Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f4c64268-e4aa-41ff-9975-f7d651a00a1e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Terelés, sebességkorlátozás, terelés, sebességkorlátozás. Mostantól nem ez lesz a mantrája az M7-esen közlekedőknek.","shortLead":"Terelés, sebességkorlátozás, terelés, sebességkorlátozás. Mostantól nem ez lesz a mantrája az M7-esen közlekedőknek.","id":"20250614_M7-es-felujitas-nyari-szunet-balaton-nagy-forgalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4c64268-e4aa-41ff-9975-f7d651a00a1e.jpg","index":0,"item":"f00a6273-9d89-43ed-af0c-24b1fe2b4db3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250614_M7-es-felujitas-nyari-szunet-balaton-nagy-forgalom","timestamp":"2025. június. 14. 22:01","title":"Fellélegzés: szüneteltetik az M7-es felújítását a nyáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68de6285-3226-4a14-8f4c-9ea2e9cca2a4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Egy fotó kedvéért tett tönkre egy értékes műalkotást egy turista egy olasz múzeumban.","shortLead":"Egy fotó kedvéért tett tönkre egy értékes műalkotást egy turista egy olasz múzeumban.","id":"20250614_maffei-muzeum-rongalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68de6285-3226-4a14-8f4c-9ea2e9cca2a4.jpg","index":0,"item":"ed7c46c7-4649-4552-9bae-c7099a596d8b","keywords":null,"link":"/kultura/20250614_maffei-muzeum-rongalas","timestamp":"2025. június. 14. 14:20","title":"Valóra vált minden múzeum rémálma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fa66b98-eef4-47ae-800f-992550ec21e5","c_author":"Balizs Benedek ","category":"elet","description":"Ekler Luca rájött, hogy meg kell tanulnia nemet mondani.","shortLead":"Ekler Luca rájött, hogy meg kell tanulnia nemet mondani.","id":"20250615_penge-podcast-ekler-luca-paralimpiai-bajnok-testnevelesi-egyetem-adjunktus-szilagyi-aron-kenyeres-andras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fa66b98-eef4-47ae-800f-992550ec21e5.jpg","index":0,"item":"290beae4-ce0d-4d88-a15a-d91fc4f18ef4","keywords":null,"link":"/elet/20250615_penge-podcast-ekler-luca-paralimpiai-bajnok-testnevelesi-egyetem-adjunktus-szilagyi-aron-kenyeres-andras","timestamp":"2025. június. 15. 08:30","title":"„Meg kell húzni a határt, nehogy rámenjen a fizikális vagy a mentális egészség” – kétszeres paralimpiai bajnokunk a sport mellett egyetemi adjunktusként is igyekszik helytállni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1396915-ea47-4d8f-a988-8cd6ab891a83","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Szolnokon március óta a havi 150 ezer forintnál kevesebből élő nyugdíjasok évente egyszer rendkívüli támogatást igényelhetnek az önkormányzattól, de a helyi kormánypárti képviselők – egy költségcsökkentő csomag részeként – azt kezdeményezték, hogy szüntessék meg ezt a lehetőséget – értesült a HVG. A juttatás mértéke fejenként legfeljebb 20 ezer forint. Az ellenzéki polgármester nem támogatja a megszüntetésről szóló javaslatot, de a közgyűlésben a Fidesz-KDNP képviselői vannak többségben. ","shortLead":"Szolnokon március óta a havi 150 ezer forintnál kevesebből élő nyugdíjasok évente egyszer rendkívüli támogatást...","id":"20250614_nyugdijas-juttatas-20-ezer-forint-eltorles-szolnok-Fidesz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1396915-ea47-4d8f-a988-8cd6ab891a83.jpg","index":0,"item":"2c759dc8-c6f9-4501-acec-70dfb32956e6","keywords":null,"link":"/itthon/20250614_nyugdijas-juttatas-20-ezer-forint-eltorles-szolnok-Fidesz-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 08:48","title":"Eltörölné a nyugdíjasoknak járó 15-20 ezer forintos juttatást a szolnoki Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"377d7e9b-e77e-47c6-b364-e2d4f74b7e95","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Egész Európában, különösen Lengyelországban rossz évük volt a fuvarozóknak. Az útdíjemelés Magyarországon is fájdalmas volt, az új díjkategória viszont szépen fialt az államkasszának.","shortLead":"Egész Európában, különösen Lengyelországban rossz évük volt a fuvarozóknak. Az útdíjemelés Magyarországon is fájdalmas...","id":"20250615_hvg-kozuti-fuvarozas-valsag-magas-koltsegek-dekarbonizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/377d7e9b-e77e-47c6-b364-e2d4f74b7e95.jpg","index":0,"item":"f0b8fbdc-904a-4c3a-ad3c-5f216e268e4a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250615_hvg-kozuti-fuvarozas-valsag-magas-koltsegek-dekarbonizacio","timestamp":"2025. június. 15. 08:30","title":"Kínkeservesen megy az átállás az elektromos vagy hidrogénüzemű járművekre az európai közúti fuvarozásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59f1fd01-a55b-4793-b632-1abf3cab9991","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Valóban halmentesek lesznek az óceánok 2048-ra, ahogy azt egy Netflix-dokumentumfilm állította? A jóslat egy félreértelmezett tudományos tanulmányon alapul, és a valóság ennél árnyaltabb – mutat rá Hannah Ritchie adattudós. Szerkesztett részlet az Ez nem a világ vége című könyvből.","shortLead":"Valóban halmentesek lesznek az óceánok 2048-ra, ahogy azt egy Netflix-dokumentumfilm állította? A jóslat...","id":"20250615_2048-ra-tenyleg-nem-marad-hal-az-oceanokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59f1fd01-a55b-4793-b632-1abf3cab9991.jpg","index":0,"item":"e595dc1f-5838-4a05-8279-f51c5e2f8f49","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250615_2048-ra-tenyleg-nem-marad-hal-az-oceanokban","timestamp":"2025. június. 15. 19:15","title":"2048-ra tényleg nem marad hal az óceánokban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0023fb1-9519-4a11-8067-4444d858b553","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Kevesebb mint 20 percig parkolt. A zenész-műsorvezető továbbra is várja a pénz visszatérítését és a bocsánatkérést. ","shortLead":"Kevesebb mint 20 percig parkolt. A zenész-műsorvezető továbbra is várja a pénz visszatérítését és a bocsánatkérést. ","id":"20250614_galambos-lajos-budapest-bevasarlokzpont-parkolas-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0023fb1-9519-4a11-8067-4444d858b553.jpg","index":0,"item":"3ac22794-0b2c-426d-9f7f-943e358fa014","keywords":null,"link":"/cegauto/20250614_galambos-lajos-budapest-bevasarlokzpont-parkolas-karterites","timestamp":"2025. június. 14. 15:15","title":"Galambos Lajos félmillió forintért parkolt egy budapesti plázában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ukrán EU-csatlakozásról úgy nyilatkozott, hogy nincs automatikus joga senkinek bekerülni.","shortLead":"Az ukrán EU-csatlakozásról úgy nyilatkozott, hogy nincs automatikus joga senkinek bekerülni.","id":"20250615_Deutsch-Tamas-a-Zelenszkij-platkatokrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81b817-ed73-409b-aeaf-660b6c053e0a.jpg","index":0,"item":"ea4528b6-dda4-4b3b-8155-c4e322df47e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250615_Deutsch-Tamas-a-Zelenszkij-platkatokrol","timestamp":"2025. június. 15. 21:00","title":"Deutsch Tamás a Zelenszkij-platkátokról: ez még nagyon kedves, szerény, baráti elbánás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hatalmas törpe – sárban csapattunk az új Mini Countrymannel
szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?
Az elmúlt évtizedekben kultautóvá avanzsált Mini legújabb változata a nevétől és hagyományaitól eltérően már egyáltalán nem kicsi autó. De az eredeti brit fűszerezésen szerencsére nem változtatott a német gyártó.
Milyen az orosz törpe? – hangzik el a kérdés a régi viccben, melyre az a válasz érkezik, hogy "a világon a legnagyobb". A Mini ezúttal arra a kérdésre ad hasonló választ, hogy mekkora a brit törpe. És további csavar a történetben, hogy a gigantikus angol törpe ráadásul német. A brit felmenőkkel rendelkező Mini márka ugyanis már jó ideje a BMW tulajdonában van, a Union Jack motívumokkal gazdagon díszített borítások alatt német technológia rejtőzik. A harmadik generációs Mini három évvel ezelőtt mutatkozott be, és most megérkezett belőle az ötödik változat, az új Countryman, és így vált teljessé a prémiumkategóriás divatmárka kínálata.
Nagyobb, hosszabb, szélesebb
A 2017-es évjáratú Countryman a valaha készült legnagyobb Mini – olyannyira, hogy míg a 3- és 5-ajtós, valamint Cabrio társak hivatalosan kis autónak számítanak, addig a nemrégiben kijött Clubman (vagyis a kombi) és az új Countryman már a kompakt autók szegmenségben áll rajtvonalhoz. Míg az alap Mini 3,82 méter hosszú, addig terepre szabott testvérmodellje egyetlen centiméter híján 4,3 méteres.
László Ferenc
A közvetlen elődjénél 20 centiméterrel hosszabb Countryman szélesebb és magasabb is lett, de ami ennél sokkalta fontosabb, hogy a tengelytávolsága 7,5 centiméterrel növekedett. Ennek eredményeképp az utastér minden szegletében kényelmesen el lehet férni, a vállak csak 5 személyes használat során érnek össze hátul. Kipróbáltuk, hogy egy 2 méteres, jól megtermett ember mögött éppen kényelmesen elfér egy 1,85 méter magas utas. Egy Miniben. 2017-ben.
Családi vonások
A korrekt oldaltartást biztosító, de szerencsére nem túl sportos vezetőülés alapáron kézi erővel, opcionálisan elektromosan állítható, és az átlagos termetűek még a legalacsonyabb állásból is fixen végig tekinthetnek a motorháztetőn. Belül olyan érzésünk támad, mintha egy kisebbfajta mobil erődöt terelgetnénk az utakon, az autó nagyon egyben van, sehol sem találkozunk nyikorgó alkatrészekkel. A szélvédő igen meredeken áll, és vélhetően leginkább ennek következménye, hogy autópálya tempó mellett a szélzaj átlag feletti. A tükrök áramvonalasnak tűnnek, nem hisszük, hogy ezek kavarnák meg ennyire hangosan a levegőt. Az alapáron 40/20/40 arányban dönthető hátsó üléssor 13 centiméteres sínen csúsztatható, vagyis variálhatóságból jár a jeles. A csomagtartó kereken 100 literrel lett öblösebb, és az ily módon kapott 450 literes térfogat akár családi használatra is alkalmassá teheti ezt a Minit. Újdonság a raktérből kihajtható puha piknik ülőke.
László Ferenc
A brit felmenőkre több helyen is utal a gyártó, az ország zászlómotívuma többek közt a kormányon és az üléseken is visszaköszön. Apróságok ezek, de ugyanúgy hozzátartoznak a Mini életérzéshez, mint például a semmilyen más autóéval össze nem téveszthető műszerfal. A kormány mögötti műszerek együtt mozognak az állítható volánnal. A középső körmotívumban helyett kapott 8,8 colos kijelző immár érintésérzékeny. A kör peremén egy színes díszfény fut körbe, ami adott szituációtól függően a fordulatszámot, a vezetési stílust és akár a tolatóradar információit is egyedi módon képes vizualizálni. Ez az elsődleges vásárlóközönség által vélhetően sokra értékelt funkcióegyüttes szerintünk enyhén bazári, de szerencsére bármikor könnyen kikapcsolható.
A vetített kép nem a legjobb
A kétzónás klímát forgókapcsolókkal lehet állítani, ez alatt viszont már ott figyelnek az elmaradhatatlan billenőkapcsolók. Utóbbiak közül stílusosan a középső piros példánnyal lehet életre kelteni a motort. A középkonzolban két italtartó található, a váltószoknya melletti körperem elforgatásával pedig a normál, gazdaságos és sportos üzemmódok között lehet váltani. Eggyel hátrébb kapott helyett a BMW-féle iDrive-ra hajazó kezelőszerv, melynek felülete érintésérzékeny. Utóbbira elég hanyagul odavetni a navigációs célállomásunk karaktereit: tapasztalatunk szerint a rendszer gyorsan és pontosan felismeri a kézírásunkat. A bőrborítású és kellemes fogású kormányon lévő gombok a telefonos kihangosító és a tempomat kezelésében segítenek.
A HUD nem a szélvédőre, hanem egy kis üveglapkára vetít, ami véleményünk szerint nem a legjobb megoldás, mert a megjelenített információk elég mélyen ülnek. Ugyancsak negatívum, hogy HUD beállításait csak a menürendszer mélyén tudjuk elvégezni.
László Ferenc
Apró extrák
A dupla panorámatető tovább növeli a térérzetet, és apró figyelmesség, hogy a tetőn hátul elhelyezett kompakt antennába egy LED-fényt rejtett a gyártó. Utóbbi villogását még egy zsúfolt parkolókban is könnyen észre lehet venni, így könnyebb megtanulni a kocsinkat.
Szintén Mini-geg a Countryman Timer nevet kapott funkció, amely folyamatosan figyeli, hogy mikor terepezünk a kocsival, megjeleníti a virtuális pulzusunkat és pontokkal jutalmazza a kitartó sárdagasztást. Értelme szinte semmi, de egy terepezésre is használható Minitől szinte már elvárjuk az ilyen bohóságokat.
László Ferenc
Szerethető motor
A Villány környékén megejtett menetpróbán csak az erősebb 2 literes dízelmotort tudtuk kipróbálni, de abban szerencsére nem kellett csalatkoznunk. 2000-es fordulatszámig hallatszik, hogy öngyulladós erőforrást pörgetünk, e felett azonban bárki nehezen mondaná meg a motor típusát. Dízeles kerregés helyett sportos orgánummal örvendeztet meg a Countryman, és ha Sport módra kapcsolunk, akkor további mélyebb tónusú hangok támadják le a hallószerveinket. Arra nem kaptunk választ, hogy ezt aktív vagy valamilyen passzív hangtechnikával oldotta-e meg a gyártó, de tulajdonképpen mindegy is, mert a végeredmény a lényeg. Az pedig bőven szerethető.
László Ferenc
A 190 lóerős teljesítmény és a kereken 400 Nm-es nyomaték a hétköznapi használat során több mint elegendő, és itt jegyzendő meg, hogy az új Countrymanből még a sima D modell is erősebb, mint az elődben lévő erősebb SD változat.
Jó minőségű aszfalton a haladós kanyarokban nagy élvezettel terelgethető a Countryman, nem érezni azt, hogy mégiscsak egy emelt járműben ülünk. Ennek persze az az ára, hogy a nem túl jó minőségű hazai utakon enyhén keménynek érezzük a futóművet.
6-7 liter benne van a pakliban
130-as tempónál percenként 2000-et forog a főtengely, és teszi mindezt a váltó nyolcadik fokozata mellett. Az automata váltó ha nem is rekord gyorsan, de azért elfogadhatóan tempósan teszi a dolgát. Manuálisan a váltókarral és a kormány mögötti opcionális váltófülekkel lehet váltani. (Itt jegyzendő meg, hogy hatsebességes automata és hatsebességes manuális váltó is szerepel a Countryman kínálatában.)
László Ferenc
Újdonság, hogy immár az összes motor mellé társítható a mintegy 600 ezer forintos felárú All4 összkerékhajtás. A négykerékhajtás hatékonyságán sokat javítottak, ami fontos szerepet játszik abban, hogy az átlagnál jóval erőltetettebb tempójú 500 kilométeres utunk végén 7,1 literes átlagfogyasztást mértünk. Arra gyanakszunk, hogy hétköznapi használat mellett a 6 literes, vagy esetleg az alatti fogyasztás is simán benne van a pakliban.
Konklúzió
+: felnőttesebb térkínálat, nagy csomagtartó, szerethető dízelmotor és automata váltó, érintőkijelzős kezelhetőség, általánosan kiváló minőség, bohókás extrák.
–: parkolni már nem olyan könnyű vele, átlag feletti menetzaj, a HUD nem a legjobb, enyhén feszes futómű.
Bár első blikkre talán nehéz megkülönböztetni a harmadik generációs Miniből készített második generációs Countrymant az elődjétől, két teljesen eltérő autóról beszélünk. Az új Countryman sokkal nagyobb és így a családok számára jelentősen szerethetőbb lett, aminek persze az az ára, hogy a szűkebb parkolóhelyek már nem igazán kompatibilisek vele. A szokásos Mini-gegeket szerencsére ezúttal is megkapjuk, és az akár Maxinak is csúfolható legújabb Minit a gyártó technikai fronton sikeresen felhozta a 2017-es szintre. A 136 lóerős fapados benzines modell 7,7 millió forintos alapáron kapható, a legerősebb JCW változat pedig 11,7 millió forinttól vihető haza.