide-oda hajtogatni kell mindenféle kárpitlapokat az ülésállítgatásokhoz, de ez a lényegen nem változtat: egy öttagú család számára mindkét járgány pazar utazókocsinak bizonyulhat – hosszabb távokon is. A motoros hátsó ajtón megközelíthető csomagtartón kívül még sokféle kisebb kacattároló található az utastérben. Így például a Touran utasterének tetején, középen egy hosszú, lebillenthető dobozsor húzódik, a Picasso második ülése előtti padlózatban pedig egy-egy fedeles bemélyedésbe lehet kisebb tárgyakat pakolni.
Volkswagen Touran - galéria
D.P.
Ami a kocsik gépészeti egységeit illeti, a teszt-Touranban a VW csoport jól bevált 1,4 literes TSI motorja dolgozott, hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós DSG automata sebességváltóval. A 150 lóerős aggregát 9,5 másodperc alatt gyorsítja fel az óránkénti 100 kilométeres sebességre a közel másfél tonnás kocsit, ami egy családi egyterűnél elfogadható érték, de azért erősebb motor alighanem jobban passzol ehhez a kategóriához. A mintegy 1,4 tonnás Grand Picassóban a Peugeot-Citroen csoport jól ismert kétliteres HDI dízele dohogott, ugyancsak automata váltóval. A szintén 150 lovas erőforrás gyorsulási értéke az óránkénti 100 kilométeres sebességre 10,4 másodperc, viszont maximális nyomatéka 370 Newtonméter (szemben a Touran 250 Nm-es adatával.) A HDI-dízel javára szól a parádésan alacsony fogyasztás: többnyire városi forgalomban 100 kilométeren 6 liter körüli értéket mértünk, míg az 1,4-es benzines Touran 7,5 litert fogyasztott. Mindemellett érdemes megemlíteni, hogy aki szereti a lágy rugózású járgányokat, ezúttal sem csalódhat. A Citroennél már hagyományszámba megy az ilyen finomhangolás, de a Touran is – szemben a Golf többi modelljével – hajóként ringatódzik.
Volkswagen Touran - galéria
D.P.
Végül is arra a kérdésre, melyiket válasszam, aligha lehet kategorikus választ adni. Sok függ a márkapreferenciáktól, s nem utolsó sorban a pénztárcától. A Touran 6,8 millió forint felett, a Grand Picasso 5,6 millió forintnál startol, s az árkülönbség a csúcskivitelű változatokban is megmarad: a VW modell felkúszik 10 millió fölé, míg a Citroenné jóval ez alatt marad.
Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.