Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e4e2a512-f96d-4e90-abe7-1312982ab1c2","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Ferenc pápa halálával májusban ismét összeül a pápaválasztó gyűlés, a konklávé, ezzel együtt pedig újra találkozhatunk pár furcsa szokással. Például, hogy bezárják a bíborosokat – csaknem 800 évet kell visszamenni történelemben, hogy megértsük, miért van erre szükség. Vannak olyan szokások is, amelyek eltűntek. Az egyik ilyet possesso néven emlegették, és volt olyan pápa, aki belehalt.","shortLead":"Ferenc pápa halálával májusban ismét összeül a pápaválasztó gyűlés, a konklávé, ezzel együtt pedig újra találkozhatunk...","id":"20250427_konklave-papavalasztas-biborosok-roma-papak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e2a512-f96d-4e90-abe7-1312982ab1c2.jpg","index":0,"item":"60eb3cb1-dd44-4eab-8d92-f00017efe748","keywords":null,"link":"/360/20250427_konklave-papavalasztas-biborosok-roma-papak","timestamp":"2025. április. 27. 14:30","title":"Ilyenek voltak az első konklávék: amikor a tetőt is elbontották a bíborosok fölül és koplaltatták őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5f88128-5b8d-442c-afed-01862a769c11","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"„Vagy már csak az a kérdés, börtönbe dugják-e a politikai ellenfeleiket olyan bűnökért, amikből hetente egy tucat derül ki róluk?” – tette fel a költői kérdést a humorista.","shortLead":"„Vagy már csak az a kérdés, börtönbe dugják-e a politikai ellenfeleiket olyan bűnökért, amikből hetente egy tucat derül...","id":"20250429_Pottyondy-Edina-Van-meg-barmi-tetje-mi-derul-ki-Magyar-Peterrol-a-Matolcsykrol-a-Tiborczokrol-vagy-a-Lazarokrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5f88128-5b8d-442c-afed-01862a769c11.jpg","index":0,"item":"4d9f0794-528c-4cc3-a033-48d4856674fa","keywords":null,"link":"/elet/20250429_Pottyondy-Edina-Van-meg-barmi-tetje-mi-derul-ki-Magyar-Peterrol-a-Matolcsykrol-a-Tiborczokrol-vagy-a-Lazarokrol","timestamp":"2025. április. 29. 11:45","title":"Pottyondy Edina: Van még bármi tétje, mi derül ki Magyar Péterről, a Matolcsykról, a Tiborczokról vagy a Lázárokról?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elkövető személye nem volt ismeretlen sem a rendőrök, sem a mentális betegségekkel foglalkozó szakemberek előtt.","shortLead":"Az elkövető személye nem volt ismeretlen sem a rendőrök, sem a mentális betegségekkel foglalkozó szakemberek előtt.","id":"20250427_vancouver-gazolas-elkoveto-aldozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d765fd84-37c7-4b84-8528-7d3105d58d5f.jpg","index":0,"item":"8e0caec3-5b8b-4812-a03f-811722ea7d06","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_vancouver-gazolas-elkoveto-aldozatok","timestamp":"2025. április. 27. 21:38","title":"11-re nőtt a vancouveri gázolás halottainak száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"048b1d34-f22c-4c35-8e26-ab628fb726b1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Sánchez közölte, hogy hogy a fizetési rendszerek rendesen működnek, ahogy az internetes banki szolgáltatások is.","shortLead":"Sánchez közölte, hogy hogy a fizetési rendszerek rendesen működnek, ahogy az internetes banki szolgáltatások is.","id":"20250428_spanyol-miniszterelnok-sanchez-aramszunet-oka","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/048b1d34-f22c-4c35-8e26-ab628fb726b1.jpg","index":0,"item":"a0169af5-e97f-4ac9-8ae2-d43b0d1f9914","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_spanyol-miniszterelnok-sanchez-aramszunet-oka","timestamp":"2025. április. 28. 20:33","title":"Spanyol miniszterelnök: egyelőre nincs meggyőző információ az áramszünet okáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7ad11d9-ebdb-44c6-bde7-0a28fedc9bf6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Archibald Gracie négy nappal a Titanic tragikus balesete előtt írt egyik rokonának. ","shortLead":"Archibald Gracie négy nappal a Titanic tragikus balesete előtt írt egyik rokonának. ","id":"20250427_titanic-archibald-gracie-level-arveres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7ad11d9-ebdb-44c6-bde7-0a28fedc9bf6.jpg","index":0,"item":"8bb35d75-a772-4e26-9ce4-298a8b84001e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250427_titanic-archibald-gracie-level-arveres","timestamp":"2025. április. 27. 16:15","title":"142 millió forintnak megfelelő összeget adott valaki a Titanic egyik legismertebb túlélőjének leveléért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"713454b8-3ea4-4aec-a476-835cb410a57b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az egyik drón telibe talált egy családi házat, egy 12 év gyerek meghalt, míg a testvére és a szülei megsebesültek.","shortLead":"Az egyik drón telibe talált egy családi házat, egy 12 év gyerek meghalt, míg a testvére és a szülei megsebesültek.","id":"20250429_dron-tamadas-ukrajna-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/713454b8-3ea4-4aec-a476-835cb410a57b.jpg","index":0,"item":"05c7d38d-5ca7-4d64-ace9-df3029f64777","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_dron-tamadas-ukrajna-oroszorszag","timestamp":"2025. április. 29. 11:21","title":"Száz drónnal támadták az oroszok éjjel Ukrajnát, nyolc ember meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e4b84e3-7d3f-4323-af17-5b00a261f28a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az amerikai gyártó legfrissebb újdonsága a Mercedes EQS-sel rivalizálhat.","shortLead":"Az amerikai gyártó legfrissebb újdonsága a Mercedes EQS-sel rivalizálhat.","id":"20250429_latvanyos-elektromos-luxusszedannal-rukkolt-elo-a-buick-electra-gs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4b84e3-7d3f-4323-af17-5b00a261f28a.jpg","index":0,"item":"d7cbd0d5-12c6-4abd-9f81-e948f58e1aeb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250429_latvanyos-elektromos-luxusszedannal-rukkolt-elo-a-buick-electra-gs","timestamp":"2025. április. 29. 08:41","title":"Látványos elektromos luxusszedánnal rukkolt elő a Buick","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ceebf23-76be-47b2-83c6-0dc440097c4b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kilenc nap múlva zárják be a bíborosokat a Sixtus-kápolnába.","shortLead":"Kilenc nap múlva zárják be a bíborosokat a Sixtus-kápolnába.","id":"20250428_papavalasztas-konklave-idopont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ceebf23-76be-47b2-83c6-0dc440097c4b.jpg","index":0,"item":"a83d99a9-588b-49a5-b7b4-2377893fd280","keywords":null,"link":"/vilag/20250428_papavalasztas-konklave-idopont","timestamp":"2025. április. 28. 13:25","title":"Kiderült, mikor kezdődik a pápaválasztás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Családbarát minibuszok: VW Touran és Citroen C4 Grand Picasso-teszt
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Melyik lehet a jobb? Az 1,4 literes benzines TSI motorral és a DSG automata váltóval szerelt új Touran, vagy a Citroen C4 hosszított változata, a Grand Picasso kétliteres HDI dízelmotorral és ugyancsak automata, Aisin rendszerű váltóval? Már most eláruljuk: szerintünk a választás ízlés dolga.
A többcélú kompakt minibuszok már vagy negyedszázada robbantak be új kategóriaként, de népszerűségük ma is változatlan: eladásaiknak láthatóan nem igen árt, hogy az autósok mostanában inkább az egyterűekből és a limuzinokból összegyúrt crossover és a városi terepjáró (suv) típusaiért lelkesednek. A minibuszok vevőköre – főként a többgyermekesek – továbbra is díjazzák, hogy az unalmasnak mondott karosszéria-forma ellenére az utastér családbarát, sokféleképpen variálható. A gyártók mindezt szem előtt tartva egyre-másra újabb ötletekkel felturbózott modellekkel rukkolnak elő. Közülük mi most a tavaly piacra dobott új VW Tourant vetettük össze az európai eladási listák egyik éllovasával, a Citroen Grand C4 Picassóval.
Citroen C4 Grand Picasso - galéria
D.P.
Az új Touran is megkapta a most futó Golf-család élekkel divatosra szabott karosszéria-ruháját, de ennél lényegesebb, hogy az elődmodellhez viszonyítva jótékonyan hízott: hosszában majdnem 4,4, szélességében 1,8, magasságában pedig 1,7 méter. A volán mögött –főként széltében – már-már úgy érezni, mintha eggyel nagyobb számú kocsiban ülnénk. Belső szerelvényei, így a jól áttekinthető műszerfal, a kézre-, lábra álló kezelőszervek, vagy az igényes kárpitozás ugyancsak mind ismerősek lehetnek a Golf-sorozatból, amelyek eredményeként az elöl ülők kellő kényelemben érezhetik magukat.
Ez a kompaktokat meghaladó ergonómia a 4,6 méter hosszú, 1,9 méter széles és az 1,6 méter magas Grand Picassóról is elmondható, bár az első ülések ülőlapja a kelleténél kicsit rövidebbnek tűnt. Az viszont luxusszámba megy, hogy a sofőr megmasszírozhatja hátát az ülése melletti gombbal, a mitfárer pedig ülésének első oldalából kihajtható, ugyancsak gombnyomással szabályozható motoros puffszerűségen pihentetheti lábát. Rendhagyó a műszerpult közepén egymás felett kialakított, kék színben úszó két érintőképernyő. Azokon a vezetéshez szükséges információk, gépjármű-vezérlések hívhatók elő – így többek között a navigációs térkép látványos totálképben. Meghökkentő az automata sebességváltó kicsiny, műanyagból készült választó karocskája is, amely közvetlenül a kombinált kormánykerék alatt kinyúlva, az ablaktörlő-kar felett kapott helyet. Használatát szokni kell, de ugyanúgy kell kapcsolgatni, mint bármely más, hagyományos, a két első ülés közötti botváltót.
Citroen C4 Grand Picasso - galéria
D.P.
A Picasso unikuma azonban alighanem a tetőtérbe is belenyúló hatalmas szélvédő. Nincs még egy márka, amely e kategóriában ilyen panorámás kilátást kínál, ráadásul a sínen mozgó napellenző is eredeti ötlet. Nem gond, ha erősen szembesüt a nap. Mint egy turistabuszban, a napellenző – lehajtva, lecsúsztatva – pompásan árnyékol.
Egyterű minibuszokról lévén szó a hátsó fertály kialakítása kulcskérdés, és a tervezők láthatóan nagy súlyt helyeztek a sokféleképpen variálható kialakítására is. Mindkét modell esetében a második sor három különálló ülése, egymástól függetlenül, sínen csúsztatható és billenthető. A jókora csomagtartó (alapállásban a Tourané 695, a Picassóé 645 liter) síkjából a háttámla egy-egy gurtnijának meghúzásával felbillenthető a harmadik kétszemélyes üléssor. Csodák azonban nincsenek. Igaz, mindkét kocsi hétszemélyes, de a harmadik sor két pótülése amolyan kaloda: hosszú utazásokra kényelmetlen, ráadásul felnyitva már alig marad hely a csomagoknak.
Citroen C4 Grand Picasso - galéria
D.P.
Ugyanakkor mindkét márka furfangos mechanikát alkalmaz, hogy megkönnyítsék a tornamutatvánnyal felérő beszállást a harmadik üléssorba. Ilyenkor a második sor ajtó melletti üléseinek háttámláján lévő kar felhúzásával előrebillen a szék, a Picassónál még az üléspárna is felcsapódik, megkönnyítendő a bemászás. Ahhoz viszont, hogy leghátul ellehessen férni, a második sorban ülőknek még előre kell húzniuk ülésüket, amivel viszont a lábtér csökken. Szóval minden kompromisszumot mérlegelve, a Touran üléstechnikája némileg racionálisabbnak tűnik. A Picasso csomagterében még ide-oda hajtogatni kell mindenféle kárpitlapokat az ülésállítgatásokhoz, de ez a lényegen nem változtat: egy öttagú család számára mindkét járgány pazar utazókocsinak bizonyulhat – hosszabb távokon is. A motoros hátsó ajtón megközelíthető csomagtartón kívül még sokféle kisebb kacattároló található az utastérben. Így például a Touran utasterének tetején, középen egy hosszú, lebillenthető dobozsor húzódik, a Picasso második ülése előtti padlózatban pedig egy-egy fedeles bemélyedésbe lehet kisebb tárgyakat pakolni.
Volkswagen Touran - galéria
D.P.
Ami a kocsik gépészeti egységeit illeti, a teszt-Touranban a VW csoport jól bevált 1,4 literes TSI motorja dolgozott, hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós DSG automata sebességváltóval. A 150 lóerős aggregát 9,5 másodperc alatt gyorsítja fel az óránkénti 100 kilométeres sebességre a közel másfél tonnás kocsit, ami egy családi egyterűnél elfogadható érték, de azért erősebb motor alighanem jobban passzol ehhez a kategóriához. A mintegy 1,4 tonnás Grand Picassóban a Peugeot-Citroen csoport jól ismert kétliteres HDI dízele dohogott, ugyancsak automata váltóval. A szintén 150 lovas erőforrás gyorsulási értéke az óránkénti 100 kilométeres sebességre 10,4 másodperc, viszont maximális nyomatéka 370 Newtonméter (szemben a Touran 250 Nm-es adatával.) A HDI-dízel javára szól a parádésan alacsony fogyasztás: többnyire városi forgalomban 100 kilométeren 6 liter körüli értéket mértünk, míg az 1,4-es benzines Touran 7,5 litert fogyasztott. Mindemellett érdemes megemlíteni, hogy aki szereti a lágy rugózású járgányokat, ezúttal sem csalódhat. A Citroennél már hagyományszámba megy az ilyen finomhangolás, de a Touran is – szemben a Golf többi modelljével – hajóként ringatódzik.
Volkswagen Touran - galéria
D.P.
Végül is arra a kérdésre, melyiket válasszam, aligha lehet kategorikus választ adni. Sok függ a márkapreferenciáktól, s nem utolsó sorban a pénztárcától. A Touran 6,8 millió forint felett, a Grand Picasso 5,6 millió forintnál startol, s az árkülönbség a csúcskivitelű változatokban is megmarad: a VW modell felkúszik 10 millió fölé, míg a Citroenné jóval ez alatt marad.
Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.