Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"504f3233-d8ae-4800-8846-a8c49443bb14","c_author":"Imre Réka, Somfai Dávid, Tornyos Kata ","category":"360","description":"A kormány kocsmatámogatással, templomfelújítással és bankautomatákkal indult kampányba a kistelepülésekért. A stratégia szavazatokat hozhat, de a valódi vidékfejlesztéshez kevés. Községek sokaságában tettük fel a kérdést: mire lenne tényleg szükségük?","shortLead":"A kormány kocsmatámogatással, templomfelújítással és bankautomatákkal indult kampányba a kistelepülésekért. A stratégia...","id":"20250418_hvg-a-videk-problemai-orban-ajanlata-polgarmesteri-igenylista-ivok-imak-igeretek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/504f3233-d8ae-4800-8846-a8c49443bb14.jpg","index":0,"item":"c1f6685d-9f79-4c1f-9f6f-e7573013190d","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-a-videk-problemai-orban-ajanlata-polgarmesteri-igenylista-ivok-imak-igeretek-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 10:10","title":"Ivók, imák, ígéretek: mire vágyik valójában a magyar falu?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4","c_author":"Puszta Dóra","category":"360","description":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába sorolt egységek versenyképességének erősítését ígérő kocsmapályázat. HVG-Ténytár.","shortLead":"A március 3-ai kiírás óta kétszer is módosult az ezerfősnél kisebb településeken működő, „italüzlet, bár” kategóriába...","id":"20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34fef52b-d8fd-4ff6-9ff1-3331eeeed3a4.jpg","index":0,"item":"2f24177a-a0f8-4c7f-be81-6230f5eb26ae","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-kocsmatamogatas-kistelepulesek-tenytar","timestamp":"2025. április. 19. 09:30","title":"Nincs italbolt, nincs támogatás: a kistelepülések nagy része labdába sem rúghat a kocsmapályázaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1962a140-4bf1-42dc-aaff-55b0e3ddb965","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Óránként akár 10 hullócsillag is megfigyelhető lesz napokon belül, tűzgömbök kialakulására is van esély.","shortLead":"Óránként akár 10 hullócsillag is megfigyelhető lesz napokon belül, tűzgömbök kialakulására is van esély.","id":"20250417_lyridak-meteorraj-megfigyeles-hullocsillag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1962a140-4bf1-42dc-aaff-55b0e3ddb965.jpg","index":0,"item":"a174ccb2-5ce2-4931-837c-8c7593ceb4ca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_lyridak-meteorraj-megfigyeles-hullocsillag","timestamp":"2025. április. 17. 16:03","title":"Szemeket az égre: jön a legrégebbi ismert meteorraj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1f49f1c-3a53-4a0d-9f7f-d8c2c8a368b1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Sok egykori társa drukkol a Ferencváros volt labdarúgója felépüléséért. ","shortLead":"Sok egykori társa drukkol a Ferencváros volt labdarúgója felépüléséért. ","id":"20250418_Eletmento-szivmuteten-esett-at-Nyilasi-Tibor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1f49f1c-3a53-4a0d-9f7f-d8c2c8a368b1.jpg","index":0,"item":"558e467a-fd21-4ed2-8f28-2d336b9f96e8","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Eletmento-szivmuteten-esett-at-Nyilasi-Tibor","timestamp":"2025. április. 18. 15:33","title":"Életmentő szívműtéten esett át Nyilasi Tibor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Mentőhelikopter is érkezett a helyszínre.","shortLead":"Mentőhelikopter is érkezett a helyszínre.","id":"20250418_Dugo-utlezaras-M7-es-autopalya-forgalom-utvonal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c.jpg","index":0,"item":"e2e4791d-c7f2-47b5-b6b6-7f1da7913bbe","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Dugo-utlezaras-M7-es-autopalya-forgalom-utvonal","timestamp":"2025. április. 18. 15:10","title":"Baleset miatt lezárták az M7-es autópályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Továbbá Ukrajna és Irán is szóba jött a megbeszélésen. ","shortLead":"Továbbá Ukrajna és Irán is szóba jött a megbeszélésen. ","id":"20250418_Trump-a-kereskedelemrol-targyalt-a-brit-miniszterelnokkel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8.jpg","index":0,"item":"dfc18a2e-edef-4298-a564-e7a022a503b0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_Trump-a-kereskedelemrol-targyalt-a-brit-miniszterelnokkel","timestamp":"2025. április. 18. 20:12","title":"Trump a vámokról tárgyalt a brit miniszterelnökkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"baee3477-8aec-40d1-9f19-60bce85659ce","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügyben folyik az eljárás, eddig tanúkat hallgattak meg és adatokat gyűjtöttek.","shortLead":"Az ügyben folyik az eljárás, eddig tanúkat hallgattak meg és adatokat gyűjtöttek.","id":"20250417_polt-peter-ujdorogd-granatbaleset-nyomozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/baee3477-8aec-40d1-9f19-60bce85659ce.jpg","index":0,"item":"7e8a8640-df1b-420b-b57c-f027b8351f2b","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_polt-peter-ujdorogd-granatbaleset-nyomozas","timestamp":"2025. április. 17. 13:03","title":"Polt Péter: Még nem lehet megállapítani, hogy történt-e bűncselekmény az újdörögdi gránátbalesetben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5636f792-3eda-4eac-8ff1-a65b3ede13cc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kilmar Ábrego Garciáról valamiért azt hitték, hogy terrorista. Kiderült, hogy az amerikaiak hibáztak, a férfi viszont börtönbe került – El Salvadorban, miután deportálták, visszaút pedig egyelőre nem látszik számára.","shortLead":"Kilmar Ábrego Garciáról valamiért azt hitték, hogy terrorista. Kiderült, hogy az amerikaiak hibáztak, a férfi viszont...","id":"20250418_el-salvador-trump-deportalas-demokrata-szenator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5636f792-3eda-4eac-8ff1-a65b3ede13cc.jpg","index":0,"item":"45d4b9ce-1973-4442-95ac-ae3c6200701e","keywords":null,"link":"/vilag/20250418_el-salvador-trump-deportalas-demokrata-szenator","timestamp":"2025. április. 18. 11:44","title":"Tévedésből deportálta a Trump-kormány, most egy demokrata szenátor próbálta hazavinni a börtönből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Visszafogott külső, korrekt helykínálat, komoly dinamika, nagy hatótáv, vállalható ár. Szinte minden együtt ahhoz, hogy a tisztán elektromos Niro sikeres lehessen, de vajon milyen autó a gyakorlatban?
A villanyautókat sok mindenért lehet szeretni. Ilyen például a szinte teljesen hangtalan és rezonanciamentes működés, a lokálisan zéró károsanyag-kibocsátás, vagy éppen a baráti üzemeltetési költség. A mérleg másik serpenyőjében azonban olyan, messze nem elhanyagolható tételek lapulnak, mint például a relatíve szerény hatótáv, a hosszú töltési idő, a nagy tömeg vagy a sokszor több tízmillió forintra rúgó vételár.
A kínálat szerencsére egyre nagyobb, így a legkisebb városi villanyautóktól kezdve egészen a hatalmas elektromos divatterepjárókig egyre többen megtalálhatják a maguk számítását. Mi most egy szinte minden tekintetben arany középutat kínáló típust, a Kia e-Nirót mutatjuk be.
László Ferenc
Nem űrhajó
Sokan azért kritizálják a villanyautókat, mert a gyártók azokat sok esetben izzadtságszagú sci-fi külsővel látják el. A Kia e-Niro nem ilyen, laikus szemmel nézve akár teljesen normál belsőégésű motoros autónak is tekinthető. Persze azért akadnak árulkodó jelek, mint például a hagyományos hűtőrács hiánya. Mivel az elektromos autóknak nincs szükségük komolyabb hűtésre, a hűtőrács helyét befedték, illetve ide került a kis kihajtható ajtó mögé került CCS-töltőaljzat.
A LED-fényszóró a két magasabb, Gold, illetve Platinum felszereltségi szintekhez jár, a frontrészt a lökhárítókba szerelt bumeráng formájú osztott nappali menetfény dobja fel. Az oldalnézet ennél már nem is lehetne konzervatívabb, az övvonal unalmasan emelkedik, a krómdíszítéseket leszámítva semmi extrát nem kapunk. A tervezők a hátsó traktust illetően sem erőltették meg magukat, az e-Niro talán még jobban bele szeretne szürkülni a hétköznapi forgalomba, mint egy Golf.
László Ferenc
Ha már Golf, az e-Niro körülbelül ugyanakkora parkolóhelyet igényel, mint az említett német kompakt, csak éppen az éppen tomboló divatterepjáró-őrület jegyében magasabb építésű annál. A 4,37 méter hosszú, és ily módon a Soul és a Sportage közé belőtt e-Niro az eltérő lökhárítók miatt hajszálnyival, konkrétan 2 centiméterrel hosszabb a hibrid társainál és hasonló mértékben magasabb is azoknál.
A 2,7 méteres tengelytávolság miatt az utastérben elöl és hátul is egész jól el lehet férni, a családi használatnak semmi akadálya. Mivel a 100 százalékban elektromos Niróban több akkumulátor található, mint a hibrid változatokban, a hátsó ülések alá rejtett telepek miatt a második sorban enyhén kisebb a fej- és lábtér. A csomagtartó 451 literes kapacitására nem lehet panaszunk, a töltéshez használt kábelek az enyhén magasra vett padló alatti rekeszben tárolhatók.
László Ferenc
Az első bőrülések jól mutatnak és inkább kényelemre, mintsem sportos oldaltartásra vannak hangolva. A kormány mögötti digitális műszeregység nem a legújabb iskolát képviseli, de a lényeges információk egyszerűen leolvashatók róla. A központi érintőkijelző az alsóbb felszereltségi szinteken 8 colos képátlójú, a jobban felszerelt autókban pedig 10,25 colos, kár, hogy 360 fokos kamerarendszer felár ellenében sem rendelhető.
Hagyományos váltó nem meglepő módon nincs, a menetirányváltó a középső lebegőkonzolon kapott helyet. Ugyanitt keresendő az ülésfűtés/hűtés, a kormányfűtés, az elektromos rögzítőfék, illetve az üzemmódváltó gombja.
László Ferenc
Hogy megy?
A kizárólag elsőkerékhajtású változatban készülő e-Niro meghajtásáról egy 204 lóerős teljesítményű, illetve 395 Nm-es villanymotor gondoskodik. Ez már így leírva sem tűnik rossznak, és az e-Niro a gyakorlatban is hozza a villanyautóktól megszokott azonnali gyorsulást. Ideális esetben alig 7,8 másodperc kell ahhoz, hogy állóhelyzetből elérjük a 100-as tempót, a 167 km/h végsebesség pedig több, mint elegendő.
Az utastérben leginkább csak a kerekek surrogását lehet hallani, alapvetően csend uralkodik, de nem mondanánk, hogy nem létezik ennél jobban hangszigetelt villanyautó. Az 1,8 tonnás tömeg nem csekély, viszont egyrészt a technika egész jól palástolja a jelentős súlyt, másrészt a prémiumgyártók nagyobb SUV-jai ennél akár 6-700 kilogrammal is nehezebbek.
Az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés kiválóan teszi a dolgát, az úthibákat jól elnyeli a rendszer és nagyobb tempó mellett sem érződik idegesnek a 17 colos kerekeken gördülő e-Niro, bár a kormányzás lehetne egy kicsit közvetlenebb. Summa summarum, a Kiának mind a hajtásláncot, mind a felfüggesztést sikerült úgy hangolnia, hogy az e-Niro tökéletes társ legyen a hétköznapokban.
László Ferenc
Hatótávolság, töltés
A mintegy 450 kilogramm tömegű és 64 kWh kapacitású akkumulátor a közepesen engedékeny európai WLTP-szabvány szerint mintegy 455 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, a szigorúbb amerikai EPA-mérés alapján pedig 375 kilométeres hatótávra lehet számítani. Mi a gyakorlatban jellemzően 400 kilométer körüli hatótávot értünk el. Sportosabb vezetési stílus mellett is megvan a 350 kilométer, ha pedig óvatosabban kezeljük a gázpedált, akkor elég lehet akár 450 kilométerenként töltőre dugni az autót.
Összehasonlításképp, akad nem is egy olyan prémium kategóriás elektromos SUV, mely alig 300-330 kilométert képes kisajtolni 90-95 kWh kapacitásból. Nem mellesleg pedig 2-2,5-szer nagyobb alapár mellett. Az e-Niro hatékonyságát jelentősen növeli a vitorlázó mód, illetve a navigációból kinyert útvonal- és domborzati adatokkal számoló prediktív energiavezérlés. A kormány mögötti fülekkel akár manuálisan is állítható az energiavisszanyerés és ezzel együtt a motorfék mértéke, takarékos módban pedig 120 km/h-ra csökken a végsebesség.
László Ferenc
Normál otthoni 230 V-os dugalj esetén akár egy napnál is tovább tarthat egy teljes töltés, vagyis ha teljesen lemerült autóval érünk haza este, akkor reggelre egész biztosan nem tudjuk 100 százalékra tölteni. 7,2 kW-os töltővel közel 10 óra egy teljes töltés, ami már egészen jónak mondható, azonban kár, hogy az e-Niro maximum 7,2 kW-ot tud felvenni AC-n, szemben például a pici Renault Zoéval, ami akár 22-t is. A töltést, illetve a hozzávetőleges töltöttségi szintet kifelé három nagy, a szélvédő alatt a műszerfalon elhelyezett LED-del jelzi az autó.
50 kW-os DC gyorstöltővel 75 perc alatt 80 százalékra tölthető a lemerült telep, 80 kW-os töltési teljesítmény esetén pedig ugyanez akár kevesebb, mint 1 óra alatt megoldható. Az autóhoz alapáron jár a 230 V-os és a Type 2 kábel, a háromfázisú fedélzeti töltő 200 ezer-, a hőszivattyú pedig 300 ezer forintba kerül.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : jól átgondolt alacsony fogyasztású hajtáslánc, remek dinamika, korrekt helykínálat és csomagtér, gyorstöltési lehetőség.
–: maximum 7,2-es AC-töltés, összkerékhajtás nem rendelhető, nincs 360 fokos kamera.
A Dél-Koreában gyártott és hazánkba csak lassan és limitált mennyiségben érkező Kia e-Niro nem hivalkodik a modern és környezettudatos hajtásláncával, inkább szerényen beleolvad a normál utcaképbe. Egy négyfős család remekül elfér benne és 400 kilométert minden további nélkül megtehet vele, és ha rendelkezésre áll a megfelelő töltő, akkor akár egy kényelmes ebéd alatt teletölthető az akkumulátora.
Végre egy olyan nem nagyzoló, hanem sokkal inkább észszerű elektromos autó, melynek kapcsán szinte alig kell kompromisszumokat kötnünk. Nem a legszebb, nem a legerősebb, nem a legnagyobb, nem a legolcsóbb, de talán a leginkább kiegyensúlyozott.
László Ferenc
Olcsónak semmiképp sem mondanánk a hazánkban állami támogatás nélkül 13 millió forintba kerülő e-Nirót, azonban ár/érték tekintetében a jelenlegi körülmények mellett nincs szégyenkezni valója ennek a zöld rendszámos Kiának. És amennyiben beérjük szerényebb hatótávval és teljesítménnyel, akkor már 11,5 millió forintért hazavezethető a 39,2 kWh-s és 136 lóerős kivitel. A garancia 7 év, illetve 150 ezer kilométer.
Házon belüli alternatíva az 58 kilométeres e-hatótávú plugin hibrid Niro a maga 10,1 millió forintos árcédulájával, a normál hibrid és ily módon zöld rendszám nélküli Niro pedig 7,8 millió forinttól indul.