1964. április 17. nagy nap volt a Ford életében, ekkor debütált ugyanis az első Mustang. Az amerikai gyártó eredetileg évi 100 ezer darabos értékesítéssel számolt, de a széles rétegek számára elérhető sportkocsiból már rögtön az első teljes évben 400 ezer darab talált gazdára. Sőt, a leleplezést követően nem telt el két esztendő, és már át is adták az egymilliomodik Mustangot.
Az elsősorban kiváló ár/élmény mutatójáról ismert Ford Mustang sikere 2020-ban is töretlen, az viszont már a CO2-kvóta által sújtott új időket jelzi, hogy a gyártó nemrégiben a Mustang brand alatt mutatta be tisztán elektromos hajtású szabadidőautóját, a Mach-E-t. Utóbbi zöld rendszámos Mustang csak jövőre érkezik Európába, addig is azonban megnéztük, hogy milyen autó a gyakorlatban a hamisítatlan V8-as Mustang jubileumi változata.
55 év
Az eredeti Mustang tavaly ünnepelte 55. születésnapját és a Ford ebből az alkalomból készítette a mellékelt fotókon látható, limitált szériás jubileumi kiadást. Vagyis egy olyan autót, mely ugyan némileg drágább az alapmodellnél, de cserébe gazdagabb az alapfelszereltsége, és ott figyel rajta az ünnepi plakett. És emiatt akár befektetésnek sem rossz a típus, melyért évtizedek múlva vélhetően több pénzt lehet majd kérni, mint a mezei példányokért.
A Mustang aktuális hatodik generációja 2014 óta van gyártásban és a 2018-ban végrehajtott ráncfelvarrást követően mind külső, mind tudás tekintetében nagyobbat üt, mint valaha. A 4,78 méter hosszú és 1,38 méter magas sportkocsi kellően szigorú tekintettel ösztönöz lehúzódásra az autópálya belső sávjában, még akkor is, ha a sofőr amúgy teljesen visszafogott módon terelgeti "Pony car"-ját.
Az oldalnézetet a hagyományos kupés formaterv, illetve a 19 colos kerekek határozzák meg. A könnyűfém felnik mögül piros feliratú Brembo fékek bukkannak elő, és ha közelebb megyünk, kiderül, hogy az első kerékjárati ív közelében lévő 5.0 jelzés pontja ugyancsak piros színben pompázik. A sötétkék fényezés jól áll a Mustangnak, ami talán csak egy fehér versenycsíkkal mutatna jobban.
A hármas osztatú hátsó lámpák visszautalnak az eredeti 64-es Mustangra, ezenkívül a négy hangsúlyos kipufogóvég mellett sem mehetünk el szó nélkül. A fekete hátsó szárny 160 ezer forintos extra és tökéletesen passzol az autó egyéniségéhez. A hátsó GT felirat az 5 literes V8-as motorra utal, ha itt egy lovat látunk, akkor az adott autóban a 2,3 literes 4 hengeres erőforrás rejtőzik.
Belső értékek
A bent ülők számára a jobb első ülés előtt elhelyezett "Fifty Five Years" plakett teszi egyértelművé, hogy egy jubileumi Mustanghoz van szerencséjük. Melyben alapáras tétel többek közt az amúgy 189 ezer forintos klímás ülés, a 410 ezer forintos, navigációs csomaggal megspékelt 12 hangszórós B&O hifi, illetve a 126 ezer forintos riasztó.
A teljesen önfeledt ünnepléshez jobban passzolna a Recaro sportülés, mely az egyéb Mustangokba 580 ezer forint ellenében rendelhető meg, a limitált szériához azonban felárért sem kérhető. Szerencsére az alap ülések is igen jó oldaltartást biztosítanak, még akkor is ha igen nagy tempóval támadjuk le a kanyarokat. A külméretekhez képest hátul szűkös a helykínálat, így itt inkább csak kistermetű felnőttek és gyermekek utazhatnak kényelmesen.
A felhasznált anyagok minősége átlagosnak mondható, enyhén rossz szájízünk maximum akkor lehet, ha egy német prémium sportkocsiból ülünk át a Mustangba. A kormány kiváló fogást biztosít, mögötte pedig már nem analóg, hanem teljesen digitális műszeregység található, és persze a műszerfal közepéről sem hiányozhat a nagy érintőkijelző.
A csomagtartó sportkocsikhoz mérten egészen tágas, olyannyira, hogy egy 2+2 fős családnak simán elférnek benne a balatoni strandoláshoz szükséges csomagjai, sőt, akár még egy összecsomagolt SUP is becsúsztatható a puttonyba. Negatívum, hogy a 408 literes csomagtartó nyílása elég szűk, így a pakolás nem egyszerű feladat.
Pokol, mennyország
A V8 a pokolban is V8, tartja a mondás, amivel nem is vitatkoznánk. A startgomb lenyomását követően libabőröztető hanghatásokkal kel életre az 5 literes szívó benzinmotor, melynek orgánuma kis gáznál, közepes gázfröccsnél és padlógáznál egyaránt a mennyországot jelenti a petrolhead beállítottságú földi halandóknak. A hang a motor és a kipufogó felől vegyesen támad, utóbbi hangzása több fokozatban állítható, a szomszédbarát szinttől egészen a versenypályás ordításig.
Nincs turbó, így a teljesítmény fokozatosan, hátbarúgás nélkül épül fel, mondhatni már-már barátságos módon. Ez persze nem jelenti azt, hogy egy Mustang vezetése során nem kell folyamatosan nagyon észben lenni, hiszen a 450 lóerő és az 529 Nm ezúttal csak és kizárólag a hátsó kerekekre érkezik meg. A menetstabilizátor a játékos fajtából való, teljes kikapcsolását pedig csak a gyakorlott sofőröknek érdemes megkockáztatniuk.
A 700 ezer forintos felárú 10 fokozatú automata váltó a bőven szerethető fajtából való, azonban a Mustang a 6-os kézi egységgel mutatja meg igazi énjét. A kiváló fogású kompakt váltókar rövid úton és határozott erővel kapcsolható, és erő a sportosan kemény kuplunghoz is elkél. A kézifékkar a legjobb helyre került, így ha éppen nem gázadással kanyarodnánk, akkor egy apró jobbkezes mozdulattal könnyen megindíthatjuk a hátsó fertályt.
A vezetési élmény semmi máshoz sem hasonlítható. A Mustang nem könnyű, több mint 1,8 tonnás és nem is kicsi, így pályanapokon nem vele érjük majd el a legjobb köridőket, de ahogy a gyorsan menést előadja, az tiszta Amerika. Ha ügyesen kapcsolgatunk, akkor 4,6 másodperc alatt megvan a 0–100, automata váltóval pedig ugyanez 0,3 másodperccel rövidebb idő alatt megoldható, még akkor is, ha ehhez a váltóhoz 10 lóerővel szerényebb teljesítmény jár.
Kapunk rajtelektronikát és gumimelegítő üzemmódot, 130 km/h-nál 2100-at forog a főtengely, a leszabályozás 7000-nél van, a végsebesség 250 km/h. A teszthetet 12,6 literes fogyasztással zártuk, ami abszolútértékben persze sok, de egy amerikai izomautótól szinte már ajándék. Feszesebb tempó mellett persze könnyen 15 liter fölé kúszhatunk, és ilyenkor gyorsan szűkössé válhat a 61 literes üzemanyagtartály.
Ha kiemelten fontos a fogyasztás, és le tudunk mondani a V8 orgánumáról, akkor szóba jöhet a 2,3 literes 4 hengeres Mustang, mely 270 lóerős turbós élvezeteket biztosít. És persze az alapára is kedvezőbb.
Fedél nélkül
Amennyiben a lehető legközelebb szeretnénk engedni a hallószerveinkhez a V8-as semmi máshoz nem hasonlítható petrolhead muzsikáját, akkor a kabrió Mustang lehet a legjobb választás. Ez ugyan némileg nehezebb, mint a kupé változat, illetve a karosszériája nem annyira merev, de napsütéses időben nem nagyon van párja a nyitott tetős élvezeteknek. A tetőt kézzel kell reteszelni, ezt leszámítva viszont mindent elvégez helyettünk az automatika. Az utastérben 80-90-es tempó felett már jelentős a menetszél, főleg a hátul ülők számára, ezenkívül pedig megjegyzendő, hogy a csomagtartó a kabrió esetében mindössze 332 literes.
Konklúzió, árak
+ : maszkulin formaterv, V8-as motor, remek vezetési élmény, korrekt csomagtartó és ár. –: lehetne kicsit könnyebb, szerény benzintank, hátul szűkös. |
Ha egy Mustang közelít felénk, azt már messziről könnyen ki lehet szúrni, az egyedi formaterv és az izomautós hörgés megteszi a hatását. Tapasztalataink szerint a típust még akkor is szereti az utca népe, ha "személyében" egy enyhén faragatlan karakterű és napjaink politikailag korrekt világába nehezen bepaszírozható négykerekűhöz van szerencsénk. És lehet, hogy éppen ezért örvend ilyen népszerűségnek.
Cikkünk írásakor minimum 14,1 millió forint ellenében lehet Mustangunk, de a 2,3 literes alapmodell helyett inkább az 5 literes GT megvásárlását javasoljuk, mert ez az igazi Mustang. Ennek alapára 15,7 millió forint, és további 1,3 millió forint kifizetését követően már a tetőt is lenyithatjuk. A jubileumi Mustang árcéduláján 16,7 millió forintos összeg olvasható.
Ez csak akkor rengeteg pénz, ha egy 125 lóerős 3 hengeres Ford Focus 7 millió forintos árához hasonlítjuk. A rivális sportkocsik viszont sokkal drágábbak a Mustangnál, és az élményfaktoruk nem ritkán sokkal hervasztóbb.
Ha mindenképpen sokat szeretnénk költeni egy Mustangra, azt is megtehetjük: a 750 lóerős kompresszoros 5,2 literes V8-cal szerelt Shelby GT500 52,9 millió forint ellenében kínál 3,5 másodperc körüli 0–100-as katapultálást. Las Vegasban az év elején egy 825 lóerős Shelby Mustang Super Snake-et is kipróbáltunk, és próbapadon már az 1101 lóerős változatot is láttuk.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.