Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"41732995-ee5e-431b-be89-461a2ffc874d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"„Rövid időn belül” átadja az első Aero L–39 kiképzőgépet a cseh AERO Vodochody, és immáron van pár magyar pilóta, aki repülhet is a típussal.","shortLead":"„Rövid időn belül” átadja az első Aero L–39 kiképzőgépet a cseh AERO Vodochody, és immáron van pár magyar pilóta, aki...","id":"20250521_aero-vodochody-l-39-kikepzogep-elso-pilotak-sikeres-vizsga-magyar-honvedseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41732995-ee5e-431b-be89-461a2ffc874d.jpg","index":0,"item":"0cfaeb91-fb3a-4540-8c10-968aaefd1dcf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_aero-vodochody-l-39-kikepzogep-elso-pilotak-sikeres-vizsga-magyar-honvedseg","timestamp":"2025. május. 21. 16:31","title":"Levizsgáztak az első pilóták a Magyar Honvédség új generációs kiképzőgépein","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d6f677e-b777-441e-be3d-26f132b09e7e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ruszin-Szendi Romulusz ünnepi bejegyzésében kritizálta a kormány katonapolitikáját és a honvédelmi minisztert. Szalay-Bobrovniczky Kristóf pedig azzal vádolta a volt vezérkarfőnököt, hogy ünneprontó bejegyzésében olyasmit támad, aminek megvalósításában aktívan részt vett.","shortLead":"Ruszin-Szendi Romulusz ünnepi bejegyzésében kritizálta a kormány katonapolitikáját és a honvédelmi minisztert...","id":"20250521_Csorte-a-Honvedelem-Napjan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d6f677e-b777-441e-be3d-26f132b09e7e.jpg","index":0,"item":"6693edb6-e9c9-4510-bf8c-eacf465c9d1f","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_Csorte-a-Honvedelem-Napjan","timestamp":"2025. május. 21. 17:35","title":"A „kaszinókat üzemeltető üzletember” és a „bosszúvágyó karrierista” – egymásnak üzengetett Ruszin-Szendi és Szalay-Bobrovniczky","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfc1d05a-23ad-413e-9a6c-8e264a412850","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A fesztivál vörös szőnyegén forrtak az indulatok.","shortLead":"A fesztivál vörös szőnyegén forrtak az indulatok.","id":"20250520_Denzel-Washingtont-alaposan-felboszitette-egy-tulbuzgo-fotos-Cannes-ban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfc1d05a-23ad-413e-9a6c-8e264a412850.jpg","index":0,"item":"c4f32001-fa97-47f8-9e32-5e4c2dfba601","keywords":null,"link":"/kultura/20250520_Denzel-Washingtont-alaposan-felboszitette-egy-tulbuzgo-fotos-Cannes-ban","timestamp":"2025. május. 20. 13:23","title":"Denzel Washingtont alaposan felbőszítette egy túlbuzgó fotós Cannes-ban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56a8bb87-f221-48e2-b1b4-ca1e23d4b0cd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A közel egy éves ukrán betörés lezárását ünnepelte az orosz elnök egy vizittel. Győzelmi narratíván és a visszatelepítés alatt álló helyi menekültek megnyugtatásán volt a hangsúly.","shortLead":"A közel egy éves ukrán betörés lezárását ünnepelte az orosz elnök egy vizittel. Győzelmi narratíván és...","id":"20250521_Putyin-Kurszkba-latogatott-az-ukranok-kiuzese-alkalmabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56a8bb87-f221-48e2-b1b4-ca1e23d4b0cd.jpg","index":0,"item":"7284661f-e8c3-4449-bca2-bb8ab2ed8b16","keywords":null,"link":"/vilag/20250521_Putyin-Kurszkba-latogatott-az-ukranok-kiuzese-alkalmabol","timestamp":"2025. május. 21. 12:00","title":"Putyin az ukrán invázió óta először látogatott Kurszkba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"372e5f7a-bf3a-49e8-bb3d-090f22b8aa67","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az ultrafeldolgozott élelmiszerekből kerülhet rengeteg mikroműanyag az emberi szervezetbe, így az agyba is – mutat rá egy friss kutatás.","shortLead":"Az ultrafeldolgozott élelmiszerekből kerülhet rengeteg mikroműanyag az emberi szervezetbe, így az agyba is – mutat rá...","id":"20250521_ultrafeldolgozott-elelmiszerek-mikromuanyagok-emberi-agy-veraram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/372e5f7a-bf3a-49e8-bb3d-090f22b8aa67.jpg","index":0,"item":"e652c8ea-94cc-458e-bb94-da0597f079be","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_ultrafeldolgozott-elelmiszerek-mikromuanyagok-emberi-agy-veraram","timestamp":"2025. május. 21. 19:03","title":"Ellephetik az agyát a mikroműanyagok, ha ilyen ételeket fogyaszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01d7e147-0e83-47e9-9f6e-7adf65eb4f7d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Azért így is szépen hoztak a konyhára az előadók mögött álló cégek.","shortLead":"Azért így is szépen hoztak a konyhára az előadók mögött álló cégek.","id":"20250520_Valmar-Marics-Peti-Valkusz-Milan-VMP-Zenei-Produkcio-Kft-Gaspar-Laci-Gaspar-Niki-GL-Sztar-Bt-ceges-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01d7e147-0e83-47e9-9f6e-7adf65eb4f7d.jpg","index":0,"item":"cda0ffc7-fd37-497d-a240-d9c8812a5ecc","keywords":null,"link":"/kkv/20250520_Valmar-Marics-Peti-Valkusz-Milan-VMP-Zenei-Produkcio-Kft-Gaspar-Laci-Gaspar-Niki-GL-Sztar-Bt-ceges-beszamolo","timestamp":"2025. május. 20. 13:14","title":"ValMarék és Gáspár Laciék profitja is jócskán csökkent tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3dee85a0-c965-4b31-bdb3-a9f4043c2911","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Számos problémát, betegséget előidézhetünk, ha feláldozzuk a kényelmet a divat oltárán.","shortLead":"Számos problémát, betegséget előidézhetünk, ha feláldozzuk a kényelmet a divat oltárán.","id":"20250521_kenyelmetlen-cipo-magassarku-hatasa-betegseg-lab-problema","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3dee85a0-c965-4b31-bdb3-a9f4043c2911.jpg","index":0,"item":"a4bceb80-b233-4a84-ae0e-88657c699a24","keywords":null,"link":"/elet/20250521_kenyelmetlen-cipo-magassarku-hatasa-betegseg-lab-problema","timestamp":"2025. május. 21. 05:31","title":"Lehet, hogy csinos, de a hatása pusztító – így teszi tönkre a lábunkat a kényelmetlen cipő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d72ca92e-074d-4760-b346-73969176145b","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"De csak a tízezer lakosnál kisebb településeknek.","shortLead":"De csak a tízezer lakosnál kisebb településeknek.","id":"20250521_onkormanyzati-koztisztviselok-beremeles-kormanyhatarozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d72ca92e-074d-4760-b346-73969176145b.jpg","index":0,"item":"a34b928f-5ce7-4c74-9696-3b41244f1e63","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_onkormanyzati-koztisztviselok-beremeles-kormanyhatarozat","timestamp":"2025. május. 21. 21:12","title":"Pénzt ad a kormány az önkormányzati köztisztviselők béremelésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Visszafogott külső, korrekt helykínálat, komoly dinamika, nagy hatótáv, vállalható ár. Szinte minden együtt ahhoz, hogy a tisztán elektromos Niro sikeres lehessen, de vajon milyen autó a gyakorlatban?
A villanyautókat sok mindenért lehet szeretni. Ilyen például a szinte teljesen hangtalan és rezonanciamentes működés, a lokálisan zéró károsanyag-kibocsátás, vagy éppen a baráti üzemeltetési költség. A mérleg másik serpenyőjében azonban olyan, messze nem elhanyagolható tételek lapulnak, mint például a relatíve szerény hatótáv, a hosszú töltési idő, a nagy tömeg vagy a sokszor több tízmillió forintra rúgó vételár.
A kínálat szerencsére egyre nagyobb, így a legkisebb városi villanyautóktól kezdve egészen a hatalmas elektromos divatterepjárókig egyre többen megtalálhatják a maguk számítását. Mi most egy szinte minden tekintetben arany középutat kínáló típust, a Kia e-Nirót mutatjuk be.
László Ferenc
Nem űrhajó
Sokan azért kritizálják a villanyautókat, mert a gyártók azokat sok esetben izzadtságszagú sci-fi külsővel látják el. A Kia e-Niro nem ilyen, laikus szemmel nézve akár teljesen normál belsőégésű motoros autónak is tekinthető. Persze azért akadnak árulkodó jelek, mint például a hagyományos hűtőrács hiánya. Mivel az elektromos autóknak nincs szükségük komolyabb hűtésre, a hűtőrács helyét befedték, illetve ide került a kis kihajtható ajtó mögé került CCS-töltőaljzat.
A LED-fényszóró a két magasabb, Gold, illetve Platinum felszereltségi szintekhez jár, a frontrészt a lökhárítókba szerelt bumeráng formájú osztott nappali menetfény dobja fel. Az oldalnézet ennél már nem is lehetne konzervatívabb, az övvonal unalmasan emelkedik, a krómdíszítéseket leszámítva semmi extrát nem kapunk. A tervezők a hátsó traktust illetően sem erőltették meg magukat, az e-Niro talán még jobban bele szeretne szürkülni a hétköznapi forgalomba, mint egy Golf.
László Ferenc
Ha már Golf, az e-Niro körülbelül ugyanakkora parkolóhelyet igényel, mint az említett német kompakt, csak éppen az éppen tomboló divatterepjáró-őrület jegyében magasabb építésű annál. A 4,37 méter hosszú, és ily módon a Soul és a Sportage közé belőtt e-Niro az eltérő lökhárítók miatt hajszálnyival, konkrétan 2 centiméterrel hosszabb a hibrid társainál és hasonló mértékben magasabb is azoknál.
A 2,7 méteres tengelytávolság miatt az utastérben elöl és hátul is egész jól el lehet férni, a családi használatnak semmi akadálya. Mivel a 100 százalékban elektromos Niróban több akkumulátor található, mint a hibrid változatokban, a hátsó ülések alá rejtett telepek miatt a második sorban enyhén kisebb a fej- és lábtér. A csomagtartó 451 literes kapacitására nem lehet panaszunk, a töltéshez használt kábelek az enyhén magasra vett padló alatti rekeszben tárolhatók.
László Ferenc
Az első bőrülések jól mutatnak és inkább kényelemre, mintsem sportos oldaltartásra vannak hangolva. A kormány mögötti digitális műszeregység nem a legújabb iskolát képviseli, de a lényeges információk egyszerűen leolvashatók róla. A központi érintőkijelző az alsóbb felszereltségi szinteken 8 colos képátlójú, a jobban felszerelt autókban pedig 10,25 colos, kár, hogy 360 fokos kamerarendszer felár ellenében sem rendelhető.
Hagyományos váltó nem meglepő módon nincs, a menetirányváltó a középső lebegőkonzolon kapott helyet. Ugyanitt keresendő az ülésfűtés/hűtés, a kormányfűtés, az elektromos rögzítőfék, illetve az üzemmódváltó gombja.
László Ferenc
Hogy megy?
A kizárólag elsőkerékhajtású változatban készülő e-Niro meghajtásáról egy 204 lóerős teljesítményű, illetve 395 Nm-es villanymotor gondoskodik. Ez már így leírva sem tűnik rossznak, és az e-Niro a gyakorlatban is hozza a villanyautóktól megszokott azonnali gyorsulást. Ideális esetben alig 7,8 másodperc kell ahhoz, hogy állóhelyzetből elérjük a 100-as tempót, a 167 km/h végsebesség pedig több, mint elegendő.
Az utastérben leginkább csak a kerekek surrogását lehet hallani, alapvetően csend uralkodik, de nem mondanánk, hogy nem létezik ennél jobban hangszigetelt villanyautó. Az 1,8 tonnás tömeg nem csekély, viszont egyrészt a technika egész jól palástolja a jelentős súlyt, másrészt a prémiumgyártók nagyobb SUV-jai ennél akár 6-700 kilogrammal is nehezebbek.
Az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés kiválóan teszi a dolgát, az úthibákat jól elnyeli a rendszer és nagyobb tempó mellett sem érződik idegesnek a 17 colos kerekeken gördülő e-Niro, bár a kormányzás lehetne egy kicsit közvetlenebb. Summa summarum, a Kiának mind a hajtásláncot, mind a felfüggesztést sikerült úgy hangolnia, hogy az e-Niro tökéletes társ legyen a hétköznapokban.
László Ferenc
Hatótávolság, töltés
A mintegy 450 kilogramm tömegű és 64 kWh kapacitású akkumulátor a közepesen engedékeny európai WLTP-szabvány szerint mintegy 455 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, a szigorúbb amerikai EPA-mérés alapján pedig 375 kilométeres hatótávra lehet számítani. Mi a gyakorlatban jellemzően 400 kilométer körüli hatótávot értünk el. Sportosabb vezetési stílus mellett is megvan a 350 kilométer, ha pedig óvatosabban kezeljük a gázpedált, akkor elég lehet akár 450 kilométerenként töltőre dugni az autót.
Összehasonlításképp, akad nem is egy olyan prémium kategóriás elektromos SUV, mely alig 300-330 kilométert képes kisajtolni 90-95 kWh kapacitásból. Nem mellesleg pedig 2-2,5-szer nagyobb alapár mellett. Az e-Niro hatékonyságát jelentősen növeli a vitorlázó mód, illetve a navigációból kinyert útvonal- és domborzati adatokkal számoló prediktív energiavezérlés. A kormány mögötti fülekkel akár manuálisan is állítható az energiavisszanyerés és ezzel együtt a motorfék mértéke, takarékos módban pedig 120 km/h-ra csökken a végsebesség.
László Ferenc
Normál otthoni 230 V-os dugalj esetén akár egy napnál is tovább tarthat egy teljes töltés, vagyis ha teljesen lemerült autóval érünk haza este, akkor reggelre egész biztosan nem tudjuk 100 százalékra tölteni. 7,2 kW-os töltővel közel 10 óra egy teljes töltés, ami már egészen jónak mondható, azonban kár, hogy az e-Niro maximum 7,2 kW-ot tud felvenni AC-n, szemben például a pici Renault Zoéval, ami akár 22-t is. A töltést, illetve a hozzávetőleges töltöttségi szintet kifelé három nagy, a szélvédő alatt a műszerfalon elhelyezett LED-del jelzi az autó.
50 kW-os DC gyorstöltővel 75 perc alatt 80 százalékra tölthető a lemerült telep, 80 kW-os töltési teljesítmény esetén pedig ugyanez akár kevesebb, mint 1 óra alatt megoldható. Az autóhoz alapáron jár a 230 V-os és a Type 2 kábel, a háromfázisú fedélzeti töltő 200 ezer-, a hőszivattyú pedig 300 ezer forintba kerül.
László Ferenc
Konklúzió, árak
+ : jól átgondolt alacsony fogyasztású hajtáslánc, remek dinamika, korrekt helykínálat és csomagtér, gyorstöltési lehetőség.
–: maximum 7,2-es AC-töltés, összkerékhajtás nem rendelhető, nincs 360 fokos kamera.
A Dél-Koreában gyártott és hazánkba csak lassan és limitált mennyiségben érkező Kia e-Niro nem hivalkodik a modern és környezettudatos hajtásláncával, inkább szerényen beleolvad a normál utcaképbe. Egy négyfős család remekül elfér benne és 400 kilométert minden további nélkül megtehet vele, és ha rendelkezésre áll a megfelelő töltő, akkor akár egy kényelmes ebéd alatt teletölthető az akkumulátora.
Végre egy olyan nem nagyzoló, hanem sokkal inkább észszerű elektromos autó, melynek kapcsán szinte alig kell kompromisszumokat kötnünk. Nem a legszebb, nem a legerősebb, nem a legnagyobb, nem a legolcsóbb, de talán a leginkább kiegyensúlyozott.
László Ferenc
Olcsónak semmiképp sem mondanánk a hazánkban állami támogatás nélkül 13 millió forintba kerülő e-Nirót, azonban ár/érték tekintetében a jelenlegi körülmények mellett nincs szégyenkezni valója ennek a zöld rendszámos Kiának. És amennyiben beérjük szerényebb hatótávval és teljesítménnyel, akkor már 11,5 millió forintért hazavezethető a 39,2 kWh-s és 136 lóerős kivitel. A garancia 7 év, illetve 150 ezer kilométer.
Házon belüli alternatíva az 58 kilométeres e-hatótávú plugin hibrid Niro a maga 10,1 millió forintos árcédulájával, a normál hibrid és ily módon zöld rendszám nélküli Niro pedig 7,8 millió forinttól indul.
A kormányfő korábbi nem hivatalos tanácsadója csöndben beszállt abba a katonai repülőgépeket gyártó cseh cégbe, amelytől a honvédség is rendelt már. Habony Árpád tulajdonrésze egykor Szalay-Bobrovniczky Kristófé volt.