Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1a9e5645-b43d-450a-b34e-4edcb836552b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Maradnak a harmadik feles sütik a Google böngészőjében – sok késés és bizonytalanság után végleg áthúzta minden ezzel kapcsolatos tervét a cég.","shortLead":"Maradnak a harmadik feles sütik a Google böngészőjében – sok késés és bizonytalanság után végleg áthúzta minden ezzel...","id":"20250423_google-chrome-harmadik-feles-sutik-privacy-sandbox-megszunes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a9e5645-b43d-450a-b34e-4edcb836552b.jpg","index":0,"item":"d3e65cab-49ee-4e78-8c30-4a376865ed7d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_google-chrome-harmadik-feles-sutik-privacy-sandbox-megszunes","timestamp":"2025. április. 23. 15:03","title":"Fél évtizedes munkát dobott kukába a Google, minden marad a régiben a Chrome böngészőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d124a1bd-ae7b-4d32-bc6a-c7a9b8b977c6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Mindhárman ott lesznek a szertartáson. ","shortLead":"Mindhárman ott lesznek a szertartáson. ","id":"20250424_Orban-Viktor-Semjen-Zsolttal-es-Sulyok-Tamassal-megy-a-papa-temetesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d124a1bd-ae7b-4d32-bc6a-c7a9b8b977c6.jpg","index":0,"item":"eea85970-75a0-4cc5-a6b6-cb86f0db23cd","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_Orban-Viktor-Semjen-Zsolttal-es-Sulyok-Tamassal-megy-a-papa-temetesere","timestamp":"2025. április. 24. 19:37","title":"Orbán Viktor Semjén Zsolttal és Sulyok Tamással megy a pápa temetésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"955495f0-52a4-43f7-9dce-3e9ac8c11ab6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy kispesti utcában ment végig az autókon. ","shortLead":"Egy kispesti utcában ment végig az autókon. ","id":"20250423_Elkaptak-a-ferfit-aki-nyolc-autot-tort-fel-egy-este","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/955495f0-52a4-43f7-9dce-3e9ac8c11ab6.jpg","index":0,"item":"2868399c-3d77-4cb4-bcde-b969c61366af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250423_Elkaptak-a-ferfit-aki-nyolc-autot-tort-fel-egy-este","timestamp":"2025. április. 23. 08:39","title":"Elkapták a férfit, aki nyolc autót tört fel egymás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d6ba2ac-f749-4085-8e0b-d1fc58f69ee1","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Így csökkentenék a játékosok terhelését.","shortLead":"Így csökkentenék a játékosok terhelését.","id":"20250424_Eltorolheti-az-UEFA-a-ketszer-tizenot-perces-hosszabbitast-BL-ben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d6ba2ac-f749-4085-8e0b-d1fc58f69ee1.jpg","index":0,"item":"2aa89931-9237-47f9-bce5-4ec7871df466","keywords":null,"link":"/sport/20250424_Eltorolheti-az-UEFA-a-ketszer-tizenot-perces-hosszabbitast-BL-ben","timestamp":"2025. április. 24. 20:27","title":"Eltörölheti az UEFA a kétszer tizenöt perces hosszabbítást BL-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dd203fa-5630-4189-a286-c68435e8fbe7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nagyon gyorsan kell reagálni, ha nem akarnak itt lemaradni. ","shortLead":"Nagyon gyorsan kell reagálni, ha nem akarnak itt lemaradni. ","id":"20250423_Bekerul-a-DeepSeek-a-BMW-kbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dd203fa-5630-4189-a286-c68435e8fbe7.jpg","index":0,"item":"0a41d4e9-a2b9-4095-89a6-48b95cf96c4a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250423_Bekerul-a-DeepSeek-a-BMW-kbe","timestamp":"2025. április. 23. 08:21","title":"Máris bekerül a DeepSeek a BMW-kbe Kínában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Folytatódik az adok-kapok.","shortLead":"Folytatódik az adok-kapok.","id":"20250424_magyar-peter-tiborcz-istvan-valasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"d901af36-316d-457b-9b67-3cd7d0253516","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_magyar-peter-tiborcz-istvan-valasz","timestamp":"2025. április. 24. 13:52","title":"„Hallod-e te, Tiborcz Pista” – visszaszólt Magyar Péter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5911c73-1665-469e-b41e-17e55cf81af9","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Ferenc pápa nemcsak bocsánatot kért, de a populista diktatúrák és autokráciák következetes kritikusává is vált. A rongyrázó, korrupt hatalmaskodás ostorozójává. Vélemény.","shortLead":"Ferenc pápa nemcsak bocsánatot kért, de a populista diktatúrák és autokráciák következetes kritikusává is vált...","id":"20250423_Paraszka-Boroka-ferenc-papa-fidesz-semjen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5911c73-1665-469e-b41e-17e55cf81af9.jpg","index":0,"item":"fe8cb7f1-44f3-4c4b-824b-7eb84f59619d","keywords":null,"link":"/360/20250423_Paraszka-Boroka-ferenc-papa-fidesz-semjen","timestamp":"2025. április. 23. 11:03","title":"Parászka Boróka: Vajon tudta Ferenc, hogy „Soros-pápaként” szidalmazzák?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f80e16fc-ad34-4798-becf-0703e1fd3cee","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A VIII. kerületi polgármester több ponton cáfolta az építészeti államtitkár projektről tett kijelentéseit. Szerinte a helyieknek továbbra sincs ráhatásuk a projektre, ami még módosult formájában sem tetszik nekik.","shortLead":"A VIII. kerületi polgármester több ponton cáfolta az építészeti államtitkár projektről tett kijelentéseit. Szerinte...","id":"20250424_piko-andras-lanszki-rego-pazmany-kampusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f80e16fc-ad34-4798-becf-0703e1fd3cee.jpg","index":0,"item":"3b329238-4b85-4016-b5d9-21ece4ae0289","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_piko-andras-lanszki-rego-pazmany-kampusz","timestamp":"2025. április. 24. 17:36","title":"Cáfolja az államtitkárt Pikó András, szerinte nem egyeztettek az önkormányzattal a Pázmány-kampusz módosult terveiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kicsoda Sergio Marchionne, az autóipar szürke pulóveres ura, aki távozik a Fiat-Chrysler éléről?
szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az olasz származású, filozófia szakon végzett topmenedzser mindig erős kijelentéseket tesz, miközben az autóipar talán legnagyobb machinátora.
Betegsége miatt új vezérigazgatót neveznek ki a Fiat Chrysler autógyár élére – adta hírül detroiti keltezéssel a The Wall Street Journal című lap. A lap információi szerint szombaton Torinóban tartott ülést a Fiat Chrysler igazgatótanácsa, és azt a döntést hozta, hogy Mike Manley, a cég terepjárógyártással foglalkozó részlegének vezetője veszi át Marchionne helyét.
Sergio Marchionne a hónap elején műtéten esett át, állapota drámaian romlik, és már nem lesz képes az amerikai-olasz vállalatóriás irányítására. Az 54 éves, brit születésű Manley 2000-ben csatakozott a DaimlerChrysler vállalathoz, és 2009 óta, vagyis amikor a Fiat és a Chrysler éppen Sergio Marchionne irányításával egyesült, a terepjáró részleget vezette. A The Wall Street Journal iparági információi szerint ez a Fiat Chrysler legjövedelmezőbb részlege.
John Elkann elnök – aki a Fiat-alapító Agnelli dédunokája és a cég 43 százalékos tulajdonosa – az igazgatótanácsi ülésen kijelentette: ez a lépés ugyan "még néhány órával ezelőtt is képtelenség lett volna", de biztosítja a vállalat stabilitását. Elkann a cégvezetés "személyes fájdalmát" hangsúlyozta a döntés bejelentésekor.
A pulóveres nagykutya
Az Olaszországban született, ám Kanadában felnőtt Sergio Marchionne csak 52 éves korában jelent meg a színen az autóiparban. Úgy került 2004-ben a Fiat élére, hogy az olasz márkát létrehozó Agnelli családban szinte mindenki kihalt, s végül egy bátor húzással az igazgatótanácsba 2003-ban, független tagként beültetett Marchionnét kérték fel a komoly gondokkal küszködő vállalat vezetésére.
Kevesebb mint két évre volt szüksége ahhoz, hogy újra nyereségessé tegye a Fiatot. Ezt követően megszerezte az amerikai három óriás legkisebbjét, a Chryslert, s tette ugyancsak nyereségessé. Harmadával csökkentette a kapacitást, és hét gyárat zárt be. A szinergiákat pedig igyekszik kihasználni: csökken a járműplatformok száma, s részben ugyanazok a motorok kerülnek a Fiatokba és a Chryslerekbe.
AFP / Alexa Stankovic
Marchionne azonban nagyon megosztó személyiség. Észak-Amerikában azt tanulta meg, hogy egy üzletembernek céltudatosnak és keménynek kell lennie, míg a családi háttér miatt imád beszélgetni, pletykálni és büszkélkedni a világ előtt. Biztosan utálják őt, akik nem teljesítettek, és nagyon gyorsan az utcán találták magukat – ilyenek igencsak sokan voltak –, s valószínűleg a középszintű vezetők sem emlékeznek meg róla nagy szeretettel. Marchionne ugyanis amennyire tudta, mindenütt leépítette ezt a szintet, mert azt akarta, hogy ő és a környezetében lévő topmenedzserek pontosabban lássák, mi zajlik a cégnél. A közelében lévő menedzsereket – akiket fiacskáimnak szólít – viszont szereti, és szívesen tanítja, de velük is érezteti, hogy azért mégiscsak ő a főnök.
Az öltönyt utáló, mindig pulóverben mutatkozó Marchionne is éjjel-nappal dolgozik: a svájci Zugban van az igazi központja, de van lakása Torinóban, illetve Michiganben, a Chrysler-központ közelében. Két magángép várja a felszállást, de van, amikor Zug és Torino között helikopterrel teszi meg az utat. Sokszor Ferrarival is járt, de egyszer ronccsá törte az autóját, s csoda, hogy életben maradt.
Mélyreható változások zajlanak a világ autóiparában: miközben megállíthatatlanul jön az elektromos és az önvezető járművek kora, az iparág koncentrációja is gyorsul. A háttérben olyan csúcsmenedzserek állnak, akik úgy néznek ki, mintha az életük csak a munkából állna.