Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"60c2d02b-5299-46cf-8dd3-d397d4887ffc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Miért nem dönthetnek a sóskútiak arról, hogy működhet-e akkufeldolgozó a városukban, ha egyszer Orbán Viktor megígérte, hogy dönthetnek? Mit szól hozzá Gulyás Gergely, hogy a magyarok többsége szerint a miniszterelnök politikája inkább az EU gyengítését szolgálja, mint a reformját? Ki fogja eldönteni, melyik kettős állampolgárt kell kiutasítani? A HVG kérdései és a válaszok a kormányinfóról.","shortLead":"Miért nem dönthetnek a sóskútiak arról, hogy működhet-e akkufeldolgozó a városukban, ha egyszer Orbán Viktor megígérte...","id":"20250313_a-kettos-allampolgarokat-vagy-Rogan-Antalt-konnyebb-kitiltani-kormanyinfo-hvg-kerdesek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60c2d02b-5299-46cf-8dd3-d397d4887ffc.jpg","index":0,"item":"f82ff898-d516-4239-8dd8-fa957a38ace6","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_a-kettos-allampolgarokat-vagy-Rogan-Antalt-konnyebb-kitiltani-kormanyinfo-hvg-kerdesek-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 14:35","title":"A kettős állampolgárokat vagy Rogán Antalt könnyebb kitiltani?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e7d1eb1-0593-45b1-893d-46ae7c28d87f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"A Shakespeare Júliáját alakító Dura Veronikának az egyik bordája tört el. A félbeszakadt előadást később újrajátsszák.","shortLead":"A Shakespeare Júliáját alakító Dura Veronikának az egyik bordája tört el. A félbeszakadt előadást később újrajátsszák.","id":"20250312_zalaegerszeg-hevesi-sandor-szinhaz-romeo-es-julia-baleset-dura-veronika-bordatores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e7d1eb1-0593-45b1-893d-46ae7c28d87f.jpg","index":0,"item":"544c60e7-6d4d-4376-9251-2d29a6d92dc7","keywords":null,"link":"/elet/20250312_zalaegerszeg-hevesi-sandor-szinhaz-romeo-es-julia-baleset-dura-veronika-bordatores","timestamp":"2025. március. 12. 12:17","title":"Előadás közben esett le a lépcsőről egy színész a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85a9fad2-edd6-43ef-ac50-5c956fe5fc6d","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"NAV-végrehajtás alatt áll a csádi Adam Medella alig több mint egy éve alapított magyar cége. A vállalkozás tevékenysége, pénzügyei még nem látszanak, a tulajdonost viszont az Orbán-kormánynak fontossá vált közép-afrikai Csád fintech gurujaként emlegetik. A cég frissen felvett fő tevékenysége a csoportfinanszírozás, viszont nincs is cégcsoport.","shortLead":"NAV-végrehajtás alatt áll a csádi Adam Medella alig több mint egy éve alapított magyar cége. A vállalkozás...","id":"20250312_titokzatos-csadi-fintech-guru-magyarorszagi-cege-adam-medella-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85a9fad2-edd6-43ef-ac50-5c956fe5fc6d.jpg","index":0,"item":"00fe3816-c1bb-4fa7-9218-7f22fe297a9f","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_titokzatos-csadi-fintech-guru-magyarorszagi-cege-adam-medella-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 13:45","title":"Titokzatos csádi fintechguru alapított céget Magyarországon, de olyan tevékenységre, amelyre nem is képes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1bcc92b-5887-4056-9e6c-40469c2011d0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Olyan választ próbál adni az EU Donald Trump vámháborújára, amivel tárgyalóasztalhoz lehet ültetni az amerikai elnököt.","shortLead":"Olyan választ próbál adni az EU Donald Trump vámháborújára, amivel tárgyalóasztalhoz lehet ültetni az amerikai elnököt.","id":"20250312_EU-USA-Trump-vam-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1bcc92b-5887-4056-9e6c-40469c2011d0.jpg","index":0,"item":"5c3f0826-f3af-4428-88f1-04d3640bf6c7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_EU-USA-Trump-vam-vamhaboru","timestamp":"2025. március. 12. 07:49","title":"Az EU visszavág Trumpnak, ikonikus amerikai termékekre vet ki vámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság elnöke rá akarja venni Oroszországot, hogy vétózza meg a boszniai békefenntartó missziót, az EUFOR-t. Arról is beszélt, hogy nem csinált semmi törvénybe ütköző dolgot. Soha nem hagyná el az országot – utalt Dodik a magyar TEK-esek boszniai jelenlétére.","shortLead":"Milorad Dodik, a boszniai Szerb Köztársaság elnöke rá akarja venni Oroszországot, hogy vétózza meg a boszniai...","id":"20250312_Dodik-boszniai-szerb-koztartsasag-eufor-tek-nem-hagyna-el-az-orszagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35786b28-1a8b-469f-8a44-06302752e7d4.jpg","index":0,"item":"bbbf4fa5-02ba-46f0-a157-991c2945bf28","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Dodik-boszniai-szerb-koztartsasag-eufor-tek-nem-hagyna-el-az-orszagot","timestamp":"2025. március. 12. 18:49","title":"Megszólalt Orbán boszniai szerb szövetségese, akinek az előállítására kiadták a parancsot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297","c_author":"Bosch Rexroth ","category":"brandchannel","description":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban kellett kiszolgálni az egyik napról a másikra megváltozott és megnövekedett igényeket. Ez a lendület pedig csak fokozódik: a logisztikai fejlesztések és az innovációk véget érni nem akaró sorozata nyűgözi le a szakembereket azóta is. Podcastunkban a legújabb technológiai fejleményekről beszélgettünk meghívott szakértőnkkel.","shortLead":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban...","id":"20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297.jpg","index":0,"item":"68eeea6d-fbc3-4e56-8d80-8e25e99c737f","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","timestamp":"2025. március. 12. 11:30","title":"Gyártás, logisztika, innováció – az FMCG szektor újdonságai egy helyen ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Bosch Rexroth Kft.","c_partnerlogo":"5e864c9e-2fbb-4faa-be3d-48cc625fba56","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","shortLead":"Az SK komáromi és iváncsai akkugyárának dolgozói korábban nem látott elbocsátási hullámról számoltak be a múlt héten.","id":"20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59b2ac1e-733a-4438-9578-e6ea492c50bb.jpg","index":0,"item":"0939409a-0ee7-4c74-ad16-a08ca0e3db2c","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_sk-elbocsatasok-szabalyszeruseg-vizsgalat-nemzetgazdasagi-miniszterium","timestamp":"2025. március. 12. 10:54","title":"Megvizsgálná a kormány, hogy szabályszerűen épít-e le a koreai SK","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65b66c8c-43fb-476e-b4f7-c1aea189885e","c_author":"HVG","category":"360","description":"A TV2-n futó sorozat gyártási költségvetéséből „mindössze” 2 milliárd forint a nem állami forrás. ","shortLead":"A TV2-n futó sorozat gyártási költségvetéséből „mindössze” 2 milliárd forint a nem állami forrás. ","id":"20250313_hvg-Hunyadi-sorozat-allami-tamogatas-kozel-a-24-milliardhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65b66c8c-43fb-476e-b4f7-c1aea189885e.jpg","index":0,"item":"324f7bdc-1683-41d3-bab3-490a0b006b83","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-Hunyadi-sorozat-allami-tamogatas-kozel-a-24-milliardhoz","timestamp":"2025. március. 13. 10:42","title":"Hunyadi-sorozat: még annál is több állami támogatást kapott, mint amiről eddig tudtunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nyílt titok, hogy az idei Forma 1-es autók sokkal gyorsabbak elődeiknél, de vajon izgalmasabb versenyeket is produkálnak? Ezt egyelőre nem tudni, viszont az új szabályokat most gyorsan átvesszük a szezon kezdetén.
Az idei fejlesztésű F1-autókkal először a február végén megrendezett barcelonai teszten találkozhatott a nagyközönség, és a csapatok is először itt ismerkedhettek meg a fejlesztések valós teljesítőképességével. A katalán pályára mi is kilátogattunk, és szabad szemmel is jól láttuk, hogy a 2017-es autók egyértelműen gyorsabbak lettek, amit a stopper is egyértelműen igazolt. Az előzetes várakozások arról szóltak, hogy tavalyhoz képest körönként 3-5 másodperccel lesznek gyorsabbak az idei autók, és ez teljesen be is jött.
A tavaly év eleji barcelonai teszten Kimi Räikkönen volt a leggyorsabb a maga 1:22.765-ös köridejével, és idén is a finn neve mellett szerepel a legjobb, de immár 1:18.634-es időeredmény. Könnyen kiszámítható, hogy a különbség 4,131 másodperc. Ráadásul egyelőre azt sem tudni, hogy a 2017-es Ferrarit mennyire hajtotta meg a Räikkönen, aki nem is a legjobban tapadó gumival érte el ezt a remek időt. Illetve itt jegyzendő meg, hogy tavaly Lewis Hamilton 1:22,000-val húzta be a pole-t, a 2008-as korábbi hivatalos pályacsúcs pedig 1:21,670 volt (Räikkönen, Ferrari, 2008).
László Ferenc
László Ferenc
A lényegesen nagyobb tempó elsősorban a szélesebb abroncsoknak köszönhető. A változatlanul a Pirelli által szállított első gumik 245 helyett immár 305 milliméter szélesek, hátsó társaik szélessége pedig 325-ről 405 milliméterre nőtt. A tavalyhoz képest mintegy 25 százalékkal nagyobb felületen tapadó Pirellik változatlanul kisméretű, alig 13 colos felniken feszülnek, a külső átmérőjük azonban minimális mértékben, mintegy 1 centiméterrel nőtt. A széles papucsokkal iszonyatosan jól mutatnak a 2017-es autók, melyek ily módon egy kicsit az évtizedekkel korábbi elődeikre hasonlítanak.
László Ferenc
A gumiknak nemcsak a mérete, hanem az összetétele is megváltozott. Az elmélet, és szerencsére a gyakorlat is azt mutatja, hogy az új abroncsok az elődeiknél lassabban kopnak el, és a pilótáknak nem kell annyira óvniuk és félteniük őket. Még a gyengén és megbízhatatlanul teljesítő kocsijával iszonyatosan sokat küzdő Fernando Alonso is azt nyilatkozta Barcelona után, hogy az új autókat nagy élmény vezetni, ami mindenképpen jó jel, de persze ez önmagában véve még nem jelent garanciát az élvezetes versenyekre. A gyors kanyarokban körülbelül 1 G-vel is nőtt az oldalgyorsulás, tehát idén alaposan fel van adva a lecke a Pirelli mérnökeinek, akik az eddigi tapasztalatok alapján remek munkát végeztek.
László Ferenc
A kanyarsebesség tehát jelentős mértékben nőtt, viszont a végsebesség csökkent (Barcelonában 10 km/h-val), hiszen a szélesebb gumik értelemszerűen nagyobb légellenállással rendelkeznek. Az 1,8 méter helyett immár 2 méter szélességű autók első szárnyának szélessége 1650-ről 1800 milliméterre nőtt, a hátsó szárny pedig 750 helyett immár 950 milliméter széles, de már nem 950, hanem csak 750 milliméter magas. Az általában cápauszonyos karosszéria maximális szélessége 1400-ről 1600 milliméterre nőtt, hosszabb lett az orr, és változott az oldalsó légbeömlők formája – e tekintetben a Ferrari volt a legmerészebb, aki szélesre és laposra vette ezt az alkatrészt.
László Ferenc
A szélesebb padlólemezen elöl középen elhelyezett splitter 100 milliméterrel hátrébb került, és tavalyhoz képest sokat nőtt a diffúzor, mely hosszabb, szélesebb és magasabb is lett egyben. A szívóerő ennek megfelelően jelentősen nőtt, mint ahogy a versenyautók tömege is gyarapodott némileg: a pilótával együtt mért minimális tömeg immár nem 702, hanem 728 kilogramm. Mivel a fogyasztás is nőtt, egy-egy versenyre nem 100, hanem már 105 kilogramm üzemanyag tölthető be a változatlanul hibrid erőműves autók tankjába.
László Ferenc
Erőforrás fronton törölték a korábbi szezon közbeni tokenes fejlesztési rendszert, és az erőforrások beszerzési költségét 1 millió euróval csökkentették azon csapatok számára, akik vásárolják a motorokat. A cserére szoruló alkatrészek miatt járó büntetések 2017-től már nem halmozhatók fel ügyeskedve egyetlen versenyre, tehát már nem lesz olyan, hogy valaki például egyetlen 75 helyes rajtbüntetéssel letudja a projektet, hanem e helyett több versenyre szétosztva kell adott esetben több alkalommal is hátrébbról rajtolnia.
László Ferenc
Summa summarum, a 2017-es Forma–1 világbajnokságban egyértelműen nő a tempó, ami az új gumiknak és az új aerodinamikai megoldásoknak köszönhető – a célegyenes végén minimálisan csökkenő tempót bőven ellensúlyozzák a sokkal gyorsabbá váló kanyargós szakaszok. Az autók egyértelműen jobban néznek ki, a pilótáknak a nagyobb tapadás és a kevésbé fáradékony gumik nagyobb vezetési élményt biztosítanak, nekünk pedig már csak abban kell bíznunk, hogy a megváltozott aerodinamika és a szélesebb autók miatt nem csökken az előzések száma. Versenyszervezés szempontjából pozitív változás, hogy immár esős körülmények mellett sem kell a biztonsági autó mögött gördülőrajtot venni, hanem jöhet a normál állórajt, aminek mi, nézők egyértelműen csak örülhetünk.
A tavalyi 21 után idén 20 futamos 2017-es F1-széria első versenyét most hétvégén az ausztráliai Melbourne-ben rendezik meg. A 22 helyett idén már csak 20 autó ma gurult ki először az első két szabadedzésre, melyeket Hamilton nyert meg. A brit előnye 0,5 másodperc volt előbb Bottas, majd pedig Vettel előtt. Holnap következik az időmérő edzés, aztán pedig vasárnap a futam.