Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Zelenszkij barátjaként és Brüsszel katonájaként ábrázolják Magyar Pétert a félperces szösszenetben.","shortLead":"Zelenszkij barátjaként és Brüsszel katonájaként ábrázolják Magyar Pétert a félperces szösszenetben.","id":"20250312_Tamad-a-cica","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9.jpg","index":0,"item":"0c73a2fd-cddc-43db-b0ff-67f43b9a0061","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Tamad-a-cica","timestamp":"2025. március. 12. 13:55","title":"„Támad a cica” – Lázár János is reagált a Tisza Párt himnuszára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297","c_author":"Bosch Rexroth ","category":"brandchannel","description":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban kellett kiszolgálni az egyik napról a másikra megváltozott és megnövekedett igényeket. Ez a lendület pedig csak fokozódik: a logisztikai fejlesztések és az innovációk véget érni nem akaró sorozata nyűgözi le a szakembereket azóta is. Podcastunkban a legújabb technológiai fejleményekről beszélgettünk meghívott szakértőnkkel.","shortLead":"A Covid-időszak hatalmas lendületet adott a logisztikai és intralogisztikai iparnak, hiszen a lehető leggyorsabban...","id":"20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fd0908c-16fb-4eb9-bbf4-7fcf2020a297.jpg","index":0,"item":"68eeea6d-fbc3-4e56-8d80-8e25e99c737f","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250312_Logisztika-intralogisztika-Bosch-Rexroth-FMCG-Next-rendezveny-Budapest-podcast","timestamp":"2025. március. 12. 11:30","title":"Gyártás, logisztika, innováció – az FMCG szektor újdonságai egy helyen ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Bosch Rexroth Kft.","c_partnerlogo":"5e864c9e-2fbb-4faa-be3d-48cc625fba56","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Dmitrij Peszkov szerint Moszkva most arra vár, hogy hivatalos tájékoztatást kapjon Washingtonból.","shortLead":"Dmitrij Peszkov szerint Moszkva most arra vár, hogy hivatalos tájékoztatást kapjon Washingtonból.","id":"20250312_oroszorszag-egyesult-allamok-tuzszuneti-javaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07d14a3f-a3d8-4655-9bda-16e712a55440.jpg","index":0,"item":"b6fe62ce-1a9e-48f9-ba8a-f783d2993f30","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_oroszorszag-egyesult-allamok-tuzszuneti-javaslat","timestamp":"2025. március. 12. 11:35","title":"„Ne szaladjunk ennyire előre” – mondta Putyin szóvivője, amikor a tűzszüneti javaslatról kérdezték","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9017b458-7884-4a87-8065-9b4081398505","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz légitámadás Odessza, Dnyipro, Harkiv, Szumi és Kijev környékén okozott károkat.","shortLead":"Az orosz légitámadás Odessza, Dnyipro, Harkiv, Szumi és Kijev környékén okozott károkat.","id":"20250312_ukrajnai-haboru-raketa-dron-legitamadas-tuzszuneti-javaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9017b458-7884-4a87-8065-9b4081398505.jpg","index":0,"item":"f783eeed-e339-451f-88d9-f12b698307fe","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_ukrajnai-haboru-raketa-dron-legitamadas-tuzszuneti-javaslat","timestamp":"2025. március. 12. 09:58","title":"Amint megszületett az amerikai–ukrán tűzszüneti javaslat, rakéták és drónok hadával támadtak az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"349d74dc-cb35-4b07-a8b1-f596d20dd5ad","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"kkv","description":"Csődbe ment a Tesla-vezetők által alapított svéd Northvolt, Európa egyik legértékesebb technológiai vállalata, az európai elektromos autóipar egyik kulcsszereplője. Az energiaátmenet területén erősödő kínai dominancia határozhatja meg a globális gazdaság jövőjét.","shortLead":"Csődbe ment a Tesla-vezetők által alapított svéd Northvolt, Európa egyik legértékesebb technológiai vállalata...","id":"20250313_northvolt-csod-Europa-akkumulator-remenyseg-kinai-domping-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/349d74dc-cb35-4b07-a8b1-f596d20dd5ad.jpg","index":0,"item":"db989c62-7d8e-48b6-8efd-48905d88402f","keywords":null,"link":"/kkv/20250313_northvolt-csod-Europa-akkumulator-remenyseg-kinai-domping-ebx","timestamp":"2025. március. 13. 05:28","title":"Elvérzett Európa óriási akkugyártó reménysége, semmi sem állíthatja meg a kínai előretörést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7f36602-4d29-4d6c-94de-71b432be4718","c_author":"Galicza Dorina - Serdült Viktória","category":"360","description":"Nehezen érthető, mit akar elérni a kormány a legújabb Alaptörvény-módosítással. Attól, hogy beleírják, hogy a drog rossz, a probléma nem oldódik meg. A kábítószer teljes tiltásának beleírása legfeljebb csak politikai termékként eladható. A szakértő szerint a szigorításra hivatkozva csak annyira lehet ellehetetleníteni egy jövőbeni drogliberalizációt, amennyire a fájdalomcsillapítókat betiltani. ","shortLead":"Nehezen érthető, mit akar elérni a kormány a legújabb Alaptörvény-módosítással. Attól, hogy beleírják, hogy a drog...","id":"20250313_Alaptorveny-modositas-kabitoszer-tilalom-prevencio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7f36602-4d29-4d6c-94de-71b432be4718.jpg","index":0,"item":"07029bd7-5edb-478c-8595-e60e790e63c6","keywords":null,"link":"/360/20250313_Alaptorveny-modositas-kabitoszer-tilalom-prevencio","timestamp":"2025. március. 13. 17:54","title":"„Teljes abszurdum” a drogügyi Alaptörvény-módosítás: szigorításnak nem lehet nevezni, de megoszt és provokál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b18fb3de-2933-4760-a40d-47552bc8b524","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A hét embert azzal vádolják, hogy a gondatlanságuk miatt hunyt el az argentin klasszis. Ha bűnösnek találják őket, 8 és 25 év közötti hosszúságú börtönbüntetésre számíthatnak.","shortLead":"A hét embert azzal vádolják, hogy a gondatlanságuk miatt hunyt el az argentin klasszis. Ha bűnösnek találják őket, 8 és...","id":"20250312_diego-maradona-halala-birosagi-targyalas-egeszsegugyi-csapat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b18fb3de-2933-4760-a40d-47552bc8b524.jpg","index":0,"item":"834216df-c752-4d08-99c3-c4fd5497ce84","keywords":null,"link":"/sport/20250312_diego-maradona-halala-birosagi-targyalas-egeszsegugyi-csapat","timestamp":"2025. március. 12. 13:09","title":"„Nézzék, hogyan halt meg Maradona!” – négy és fél év után állt bíróság elé futball-legenda egészségügyi csapata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8db8cb3b-b39e-4e58-afd1-6fab7d28b5e0","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"Árrésstop, a kettős állampolgárok stigmatizálása, a Pride betiltása – belehúzott a kormány, alig lehet követni, és még itt van a mellözön a Hunyadiból. Alig lehet követni Donald Trump békeharcát és vámháborúját is. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Árrésstop, a kettős állampolgárok stigmatizálása, a Pride betiltása – belehúzott a kormány, alig lehet követni, és még...","id":"20250313_Gergely-Marton-Akiert-a-harag-szol-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8db8cb3b-b39e-4e58-afd1-6fab7d28b5e0.jpg","index":0,"item":"01af454b-02e2-46fb-9081-edb63b7e8e17","keywords":null,"link":"/360/20250313_Gergely-Marton-Akiert-a-harag-szol-Fulszoveg","timestamp":"2025. március. 13. 11:24","title":"Gergely Márton: Akiért a harag szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jövőre készül el a BMW X5-ének hidrogén-üzemanyagcellás változata, a BMW i Hydrogen NEXT. A jármű hatótávolsága 500 kilométer, s ha elég gyorsan nő az üzemanyag-töltőállomások száma és elérhetővé válik a megfizethető „zöld” hidrogén, akkor már 2025-ben megjelenhetnek a szalonokban a német gyártó kereskedelmi forgalomba kerülő üzemanyagcellás járművei.
A BMW úgy véli, hogy a különféle meghajtási megoldások – a belsőégésű motor, a plugin hibrid, az elektromos autó és az üzemanyagcellás jármű – még hosszú ideig egymás mellett fognak élni, és még senki sem tudja teljes biztonsággal megállapítani, miképpen változik majd a meghajtási módok aránya. Ezért a müncheni gyár is felgyorsítja az üzemanyagcellás járművek fejlesztését, s négy pillérre építve szolgálja ki ügyfeleit – mondta újságíróknak Jürgen Guldner, a BMW csoport hidrogén-üzemanyagcellás technologiát fejlesztő részlegének az alelnöke.
A német vállalat, amely már negyvenéves tapasztalattal rendelkezik a hidrogén hajtásban – 1979-ben készült el a belsőégésű motorral szerelt, hidrogénnel hajtott BMW 520h – most a Toyotával közösen fejleszti az újabb üzemanyagcellás meghajtási módot, s az X5-ös ilyen változata 2022-re készül el. Az üzemanyagcellák 125 kW energiát adnak le, s a kiegészítő akkumulátornak köszönhetően – amelyet az cella, illetve a fékezésből visszanyert energia tölt – 275 kW-ra, azaz 374 lóerőre nő a jármű teljesítménye. Az üzemanyagcellás kocsikba épített elektromos motorok ugyanazok, amelyek a gyár tisztán elektromos járműveit hajtják.
„Még nem jött el az ideje annak, hogy a piacra lépjünk az üzemanyagcellás járművel. Nincs elég, tiszta forrásból származó, megfelelő árú hidrogén és még nincs elég töltőállomás” – mondta Jürgen Guldner, majd hozzátette, az első BMW-s kereskedelmi ajánlatok 2025-2030 között jelennek majd meg, attól függően, hogy milyen gyorsan oldódnak meg az ilyen járművek térnyerését akadályozó problémák. Az üzemanyagcellás járművek elnevezéséről egyelőre nem született végleges döntés – az i Hydrogen NEXT csak a kísérleti járművekre vonatkozik – s még a járművek áráról sincsenek információk. „Egyelőre a tisztán elektromos meghajtású járművekkel vagyunk képesek zöld energiát vinni az utakra, 2023-ig már 25 elektromos meghajtású járművet ajánl majd a BMW” – magyarázta.
A BMW szerint elsősorban a nagyobb modellek esetében készülnek majd a zéró károsanyag-kibocsátású üzemanyagcellás változatok. Ennek elsősorban az az oka, hogy az új technológiákat általában felülről lefelé vezetik be, de az is sokat nyom a latba, hogy a felmérések szerint ezen BMW-járművek tulajdonosai használnák ki a legjobban az üzemanyagcellás meghajtást. Guldner szerint hosszabb távon az a leggazdaságosabb megoldás, ha egy helyre telepítik az elektromos töltőket, illetve a hidrogén-kutakat. „A nagyobb járművek, például a kamionok és a buszok valószínűleg üzemanyagcellásak lesznek, mert ezen járművek számára túl nehéz lenne a megfelelő méretű akkumulátor és hosszú időbe telne a töltés is. A rövidebb utakra viszont ideális megoldás a tisztán elektromos hajtás” – mondta az alelnök. A HVG kérdésére válaszolva elmondta, már több ország is nyilvánosságra hozta az üzemanyagtöltő-hálózat bővítésével kapcsolatos elképzeléseit, s az Ausztriában, Németországban és Hollandiában, valamint több ázsiai országban, például Japánban és Kínában megjelent előrejelzések alapján a BMW azzal számol, hogy 2025-2030 között lesz már annyi "hidrogén-kút", ami lehetővé teszi az üzemanyagcellás autózást.
Míg korábban folyékony hidrogént használtak a járművek meghajtására, most már a nagy nyomás – 700 bar – alatt lévő, gáz halmazállapotú hidrogén számít szabványnak. A BMW i Hydrogen NEXT két tankjában összesen hat liter hidrogént tölthetnek, s mivel a benzinnek és a gázolajnak a hidrogénnél nagyobb az energiasűrűsége, a hidrogén üzemanyagtartály nagyobb, mint a hagyományos tank.
A nagy nyomás nem jelent problémát, a szakemberek emlékeztetnek arra, hogy az iparban hosszú ideje használják gond nélkül a gáznemű hidrogént, és már kidolgozták a biztonságos használatot szavatoló technológiát. Az üzemanyagcellás járművek feltöltése 3-4 percet vesz igénybe, s a kocsik minden időjárási helyzetben egyforma hatótávolsággal rendelkeznek. A hidrogén azért is alkalmas a járművek meghajtására, mert biztonsággal és veszteség nélkül szállítható nagyobb távolságokra.