szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Tesla ugyan a legutóbbi negyedik negyedévében nagyobb profitot és eladásokat realizált, mint egy évvel korábban, azonban a nyeresége első sorban a szén-dioxid-kvótáinak értékesítéséből származott.

Az amerikai gyártó szerdán tette közzé legutóbbi negyedéves jelentését, amely után a papírjainak értéke 2 százalékkal esett a tőzsdén a napközbeni forgalomban, majd zárás után további 5 százalékot gyengült.

Az autógyártó részvényeinek ára így is közel 700 százalékkal emelkedett az elmúlt egy évben, ám úgy tűnik, a piac jobb eredményeket várt az elektromosautó-gyártótól annak ellenére is, hogy a nettó profitja 132 millió euróról 369 millióra nőtt október és az év vége között. A jelenlegi trend szerint azonban a gyártó első sorban az alacsonyabb haszonkulcsú Model 3 és Model Y eladásait tudta növelni. A negyedik negyedévi haszon ráadásul 267 millió dollárral csökkent az Elon Musknak járó bónusz miatt.

A másik negatív pont a piac számára, hogy a Tesla továbbra is főként a CO2-kibocsátási kvóták eladásával keresi a pénzt. A negyedik negyedévének teljes, 575 millió dolláros üzemi eredményében 401 millió dollárt jelentett a kvótakereskedelemből befolyt összeg.

Minderre egyébként azért van lehetősége, mert az autógyártók szabadon vásárolhatnak egymástól szabad CO2-kvótát, hogy elkerüljék a magas károsanyag-kibocsátás miatti bírságokat. Mivel a Tesla csak elektromos autókat gyárt, de kibocsátási jogokkal ugyanúgy rendelkezik, mint egy hagyományos autógyártó, ezért extra bevételekre tehet szert ezek eladása révén.

Itt az új Tesla Model S: 1100+ lóerő, elképesztő gyorsulás és futurisztikus műszerfal

Az alaposan felfrissített villanyautó csúcsmodelljének sebessége bőven meghaladja a 300 km/h-t.

A tőzsdei beszámolóhoz csatolt értékelésében a cég a jövőre vonatkozóan kiemelte, hogy "többéves távlatban" 50 százalékos gyártási növekedéssel számolnak, amelyet 2021-ben meg is haladhatnak. A Tesla az elmúlt negyed évében egyébiránt 187 570 autót értékesített, ezzel alig félezer autóval maradt alatta az éves célként kitűzött félmilliós darabszámnak.

Mindeközben a Teslának azzal is számolnia kell, hogy a piaci verseny kezd kiszélesedni, mert a hagyományos autógyártók, mint a Volkswagen jelentős elektromos modelloffenzívát indított. Ennek már látszanak hatásai leginkább Európában, ahol a Volkswagen ID.3 például Norvégiában, Hollandiában két meghatározó villanyautós piacon már vezette az e-autós eladásokat novemberben.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!